Clever gaat nooit verloren: Clever 4ever

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
SvAtje
Standaard moderator

Clever gaat nooit verloren: Clever 4ever

Bericht door SvAtje »

Dat er aan de populaire dobbelserie van Clever geen einde komt, blijkt uit de aankondiging van 999 Games dat het vierde deel onderweg is: Clever 4ever.

Ook nu zijn er weer vijf nieuwe categorieën (kleuren) om punten te scoren en de nieuwe actie “zilver oppoetsen”. Met deze actie kun je een dobbelsteen op het dienblad tijdelijk verhogen of verlagen.

De kleuren blauw, geel, groen, roze en grijs geven ieder op hun eigen manier punten:
De gele categorie bestaat uit 3 rijen. Bij de bovenste rij mag je alleen oplopende getallen invullen. De rijen daaronder kun je naar eigen inzicht invullen. De tweede rij vormt minpunten, de derde rij normale punten. Hoe meer vakjes je invult, hoe meer bonussen je krijgt.
Bij de blauwe categorie ga je uit van de blauwe en de witte dobbelsteen. Samen vormen de twee dobbelstenen coördinaten waarmee je in een groot vierkant een vakje aan kunt kruisen. Je scoort punten door per rij, kolom of diagonaal minstens twee kruisjes te zetten.
Bij grijs moet je aan de hand van het getal van de dobbelsteen keer op keer velden  invullen. Een veld bestaat uit een aantal vakjes, dat overeen moet komen met het aantal ogen van de dobbelsteen. Ook moeten de nieuwe velden aan eerder aangekruiste velden grenzen.
Groen bestaat uit een rij vakjes die je van links naar rechts moet invullen. Elk vakje is in tweeën gesplitst. De onderste helft geeft je direct een bonus. De andere helft geeft in combinatie met de eerste helft het totaal aantal punten. Je mag zelf kiezen of je eerst een vakje geheel afmaakt of dat je liever eerst de onderste helften invult om snel bonussen te scoren.
Ook roze bestaat uit een rij vakjes. Je mag per vakje elk getal invullen dat de dobbelsteen aangeeft. Elk getal heeft bij roze echter een eigenschap. Zo geeft een 5 direct de bonus onder het vakje, terwijl je met een 3 direct een tweede 3 mag noteren, maar geen bonussen mag pakken. 

Alle categorieën zitten weer vol met bonussen die combinaties en kettingreacties kunnen veroorzaken. Wie zo slim mogelijk deze combinaties weet te gebruiken, wint Clever 4ever.

Clever 4ever is, net als de eerder verschenen versies, ontworpen door Wolfgang Warsch.
  • Spelers: 1-4 spelers
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Speelduur: 30 minuten
Website uitgever:
Bijlagen
5261DEAE-754A-4FE5-8F46-44DBC41ECA1A.jpeg

Labels:
francobollus
Uitgever

Re: Clever gaat nooit verloren: Clever 4ever

Bericht door francobollus »

Leuk om te lezen, ik kijk er naar uit! Een Keer op Keer element in Clever, grappig.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Aan de ene kant is Clever een heel leuk spel. We hebben alle 3 de versies, maar denk dat ik deze toch wel laat liggen.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door maxitaxi777 »

Edwin84 schreef: Aan de ene kant is Clever een heel leuk spel. We hebben alle 3 de versies, maar denk dat ik deze toch wel laat liggen.
Clever is een fantastische roll and write! Het is het enige dobbelspel in mijn collectie dat de grote opruiming heeft overleefd, op Pandemic: The Cure na, maar dat is een dobbelspel van andere order. Wel haakte ik één deel eerder af dan jij. Deel 3 vond ik te veel gedoe, ook met het zelf kiezen van getallen op dobbelstenen. Vandaar dat ik deel heb verkocht en het houd bij de eerste twee delen, elk met de Challenge uitbreidingen. Zo kan ik 4 varianten spelen waar ik echt plezier aan beleef! Dit 4de deel zal daarom geen insta-buy zijn voor mij, maar ik houd wel in de gaten of het iets extra's biedt zonder de boel te overcompliceren, wie weet wordt deze dan in de toekomst nog gekocht hier.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Tijd voor een Clever big box, zeg ik. Die net zo groot kan zijn als de doos van Clever 1. :lol:
Afbeelding
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

Ben benieuwd hoe het scoreblok eruit ziet.
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Pura Vida schreef: Tijd voor een Clever big box, zeg ik. Die net zo groot kan zijn als de doos van Clever 1. :lol:
Lol... en inderdaad. Ik heb alle sheets van Clever 1, 2, 3 en de challenges van 1 en 2 (5 varianten dus) geplastificeerd en het past zo dus inderdaad prima in 1 doosje.

Ik vond de eerste twee echt leuk en heb bij een elk daarvan nu ongeveer 50 spellen mogen registreren. Gaan er vast nog een paar bijkomen. De derde daarentegen viel me tegen. Ik ben dus ook erg benieuwd wat deze vierde gaat brengen en zal dus ook voor mij geen insta-buy worden. Eerst even aankijken.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Grappig dat bij jullie met name de derde tegenviel.

Zelf vond ik deel 2 vervelend. Niet zozeer van de wijze waarop de dobbelstenen werden gebruikt, maar wat je tegenstander achterliet was veel vaker rotzooi. Bij deel 1 en 3 had ik het idee dat je met lagere waardes nog wel iets kon, maar bij deel 2 waren de meeste lagere waardes nutteloos.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef: Grappig dat bij jullie met name de derde tegenviel.

Zelf vond ik deel 2 vervelend. Niet zozeer van de wijze waarop de dobbelstenen werden gebruikt, maar wat je tegenstander achterliet was veel vaker rotzooi. Bij deel 1 en 3 had ik het idee dat je met lagere waardes nog wel iets kon, maar bij deel 2 waren de meeste lagere waardes nutteloos.
Ik weet niet precies waarom, maar deel 2 beviel mij ook minder dan 1 (en 3). Kan ook komen omdat ik 2 maar niet weet te winnen en 1 en 3 af en toe wel. :D
Ik vind 1 nog steeds de beste in alle eenvoud. Beide vervolgen vind ik toch ietwat gezocht. En de worpen zijn soms echt beperkend, vooral inderdaad bij 2 heb ik het gevoel.
Afbeelding
Plaats reactie