Top-100 2022: het aftellen is begonnen!
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
- Lucky Jack
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Top-100 2022: het aftellen is begonnen!
Totaal gespeeld: 23
In de kast: 19
Uit de kast: 2
Van deze top 100 hebben alleen Catan en Carcassonne mijn kast verlaten. Het mogen dan klassiekers zijn, ik vind het gewoon onaantrekkelijke fossielen, hoewel ik ze respecteer voor wat ze voor de hobby hebben betekend.
Dat Splendor de top 10 heeft gehaald is mij ook een raadsel. Ik heb het slechts enkele keren gespeeld, maar dat voelde zo ontzettend random en op geluk gebaseerd dat ik nooit meer de behoefte heb gehad het te spelen.
Verder hebben 10 van mijn inzendingen ook de top 100 gehaald waarvan Everdell en Wingspan ook de top 10 hebben bereikt. Viticulture hhad ik niet ingestuurd want deze heb ik vorige week pas ontdekt, maar daar die had zeker nu al een plek in mijn top 20 verdient.
Fury of Dracula blijf ik ook jaarlijks kansloos insturen. Het is een bohemoth voor wat het is, maar we hebben er elke keer weer een onvergetelijke avond mee.
Bedankt weer voor deze top 100! Het houdt de gemoederen altijd weer heerlijk bezig.
In de kast: 19
Uit de kast: 2
Van deze top 100 hebben alleen Catan en Carcassonne mijn kast verlaten. Het mogen dan klassiekers zijn, ik vind het gewoon onaantrekkelijke fossielen, hoewel ik ze respecteer voor wat ze voor de hobby hebben betekend.
Dat Splendor de top 10 heeft gehaald is mij ook een raadsel. Ik heb het slechts enkele keren gespeeld, maar dat voelde zo ontzettend random en op geluk gebaseerd dat ik nooit meer de behoefte heb gehad het te spelen.
Verder hebben 10 van mijn inzendingen ook de top 100 gehaald waarvan Everdell en Wingspan ook de top 10 hebben bereikt. Viticulture hhad ik niet ingestuurd want deze heb ik vorige week pas ontdekt, maar daar die had zeker nu al een plek in mijn top 20 verdient.
Fury of Dracula blijf ik ook jaarlijks kansloos insturen. Het is een bohemoth voor wat het is, maar we hebben er elke keer weer een onvergetelijke avond mee.
Bedankt weer voor deze top 100! Het houdt de gemoederen altijd weer heerlijk bezig.
Labels:
- sinead
- Stamhoofd
Totaal
Gespeeld: 80
In bezit: 25
In Top 20: 12
1-10
Gespeeld: 10
In bezit: 3
In Top 20: 3
Mooie Top 10 waarvan ik alle spellen gespeeld heb en 3 spellen in mijn eigen lijst staan: Wingspan, The Castles of Burgundy en Concordia.
Een aantal speel ik graag maar zijn toch buiten mijn lijst gevallen: Terraforming Mars (nét iets te lang en nét iets te veel gedoe, daarom hoop ik dat Ares Expedition (nog niet gespeeld) precies in mijn straatje past), Everdell (misschien ligt het aan mijn leeftijd maar die kleine lettertjes heb ik erg veel moeite mee), en De Zoektocht naar El Dorado (bij de paar keer dat ik dit heb gespeeld was er eigenlijk steeds wel sprake van een 'runaway leader' en halverwege al duidelijk wie er zou gaan winnen).
Azul (voor mijn smaak ook té abstract) en Splendor zijn goed maar te licht voor mijn lijst.
Puerto Rico en Dominion zijn helaas niet echt mijn smaak.
Gespeeld: 80
In bezit: 25
In Top 20: 12
1-10
In Top 20: 3
Mooie Top 10 waarvan ik alle spellen gespeeld heb en 3 spellen in mijn eigen lijst staan: Wingspan, The Castles of Burgundy en Concordia.
Een aantal speel ik graag maar zijn toch buiten mijn lijst gevallen: Terraforming Mars (nét iets te lang en nét iets te veel gedoe, daarom hoop ik dat Ares Expedition (nog niet gespeeld) precies in mijn straatje past), Everdell (misschien ligt het aan mijn leeftijd maar die kleine lettertjes heb ik erg veel moeite mee), en De Zoektocht naar El Dorado (bij de paar keer dat ik dit heb gespeeld was er eigenlijk steeds wel sprake van een 'runaway leader' en halverwege al duidelijk wie er zou gaan winnen).
Azul (voor mijn smaak ook té abstract) en Splendor zijn goed maar te licht voor mijn lijst.
Puerto Rico en Dominion zijn helaas niet echt mijn smaak.
- Mistharfare
- Website beheerder
Totaal
Gespeeld: 90
In de kast: 49
Uit de kast: 18
Niet gespeeld, niet in bezit
Niet gespeeld, wel in bezit
Gespeeld: 90
In de kast: 49
Uit de kast: 18
Niet gespeeld, niet in bezit
- Bunny Kingdom
- Inis
- Taipan
- CuBirds
- Azul Zomerpaviljoen
- Flamme Rouge
- Pandemie Legacy Seizoen 1
- De Zoektocht naar El Dorado
Niet gespeeld, wel in bezit
- Tapestry
- Clank!
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Vandaag volgen traditioneel nog 'de restjes', waarbij Peter Hein een korte nabeschouwing geeft over de recentste editie van de Spellengek Top-100: de trends, enkele bedenkingen en het lijstje met spellen die dit jaar plaats ruimden voor nieuwelingen.
Tenslotte verwijs ik ook graag naar de publicatie van de jaarlijkse Spellengek Top-100 hitkrant 2022 van forumgebruiker mazinho: een mooi nostalgisch overzicht met alle top-100 spellen.
Laatst gewijzigd door Bart op vr 13 mei 2022, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: actualisering
Reden: actualisering
- WTULTC
- Elfenkoning
Toch best bijzonder dat Sagrada dat vorig jaar nog op plaats 53 stond ineens uit de lijst is geknikkerd.
Ik vergelijk dat spel altijd met Splendor want het kwam rond hetzelfde tijdstip uit en is qua moeilijkheidsgraad ongeveer vergelijkbaar. Ik speel beide even graag dus persoonlijk vind ik het merkwaardig dat de en in de top 10 staat een de ander uit de lijst is geknikkerd.
Ik vergelijk dat spel altijd met Splendor want het kwam rond hetzelfde tijdstip uit en is qua moeilijkheidsgraad ongeveer vergelijkbaar. Ik speel beide even graag dus persoonlijk vind ik het merkwaardig dat de en in de top 10 staat een de ander uit de lijst is geknikkerd.
