Azul duel aangekondigd door Next Move Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
SvAtje
Standaard moderator

Azul duel aangekondigd door Next Move Games

Bericht door SvAtje »

Vers van de pers: Next Move Games zal op 21 februari 2025 Azul Duel uitbrengen.

IMG_0994.jpeg

Het competitieve spel voor twee spelers heeft nog steeds de puurheid en elegantie van het originele Azul waaraan een extra tactische dimensie is toegevoegd in de manier waarop je de patronen van de te leggen tegels bepaalt. Meer details zijn momenteel nog niet bekend.

IMG_0995.jpeg

Azul Duel is ontworpen door Michael Kiesling en het artwork is verzorgd door Maëva da Silva
  • Spelers: 2 spelers
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Speelduur: 30-45 minuten
Website uitgever:

Labels:
Dennis77
Veenboer

Re: Azul duel aangekondigd door Next Move Games

Bericht door Dennis77 »

Ik ben benieuwd. Je kunt Azul prima met zijn tweeën spelen, dus dit zou dan inderdaad wel echt iets moeten toevoegen. Maar ik ben zeker geïnteresseerd .
The_Mastermind
Sojaboon
Persoonlijke Ondertitel: Bordspellen webshop
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door The_Mastermind »

Weet niet of het hier al ergens gepost is, maar er komt dus ook een NL/FR versie van Azul Duel. Het spel zelf heeft geen tekst, dus enkel interessant voor wie liever door een NL rulebook bladert :D
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Ik voorspel dat binnen nu en twee jaar Azulspan wordt aangekondigd...
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

De Nederlandse versie van Azul Duel is sinds vorige maand verkrijgbaar in de winkels.

Twee trouwe forumgebruikers waren er snel bij en vonden al voldoende tijd om Azul Duel te spelen en een korte commentaar te geven:
  • In de rubriek: "Wat speelde je vorige maand, en waarom?", verwoorde siepie het zo:
    • "Als laatste dan, een spel dat echt nieuw is en we op de dag van uitkomen ook binnen kregen: Azul Duel. Toen we hoorden dat ze met een 2-speler variant kwamen, dachten we niet direct die moeten we hebben. We vinden immers dat Azul prima met 2 speelt. We hebben ook De Tuinen van de Koningin. De noodzaak voor een speciale 2 persoonsversie was er dan ook niet bij ons. Maar nadat we een filmpje erover gezien hadden, werden we toch enthousiast. Puur door het extra element dat je het speelveld nog gaat samenstellen als onderdeel van je beurten. Voldoende anders dan de originele Azul en dat sprak ons wel aan. Nu 2 keer gespeeld, speelt vlot, je kan elkaar wel wat dwars zitten als je wilt, je mag meerdere keren dezelfde kleur in een rij hebben. Het bevalt me wel."
  • Dennis77 heeft tijdens zijn weekends nooit iets anders te doen dan spellen te spelen. Hij deelt dit telkens met ons in Het weekend van Dennis!:
    • "Ik had al begrepen dat dit weer een echt nieuw spel zou zijn. Dus niet één van de bestaande spellen, die vervolgens voor twee spelers is gemaakt. Ik vond het erg tof dat het ze opnieuw gelukt is om het bestaande concept net even aan te passen, zodat je een nieuw tof spel hebt.
      In deze versie bouw je koepels. Daarvoor moet je koepelplaten verzamelen. Daarvan passen er negen van op je spelersbord. Elk van deze vierkante platen heeft vier tegels nodig. Drie van één van de mogelijke kleuren, en dan nog één joker of speciaal veld. De jokers mogen elke kleur bevatten, de speciale tegels krijg je als de andere drie velden vol hebt.
      De basis is vervolgens grotendeels hetzelfde. Je verzamelt tegels van de fabrieksschijven. Alleen hebben deze schijven wel een dag en een nacht kant. In plaats van dat je resterende tegels in het midden plaatst, verplaats je ze nu naar de nacht kant van de fabriekstegels. En dat in de vorm van een stapel, in een willekeurig te kiezen volgorde. Je mag vervolgens kiezen: of één kleur tegels van een dag kant, of alle tegels van dezelfde kleur die bovenop de stapel liggen aan de nacht kant.
      Dit spel werkt qua punten telling deels op dezelfde manier: als je een tegel plaatst krijg je een punt voor de geplaatste tegel en voor alle tegels waar hij een aangesloten rij en / of kolom mee vormt. Maar er zijn ook doel tegels, acht verschillende. Deze kun je willekeurig kiezen voor je een spel begint. Denk aan opdrachten zoals: elke volle kolom is zeven punten waard, elke rij waarin je elke kleur tegel hebt liggen is vier punten waard. Als laatste kun je punten verdienen met de eerder genoemde speciale tegels: als je deze plaats, krijg je het aantal punten van de rij waar deze neergelegd wordt (minimaal één, maximaal zes). Wat dus bijzonder is, is dat je in dit spel zes rijen hebt. Als je dus op de onderste rij een tegel wil plaatsen, dan heb je zes tegels nodig.
      Nogmaals, erg knap hoe ze hetzelfde concept weer in een nieuw spel hebben weten te gieten. Het is weer anders genoeg om nieuw en fris aan te voelen. Het helpt dat we hier fan zijn van Azul, en deze stelt ons wederom niet teleur!"
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Speelt niet iedereen elk weekend spelletjes dan? 😂

