Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Holy Grail Games heeft kenbaar gemaakt dat zij na zes jaar per direct haar activiteiten noodgedwongen heeft stopgezet. Enkele van haar uitgegeven spellen zijn: Museum: Deluxe en Titan.
Een combinatie van factoren heeft geleid tot deze noodgedwongen maatregel. De lockdowns van de laatste jaren en de daaropvolgende grote stijgingen in de transportkosten, de daling van de euro ten opzichte van de dollar en uitleveringsproblemen hebben Holy Grail Games uiteindelijk de das omgedaan.
Het uitgebreide bericht is te lezen op de website van Holy Grail Games:
Duiker schreef:
Goed dat ze openheid van zaken geven. Ik ben wel benieuwd hoeveel van deze Kickstarter fabrieken in vergelijkbare problemen zitten.
Er waren al genoeg vrijbuiters die een overdaad aan enthousiasme combineren met een minimum aan realiteitszin en een gebrekkige bedrijfsvoering. Tel daar de pechvogels van de afgelopen twee jaar bij op en het zou mij niet verbazen wanneer er een hoop op omvallen staan.
Mij ook niet, maar wel een zorgelijke ontwikkeling in combinatie met de Kickstarter policy 'rewards are not guaranteed'... Nu had ik bij deze gasten nog geluk door het op tijd ontvangen van mn Museum Big Box, maar als dit zo door gaat verliezen heel wat mensen een heleboel geld via Kickstarter.
Duiker schreef:
Mij ook niet, maar wel een zorgelijke ontwikkeling in combinatie met de Kickstarter policy 'rewards are not guaranteed'... Nu had ik bij deze gasten nog geluk door het op tijd ontvangen van mn Museum Big Box, maar als dit zo door gaat verliezen heel wat mensen een heleboel geld via Kickstarter.
Inside The box lijkt ook down te gaan ; website is weg, nikszeggende KS-updates, geen KS-levering enz, enz, enz.
Ik twijfel er niet aan dat er wel meer bedrijven een moeilijk jaar achter de rug hebben na de hoogdagen van 2020 en 2021. (Ik baseer mij voor deze stelling niet op kennis van (verkoop)cijfers, maar op een lang gesprek met een marketingman van Ravensburger.)
Maar bij bedrijven die vooral via Kickstarter werken en daarmee in slechte papieren komen, frons ik toch een beetje. Hoe kunnen die in slechte papieren geraken? Het geld is binnen, ze hallen veel grotere marges dan een reguliere uitgever (die maar een klein deel van de winkelprijs ontvangt voor zijn spellen) en ze verkopen een product dat nauwelijks gerecenseerd is. Vertragingen worden er door de backers altijd bij genomen.
Enorm gestegen kosten overall denk ik. Voor KS wordt een schatting gemaakt, die later dikwijls al niet correct blijkt met betrekking tot alles wat bij verzending komt kijken. Van containers, douane, personeel, inpakmaterialen en werkelijke shipping die je betaalt aan de last-mile vervoerder. Ik heb het idee dat veel (first-time) creators en kleine uitgeverijen dat onderschatten. Tel daarbij op dat ruwe materialen (zoals hout en karton) de voorbije jaren fors duurder zijn geworden en containervervoer lange tijd 5x tot 10x zo duur is geweest als pre-corona. Het laatste lijkt weer enigszins te stabiliseren, maar in geheel kan daar de extra marge van een Kickstarter vaak niet tegenop.
Tenzij je natuurlijk 83,193 backers hebt , zoals Isaac met Frosthaven. Met die economies of scale kan het niet misgaan, dan vang je klappen in prijsstijgingen makkelijk op. Maar dat geldt niet voor de vele nét aan succesvolle campagnes.
Piet schreef:
Ik twijfel er niet aan dat er wel meer bedrijven een moeilijk jaar achter de rug hebben na de hoogdagen van 2020 en 2021. (Ik baseer mij voor deze stelling niet op kennis van (verkoop)cijfers, maar op een lang gesprek met een marketingman van Ravensburger.)
Maar bij bedrijven die vooral via Kickstarter werken en daarmee in slechte papieren komen, frons ik toch een beetje. Hoe kunnen die in slechte papieren geraken? Het geld is binnen, ze hallen veel grotere marges dan een reguliere uitgever (die maar een klein deel van de winkelprijs ontvangt voor zijn spellen) en ze verkopen een product dat nauwelijks gerecenseerd is. Vertragingen worden er door de backers altijd bij genomen.
Is al het geld dan op aan personeelskosten?
Een red flag die te vaak gebeurt is oude projecten financieren met de opbrengsten van nieuwe kickstarters. En dan hopen ze die nieuwe Kickstarter te kunnen financieren met toekomstige sales, maar dat gaat lang niet altijd goed natuurlijk.
Ik ben hier dus met beide benen ingetrapt. Afgelopen december Copan gebacked en kan nu fluiten naar m'n inleg. Het verbaast me een beetje dat ik hiervoor gevallen ben want alles leek gewoon goed te zitten. Ik heb de demo op Essen SPIEL gespeeld en het was voor 99% af en zat dondersmooi in elkaar. De mensen waren vriendelijk en de uitleg was zeer goed. Ook hadden ze een mooie grote stand op een goeie plek. Het leek gewoon een prima zaak te zijn zoals iedere andere bordspeluitgever.
Nu trek ik zeer in twijfel of deze campagne met de beste intenties gerund is. Slechts twee maanden later werd de tent opgedoekt, en je gaat mij niet vertellen dat ze geen idee hadden dat het slecht ging. Was er uberhaupt een kans dat ik ooit m'n spel zou krijgen?
Dit was m'n 3e en daarmee ook laatste "kickstarter avontuur". Voortaan koop ik 't gewoon in de winkel, 2e hands of anders jammer dan. Als ik een piramidespel wil spelen dan leg ik wel ponzi-scheme op tafel.
Je bent wel hard voor jezelf Eis-T. Ik kan me helemaal voorstellen dat je de keuze maakt, zoals je 'm hebt gemaakt.
Ik krijg wel de indruk dat er nu (door corona) een enorme spelletjeshype is ontstaan, en daar komen altijd goudzoekers op af. Maar de vraag is of er wel zoveel goud te vinden is. Mensen kopen nu eenmaal niet iedere maand een nieuw spel.
predator schreef:
Je bent wel hard voor jezelf Eis-T. Ik kan me helemaal voorstellen dat je de keuze maakt, zoals je 'm hebt gemaakt.
Ik krijg wel de indruk dat er nu (door corona) een enorme spelletjeshype is ontstaan, en daar komen altijd goudzoekers op af. Maar de vraag is of er wel zoveel goud te vinden is. Mensen kopen nu eenmaal niet iedere maand een nieuw spel.
Wanneer ik naar de omzetdalingen bij de grote uitgevers kijk, lijkt de door corona aangejaagde hype grotendeels verdwenen. Ik zie her en der ontslagrondes (ook in Nederland), waarbij men ook in de personele capaciteit krimpt richting niveau 2019.