Undergrove: nieuw bordspel van Elizabeth Hargrave

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Undergrove: nieuw bordspel van Elizabeth Hargrave

Bericht door Bart »

Vorige week werd Undergrove, het nieuwste spel van Elizabeth Hargrave, wereldwijd uitgebracht door de Amerikaanse uitgever Alderac Entertainment Group (AEG). Elizabeth Hargrave, bekend van populaire titels zoals Wingspan, The Fox Experiment en Mariposas, brengt met Undergrove een thematisch geschikt bordspel voor een gezellige herfstavond. Spellen over fauna en flora blijken de laatste jaren een erg populair spelthema te zijn.

Undergrove.png

Undergrove is geïnspireerd op de al meer dan 300 miljoen jaar oude uitwisseling van voedingsstoffen tussen bomen en zwammen langs een uitgestrekt ondergronds netwerk. Wetenschappers ontdekken nog steeds nieuwe aspecten van deze verborgen wereld. Undergrove vertaalt dit natuurlijk proces in een meeslepende spelervaring met prachtige illustraties van o.a. Beth Sobel.

In Undergrove kruipen spelers in de rol van een Douglasspar, een majestueuze boom met een eeuwenoude symbiose met de zwammen en paddenstoelen in het bos. Naarmate er nieuwe paddenstoelen verschijnen, breiden de spelersmogelijkheden om voedingsstoffen om te zetten uit.
In dit spel dat gedreven wordt door speltechnieken van tegelplaatsing, gebiedscontrole en een beetje motoropbouw nemen spelers strategische beslissingen om hun zaailingen succesvol te laten groeien en zo de meeste punten te verzamelen.

Tijdelijk wordt er bij aankoop een micro-uitbreiding Whispering Woods geleverd. Deze uitbreiding voegt extra paddenstoeltegels en doelkaarten toe, voor nog extra variatie en mogelijkheden.

Undergrove2.png

Mogelijk verschijnt er later ook een Nederlandse versie van dit Hargrave-spel, maar meer info hierover is nog niet bekend.

Undergrove (Alderac Entertainment Group |AEG - 2024)
  • spelauteur: Elizabeth Hargrave
  • grafisch werk: Beth Sobel, Bridgette Indelicato, Adelheid Zimmerman, Kirk W Buckendorf
  • aantal spelers: 1 tot 4
  • leeftijd: vanaf 10 jaar
  • spelduur: 60 tot 75 minuten
Website uitgever: AEG

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Undergrove: nieuw bordspel van Elizabeth Hargrave

Bericht door roubosga »

Deze heb ik gespeeld, is prachtig uitgevoerd en erg thematisch.
Met houten(!) tegels en een grote houten vliegenzwam voor de startspeler.
Afbeelding
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

roubosga schreef: ma 21 okt 2024, 21:53 Deze heb ik gespeeld, is prachtig uitgevoerd en erg thematisch.
Dat is de luxe versie geweest, de retailversie heeft kartonnen tegels.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

roubosga schreef: ma 21 okt 2024, 21:53 Deze heb ik gespeeld, is prachtig uitgevoerd en erg thematisch.
Ben wel benieuwd naar dit spel. Mooi en thematisch is alvast een plus, maar is het ook een leuk spel?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ben ik ook wel benieuwd naar. Na Wingspan was Elizabeth ineens een grote naam. Veel mensen inclusief mijzelf kochten toen Mariposas. Maar heb het idee dat die voor velen spelers tegenviel.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef: di 22 okt 2024, 06:43 Ben ik ook wel benieuwd naar. Na Wingspan was Elizabeth ineens een grote naam. Veel mensen inclusief mijzelf kochten toen Mariposas. Maar heb het idee dat die voor velen spelers tegenviel.
Mariposas kreeg zulke slechte reviews overal, ook op BSM waren ze niet echt lekker, dat ik dat spel best wil proberen, maar kopen heb ik nooit aangedurfd. Hoe vond jij dat spel, Edwin? Eigenlijk geldt voor Undergrove hetzelfde, maar Gerritjan leek wel positief.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Pura Vida schreef: di 22 okt 2024, 07:54
Edwin84 schreef: di 22 okt 2024, 06:43 Ben ik ook wel benieuwd naar. Na Wingspan was Elizabeth ineens een grote naam. Veel mensen inclusief mijzelf kochten toen Mariposas. Maar heb het idee dat die voor velen spelers tegenviel.
Mariposas kreeg zulke slechte reviews overal, ook op BSM waren ze niet echt lekker, dat ik dat spel best wil proberen, maar kopen heb ik nooit aangedurfd. Hoe vond jij dat spel, Edwin? Eigenlijk geldt voor Undergrove hetzelfde, maar Gerritjan leek wel positief.
Net als A Gentle Rain hebben de tegels aan de vier hoeken ronde inhammen.
Zodra er vier aan elkaar liggen krijg je dus een rond gat waarin je een houten schijfje legt. Dit worden de wortels van een paddenstoel. Aan dit schijfje leggen de spelers “uitlopers” en als er vier liggen, dus op elke aangrenzende tegel wordt er een boom opgeplaatst.
Al deze dingen leveren punten op en elke tegel die wordt neergelegd geeft een bonus, afhankelijk van het type tegel.
Sorry als ik dingen verkeerd benoem, maar ik heb dit spel maanden geleden een keer gespeeld en dit is wat ik me er nog van kan herinneren.
Het heeft in ieder geval een goede indruk achtergelaten.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Pura Vida schreef:
Mariposas vond ik niet slecht. Het is best een leuk spel. Heb het 2 keer gespeeld maar het had gewoon niet die factor dat je het veel vaker wilt spelen.

