Heruitgave El Grande bij Lucky Duck Games
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
- Wim G.
- Garnaal
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Heruitgave El Grande bij Lucky Duck Games
De kleuren van de oude versie, hebben mijn voorkeur,
Labels:
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Ik ben ook verknocht aan die oude stijl, maar realiseer me dat de nieuwe looks wat meer bij de smaak van deze tijd passen.Wim G. schreef: De kleuren van de oude versie, hebben mijn voorkeur,
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
*** off-topic ***Erwin schreef:Ik ben ook verknocht aan die oude stijl, maar realiseer me dat de nieuwe looks wat meer bij de smaak van deze tijd passen.Wim G. schreef: De kleuren van de oude versie, hebben mijn voorkeur,
Nochtans past je gebruikelijke beursoutfit beter bij deze versie.
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Ben 16 jaar geleden gestopt met roken. Mijn Spaanse outfit past me helaas niet meer.Bart schreef:*** off-topic ***Erwin schreef:Ik ben ook verknocht aan die oude stijl, maar realiseer me dat de nieuwe looks wat meer bij de smaak van deze tijd passen.Wim G. schreef: De kleuren van de oude versie, hebben mijn voorkeur,
Nochtans past je gebruikelijke beursoutfit beter bij deze versie.
- Pura Vida
- Kardinaal
Totaal gemist... "variant voor twee".. dat klinkt goed, vooral als die variant slechts een regeldingetje is en ik daarbij gewoon m'n oude versie kan gebruiken... weet iemand dit? Ervaringen?Erwin schreef: Voor deze El Grande 2.0 zijn het materiaal en de vormgeving bewerkt. De kern van het spelsysteem is gelijk aan de illustere voorganger. Nieuw zijn twee mini-uitbreidingen, extra actiekaarten, nieuwe varianten voor twee en drie spelers en een variant voor ervaren spelers.
- Harleyman
- Veenboer
- Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!
De Duitse spelregels zijn onderhand wel bekend en daarin staat heel duidelijk dat het bord dubbelzijdig is oftewel de ene kant is voor 4-5 spelers en de andere kant voor 2-3 spelers. En daarnaast gelden er dan nog wat regels, maar in antwoord op je vraag: dat gaat je dus niet lukken.Pura Vida schreef: Totaal gemist... "variant voor twee".. dat klinkt goed, vooral als die variant slechts een regeldingetje is en ik daarbij gewoon m'n oude versie kan gebruiken... weet iemand dit? Ervaringen?
Vaak is rond beter, soms vierkant!
- Pura Vida
- Kardinaal
Dank je, moest even zoeken maar (ook) de Engelse regels zijn inderdaad al online te vinden (website Hans im Glück), zie bijlage. Ik kan dat 2/3 speler bord nog nergens vinden als plaatje, maar als dat een bord is waarbij slechts enkele provincies zijn afgedekt en verder alleen de scoringstegels zijn veranderd (alleen de eerste twee scores zichtbaar bijv), dan kun je de 2/3 speler variant gewoon spelen met het oude materiaal. De regels zitten dat in elk geval niet in de weg en zien er sowieso beter uit dan de varianten die je tegenkwam op BGG. Of het ook leuk is, weet ik niet, maar ik ga het in ieder geval proberen.Harleyman schreef:De Duitse spelregels zijn onderhand wel bekend en daarin staat heel duidelijk dat het bord dubbelzijdig is oftewel de ene kant is voor 4-5 spelers en de andere kant voor 2-3 spelers. En daarnaast gelden er dan nog wat regels, maar in antwoord op je vraag: dat gaat je dus niet lukken.Pura Vida schreef: Totaal gemist... "variant voor twee".. dat klinkt goed, vooral als die variant slechts een regeldingetje is en ik daarbij gewoon m'n oude versie kan gebruiken... weet iemand dit? Ervaringen?
- Bijlagen
-
- ElGrande_2023_rule_EN_20-07-23-komprimiert.pdf
- (4.7 MiB) 130 keer gedownload
- pieter.schutz
- Geheim Genootschap
- Pura Vida
- Kardinaal
Zag dat stukje ook ja. Lijkt eerder op een bord dat niet helemaal uitgevouwen is?pieter.schutz schreef: Deze video showt het 2/3 speler bord.
12:50
https://youtu.be/W5yVWNER2GA?si=H9uZNYwpzwowu_V6&t=770
- pieter.schutz
- Geheim Genootschap
Het is ook maar de helft, maar je ziet rechtsboven 2/3 staan en alle regio's hebben maar twee scores.Pura Vida schreef:Zag dat stukje ook ja. Lijkt eerder op een bord dat niet helemaal uitgevouwen is?pieter.schutz schreef: Deze video showt het 2/3 speler bord.