- Mr Jummy
- Party Animal
Wat een mooie top 100 weer
Als je nieuw bent in de hobby dan zou ik deze top 100 aanbevelen boven de top 100 van BGG, mooie mix van klassiekers en nieuwe spellen, licht en zwaar door elkaar. We hebben duidelijk een goede smaak in de lage landen
Totaal
Gespeeld: 85/100
In de kast: 25
In Top 20: 9
100-91
Gespeeld: 6 (X sleeping gods, micro/macro, tiny towns, Herrlof)
In de kast: 3 (hanzesteden, trajan, take 5)
In Top 20: 1 (Trajan)
90-81
Gespeeld: 9 (X Bunny Kingdom)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Taipan, CuBirds)
In Top 20: 1 (Cubirds)
80-71
Gespeeld: 7 (X Paleo, RftG, Tapestry)
In de kast: 2 (Lost Cities, Boonanza)
In top 20: 0
70-61
Gespeeld: 9 (X Isle of Cats)
In de kast: 1 (Calico)
60-51
Gespeeld: 9 (X Meadow)
In de kast: 2 (Underwater Cities, Brugge)
In top 20: 1 (Underwater Cities)
50-41
Gespeeld: 8 (X Flamme Rouge, Dune Imperium)
In de kast: 4 (Grand Austria, Barrage, Brass Birmingham, Dune Imperium)
In top 20: 2 (Brass B, Barrage)
40-31
Gespeeld: 9 (X it's a wonderful world)
In de kast: 2 (Clever, Gaia)
In top 20: 2 (Clever, Gaia)
30-21
Gespeeld: 9 (X Rovers van de Noordzee)
In de kast: 4 (Patchwork, Arnak, Tzolkin, El Grande)
In top 20: 1 (Patchwork)
20-11
Gespeeld: 9 (X Stenen Tijdperk)
In de kast: 1 (Carcassonne)
10-1
In de kast: 2 (Concordia, Splendor)
In top 20: 1 (Concordia)
Als je nieuw bent in de hobby dan zou ik deze top 100 aanbevelen boven de top 100 van BGG, mooie mix van klassiekers en nieuwe spellen, licht en zwaar door elkaar. We hebben duidelijk een goede smaak in de lage landen
Totaal
Gespeeld: 85/100
In de kast: 25
In Top 20: 9
100-91
Gespeeld: 6 (X sleeping gods, micro/macro, tiny towns, Herrlof)
In de kast: 3 (hanzesteden, trajan, take 5)
In Top 20: 1 (Trajan)
90-81
Gespeeld: 9 (X Bunny Kingdom)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Taipan, CuBirds)
In Top 20: 1 (Cubirds)
80-71
Gespeeld: 7 (X Paleo, RftG, Tapestry)
In de kast: 2 (Lost Cities, Boonanza)
70-61
Gespeeld: 9 (X Isle of Cats)
In de kast: 1 (Calico)
60-51
Gespeeld: 9 (X Meadow)
In de kast: 2 (Underwater Cities, Brugge)
In top 20: 1 (Underwater Cities)
50-41
Gespeeld: 8 (X Flamme Rouge, Dune Imperium)
In de kast: 4 (Grand Austria, Barrage, Brass Birmingham, Dune Imperium)
In top 20: 2 (Brass B, Barrage)
40-31
Gespeeld: 9 (X it's a wonderful world)
In de kast: 2 (Clever, Gaia)
In top 20: 2 (Clever, Gaia)
30-21
Gespeeld: 9 (X Rovers van de Noordzee)
In de kast: 4 (Patchwork, Arnak, Tzolkin, El Grande)
In top 20: 1 (Patchwork)
20-11
Gespeeld: 9 (X Stenen Tijdperk)
In de kast: 1 (Carcassonne)
10-1
In de kast: 2 (Concordia, Splendor)
In top 20: 1 (Concordia)
Recent gespeeld:

- Piet
- Beheerder
- Contacteer:
Ik vond het ook wel opvallend. Zou het niet kunnen dat Splendor veel ruimer verspreid is dan Sagrada (zonder enige kennis van cijfers dat ik mij zoiets afvraag)?WTULTC schreef: Toch best bijzonder dat Sagrada dat vorig jaar nog op plaats 53 stond ineens uit de lijst is geknikkerd.
- Edwin84
- Elfenkoning
Splendor heeft hele andere mechanismes dan Sagrada.Piet schreef:Ik vond het ook wel opvallend. Zou het niet kunnen dat Splendor veel ruimer verspreid is dan Sagrada (zonder enige kennis van cijfers dat ik mij zoiets afvraag)?WTULTC schreef: Toch best bijzonder dat Sagrada dat vorig jaar nog op plaats 53 stond ineens uit de lijst is geknikkerd.
Spellen zoals Calico of Cascadia komen dichter in de buurt als het gaat om het puzzeltje leggen zodat kleuren/getallen of kleuren/patronen of kleuren/dieren matchen aan diverse opdrachten die van spel tot spel wisselen.
Dus die hebben denk ik Sagrada verdrongen.
- WTULTC
- Elfenkoning
Dat zou het inderdaad kunnen verklaren Piet. Ik weet dat van Sagrada eerst een lange tijd alleen de Engelse versie verkrijgbaar was voordat Asmode besloot om er ook een Nederlandse versie van op de markt te brengen. Zover is weet is Splendor gelijk in meerdere talen uitgebracht waaronder het Nederlands (spel is ook taalonafhankelijk wat het gemakkelijker maakt omdat zo te doen). Bij Sagrada heb je toch een paar kaartjes met wat tekst.
Aanvullend. Splendor heb ik bijv. zien liggen in de winkels van Intertoys en Sagrada niet. Dat zal mogelijk de grootste verklaring zijn. Inderdaad beter beschikbaar.
@ Edwin84, dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik probeer in mijn top 20 een goede mix van allerlei spellen te plaatsen en inderdaad een Cascadia komt qua spelmechanisme dan dichter in de buurt van Sagrada dan Splendor... Keuzes, keuzes...
Aanvullend. Splendor heb ik bijv. zien liggen in de winkels van Intertoys en Sagrada niet. Dat zal mogelijk de grootste verklaring zijn. Inderdaad beter beschikbaar.
@ Edwin84, dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik probeer in mijn top 20 een goede mix van allerlei spellen te plaatsen en inderdaad een Cascadia komt qua spelmechanisme dan dichter in de buurt van Sagrada dan Splendor... Keuzes, keuzes...
