The Iced One schreef:
Ik ben alvast benieuwd naar je mening dan roubosga
Zoals gevraagd.
Vanmorgen 2x gespeeld met mijn dochter.
Het mechanisme is niets vernieuwends: verzamel grondstoffen en lever ze in voor overwinningspunten, daar hebben we er tientallen van in de kast staan.
Maar de uitvoering en het thema zijn gewoon goed. Ook heb ik weer iets geleerd, namelijk de vrucht "Mangistan". Ik had er nog nooit van gehoord, maar volgens Van Dale is dit de fijn smakende vrucht van een Oost-indische boom (
Garcinia mongostana). Het wordt ook wel geschreven als mongostan; manggistan of mangis.
Het is een licht spel, licht in de vorm van dat je nooit gebrek hebt aan goederen. Als je bijv. bananen nodig hebt kun je deze praktisch altijd nemen.
Eigenlijk zit er een race-element in: zorg dat je de meeste punten hebt en maak dan het spel af.
Je vruchten kun je inzetten om boten van je eilandbord weg te doen, ondernemingsfiches te claimen of vooruit te gaan in de "Juicefabriek". Verder kun je nog ijs- of milkshakefiches kopen.
Er is een fiche op het "licentiespoor" dat naar beneden gaat zodra er een ondernemingsfiche wordt genomen of zodra er een stapel ijs- of milkshakefiches leeg is. Staat de licentiefiche op 0 dan is het spel voorbij.
We hebben geleerd dat je niet te hard van stapel moet lopen. In het eerste spel kocht mijn dochter al snel het "Ecohotel" van 18 punten waardoor ze een enorme voorsprong had. Maar deze tegel neemt 4 plekken in op je eilandbordje zodat je de rest van het spel minder vruchten kunt scoren. Ze eindigde dan ook met een forse achterstand.
Conclusie: Leuk tussendoortje dat in een half uurtje wegspeelt.