- Pura Vida
- Kardinaal
Zie het nu ookpieter.schutz schreef:Het is ook maar de helft, maar je ziet rechtsboven 2/3 staan en alle regio's hebben maar twee scores.Pura Vida schreef:Zag dat stukje ook ja. Lijkt eerder op een bord dat niet helemaal uitgevouwen is?pieter.schutz schreef: Deze video showt het 2/3 speler bord.
- pieter.schutz
- Geheim Genootschap
De regels voor 2 spelers hebben het wel expliciet over "alle provinciekaarten" dus dat denk ik eigenlijk niet.Pura Vida schreef:Zie het nu ookpieter.schutz schreef:Het is ook maar de helft, maar je ziet rechtsboven 2/3 staan en alle regio's hebben maar twee scores.Pura Vida schreef:Zag dat stukje ook ja. Lijkt eerder op een bord dat niet helemaal uitgevouwen is?pieter.schutz schreef: Deze video showt het 2/3 speler bord.
https://youtu.be/W5yVWNER2GA?si=H9uZNYwpzwowu_V6&t=770My best guess is dat ze Sevilla en Granada leeg hebben gelaten. Sluit aan bij een eerdere variant voor twee spelers die online heeft gecirculeerd. Onder andere ook hier op BSM.. Als dat inderdaad het geval is, kun je dus met je eigen oude spel en de nieuwe regels El Grande met z'n tweeën spelen. Het proberen waard...
Ik denk zelf dat het teveel gedoe is om een spel expliciet voor 4/5 spelers naar 2 om te bouwen, dan speel ik wel wat anders.

- Pura Vida
- Kardinaal
Ja dat is opvallend ja. Maar indien gewoon bord dan is de 2 spelervariant dus prima speelbaar met je oude versie. Aldus heb ik die regels maar even vertaald en wel in dat andere draadje geplakt, een draadje over El Grande voor 2 spelers dat al bestaat sinds de spellensteentijd.pieter.schutz schreef:De regels voor 2 spelers hebben het wel expliciet over "alle provinciekaarten" dus dat denk ik eigenlijk niet.Pura Vida schreef:Zie het nu ookpieter.schutz schreef:Het is ook maar de helft, maar je ziet rechtsboven 2/3 staan en alle regio's hebben maar twee scores.Pura Vida schreef:Zag dat stukje ook ja. Lijkt eerder op een bord dat niet helemaal uitgevouwen is?pieter.schutz schreef: Deze video showt het 2/3 speler bord.
https://youtu.be/W5yVWNER2GA?si=H9uZNYwpzwowu_V6&t=770My best guess is dat ze Sevilla en Granada leeg hebben gelaten. Sluit aan bij een eerdere variant voor twee spelers die online heeft gecirculeerd. Onder andere ook hier op BSM.. Als dat inderdaad het geval is, kun je dus met je eigen oude spel en de nieuwe regels El Grande met z'n tweeën spelen. Het proberen waard...
Ik denk zelf dat het teveel gedoe is om een spel expliciet voor 4/5 spelers naar 2 om te bouwen, dan speel ik wel wat anders.
- Eis-T
- Grote Dienaar
Het verbaast me dat deze versie geen spelerbordjes introduceert. Want het gaat bij ons wel eens mis met de blokjes: welke zijn nou actief en welke in de voorraad? Wel blij dat "het wiel" de make-over heeft overleeft.
- Dinendal Linwelin
- Sojaboon
Dat kan je bij mijn weten eenvoudig oplossen. Als algemene voorwaarden leeg je de blokjes van verschillende spelers samen. En de actieve blokjes liggen gewoon voor je.Eis-T schreef: Het verbaast me dat deze versie geen spelerbordjes introduceert. Want het gaat bij ons wel eens mis met de blokjes: welke zijn nou actief en welke in de voorraad? Wel blij dat "het wiel" de make-over heeft overleeft.
Ik ben alvast enthousiast over een nieuwe uitgave. Altijd een heel leuk spel gevonden. Heb zelf de big box uitgave, alleen heb ik genoeg aan het basisspel. Vind dus dat de doos eigenlijk veel te veel plaats in mijn connectie inneemt. Wat deze heruitgave dus wel oplost voor mij.
Just go with the Flow!
Now, bring me that Horizon!
Now, bring me that Horizon!