- auteurs: S J Macdonald en Shem Phillips
- grafisch werk: Mihajlo Dimitrievski
- spelers: 1 tot 4
- leeftijd: vanaf 12 jaar
- spelduur: 60 tot 90 minuten
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk beschikbaar
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk beschikbaar
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk, uitgegeven door White Goblin Games, ligt vanaf deze week in de winkels. Burggraven is -na Architecten en Paladijnen- het derde spel in de trilogie van het Westelijk Koninkrijk, ontworpen door S J Macdonald en Shem Phillips.
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is een worker-placement spel waarbij spelers met hun rondreis hun invloed op het koninkrijk probeert te vergroten. De macht van de koning neemt af en de bevolking verliest vertrouwen. De Burggraven reizen door het land om persoonlijke invloed te winnen. Ze verdienen overwinningspunten door het plaatsen van gebouwen, het schrijven van manuscripten, in het kasteel te werken of door akten voor nieuwe land te verwerven. Spelers starten met dezelfde kaartset met stedelingen, maar moeten snel op zoek gaan naar betere medewerkers met meer geschikte talenten om hun inspanningen vooruit te helpen. Het spel eindigt zodra het koninkrijk armoede of welvaart bereikt - of mogelijk beide.
Burggraven van het Westelijk Koninkrijk - White Goblin Games, 2023
- Bijlagen
-
- pic6692107[1].png
- (170.69 KiB) Nog niet gedownload
Labels:
- Pura Vida
- Kardinaal
Re: Burggraven van het Westelijk Koninkrijk beschikbaar
Leuk nieuws. Ik heb de andere twee altijd links laten liggen, want WP doet het hier in huis altijd maar matig, maar ik ben wel steeds geïntrigeerd eigenlijk. De waarderingen en recensies wisselen nogal. Nou is BSM natuurlijk dé plek om te vragen of iemand een uitgebreide vergelijking kan maken over deze drie spellen en vooruit, pak Rovers van de Noordzee er dan ook meteen bij. Misschien in een nieuw draadje, maar wie bijt het spits af met een gloedvolle vergelijking tussen al deze spellen van Shem Phillips?
- Edwin84
- Elfenkoning
Een uitgebreide vergelijking is lastig maar ik kan wel de core mechanismen uitleggen want dat is het belangrijkste verschil. Hoop dat he top deze manier een beetje te egrijpen is.Pura Vida schreef: Leuk nieuws. Ik heb de andere twee altijd links laten liggen, want WP doet het hier in huis altijd maar matig, maar ik ben wel steeds geïntrigeerd eigenlijk. De waarderingen en recensies wisselen nogal. Nou is BSM natuurlijk dé plek om te vragen of iemand een uitgebreide vergelijking kan maken over deze drie spellen en vooruit, pak Rovers van de Noordzee er dan ook meteen bij. Misschien in een nieuw draadje, maar wie bijt het spits af met een gloedvolle vergelijking tussen al deze spellen van Shem Phillips?
RoversJe hebt een werker in bezit als speler. Wit, grijs of zwart. Deze kun je afhankelijk van de kleur op een locatie neerzetten om het voordeel van de locatie te benutten. Daarna neem je een werker naar keuze van het bord en mag ook die locatie uitvoeren. De werker die je neemt kun je de volgende beurt inzetten. Het spel draait om verzamelen van bemanning en goederen om locaties op het bord te plunderen.
ArchitectenJe zet een werker neer welke je laat staan en benut de locatie. als je volgende beurt er weer een werker zet heb je 2 werkers en wordt de actie sterker. Dit kun je blijven doen tot een spelers jouw werkers arresteert en voor geld in de bak gooit. Jij kunt deze met een actie weer vrijspelen. Doel is om gebouwen te bouwen uit kaarten van je eigen hand met behulp van karakterkaarten die je kunt kopen en het bouwen aan de kathedraal samen met de andere spelers.