- Bert B.
- Professor Pimpel
Splendor ken ik al lang van naam, maar had ik nog nooit gespeeld tot we een poos terug op een spellenbeurs in Sint-Niklaas waren.
Het op tafel leggen van het spel is zo gedaan, de spelregels zijn eenvoudig, mooi uitgevoerd, ideaal voor ons om 's avonds nog even op tafel te leggen voor het slapen gaan.
Sagrada is misschien ook wel leuk maar wil ik graag uitproberen.
"Miskopen" van vorig jaar waren Burgen von Burgund en Arnak, smaken verschillen, ik hap niet meteen toe met elk (nieuw) spel.
Populariteit van een spel heeft denk ik veel te maken met promotie (en wie kent een spel?), daarnaast hebben er veel last van de volgende hype op BGG.
Van de spellen die afgelopen jaren en dit jaar zo hard stijgen in de lijst zijn er vast een aantal die bijna net zo rap weer in een aantal jaar verdwijnen, vermoed ik.
Het op tafel leggen van het spel is zo gedaan, de spelregels zijn eenvoudig, mooi uitgevoerd, ideaal voor ons om 's avonds nog even op tafel te leggen voor het slapen gaan.
Sagrada is misschien ook wel leuk maar wil ik graag uitproberen.
"Miskopen" van vorig jaar waren Burgen von Burgund en Arnak, smaken verschillen, ik hap niet meteen toe met elk (nieuw) spel.
Populariteit van een spel heeft denk ik veel te maken met promotie (en wie kent een spel?), daarnaast hebben er veel last van de volgende hype op BGG.
Van de spellen die afgelopen jaren en dit jaar zo hard stijgen in de lijst zijn er vast een aantal die bijna net zo rap weer in een aantal jaar verdwijnen, vermoed ik.
- Bert B.
- Professor Pimpel
Wij spelen deze bijna altijd met z'n tweeën, er zijn dan wat mogelijkheden om je tegenstander dwars te zitten. Vaak komen we ongeveer tegelijkertijd aan en blijft het spannend tot het einde.sinead schreef: De Zoektocht naar El Dorado (bij de paar keer dat ik dit heb gespeeld was er eigenlijk steeds wel sprake van een 'runaway leader' en halverwege al duidelijk wie er zou gaan winnen).
Het komt soms zelfs voor dat je verwacht te gaan winnen of verliezen en door de kaarten in je hand het omgekeerde gebeurt.
- Jerome
- Gouverneur
10-1
Gespeeld: 10 (Concordia, Splendor, Dominion, Puerto Rico, El Dorado, Everdell, Burgund, Azul, Terraforming Mars, Wingspan)
In de kast: 5 (Concordia, Splendor, El Dorado, Azul, Wingspan)
Uit de kast: 0
In mijn Top 20: 2 (Splendor, Wingspan)
Een leuke winnaar, Wingspan. Niet het beste spel dat ik ken maar wel eentje die ik altijd kan spelen en, niet onbelangrijk, thuis ook in de smaak valt. Zoals vaker opgemerkt tijdens de countdown van 100 naar 1 heb ik sommige spellen enorm over het hoofd gezien. Concordia! Fantastisch! El Dorado hoort ook tot de favorieten thuis en is met de uitbreiding weer een stukje leuker geworden.
Van Dominion ken ik alleen de basis en wat oudere uitbreidingen, maar heb nooit de behoefte gevoeld het spel in huis te halen, zeker omdat Trains mij veel beter bevalt.
Over Splendor tenslotte is het nodige gezegd, maar het is zeker geen geluksspelletje en doet het erg goed met z’n tweeën. Natuurlijk zit de uitbreiding in de doos (van de vier modules zijn er drie een waardevolle toevoeging) en zelfs de playmat is aangeschaft voor optimaal spelplezier. Jawel, hier spreekt een fan.
Jammer dat de Century-reeks de Top100 niet gehaald heeft maar al met al staat de lijst vol geweldige spellen. Echte niche zoals alle 18XX, wargames of het oeuvre van Alban Viard verwacht ik niet al heb ik Clinic toch op mijn eigen lijst gezet.
Bedankt Peter Hein voor het noeste werk dat je in de lijst gestoken hebt!
Totaal (100)
Gespeeld: 64
In de kast: 36
Uit de kast: 5
In mijn Top 20: 14
Gespeeld: 10 (Concordia, Splendor, Dominion, Puerto Rico, El Dorado, Everdell, Burgund, Azul, Terraforming Mars, Wingspan)
In de kast: 5 (Concordia, Splendor, El Dorado, Azul, Wingspan)
Uit de kast: 0
In mijn Top 20: 2 (Splendor, Wingspan)
Een leuke winnaar, Wingspan. Niet het beste spel dat ik ken maar wel eentje die ik altijd kan spelen en, niet onbelangrijk, thuis ook in de smaak valt. Zoals vaker opgemerkt tijdens de countdown van 100 naar 1 heb ik sommige spellen enorm over het hoofd gezien. Concordia! Fantastisch! El Dorado hoort ook tot de favorieten thuis en is met de uitbreiding weer een stukje leuker geworden.
Van Dominion ken ik alleen de basis en wat oudere uitbreidingen, maar heb nooit de behoefte gevoeld het spel in huis te halen, zeker omdat Trains mij veel beter bevalt.
Over Splendor tenslotte is het nodige gezegd, maar het is zeker geen geluksspelletje en doet het erg goed met z’n tweeën. Natuurlijk zit de uitbreiding in de doos (van de vier modules zijn er drie een waardevolle toevoeging) en zelfs de playmat is aangeschaft voor optimaal spelplezier. Jawel, hier spreekt een fan.
Jammer dat de Century-reeks de Top100 niet gehaald heeft maar al met al staat de lijst vol geweldige spellen. Echte niche zoals alle 18XX, wargames of het oeuvre van Alban Viard verwacht ik niet al heb ik Clinic toch op mijn eigen lijst gezet.
Bedankt Peter Hein voor het noeste werk dat je in de lijst gestoken hebt!
Totaal (100)
Gespeeld: 64
In de kast: 36
Uit de kast: 5
In mijn Top 20: 14
-
corsari
- Meeple
100-91
Gespeeld/In bezit: 5 (MicroMacro, Targi, Small World, Tiny Towns, Keer op Keer)
Veel mooie spellen in deze lijst, maar geen in mijn Top 20. Klassiekers Targi en Small World zijn mijn favorieten van deze tien.