Wat dat betreft zijn we verwend met alle goede spelen in onze hobby. Ik pakte gewoon liever een ander leuker spel uit de kast. Maar als iemand vraagt of ik nog een potje Mariposas mee doe zal ik geen nee zeggen.
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Ik heb Undergrove nu twee keer gedaan en vind het lastig om te bepalen hoe leuk het is. Je gaat bomen kweken die hun wortelstelsels delen met paddenstoelen. De paddenstoelen leveren punten op aan het eind van het spel maar ze geven je ook de mogelijkheid om een speciale actie uit te voeren. In je beurt mag je 1 actie uitvoeren waarbij je kan kiezen. Eén daarvan is dat je gebruik maakt van die paddenstoelen actie (dan moet er wel een wortel van jouw boom aan die paddenstoel grenzen), maar je kan ook nieuwe bomen beginnen of nieuwe wortels aan bestaande bomen bouwen. Via die wortels kan je dan grondstoffen opnemen waardoor je boom gaat groeien. En die grondstoffen komen in het spel doordat ze de kosten zijn die je moet betalen om de paddenstoel-actie uit te voeren.

En als je dit een beetje vaag vindt: dat vind ik dus ook. Het grijpt allemaal keurig in elkaar maar is vrij abstract. Ik zie wel potentie maar moet het echt nog een paar keer doen om meer grip op dit spel te krijgen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Goeie info allemaal! Ik had inderdaad ook al op jullie leuke site wat gelezen, Dagmar, wat ik inderdaad schaarde onder de noemer 'vaag spel, vraagt misschien wat probeertijd'... Alle reden dus om even te wachten of het echt wat wordt met de wat cryptische uitsmijter in het nieuwsbericht...:
Mogelijk verschijnt er later ook een Nederlandse versie van dit Hargrave-spel, maar meer info hierover is nog niet bekend.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Ik heb op Spiel vorig jaar een testrondje gespeeld en was niet helemaal onder de indruk. Ik vind het thema erg boeiend en leuk verwerkt, maar het leek me na dat ene rondje wat repetitief en de keuzes waren nu ook weer niet zo moeilijk. Maar op een beurs, 1 rondje, met een korrel zout nemen dus. Ik zou deze zeker wel scharen onder try before you buy...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Ik vond het leuk. Speelde relatief simpel, en zeker in de deluxe versie erg mooi.
Wel met 4 spelers eigenlijk te lang.
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Tot nu toe heb ik hem 1x solo gespeeld.
Ja, het voelt wat abstract. Je speelt met resource markers met een p,k,n of c erop. Ik snap de wetenschappelijke achterliggende gedachte. Maar als bordspeler speel je toch (of in elk geval ik) liever met herkenbare grondstoffen dan met letters.
Dat gezegd hebbende, ik vond 't wel leuk. Seedlings plaatsen, daar wortels aan vast maken.' c' op het bord plaatsen in ruil voor acties op de paddestoelen. En dan die 'c' op je seedlings leggen zodat je wortels ook daadwerkelijk scoren. Variatie zit in de 55 paddestoelentegels, en 20 doelen waar je naar toe speelt.
Table presence met de deluxe editie is geweldig door de houten tegels en speelstukken. Artwork is ook mooi.
Speelduur past mooi bij de 6 seedlings die je hebt en kunt plaatsen tijdens het spel.

Kortom, vrij simpel spel qua regels maar toch wel wat leuke beslissingen om te maken.

Deze blijft voorlopig zeker wel in mijn collectie.
Keep Exploring Games
Plaats reactie