Gaia Project: The Lost Fleet is verschenen

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Pura Vida
Kardinaal

Gaia Project: The Lost Fleet is verschenen

Bericht door Pura Vida »

Eindelijk is het zover, na jaren van uitstel: The Lost Fleet ligt in de spellenwinkels, althans in de betere. In deze langverwachte uitbreiding van Gaia Project krijg je tal van nieuwe spelelementen die jouw Gaia Project nóg rijker en gevarieerder maken, zonder dat de steengoede basis verloren gaat.

20241018_115509.jpg

Er zitten vier nieuwe volken in de doos, in twee uiterst zachte kleuren en met nieuwe toffe eigenschappen. Ook worden enkele volken uit het basisspel iets verbeterd: de Gleen en de Lantida. De nieuwe planeten, of beter: asteroïden en protoplaneten, nemen nieuwe vormen van koloniseren met zich mee, waarbij in één moeite door het techniekspoor van de gaiavormers bruikbaarder wordt. Ook zitten er nieuwe techniektegels, bonustegels, rondedoelen en einddoelen in het spel.
De kern van de uitbreiding wordt gevormd door de nieuwe ruimteschepen. Deze kun je verkennen zodat je allerlei mooie acties aan je strategie kunt toevoegen.

Wij hebben de doos met kinderlijk plezier zitten uitpakken. Leuk detail was de speelse verwijzing van een van de Ruimteschepen naar een ánder topspel in dit immer uitdijende ruimtegenre. Zie foto: wie ziet het?
Enfin. Snel op tafel ermee. Heeft iemand al ervaringen met The Lost Fleet? Deel ze vooral!
  • Gaia Project: The lost Fleet (uitbreiding)
  • Ontwerpers: Helge Ostertag & Jens Drögemüller
Feuerland
Afbeelding

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Gaia Project: The Lost Fleet is verschenen

Bericht door Pura Vida »

Pura Vida schreef: vr 18 okt 2024, 12:14Leuk detail was de speelse verwijzing van een van de Ruimteschepen naar een ánder topspel in dit immer uitdijende ruimtegenre. Zie foto: wie ziet het?
Omdat op BGG wél alles wordt gelezen :D, kwam ik er achter dat álle verloren ruimteschepen uit The Lost Fleet een verwijzing zijn naar andere topspellen met een ruimte-setting: TF Mars was mij al duidelijk, maar Twilight verwijst natuurlijk naar Twilight Imperium, Rebellion naar Stars Wars: Rebellion en Eclipse naar Eclipse: New dawn for the galaxy... Ik vind het leuk.
Blijft over het paasei in Terraforming Mars, waar de 'Terraan' dus een nieuwe mijlpaal is...
20241021_102011-COLLAGE~2.jpg
Afbeelding
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Leuke weetjes :)
Ik ben benieuwd hoe deze uitbreiding bevalt. Ik ben groot liefhebber van alle spellen in de Terra Mystica familie (alle 4) maar ik heb nooit het gevoel gehad dat die spellen een uitbreiding "nodig hebben". Er gebeurt al genoeg in.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

EEMBC schreef: ma 21 okt 2024, 16:45 ik heb nooit het gevoel gehad dat die spellen een uitbreiding "nodig hebben". Er gebeurt al genoeg in.
Mijn mening ook wel. Gaia project goed spel, maar al variabel genoeg vind ik.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Pura Vida schreef: ma 21 okt 2024, 10:51
Pura Vida schreef: vr 18 okt 2024, 12:14Leuk detail was de speelse verwijzing van een van de Ruimteschepen naar een ánder topspel in dit immer uitdijende ruimtegenre. Zie foto: wie ziet het?
Omdat op BGG wél alles wordt gelezen :D, kwam ik er achter dat álle verloren ruimteschepen uit The Lost Fleet een verwijzing zijn naar andere topspellen met een ruimte-setting: TF Mars was mij al duidelijk, maar Twilight verwijst natuurlijk naar Twilight Imperium, Rebellion naar Stars Wars: Rebellion en Eclipse naar Eclipse: New dawn for the galaxy... Ik vind het leuk.
Blijft over het paasei in Terraforming Mars, waar de 'Terraan' dus een nieuwe mijlpaal is...
Amerikanen zijn dan ook nog grotere freaks...
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

The Iced One schreef: ma 21 okt 2024, 17:24
EEMBC schreef: ma 21 okt 2024, 16:45 ik heb nooit het gevoel gehad dat die spellen een uitbreiding "nodig hebben". Er gebeurt al genoeg in.
Mijn mening ook wel. Gaia project goed spel, maar al variabel genoeg vind ik.
Daar ben ik het wel mee eens. Gaia Project raakt nooit uitgespeeld denk ik en heeft een uitbreiding niet echt nodig. Edoch merkten wij, na een kleine 200 potjes, dat bij alle volkjes, gegeven een bepaald speelbord, wel ingesleten openingszetten ontstonden. De nieuwe onderdelen van speelbord, de vier nieuwe volken en de ruimteschepen met extra acties, werken dat weer helemaal open.
Verder zijn de kleine aanpassingen wel goed: Gleen, Lantida en Twistar krijgen een zetje omhoog en Itar, Zwerm en Taklon een duwtje naar beneden.
Maar inderdaad, voor degene die af en toe dit spel op tafel zet, zal dat nieuwe evenwicht niet merkbaar zijn en zullen de extra materialen weinig toevoegen.
Bart schreef: ma 21 okt 2024, 17:43 Amerikanen zijn dan ook nog grotere freaks...
Ik denk dat dat wel meevalt, maar er zijn er getalsmatig wel veel meer ja.
Afbeelding
Plaats reactie