90-81
Gespeeld/In bezit: 3 (Jaipur, Cartographers, Five Tribes)
In deze tien maar weinig spellen die me interesseren. De drie in mijn bezit bevallen me prima, maar komen niet in de buurt van mijn Top 20. Cartographers komt nog het dichtst in de buurt.
80-71
Gespeeld: 9 (Dixit, Race for the Galaxy, Kingdomino, Alhambra, Boonanza, Paleo, Star Realms, Lost Cities, Port Royal)
In bezit: 6 (Kingdomino, Alhambra, Boonanza, Paleo, Star Realms, Port Royal)
In top 20: 1 (#18 Paleo)
Bij deze tien veel gespeelde spellen, waarvan Paleo en Port Royal mijn favorieten zijn. Paleo haalde zelfs net mijn Top 20. Inmiddels heb ik hier ook de uitbreiding van in huis, maar deze hebben we nog niet kunnen spelen. Tapestry lijkt me wel interessant, maar ik denk dat ik liever wat anders op tafel zou hebben.
70-61
Gespeeld/In bezit: 5 (Russian Railroads, Calico, Machiavelli, Gloomhaven, Spirit Island)
In top 20: 2 (#12 Gloomhaven, #1 Spirit Island)
Spirit Island! In eerste instantie had ik dit spel afgeschreven vanwege de looks van het bord. Wat ben ik blij dat ik dit spel een tweede look heb gegeven! Het bord stoort me nu totaal niet meer en ervaar ik als zeer functioneel. We spelen dit spel tegenwoordig 4-5 keer in de week, erg fors voor een dergelijk lang spel.
Gloomhaven stond hoger, maar heb ik weinig gespeeld de laatste jaren nadat een vriend - met wie ik dit veel heb gespeeld - kwam te overlijden. Vanwege de pracht van het spel en het sentiment kon ik deze toch niet uit de lijst laten.
60-51
Gespeeld/In bezit: 4 (Love Letter, Hoogspanning, Codenames, Ark Nova)
Ark Nova is pas één keer op tafel gekomen, maar kan zomaar eens (hoog) in mijn Top 20 komen te staan de komende jaren. Meadow en Nidavellir zien er erg goed uit, maar heb ik vooralsnog niet gespeeld.
50-41
Gespeeld: 3 (Catan, Just One, Dune: Imperium)
In bezit: 2 (Just One, Dune: Imperium)
In top 20: 1 (#15 Just One)
Dune: Imperium heb ik nog niet genoeg gespeeld om in mijn Top 20 te kunnen plaatsen, wellicht volgend jaar.
Just One is in de familie een megahit!
Verder geen spellen waar ik echt interesse in heb.
40-31
Gespeeld: 7 (Ticket to Ride, Istanbul, Pandemic Legacy: Season 1, Pandemic, Clever, It's a Wonderful World, Terra Mystica)
In bezit: 5 (Istanbul, Pandemic Legacy: Season 1, Pandemic, Clever, It's a Wonderful World)
In top 20: 2/3 (#8 It's a Wonderful World, [#9 Ticket to Ride], #14 Pandemic)
Veel prachtige spellen in deze lijst. Ticket to Ride (/Europe), Pandemic (en Legacy), en It's a Wonderful World hebben we erg veel gespeeld. Ik zie deze ook niet snel uit mijn collectie verdwijnen.
De 3 niet gespeelde spellen zullen dat waarschijnlijk ook blijven. Maracaibo en My City wil ik best eens proberen, maar ik zal ze niet actief opzoeken.
30-21
Gespeeld/In bezit: 2 (Patchwork, 7 Wonders)
Wederom een erg interessante lijst met veel mooie spellen, ook al heb ik er maar weinig van gespeeld. Patchwork en 7 Wonders zijn allebei erg goed, maar staan al een tijd niet meer in mijn top. Alle spellen, m.u.v. El Grande, zou ik graag een keer spelen. Van vooral Cascadia en in mindere mate Rajas verwacht ik dat deze nog wel eens in mijn kast zullen komen.
20-11
Gespeeld: 9 (Carcassonne, Agricola, De Crew, Viticulture, 7 Wonders Duel, Stenen Tijdperk, Ticket to Ride: Europe, Orléans, De Kwakzalvers van Kakelenburg)
In bezit: 8 (alleen Agricola heb ik niet (meer) in mijn bezit van bovenstaande spellen.
In top 20: 1 (#9 Ticket to Ride: Europe)
Bijna alles gespeeld van deze lijst. Alleen Great Western Trail tot op heden nog niet. Hoewel dit me een erg goed spel lijkt heb ik deze nog niet actief opgezocht.
Van de gespeelde spellen is TtR mijn favoriet en de enige in mijn Top 20. Al zijn er genoeg dagen dat ook De Crew, Viticulture, Orléans en Kwakzalvers hiervoor in aanmerking zouden komen. Wat mij betreft dus een prachtige lijst!
10-1
Gespeeld: 6 (Splendor, Dominion, De Zoektocht naar El Dorado, The Castles of Burgundy, Azul, Wingspan)
In bezit: 6 (Splendor, Dominion, De Zoektocht naar El Dorado, The Castles of Burgundy, Azul, Wingspan)
In top 20: 2 (#4 Wingspan, #16 Azul)
De Toppers van de lage landen! Wingspan is de enige die op dit moment nummer 1 kan zijn. Dit spel klopt helemaal en is precies zo ontworpen zoals het moet zijn. Mijn vrouw en ik spelen ook graag de coöp variant van BGG.
Splendor ben ik zelf redelijk op uitgekeken, maar heb ik in het verleden erg veel plezier mee gehad. De overige spellen speel ik nog altijd graag.
Everdell en Concordia zou ik graag eens willen spelen. Puerto Rico en Terraforming Mars zijn allebei toppers, maar ik zou denk ik liever wat anders spelen (zoals Ares Expedition).
Totaal
Gespeeld: 53
In bezit: 46
Top 20: 9 (ik verwacht op ongeveer 11-12 uit te komen)
#1: Spirit Island
#4: Wingspan
#8: It's a Wonderful World
#9: Ticket to Ride (de hele serie)
#13: Gloomhaven
#14: Pandemic
#15: Just One
#16: Azul
#18: Paleo
Alles bij elkaar een mooie lijst met veel spellen. Ik heb meer dan de helft gespeeld, dat is denk ik voor het eerst!