PaladijnenOp je eigen spelersbord heb je verschillende gebouwen. Je verzamelt op je eigen bord door werkers te plaatsen grondstoffen en bouwt deze gebouwen op het algemene bord. Hiermee speel je bonussen vrij van je eigen bord. Elke ronde heb je ook een paladijn die bepaalt welke bonussen je die ronde hebt. Van het algemene bord kun je ook nieuwe karakters rekruteren die jou helpen.
Burggraven Je loopt met jouw mannetje te paard (burggraaf) rond op een circulair bord. Je kunt de acties van de locatie uitvoeren afhankelijk van de kaarten die (soort deckbuilding) die je die ronde voor je hebt liggen. Ook kun je kaarten rekruteren of wegsturen die op het circulaire deel staan waar jouw paard zich bevindt voor een éénmalige beloning (wegsturen) of permanent elke keer dat je de kaart speelt in een latere ronde. Midden van het bord zijn 3 cirkels. Je kunt in de buitenste ring werkers plaatsen. Elke keer as je 3 werkers in een cirkel hebt mag er 1 naar de volgende cirkel tot deze uiteindelijk in het midden ligt. Dit levert je bonussen op.
- Bert_
- Website beheerder
Ik ben wel benieuwd naar deze!
Weet iemand hoe sterk het evenwicht tussen je volk tevreden houden en de koning trouw blijven erin voorkomt? Klinkt op zich boeiend.
Alleen de tekenstijl is wat minder m'n ding, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Weet iemand hoe sterk het evenwicht tussen je volk tevreden houden en de koning trouw blijven erin voorkomt? Klinkt op zich boeiend.
Alleen de tekenstijl is wat minder m'n ding, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
- Pura Vida
- Kardinaal
Dank! Ik krijg nu wel een idee wat je doet in die spellen, maar nog niet hoe lekker ze nou spelen. Hoe interactief ze zijn t.o.v. elkaar. Soepelheid, herspeelbaarheid...Edwin84 schreef:Een uitgebreide vergelijking is lastig maar ik kan wel de core mechanismen uitleggen want dat is het belangrijkste verschil. Hoop dat he top deze manier een beetje te egrijpen is.Pura Vida schreef: Leuk nieuws. Ik heb de andere twee altijd links laten liggen, want WP doet het hier in huis altijd maar matig, maar ik ben wel steeds geïntrigeerd eigenlijk. De waarderingen en recensies wisselen nogal. Nou is BSM natuurlijk dé plek om te vragen of iemand een uitgebreide vergelijking kan maken over deze drie spellen en vooruit, pak Rovers van de Noordzee er dan ook meteen bij. Misschien in een nieuw draadje, maar wie bijt het spits af met een gloedvolle vergelijking tussen al deze spellen van Shem Phillips?
RoversJe hebt een werker in bezit als speler. Wit, grijs of zwart. Deze kun je afhankelijk van de kleur op een locatie neerzetten om het voordeel van de locatie te benutten. Daarna neem je een werker naar keuze van het bord en mag ook die locatie uitvoeren. De werker die je neemt kun je de volgende beurt inzetten. Het spel draait om verzamelen van bemanning en goederen om locaties op het bord te plunderen.
ArchitectenJe zet een werker neer welke je laat staan en benut de locatie. als je volgende beurt er weer een werker zet heb je 2 werkers en wordt de actie sterker. Dit kun je blijven doen tot een spelers jouw werkers arresteert en voor geld in de bak gooit. Jij kunt deze met een actie weer vrijspelen. Doel is om gebouwen te bouwen uit kaarten van je eigen hand met behulp van karakterkaarten die je kunt kopen en het bouwen aan de kathedraal samen met de andere spelers.
PaladijnenOp je eigen spelersbord heb je verschillende gebouwen. Je verzamelt op je eigen bord door werkers te plaatsen grondstoffen en bouwt deze gebouwen op het algemene bord. Hiermee speel je bonussen vrij van je eigen bord. Elke ronde heb je ook een paladijn die bepaalt welke bonussen je die ronde hebt. Van het algemene bord kun je ook nieuwe karakters rekruteren die jou helpen.
