Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen
Moderators:Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
De Nederlandse editie van Cascadero van Reiner Knizia zal bij White Goblin Games in de collectie verschijnen.
In dit strategische spel dat zich afspeelt tijdens de renaissance heerst er onvrede in het land. Er worden vier ministers uitgezonden om de bewoners te bezoeken en de rust te laten wederkeren.
Bron foto: BoardGameGeek
Je moet als minister echter wel je gezanten op het juiste moment naar de verschillende steden sturen, want gezanten die alleen arriveren activeren geen stadstelling. Ga op zoek naar de juiste momenten voor kettingreacties die spannende bonussen opleveren en maak lange schakels van gezanten voor een strategische samenwerking. Het spel heel veel interactie, een variabele opzet van het speelbord en een variant voor gevorderden.
Ik heb Cascadero inmiddels twee keer gespeeld en kan zeggen dat ik het een geweldig spel vind. Bekende Knizia-elementen die je ook in toppers als Heersers der Woestijn en Babylonia aantreft, maar ook met een eigen karakter. Bijzonder interactief, dus wat dat betreft is het in de huidige markt een beetje gedateerd
Peter Hein schreef: do 29 aug 2024, 10:23
Ik heb Cascadero inmiddels twee keer gespeeld en kan zeggen dat ik het een geweldig spel vind. Bekende Knizia-elementen die je ook in toppers als Heersers der Woestijn en Babylonia aantreft, maar ook met een eigen karakter. Bijzonder interactief, dus wat dat betreft is het in de huidige markt een beetje gedateerd
Bij die "bekende Knizia elementen" moet ik onwillekeurig ook aan Eufraat denken, wat ik toch nét teveel 'chaotisch schaken' vind. De interactie lijkt me wel gaaf, maar met meer dan twee is daar misschien ook het risico van chaos? Ik bedoel: dat medespelers gewild of ongewild het speelveld dusdanig verstoren dat de één er wél en de ander juist geen profijt van heeft? Dat je eigenlijk weinig kunt plannen en heel veel zit te reageren? Plus: hoeveel 'last' kun je hebben van onhandige tactische keuzes in het begin van het spel en hoe erg is dat in relatie tot de gemiddelde speelduur?
Ik heb Eufraat & Tigris altijd meer als dynamisch dan als chaotisch ervaren. Alles wat je doet heeft impact op de anderen, en dat is iets waar je juist mee moet spelen. Er gebeurt voortdurend heel veel. Als je het benadert als optimalisatiespel waarbij je af en toe om anderen heen moet plannen mondt dat uit in een teleurstelling,
Wat speelduur betreft is Cascadero vergelijkbaar met Heersers der Woestijn en Babylonia. Mijn potje met drie spelers duurde een halfuurtje.
Peter Hein schreef: vr 30 aug 2024, 06:58
Ik heb Eufraat & Tigris altijd meer als dynamisch dan als chaotisch ervaren. Alles wat je doet heeft impact op de anderen, en dat is iets waar je juist mee moet spelen. Er gebeurt voortdurend heel veel. Als je het benadert als optimalisatiespel waarbij je af en toe om anderen heen moet plannen mondt dat uit in een teleurstelling,
Wat speelduur betreft is Cascadero vergelijkbaar met Heersers der Woestijn en Babylonia. Mijn potje met drie spelers duurde een halfuurtje.
Half uur klinkt uitstekend. Fouten en eventuele chaos kun je dan makkelijk met een volgend potje bestrijden. "Dynamisch" vs "chaotisch" is nog wel een flinke boom waard, maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat een positioneel spel (wat ik denk dat Cascadero is toch?) vooral niet (alleen) als een optimalisatiepuzzel moet worden gespeeld.
Afijn, op de lijst ermee.
Cascadero is zeker geen Eufraat & Tigris, het is lichter en vriendelijker. De vergelijkingen die Peter Hein aanhaalt, zijn veel toepasselijker.
En de scoretracks waar je bonussen krijgt als je bepaalde velden bereikt, zijn juist een modern element, dus gedateerd vind ik ook geen terechte classificatie.
Pre-order Cascadero tijdelijk tot en met woensdag 29 januari 2025.
Op 3 februari verschijnt Cascadero en als je dit spel nú bestelt op onze website ontvang je 20% korting. Ook wordt het spel op 30 januari al naar jou verstuurd. Je betaalt dus tijdelijk slechts €39,96 in plaats van €49,95.