Uiteindelijk staan er 9 van mijn persoonlijke Top 20 in de lijst, iets minder dan ik had verwacht. Blijkbaar had ik overschat hoeveel mensen (een aantal van) de overige 11 hebben gespeeld of hoe groot de afzet van de spellen in NL tot op heden is geweest.
De overige spellen in mijn Top 20 zijn:
#2: Twilight Struggle
#3: Aeon's End (de complete serie)
#5: Galaxy Trucker
#6: Through the Ages: A New Story of Civilization
#7: Mage Knight: The Board Game
#10: Anno 1800
#11: The Convicted
#12: Shadowrift
#17: Hadrian's Wall
#19: Kingdom Rush
#20: Project: ELITE
Van bovenstaande spellen had ik verwacht er een aantal van Aeon's End, Galaxy Trucker, TtA, Anno 1800 terug te zien in de Top 100. Blijkbaar had ik dit niet goed ingeschat
- sinead
- Stamhoofd
De restjes
Gespeeld: 13
In Top 20: 0
Van de spellen die dit jaar verdwenen zijn uit de Top 100 zijn Het Dorp (vanwege het unieke thema waarbij je werkers doodgaan) en Marco Polo II (nét iets leuker en gebalanceerder dan de eerste versie) voor mij de meest interessante spellen.
De spellen uit mijn eigen lijst die het niet hebben gered tot de 100 meest populaire:
- Praga Caput Regni
- Kingsburg
- Merchants Cove
- Rise to Nobility
- La Granja
- Glen More II: Chronicles
- Coimbra
- Red Rising
Deze spellen had ik eerlijk gezegd ook niet in de Top 100 verwacht hoewel ik stiekem nog een beetje hoop had voor La Granja. Maar misschien zorgt de deluxe versie die eind dit jaar verschijnt wel voor een extra stimulans.
Peter Hein, bedankt weer voor de prima organisatie en het leuke leesplezier!!
Gespeeld: 13
In Top 20: 0
Van de spellen die dit jaar verdwenen zijn uit de Top 100 zijn Het Dorp (vanwege het unieke thema waarbij je werkers doodgaan) en Marco Polo II (nét iets leuker en gebalanceerder dan de eerste versie) voor mij de meest interessante spellen.
De spellen uit mijn eigen lijst die het niet hebben gered tot de 100 meest populaire:
- Praga Caput Regni
- Kingsburg
- Merchants Cove
- Rise to Nobility
- La Granja
- Glen More II: Chronicles
- Coimbra
- Red Rising
Deze spellen had ik eerlijk gezegd ook niet in de Top 100 verwacht hoewel ik stiekem nog een beetje hoop had voor La Granja. Maar misschien zorgt de deluxe versie die eind dit jaar verschijnt wel voor een extra stimulans.
Peter Hein, bedankt weer voor de prima organisatie en het leuke leesplezier!!
- Alterno
- Grote Dienaar
- Persoonlijke Ondertitel: Beroepsouwehoer
De Spellengek top 100 (volledige titel noemen: ere wie ere toekomt) is inmiddels al bijna een maand voorbij, ik ben van de schrik en de opwinding bekomen, dus ik kan ook mijn bevindingen op deze plaats delen:
100 – 91
Gespeeld: 5 (Hanzesteden, Targi, Smallworld, Keer op Keer, Take 5)
In bezit: 5 (idem)
Op gestemd: 0.
Goeie start. 50% gespeeld en in mijn bezit, is wel eens slechter geweest.
Geen superspel dat eruit springt (Hanzesteden is te droog, Targi duurt net twee ronden te lang, Smallworld is te startspeler-afhankelijk, Keer op Keer heb ik te vaak gespeeld en Take 5 is minder met kleine bezetting), maar het is ook niet zo dat ik ze direct in de verkoop gooi. Targi is – denk ik – mijn favoriet in dit blok.
Van de onbekenden ben ik wel geïnteresseerd in Sleeping Gods en Trajan. De overige doen me hoegenaamd niks.
90 – 81
Gespeeld: 5 (Jaipur, Taipan, King of Tokyo, CuBirds, Five Tribes)
In bezit: 3 (Jaipur, Taipan (twee keer, zelfs), King of Tokyo)
Op gestemd: 2 (Jaipur (#15), Taipan (#3)).
Beetje vreemd blokje voor mij persoonlijk: Bunny Kingdom, Inis en Root had ik nog nooit van gehoord (die laatste inmiddels wel door de podcasts van 'the Dice Tower').
Jaipur leg ik graag op tafel; Taipan (Tichu) nog liever, maar het is zo moeilijk om 4 spelers te vinden. CuBirds ken ik alleen van BGA en is een leuk niemendalletje. Five Tribes heb ik één keer mogen smaken en dat was voor mij tevens genoeg, vanwege het enorme AP-potentieel. Cartographers en Mombasa ken ik alleen van naam, dus daar zeg ik niks (zinnigs) over. King of Tokyo tenslotte vind ik op zich wel leuk, ik ben er alleen onnoemelijk slecht in.
Persoonlijke favoriet: Taipan. Geen discussie.
80 – 71
Gespeeld: 9 (alles m.u.v. Paleo)
In bezit: 9 (idem)
Op gestemd: 2 (Port Royal (#16), Tapestry (#7)).
9 out of 10! Zou ik ergens een 10/10 kunnen scoren?
Even op de rij af: Dixit heb ik, maar is niet aan mij besteed; Race for the Galaxy vind ik leuk, maar is praktisch niet aan nieuwelingen te leren; Kingdomino lijkt simpel, maar is (vooral met twee) een heerlijk puzzelspel; Alhambra la op mijn schaamstapel (pile of shame), maar is inmiddels afgestoft (op de een of andere manier heeft het geen aantrekkingskracht, maar het is toch een goed spel); Boonanza is ook niet aan mij besteed (ik ben geen handelaar), maar aan mijn gezin wel; Paleo lokt me niet; Lost cities eigenlijk ook niet (kan niet ontdekken wat er nou zo leuk aan is); Star Realms speel ik vaak op vakantie (thuis speel ik een andere deckbuilder); Port Royal vind ik een geniaal eenvoudig push-your-luck-spel en Tapestry tenslotte is mijn guilty pleasure: het is overdadig, groots, onlogisch (wel atoombommen, maar geen vliegtuigen. Merkwaardig), maakt zijn belofte niet waar, heeft minder vlees aan de botten dan het lijkt, … maar ik blijf het een topspel vinden om te spelen.
70 – 61
Gespeeld: 3 (Lords of Waterdeep, Machiavelli, Clank!)