Burggraven Je loopt met jouw mannetje te paard (burggraaf) rond op een circulair bord. Je kunt de acties van de locatie uitvoeren afhankelijk van de kaarten die (soort deckbuilding) die je die ronde voor je hebt liggen. Ook kun je kaarten rekruteren of wegsturen die op het circulaire deel staan waar jouw paard zich bevindt voor een éénmalige beloning (wegsturen) of permanent elke keer dat je de kaart speelt in een latere ronde. Midden van het bord zijn 3 cirkels. Je kunt in de buitenste ring werkers plaatsen. Elke keer as je 3 werkers in een cirkel hebt mag er 1 naar de volgende cirkel tot deze uiteindelijk in het midden ligt. Dit levert je bonussen op.
Dat gevangen nemen uit Architecten klinkt wel goed.
- Harleyman
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!
Ik heb het spel (Engelse versie) meerdere keren gespeeld, maar ik begrijp totaal niet wat je bedoelt. Verklaar je nader.Bert_ schreef: Ik ben wel benieuwd naar deze!
Vaak is rond beter, soms vierkant!
- pieter.schutz
- Geheim Genootschap
Ehm... Dat is er totaal niet.Bert_ schreef: Ik ben wel benieuwd naar deze!
Ik heb Architecten nooit gespeeld, en paladijnen een paar keer (die vond ik wat te statisch voor mijn smaak).
Burggraven (of zoals ik hem heb viscounts) is echt een leuk spel. Ik hou van het actiesysteem.
Overigens uit het eerste bericht waar staat: "Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is een worker-placement spel"" dat snap ik echt niet.
Deck building, een beetje
Hand management, zeker
rondel, beetje
engine building, beetje
maar worker placement? Die zie ik echt niet. Er zijn niet eens workers...
EDIT: Ik zie nu dat die tekst van de productpagina van WGG komt, maar weten die dan eigenlijk wel wat voor spel ze op de markt hebben gebracht>

- mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
- Contacteer:
Voor interactie kies je Architecten, 100%
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Harleyman
- Veenboer
Het is wel degelijk een workerplacementspel, dat is namelijk de Burggraaf waar je mee rond wandelt naar een workerplacementplek. En op het moment dat jij op een plek staat, waar ik ook naar toe wandel dan is dat wel mogelijk, maar dan mag jij je kaarten op je tableau herschikken in een volgorde naar keuze. Dat kan - weet ik uit eigen ervaring - zeer vervelend zijn in dit spel. Wat het misschien verwarrend maakt, is het gegeven dat je begint met 20 werkers. Maar die hebben niet die functie als zijnde workerplacementwerker, maar die hebben specifiek betrekking op het kasteel.pieter.schutz schreef:Ehm... Dat is er totaal niet.Bert_ schreef: Ik ben wel benieuwd naar deze!
Ik heb Architecten nooit gespeeld, en paladijnen een paar keer (die vond ik wat te statisch voor mijn smaak).
Burggraven (of zoals ik hem heb viscounts) is echt een leuk spel. Ik hou van het actiesysteem.
Overigens uit het eerste bericht waar staat: "Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is een worker-placement spel"" dat snap ik echt niet.
Deck building, een beetje
Hand management, zeker
rondel, beetje
engine building, beetje
maar worker placement? Die zie ik echt niet. Er zijn niet eens workers...
EDIT: Ik zie nu dat die tekst van de productpagina van WGG komt, maar weten die dan eigenlijk wel wat voor spel ze op de markt hebben gebracht>
Je zou misschien kunnen stellen dat het meer een action-selectionspel is, zoals bijvoorbeeld The Gallerist, maar dat onderscheid hanteert BGG bijvoorbeeld niet. Het verschil tussen die 2 is namelijk het blokkeren van een workerplacementplek, als zijnde een van de criteria voor een workerplacementspel. Maar dat element is bijvoorbeeld in Architecten ook enkel en alleen maar van toepassing op de Zwarte Markt en in Paladijnen is dat ook minimalistisch aanwezig. Daar geldt het namelijk alleen voor de King's Favour Cards waar een workerplacementspot op aanwezig is, waarvoor geldt: "Wie het eerst komt, wie het eerst maalt".
