Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Ticket to Ride van designer Alan R. Moon betreedt nu ook de logische puzzels met hun nieuwste aankondiging: Ticket to Ride: Track Switchers. Het betreft een samenwerking met Mixlore, het label van de Logiquest serie van 3D-breinbrekers.
In deze solitaire 3D-puzzel moet de locomotief over diverse sporen heen en weer rijden om de gekleurde wagons in de gewenste volgorde te krijgen. Hoe minder bewegingen, hoe hoger de score. Het spel bevat 40 puzzels om op te lossen. De moeilijkheidsgraad loopt op met meerdere locomotieven en tot maximaal vijf wagons en kapotte treinsporen.
Wat denken jullie? Zou dit in aanmerking komen voor een Gouden Ludo of Nederlandse Spellenprijs of is het speelgoed in plaats van een spel? Slim van ze, het TTR artwork voelt meteen vertrouwd en prettig.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
mazinho schreef:
Wat denken jullie? Zou dit in aanmerking komen voor een Gouden Ludo of Nederlandse Spellenprijs of is het speelgoed in plaats van een spel? Slim van ze, het TTR artwork voelt meteen vertrouwd en prettig.
Ik zou het niet direct een spel noemen (hij staat ook (nog?) niet op BGG), maar het TTR-sausje brengt je aan het twijfelen. Ik heb meerdere van deze breinbrekers thuis maar zie dit niet als spellen maar eerder als pure hersen-exercitie. De vraag komt dan wel op hoe je puzzelspellen als Klus Geklaard! (AKA Memory) moet classificeren.
mazinho schreef:
In mijn boekje vormen spellen een subcategorie van speelgoed.
Ik zocht het onderscheid zelf altijd in spel versus puzzel. Dus zou ik dit vroeger een puzzel hebben genoemd. Maar met al het solitaire geweld van de laatste tijd twijfel ik aan nut en noodzaak van dit onderscheid.
mazinho schreef:
In mijn boekje vormen spellen een subcategorie van speelgoed.
Ik zocht het onderscheid zelf altijd in spel versus puzzel. Dus zou ik dit vroeger een puzzel hebben genoemd. Maar met al het solitaire geweld van de laatste tijd twijfel ik aan nut en noodzaak van dit onderscheid.
Ik zie toch wel een verschil tussen een spel en een puzzel: een puzzel heeft één unieke oplossing of een optimale oplossing. Daarbij is er dan ook een optimale weg daarnaartoe. Een solospel heeft dat niet. Een solospel kun je winnen, zonder optimaal te spelen.
Dit "spel" lijkt mij een puzzel.