In bezit: 3 (idem)
Lords of Waterdeep speel ik te weinig, maar is een prima worker placement. Machiavelli is een klassieker en Clank! Is een originele deckbuilder 'met een bord' (nadeel: heb nog geen remedie gevonden tegen de 'zo snel mogelijk weer naar buiten'-strategie).
Ben nieuwsgierig naar Gloomhaven en Spirit Island. De overige spellen loop ik zwaaiend voorbij.
Favoriet? Ik denk toch Clank! en niet alleen maar omdat het rijmt.
60 – 51
Gespeeld: 6 (Brugge, Love Letter, Nidavellir, Hoogspanning, Codenames, Odin)
In bezit: 5 (idem minus Brugge)
Brugge heb ik alleen online gespeeld en vind ik een gruwel van een spel: te veel geluk met het trekken van de verschillende kleuren kaarten. Misschien zie k het fout, maar ik heb geen gevoel dat ik dit spel kan beheersen.
Love Letter is de ultimate filler (heb de Lovecraft-versie nagemaakt: nog leuker met meer toeters en bellen); Nidavellir is een goed biedspel, maar de illustraties zijn mij te depressief; Hoogspanning is een classic, maar je moet wel van hoofdrekenen houden; Codenames is een leuk associatie-woordspel; Odin tenslotte is too much, leuk als solospel, maar als spel is het waaaaay over.
Meadows en Ark Nova laat ik aan me voorbijgaan: de laatste helemaal na de vernietigende recensie van Peter-Hein. Clans of Caledonia lijkt me nog wel aardig om een keer te proberen; Underwater Cities ken ik niet en zegt me niks.
50 – 41
Gespeeld: 4 (Marco Polo, Welcome to, Flamme Rouge, Catan)
In bezit: 4 (idem)
Op gestemd: 2 (Flamme Rouge (#18), Welcome to (#19)).
Ik heb Marco Polo gespeeld en op zolder liggen, maar ik wil 'm kwijt. Waarom? Omdat ik Marco Polo II véél beter vind; de eerste versie is mij veel te directief, te streng.
Welcome to vind ik geniaal, omdat het een roll-and-write (nou OK: flip-and-write) is, waar de geluksfactor wat van beknot is. Flamme Rouge vind ik er niet uitzien, maar het is wel het beste racespel wat ik ken (OK, ben bevooroordeeld: ben zelf fietser). De fietsjes zijn wel kwalitatief bedroevend.
Catan tenslotte hoort in de lijst uit historische overwegingen, maar mijn spel is het niet meer: ik ben geen handelaar en de geluksfactor is te groot.
V.w.b. de overige spellen: Barrage en Brass zien er te somber uit; Architecten te lelijk (wat niks zegt over de spellen zelf, maar het is wel de eerste indruk die je krijgt); Grand Austria Hotel wil ik eerst proberen; Just One doet me niks en Dune Imperium ken ik niet, maar wordt lovend over gesproken, dus blijft bliepjes geven op de radar.
40 – 31
Gespeeld: 5 (Ticket to Ride, Istanbul, Pandemie, Clever, Terra Mystica)
In bezit: 4 (idem minus Ticket to Ride)
Op gestemd: 1 (Pandemie (#10)).
Ticket to Ride heb ik met veel plezier gespeeld en is een modern classic: ik heb 'm weggegeven, omdat ik andere versies van dit spel beter/leuker vind (Europa, Zwitserland, Nederland). Istanbul is een goeie pickup-and-deliver (wel spelen met de koffie-uitbereiding!).
Over Pandemie en Pandemic Legacy het volgende: het is het meest succesvolle coöperatieve spel ooit en ik speel het zeer graag, maar ik heb een aversie tegen legacy-spellen (materiaal verscheuren, tekenen op het bord, slechts eenmaal speelbaar), dus ik zal de Legacy-versie altijd boycotten.
Clever is een goeie roll-and-write, de opvolgers vind ik dan weer veel te 'gezocht'. Terra Mystica tenslotte vind ik er prachtig uitzien qua spel, maar ik merk wel dat de hype van een aantal jaren terug bij mij weg is (ik speel het amper meer).
Over de overige spellen: Maracaibo doet me niks; My City is een legacy-spel, dus niet aan mij besteed; Gaia Project zou beter zijn dan Terra Mystica, maar ik heb het nog nooit gespeeld (ruimtespellen lokken mij niet zo); Wonderful World wil ik wel een keer proberen (alhoewel ik denk dat ik toch meer een 7W-speler ben), maar is er tot op heden nog niet van gekomen.
30 – 21
Gespeeld: 4 (Patchwork, 7 Wonders, Tzolk'in, El Grande)
Op gestemd: 1 (7 Wonders (#4)).
Ik probeer te genezen van de 'cult-of-the-new'-aandoening, dus Arnak en Cascadia laat ik aan me voorbijgaan. Voor Rovers v/d Noordzee verwijs ik door naar wat ik over Architecten schreef (zie boven). Taveernen en Raja's kunnen mij niet warm maken. Scythe hoor ik te veel verschillende geluiden over (de een vind het da bomb, de ander verfoeit het).
De spellen die ik bezit, speel ik allemaal met plezier, alhoewel Tzolk'in wel heel zwaar is. 7 Wonders is een die ik altijd wil spelen.
20 – 11
Gespeeld: 8 (alles m.u.v. Great Western Trail en Kwakzalvers van Kakelenburg)
In bezit: 8 (idem)
Op gestemd: 1 (Viticulture (#8)).
I do not want what I haven't got: dit geldt voor GWT en Kakelenburg.
Voor de rest is Carcassonne een classic waar ik gruwelijk slecht in ben; dat eerste geldt ook voor TtR en het laatste geldt ook voor Stenen Tijdperk en 7W Duel; Agricola vond ik indertijd baanbrekend, maar nu strontvervelend, omdat je alleen met voedselvoorziening bezig bent; Orléans duurt me te lang voor wat het is (repetitief); de Crew is ook baanbrekend, maar ik heb op zijn broertje gestemd; Viticulture tenslotte is mijn ontdekking van dit jaar.
10 – 1
Gespeeld: 9 (alles m.u.v. Everdell)
Op gestemd: 6 (Concordia (#11), Splendor (#17), Dominion (#2), Burgen von Burgund (#5), Azul (#12), Wingspan (#13)). Hoezo, mainstream smaak?