Daarnaast is engine building geen spelmechanisme, maar iets wat heel veel spellen in zich hebben. Je begint met weinig tot niets en vervolgens bouw je dat uit tot een lopende machine. Dat is iets wat geldt voor tableaubuilders zoals Wingspan, Terraforming Mars en een Ark Nova maar ook voor een Catan, Dominion en een Concordia bijvoorbeeld. En die laatste 3 zijn helemaal geen tableaubuilders.
De rondel is trouwens meer dan een beetje aanwezig: er zijn er namelijk 2. De workerplacementplekken op het in elkaar gezette speelbord waar je met je Burggraaf naartoe hopt en middenin het kasteel, wat een spelletje op zich is. Daarnaast vind ik in dit spel het deckbuildingaspect zelfs meer naar voren komen dan in bijvoorbeeld het basisspel van een Dune: Imperium, waar het 'vernietigen' van je kaarten veel meer beperkt is dan hier.
- Harleyman
- Veenboer
Ik kan er wel het een en ander over zeggen, aangezien ik ze alle 4 gespeeld heb en zelf de gehele West Kingdom Trilogie bezit. Maar ik zou voor de duidelijkheid ook het spel Rovers van Scythië er aan toe willen voegen, aangezien dat eigenlijk een Rovers 2.0 is en ik die wel bezit ipv Rovers van de Noordzee en uitbreidingen.
Rovers en Archichten van het Westelijk Koninkrijk lijken qua gameplay nog het meest op elkaar, aangezien ze allebei goed voldoen aan het criterium van een klassieke workerplacement, zij het met een twist.
Bij Rovers is dat een werker neerzetten op een workerplacementplek en vervolgens er ergens anders weer een weg halen van een dergelijke plek. De interactie is daardoor behoorlijk groot, aangezien je dus niet alleen moet bedenken waar je naar toe wilt, maar ook er bewust van moet zijn wat je voor iemand anders achterlaat. En daarbij speelt de kleur van de werkers dan ook nog eens een belangrijke rol. Daarnaast wil je roven op zee en de gebouwen verslaan, want die leveren je goederen en punten op. Omdat te kunnen heb je brute Vikingen nodig in de vorm van je eigen gecreëerde verzameling kaarten & al dan niet wat geluk met de te gooien dobbelstenen, zodat je genoeg kracht hebt omdat te kunnen. En daarnaast kun je die kaarten op een andere workerplacementplek gebruiken voor het eenmalige effect wat erop staat, waardoor je gedurende het spel regelmatig aan het afwegen bent of je de kaarten gebruikt voor de strijd of heb ik meer aan het eenmalige effect nu. Het spel speelt het beste met 3, maar is alleen met de basis net ietwat te weinig uitdagend voor degenen die wel wat vaker een spelletje spelen. En daarom zijn er een tweetal uitbreidingen verschenen die het nodige toevoegen aan extra gebouwen, een workerplacementplek (Taveerne) en Jarls (Noorse zeekoningen) waar je gedurende het spel mee te maken krijgt. In het Nederlands zijn die 2 uitbreidingen tezamen trouwens als 1 uitbreiding uitgebracht, namelijk Helden uit het Noorden.
5 Jaar na dato bracht ontwerper Shem Philips Rovers van Scythië uit: eigenlijk niets meer of minder dan een Rovers van de Noordzee 2.0. Het spel lijkt voor 95% op dat van Rovers + uitbreidingen, maar dan samen gebracht in 1 spel. Daarnaast heef hij bovenal een aantal elementen verbeterd, waardoor dit spel als op zichzelf staand dan ook beter is dan Rovers van de Noordzee. Dus mocht je het spel nog niet hebben dan zou ik qua gameplay + kosten altijd deze adviseren boven Rovers van de Noordzee, aangezien je dan dus de uitbreidingen niet meer hoeft te kopen. Er zit alleen wel een groot verschil in design: 'The Mico' versus Sam Phillips.
