Het Witte Kasteel van Himeji

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Re: Het Witte Kasteel van Himeji

Bericht door Dagmar »

Ik heb het spel één keer gedaan en vond het erg leuk.

Dit schreef ik er eerder over op Spellengek in mijn maandoverzicht met eerste indrukken:

Een spel dat op Spiel zeker hoge ogen gaat gooien is The White Castle, of te wel Het Witte Kasteel van Himeji zoals de Nederlandse editie van 999 zal gaan heten. In dit spel ben je een Japanse clan die probeert aanzien te verwerven in het Witte Kasteel. En dat doe je door jouw mensen aan mooie baantjes te helpen in het kasteel. Dit kasteel en de omliggende gebieden (tuinen enzo) staan op het bord. In je beurt kies je uit een aantal openliggende dobbelstenen er eentje uit en die plaats je op één van de actieplekjes op het bord (ja, dit is inderdaad een onvervalste diceplacer). Elk plekje levert iets anders op, bijvoorbeeld goederen, een stapje op het wie-mag-eerst-spoor of de kans om een van je mannetjes aan een baantje te helpen in ruil voor iets anders. Het spel duurt maar drie rondes van drie beurten (dus 9 beurten in totaal) en is dus voorbij voor je door hebt dat je bent begonnen.

Mijn eerste potje Het Witte Kasteel smaakte naar heel veel meer. Het spel duurt maar kort en daardoor doet iedere beurt er toe. Rustig iets opbouwen is er niet bij, je moet er meteen vol voor gaan. Er gebeurt veel in Het Witte Kasteel en daardoor was het nog wel een klusje om het spel uit de regels te leren. De eerste paar beurten was ik ook echt een beetje zoekende hoe alles in elkaar greep. Maar de puzzelstukjes vielen snel op hun plek en hoe beter ik het spel begon te begrijpen, hoe leuker ik het begon te vinden.

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Dagmar schreef: Het spel duurt maar kort en daardoor doet iedere beurt er toe.
Als je met 'kort' bedoelt: weinig beurten, dan ben ik het met je eens. In speelduur is het best lang. Mijn laatste potje (met drie spelers) duurde bijna anderhalf uur, hoewel geen van ons van nature geneigd is alles door te rekenen. Omgerekend drie minuten per dobbelsteen :-)
Afbeelding
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Ik ben nog wat skeptisch. Was ook wel geïnteresseerd in het spel (thema, gameplay), en de prijs is scherp, maar in tegenstelling tot anderen hier vond ik The Red Cathedral echt helemaal niks. Dat weerhoudt mij er juist van erin te springen.
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Op SPIEL was The White Castle echt een hit en vloog het als warme broodjes bij Devir over de toonbank. Arme magazijnmedewerker! Maar ook terecht: het is een erg mooie productie die haast iedere andere uitgever in een veel te grote doos gedaan zou hebben. De rondemarker is prachtig en ein-de-lijk hebben we nu een meeple met een harkje in de hand. Wat wil een mens nog meer? Qua opzet doet het me erg denken aan de "Tiny Epic" reeks waar je ook altijd een groot spel in een klein doosje krijgt.

Maar genoeg over de productie: waar het ons om gaat is het spel. En dat zit érg goed in elkaar. Ten minste, als je van combo's houdt. Alles zit op een hele vernuftige manier met elkaar verweven. Aan de ene kant doet het me denken aan Kingsburg waarbij je ook dobbelstenen tactisch plaatst om grondstoffen te verzamelen en een engine op te bouwen, en aan de andere kant aan Great Western Trail omdat je ook 3 soorten personeel hebt die hun eigen mini-game vormen (conducteurs, cowboys en bouwers versus hoveniers, paleismedewerkers en soldaten). En dan heb ik het nog niet eens gehad over de multi-use kaarten die je verzameld in de loop van het spel die je strategie op z'n kop kunnen zetten. Diepgang en uitdaging genoeg in dit witte kasteel.

Zit je soms wat lang op je beurt te wachten omdat er met 1 dobbelsteen een biljoen mogelijkheden lijken? Ja. Kan je in die tijd je blijven verwonderen over hoe tof die meeple met een hark en de visvormige rondemarker zijn? Ook ja. Het is geen wereldschokkende vernieuwing in de bordspelwereld maar wel gewoon een heel mooi gepresenteerde (OG?) euro met wat leuke twists. Zie het als een nieuwe topping op een vakkundig gebakken pizza. Dit is gewoon ouderwets genieten en dat mag ook wel eens :)
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

MikeBzonderpuntje schreef: Als die super detonerende rode rand nou voor de verandering eens niet aan de onderkant zat had ik deze meteen gekocht. Maar ik denk dat ik toch voor de originele Devir versie ga.
Ja, een gemiste kans die ondertitel “van Himeji”.
“Het witte kasteel met de rode rand” dekt de lading veel beter :P
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

olavf schreef:
MikeBzonderpuntje schreef: Als die super detonerende rode rand nou voor de verandering eens niet aan de onderkant zat had ik deze meteen gekocht. Maar ik denk dat ik toch voor de originele Devir versie ga.
Met de mooie en informatieve rode huisstijlrand.
Phaedros
Grote Dienaar

Bericht door Phaedros »

olavf schreef:
Ik heb 'm wel in huis gehaald, ondanks de afzichtelijke rode rand. Aan de versie van Devir is ook iets wat mij stoort...
Afbeelding

... namelijk de twee afgeronde hoekjes die linksonder op een voor mij onlogische plaats zitten. Kosmos heeft het wat mij betreft beter gedaan:

Afbeelding

Maar goed, dit is allemaal off-topic geneuzel. Over het spel zelf kan ik nog niet veel zeggen, hij moet hier nog op tafel komen. Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig!

Fijn dat 999 deze mooie titel zo snel uitbrengt en dat het spel een prima prijskaartje heeft!
Laatst gespeeld:
Afbeelding
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Ik heb het net voor de eerste keer gespeeld en het spel is me prima bevallen. Deze blijft zeker in de collectie!
Yellowhammer
Meeple

Bericht door Yellowhammer »

Hallo,

Wij genieten ook van dit heerlijke spelletje maar de scores geven mij een lichtelijk minderwaardigheidscomplex. Een fiche met 80 punten kant? Wij hebben de 40 na een paar potjes nog niet gehaald. Ik geloof direct dat het nog flink beter kan maar de combinaties lopen best redelijk en juist daarom vraag ik me af of die 80 plus al door jullie gehaald wordt.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Yellowhammer schreef: Hallo,

Wij genieten ook van dit heerlijke spelletje maar de scores geven mij een lichtelijk minderwaardigheidscomplex. Een fiche met 80 punten kant? Wij hebben de 40 na een paar potjes nog niet gehaald. Ik geloof direct dat het nog flink beter kan maar de combinaties lopen best redelijk en juist daarom vraag ik me af of die 80 plus al door jullie gehaald wordt.
Mijn hoogste score is 81, de gemiddelde winnende score (van 6 potjes) is 55
Afbeelding
Legolias
Professor Pimpel
Contacteer:

Bericht door Legolias »

Yellowhammer schreef: Hallo,

Mijn ervaring is dat het heel erg af hangt van de hoogte van de dobbelstenen (hogere ogen, meer geld, betere beurten) en welke bonussen bij de krijgers en boeren liggen. Is er een mooie combo te maken? Daarnaast merk ik dat mijn potjes beter gaan als ik in het begin focus op de boeren zodat ik maximaal van de einde ronde bonus kan gebruikmaken. Scoor eigenlijk altijd boven de 40 en een enkele keer boven de 80.
Plaats reactie