Concordia is een listig spel in een lelijke doos (welke illustrator durft het aan om een betere te fabriceren?); Splendor en Azul zijn leuke tussendoortjes met lekkere pokerfiches/stenen (Azul is gemener); Dominion is het spel wat ik altijd wil spelen (nooit hetzelfde), jammer van het verplicht steeds schudden; Puerto Rico is een classic die teveel afgunst krijgt doordat het steeds op 1 stond; El Dorado heb ik net aangeschaft en vind ik wat te licht, maar niet vervelend; bij Everdelll verwijs ik u graag door naar Scythe; Burgundy is geniaal, nooit geweten dat je zoveel met twee dobbelstenen kan; Terraforming Mars speel ik het liefst solo en Wingspan... tja, Wingspan: leuk thema, leuk spelconcept, maar blijkbaar moeten mensen het toch om welke reden dan ook afkraken.
Restjes:
Gespeeld: 65 van 100. Not bad, not bad at all.
In bezit: 61. Ook niet slecht, maar ik moet bekennen dat ik te veel spellen bezit en dat ik er een aantal kwijt wil/moet.
Gestemd: 15 van de 20. Lijst niet gehaald: Onitama (geniaal abstract schaak-achtig spel), In de ban van de Ring – de coöp (vooral vanwege het thema), de Crew – Diepzee (gevarieerder dan de Crew, maar kan ik mee leven), Marco Polo II (beter dan MP I: grof schandaal dat deze er niet in staat) en tenslotte mijn nummer 1, Twilight Struggle (nog grover schandaal: ik snap dat dit te zwaar is voor de familiespelers onder ons, maar het hoort in de lijst. Punt).
Mensen, bedankt voor uw aandacht. Reacties (vooral positieve) zijn welkom.....
100 – 91
Gespeeld: 5 (Hanzesteden, Targi, Smallworld, Keer op Keer, Take 5)
In bezit: 5 (idem)
Goeie start. 50% gespeeld en in mijn bezit, is wel eens slechter geweest.
Geen superspel dat eruit springt (Hanzesteden is te droog, Targi duurt net twee ronden te lang, Smallworld is te startspeler-afhankelijk, Keer op Keer heb ik te vaak gespeeld en Take 5 is minder met kleine bezetting), maar het is ook niet zo dat ik ze direct in de verkoop gooi. Targi is – denk ik – mijn favoriet in dit blok.
Van de onbekenden ben ik wel geïnteresseerd in Sleeping Gods en Trajan. De overige doen me hoegenaamd niks.
90 – 81
Gespeeld: 5 (Jaipur, Taipan, King of Tokyo, CuBirds, Five Tribes)
In bezit: 3 (Jaipur, Taipan (twee keer, zelfs), King of Tokyo)
Op gestemd: 2 (Jaipur (#15), Taipan (#3)).
Beetje vreemd blokje voor mij persoonlijk: Bunny Kingdom, Inis en Root had ik nog nooit van gehoord (die laatste inmiddels wel door de podcasts van 'the Dice Tower').
Jaipur leg ik graag op tafel; Taipan (Tichu) nog liever, maar het is zo moeilijk om 4 spelers te vinden. CuBirds ken ik alleen van BGA en is een leuk niemendalletje. Five Tribes heb ik één keer mogen smaken en dat was voor mij tevens genoeg, vanwege het enorme AP-potentieel. Cartographers en Mombasa ken ik alleen van naam, dus daar zeg ik niks (zinnigs) over. King of Tokyo tenslotte vind ik op zich wel leuk, ik ben er alleen onnoemelijk slecht in.
Persoonlijke favoriet: Taipan. Geen discussie.
80 – 71
Gespeeld: 9 (alles m.u.v. Paleo)
Op gestemd: 2 (Port Royal (#16), Tapestry (#7)).
9 out of 10! Zou ik ergens een 10/10 kunnen scoren?
Even op de rij af: Dixit heb ik, maar is niet aan mij besteed; Race for the Galaxy vind ik leuk, maar is praktisch niet aan nieuwelingen te leren; Kingdomino lijkt simpel, maar is (vooral met twee) een heerlijk puzzelspel; Alhambra la op mijn schaamstapel (pile of shame), maar is inmiddels afgestoft (op de een of andere manier heeft het geen aantrekkingskracht, maar het is toch een goed spel); Boonanza is ook niet aan mij besteed (ik ben geen handelaar), maar aan mijn gezin wel; Paleo lokt me niet; Lost cities eigenlijk ook niet (kan niet ontdekken wat er nou zo leuk aan is); Star Realms speel ik vaak op vakantie (thuis speel ik een andere deckbuilder); Port Royal vind ik een geniaal eenvoudig push-your-luck-spel en Tapestry tenslotte is mijn guilty pleasure: het is overdadig, groots, onlogisch (wel atoombommen, maar geen vliegtuigen. Merkwaardig), maakt zijn belofte niet waar, heeft minder vlees aan de botten dan het lijkt, … maar ik blijf het een topspel vinden om te spelen.
70 – 61
Gespeeld: 3 (Lords of Waterdeep, Machiavelli, Clank!)
In bezit: 3 (idem)
Lords of Waterdeep speel ik te weinig, maar is een prima worker placement. Machiavelli is een klassieker en Clank! Is een originele deckbuilder 'met een bord' (nadeel: heb nog geen remedie gevonden tegen de 'zo snel mogelijk weer naar buiten'-strategie).
Ben nieuwsgierig naar Gloomhaven en Spirit Island. De overige spellen loop ik zwaaiend voorbij.
Favoriet? Ik denk toch Clank! en niet alleen maar omdat het rijmt.
60 – 51
Gespeeld: 6 (Brugge, Love Letter, Nidavellir, Hoogspanning, Codenames, Odin)
In bezit: 5 (idem minus Brugge)
Brugge heb ik alleen online gespeeld en vind ik een gruwel van een spel: te veel geluk met het trekken van de verschillende kleuren kaarten. Misschien zie k het fout, maar ik heb geen gevoel dat ik dit spel kan beheersen.
Love Letter is de ultimate filler (heb de Lovecraft-versie nagemaakt: nog leuker met meer toeters en bellen); Nidavellir is een goed biedspel, maar de illustraties zijn mij te depressief; Hoogspanning is een classic, maar je moet wel van hoofdrekenen houden; Codenames is een leuk associatie-woordspel; Odin tenslotte is too much, leuk als solospel, maar als spel is het waaaaay over.
Meadows en Ark Nova laat ik aan me voorbijgaan: de laatste helemaal na de vernietigende recensie van Peter-Hein. Clans of Caledonia lijkt me nog wel aardig om een keer te proberen; Underwater Cities ken ik niet en zegt me niks.