Architecten van het Westelijk Koninkrijk is een workerplacementspel, waarbij je maar liefst een 20-tal werkers in je bezit hebt. De kwinkslag in dit spel is een tweetal zaken: je kunt op de productieplekken niet geblokt worden en je inkomsten worden vermeerderd, naar gelang het aantal werkers wat er staan. Dus stel: er staan 2 werkers van je kleur in het bos en je zet er 1 bij in je beurt, dan ontvang je dus 3 hout. Daarnaast kun je de werkers van andere spellen vastzetten, om te voorkomen dat ze anders teveel inkomsten genereren. Vervolgens kun je ze overhevelen naar de gevangenis, waarbij je zoveeld geld ontvangt als dat je er werkers naartoe hebt gestuurd. Zodoende snijdt het mes dus aan 2 kanten. De Zwarte Markt levert je dan weer meer en sneller duurdere grondstoffen op, maar dat kost je loyaliteit waardoor je bijvoorbeeld niet mag bouwen aan de kathedraal en wat je punten kost aan het eind van het spel. Maar aan het begin van het spel geeft een lage loyaliteit juist weer voordelen, waardoor de Zwarte Markt aantrekkelijk klinkt: gezonde keuzestress dus. Het bouwen van gebouwen, hetzij aan de kathedraal dan wel door gebouwenkaarten te spelen, vormt de hoofdmoot van het spel. Maar om deze kaarten veelal te kunnen spelen heb je leerlingenkaarten nodig waarop de passende symbolen staan. Daarnaast geven deze leerlingen als je ze eenmaal hebt verkregen op zichzelf ook weer specifieke voordelen, maar dan meestal wel gekoppeld aan een workerplacementplek. Je ontvangt dit voordeel dus elke keer op het moment dat je daar met een werker naartoe gaat. Daarnaast spelen de schulden in alledrie de West Kingdom-spellen een prominente rol, zij het allemaal weer net even anders in elk spel. Architecten is net als Rovers een zeer interactief workerplacementspel wat het beste speelt met 4 man. De herspeelbaarheid wordt vergroot door de asymmetrische spelersborden, waardoor elke speler het spel met een ander uitgangspunt begint en een ander voordeel heeft gedurende het spel. Daarnaast zijn er ook nog eens een 2-tal uitbreidingen verschenen, waarvan er tot op heden een in het Nederlands is verschenen.
Rovers en Archichten van het Westelijk Koninkrijk lijken qua gameplay nog het meest op elkaar, aangezien ze allebei goed voldoen aan het criterium van een klassieke workerplacement, zij het met een twist.
Bij Rovers is dat een werker neerzetten op een workerplacementplek en vervolgens er ergens anders weer een weg halen van een dergelijke plek. De interactie is daardoor behoorlijk groot, aangezien je dus niet alleen moet bedenken waar je naar toe wilt, maar ook er bewust van moet zijn wat je voor iemand anders achterlaat. En daarbij speelt de kleur van de werkers dan ook nog eens een belangrijke rol. Daarnaast wil je roven op zee en de gebouwen verslaan, want die leveren je goederen en punten op. Omdat te kunnen heb je brute Vikingen nodig in de vorm van je eigen gecreëerde verzameling kaarten & al dan niet wat geluk met de te gooien dobbelstenen, zodat je genoeg kracht hebt omdat te kunnen. En daarnaast kun je die kaarten op een andere workerplacementplek gebruiken voor het eenmalige effect wat erop staat, waardoor je gedurende het spel regelmatig aan het afwegen bent of je de kaarten gebruikt voor de strijd of heb ik meer aan het eenmalige effect nu. Het spel speelt het beste met 3, maar is alleen met de basis net ietwat te weinig uitdagend voor degenen die wel wat vaker een spelletje spelen. En daarom zijn er een tweetal uitbreidingen verschenen die het nodige toevoegen aan extra gebouwen, een workerplacementplek (Taveerne) en Jarls (Noorse zeekoningen) waar je gedurende het spel mee te maken krijgt. In het Nederlands zijn die 2 uitbreidingen tezamen trouwens als 1 uitbreiding uitgebracht, namelijk Helden uit het Noorden.