50 – 41
Gespeeld: 4 (Marco Polo, Welcome to, Flamme Rouge, Catan)
Op gestemd: 2 (Flamme Rouge (#18), Welcome to (#19)).
Ik heb Marco Polo gespeeld en op zolder liggen, maar ik wil 'm kwijt. Waarom? Omdat ik Marco Polo II véél beter vind; de eerste versie is mij veel te directief, te streng.
Welcome to vind ik geniaal, omdat het een roll-and-write (nou OK: flip-and-write) is, waar de geluksfactor wat van beknot is. Flamme Rouge vind ik er niet uitzien, maar het is wel het beste racespel wat ik ken (OK, ben bevooroordeeld: ben zelf fietser). De fietsjes zijn wel kwalitatief bedroevend.
Catan tenslotte hoort in de lijst uit historische overwegingen, maar mijn spel is het niet meer: ik ben geen handelaar en de geluksfactor is te groot.
V.w.b. de overige spellen: Barrage en Brass zien er te somber uit; Architecten te lelijk (wat niks zegt over de spellen zelf, maar het is wel de eerste indruk die je krijgt); Grand Austria Hotel wil ik eerst proberen; Just One doet me niks en Dune Imperium ken ik niet, maar wordt lovend over gesproken, dus blijft bliepjes geven op de radar.
40 – 31
Gespeeld: 5 (Ticket to Ride, Istanbul, Pandemie, Clever, Terra Mystica)
In bezit: 4 (idem minus Ticket to Ride)
Op gestemd: 1 (Pandemie (#10)).
Ticket to Ride heb ik met veel plezier gespeeld en is een modern classic: ik heb 'm weggegeven, omdat ik andere versies van dit spel beter/leuker vind (Europa, Zwitserland, Nederland). Istanbul is een goeie pickup-and-deliver (wel spelen met de koffie-uitbereiding!).
Over Pandemie en Pandemic Legacy het volgende: het is het meest succesvolle coöperatieve spel ooit en ik speel het zeer graag, maar ik heb een aversie tegen legacy-spellen (materiaal verscheuren, tekenen op het bord, slechts eenmaal speelbaar), dus ik zal de Legacy-versie altijd boycotten.
Clever is een goeie roll-and-write, de opvolgers vind ik dan weer veel te 'gezocht'. Terra Mystica tenslotte vind ik er prachtig uitzien qua spel, maar ik merk wel dat de hype van een aantal jaren terug bij mij weg is (ik speel het amper meer).
Over de overige spellen: Maracaibo doet me niks; My City is een legacy-spel, dus niet aan mij besteed; Gaia Project zou beter zijn dan Terra Mystica, maar ik heb het nog nooit gespeeld (ruimtespellen lokken mij niet zo); Wonderful World wil ik wel een keer proberen (alhoewel ik denk dat ik toch meer een 7W-speler ben), maar is er tot op heden nog niet van gekomen.
30 – 21
Gespeeld: 4 (Patchwork, 7 Wonders, Tzolk'in, El Grande)
Op gestemd: 1 (7 Wonders (#4)).
Ik probeer te genezen van de 'cult-of-the-new'-aandoening, dus Arnak en Cascadia laat ik aan me voorbijgaan. Voor Rovers v/d Noordzee verwijs ik door naar wat ik over Architecten schreef (zie boven). Taveernen en Raja's kunnen mij niet warm maken. Scythe hoor ik te veel verschillende geluiden over (de een vind het da bomb, de ander verfoeit het).
De spellen die ik bezit, speel ik allemaal met plezier, alhoewel Tzolk'in wel heel zwaar is. 7 Wonders is een die ik altijd wil spelen.
20 – 11
Gespeeld: 8 (alles m.u.v. Great Western Trail en Kwakzalvers van Kakelenburg)
In bezit: 8 (idem)
Op gestemd: 1 (Viticulture (#8)).
I do not want what I haven't got: dit geldt voor GWT en Kakelenburg.
Voor de rest is Carcassonne een classic waar ik gruwelijk slecht in ben; dat eerste geldt ook voor TtR en het laatste geldt ook voor Stenen Tijdperk en 7W Duel; Agricola vond ik indertijd baanbrekend, maar nu strontvervelend, omdat je alleen met voedselvoorziening bezig bent; Orléans duurt me te lang voor wat het is (repetitief); de Crew is ook baanbrekend, maar ik heb op zijn broertje gestemd; Viticulture tenslotte is mijn ontdekking van dit jaar.
10 – 1
Gespeeld: 9 (alles m.u.v. Everdell)
Op gestemd: 6 (Concordia (#11), Splendor (#17), Dominion (#2), Burgen von Burgund (#5), Azul (#12), Wingspan (#13)). Hoezo, mainstream smaak?
Concordia is een listig spel in een lelijke doos (welke illustrator durft het aan om een betere te fabriceren?); Splendor en Azul zijn leuke tussendoortjes met lekkere pokerfiches/stenen (Azul is gemener); Dominion is het spel wat ik altijd wil spelen (nooit hetzelfde), jammer van het verplicht steeds schudden; Puerto Rico is een classic die teveel afgunst krijgt doordat het steeds op 1 stond; El Dorado heb ik net aangeschaft en vind ik wat te licht, maar niet vervelend; bij Everdelll verwijs ik u graag door naar Scythe; Burgundy is geniaal, nooit geweten dat je zoveel met twee dobbelstenen kan; Terraforming Mars speel ik het liefst solo en Wingspan... tja, Wingspan: leuk thema, leuk spelconcept, maar blijkbaar moeten mensen het toch om welke reden dan ook afkraken.
Restjes:
Gespeeld: 65 van 100. Not bad, not bad at all.
In bezit: 61. Ook niet slecht, maar ik moet bekennen dat ik te veel spellen bezit en dat ik er een aantal kwijt wil/moet.
Gestemd: 15 van de 20. Lijst niet gehaald: Onitama (geniaal abstract schaak-achtig spel), In de ban van de Ring – de coöp (vooral vanwege het thema), de Crew – Diepzee (gevarieerder dan de Crew, maar kan ik mee leven), Marco Polo II (beter dan MP I: grof schandaal dat deze er niet in staat) en tenslotte mijn nummer 1, Twilight Struggle (nog grover schandaal: ik snap dat dit te zwaar is voor de familiespelers onder ons, maar het hoort in de lijst. Punt).
Mensen, bedankt voor uw aandacht. Reacties (vooral positieve) zijn welkom.....