5 Jaar na dato bracht ontwerper Shem Philips Rovers van Scythië uit: eigenlijk niets meer of minder dan een Rovers van de Noordzee 2.0. Het spel lijkt voor 95% op dat van Rovers + uitbreidingen, maar dan samen gebracht in 1 spel. Daarnaast heef hij bovenal een aantal elementen verbeterd, waardoor dit spel als op zichzelf staand dan ook beter is dan Rovers van de Noordzee. Dus mocht je het spel nog niet hebben dan zou ik qua gameplay + kosten altijd deze adviseren boven Rovers van de Noordzee, aangezien je dan dus de uitbreidingen niet meer hoeft te kopen. Er zit alleen wel een groot verschil in design: 'The Mico' versus Sam Phillips.
Architecten van het Westelijk Koninkrijk is een workerplacementspel, waarbij je maar liefst een 20-tal werkers in je bezit hebt. De kwinkslag in dit spel is een tweetal zaken: je kunt op de productieplekken niet geblokt worden en je inkomsten worden vermeerderd, naar gelang het aantal werkers wat er staan. Dus stel: er staan 2 werkers van je kleur in het bos en je zet er 1 bij in je beurt, dan ontvang je dus 3 hout. Daarnaast kun je de werkers van andere spellen vastzetten, om te voorkomen dat ze anders teveel inkomsten genereren. Vervolgens kun je ze overhevelen naar de gevangenis, waarbij je zoveeld geld ontvangt als dat je er werkers naartoe hebt gestuurd. Zodoende snijdt het mes dus aan 2 kanten. De Zwarte Markt levert je dan weer meer en sneller duurdere grondstoffen op, maar dat kost je loyaliteit waardoor je bijvoorbeeld niet mag bouwen aan de kathedraal en wat je punten kost aan het eind van het spel. Maar aan het begin van het spel geeft een lage loyaliteit juist weer voordelen, waardoor de Zwarte Markt aantrekkelijk klinkt: gezonde keuzestress dus. Het bouwen van gebouwen, hetzij aan de kathedraal dan wel door gebouwenkaarten te spelen, vormt de hoofdmoot van het spel. Maar om deze kaarten veelal te kunnen spelen heb je leerlingenkaarten nodig waarop de passende symbolen staan. Daarnaast geven deze leerlingen als je ze eenmaal hebt verkregen op zichzelf ook weer specifieke voordelen, maar dan meestal wel gekoppeld aan een workerplacementplek. Je ontvangt dit voordeel dus elke keer op het moment dat je daar met een werker naartoe gaat. Daarnaast spelen de schulden in alledrie de West Kingdom-spellen een prominente rol, zij het allemaal weer net even anders in elk spel. Architecten is net als Rovers een zeer interactief workerplacementspel wat het beste speelt met 4 man. De herspeelbaarheid wordt vergroot door de asymmetrische spelersborden, waardoor elke speler het spel met een ander uitgangspunt begint en een ander voordeel heeft gedurende het spel. Daarnaast zijn er ook nog eens een 2-tal uitbreidingen verschenen, waarvan er tot op heden een in het Nederlands is verschenen.
- Pura Vida
- Kardinaal
- mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
- Contacteer:
Misschien helpt dit de een of ander; in het Engels mijn ervaring met de WK-trilogie direct na spelen:
Architecten: https://www.instagram.com/p/CB0LP4_hpqB/
Paladijnen: https://www.instagram.com/p/CXw9DK3pCwv/
Burggraven: https://www.instagram.com/p/CocTvhosbTY/

Foto: Spelmateriaal uit Burggraven

- Pura Vida
- Kardinaal
Zeker helpt dat! Ik zou bijna durven vragen of je al die leuke sfeertekeningen uit het Engels vertaald en wel niet op BSM kunt zettenmazinho schreef: Misschien helpt dit de een of ander; in het Engels mijn ervaring met de WK-trilogie direct na spelen:
- Bert_
- Website beheerder
Wat een boeiende samenvattingen! Bedankt aan de schrijvers.
Ik had tot nu toe enkel de uitleg op de website van de Goblins gelezen, maar dat gaf dus een enigszins vertekend beeld.
Ik had tot nu toe enkel de uitleg op de website van de Goblins gelezen, maar dat gaf dus een enigszins vertekend beeld.