Voor mensen die Azul leuk vinden: kijk zeker even een filmpje. Want wellicht ga jij dan ook over stag. Het blijft Azul, maar wel weer met nieuwe twists. Als je van Azul houdt is het zeker een toegevoegde waarde.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Dennis77 schreef: do 06 mar 2025, 17:50 Speelt niet iedereen elk weekend spelletjes dan? 😂

Voor mensen die Azul leuk vinden: kijk zeker even een filmpje. Want wellicht ga jij dan ook over stag. Het blijft Azul, maar wel weer met nieuwe twists. Als je van Azul houdt is het zeker een toegevoegde waarde.
Ik denk gewoon dat wij er heel snel bij waren. Gebeurd mij ook niet snel dat ik het spel op dag van uitkomen al heb. Maar helemaal eens met wat jij zegt erover. Het is voor mij voldoende anders en toch vertrouwd Azul.
Afbeelding
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Ik ben verbaasd dat Azul duel zo goed ontvangen wordt.
Duel vonden wij ronduit vervelend: te veel gedoe, niet leuk, duurt te lang, karig spelmateriaal. Nee, gewoon Azul is vele malen beter.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

olavf schreef: do 06 mar 2025, 22:47 Ik ben verbaasd dat Azul duel zo goed ontvangen wordt.
Duel vonden wij ronduit vervelend: te veel gedoe, niet leuk, duurt te lang, karig spelmateriaal. Nee, gewoon Azul is vele malen beter.
Ja ik las op BGG ook een paar van dit soort reacties. Tja, wat kan ik zeggen, smaken verschillen dat blijkt wel vaker.
Wij hadden de gewone en hebben vorig jaar de Tuinen van de koningin erbij gekocht, na het een keer gespeeld te hebben. Omdat we op voorhand bang waren dat het allemaal hetzelfde zou zijn. Dat bleek toen gelukkig niet zo. En ja bij Duel dachten we echt, waarom? Is niet nodig! En toen video gekeken en zagen er toch leuke nieuwe dingen in.
Karig spelmateriaal? Ja de bordjes zijn slap karton, maar dat is bij de andere ook toch? Ik zie geen verschil verder.
Afbeelding
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

olavf schreef: do 06 mar 2025, 22:47 Ik ben verbaasd dat Azul duel zo goed ontvangen wordt.
Waarom te veel gedoe? Het spel ligt snel klaar als je eenmaal weet wat je doet. Oprechte vraag.

Ik zie alle Azul spellen als een soort familie: allemaal hetzelfde en toch even anders. Ik vergelijk ze niet echt, zeker niet in de zin van welke vind ik het leukst. Elke variant mag van mij op tafel en zal ik met plezier spelen.

Ik kreeg ook geen karig spelmateriaal gevoel. Al is het speelbord wel dun, in vergelijking met het dikkere karton wat je normaal krijgt. We kregen bij aankoop trouwens ook een klein doosje met “luxe” spelmateriaal. De twee fiches en voor elke kleur twee score stenen. Plastic, maar wel mooier dan het karton en de zwarte blokjes. Misschien maken die net het verschil 😉.

In het algemeen worden de twee speler versies interessanter vind ik. Er wordt toch vaak gezocht naar een extra element. Zelfs een relatief eenvoudig spel als Splendor had dat. Net als Azul, kun je Splendor ook prima met zijn tweeën spelen, maar dat extra element maakt het dan toch aantrekkelijk om ook de duel versie te spelen.
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Dennis77 schreef: do 13 mar 2025, 18:14 We kregen bij aankoop trouwens ook een klein doosje met “luxe” spelmateriaal.
Gekocht in een (fysieke) (spellen)winkel? Wij kregen dit nl niet maar hebben het spel online gekocht in de pre order. Zag het later wel liggen bij een spellenwinkel.
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Dennis77 schreef: do 13 mar 2025, 18:14
Waarom te veel gedoe? Het spel ligt snel klaar als je eenmaal weet wat je doet. Oprechte vraag.
Het klaarleggen ging prima. Het probleem zit in het spelen. In feite worden aan het spel twee extra acties toegevoegd: de platen en de fiches. De platen waren oké, de fiches (en de laatste vloer) voegen extra willekeur toe. Ik had juist op meer strategie gehoopt.
De fiches zijn te klein en te dun, de borden niet vlak. Het stapelen van de stenen is fiddly.
En ja, ik ben ook geen fan van alle andere afgeleide versies. De elegantie van het basisspel is waarschijnlijk niet te overtreffen.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

Carrie schreef: do 13 mar 2025, 19:05
Dennis77 schreef: do 13 mar 2025, 18:14 We kregen bij aankoop trouwens ook een klein doosje met “luxe” spelmateriaal.
Gekocht in een (fysieke) (spellen)winkel? Wij kregen dit nl niet maar hebben het spel online gekocht in de pre order. Zag het later wel liggen bij een spellenwinkel.
Inderdaad. Nou kom ik niet uit Delft, maar ik was daar toevallig en liep bij Speldorado naar binnen. Toen dacht ik, hé, issie al uit?
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

olavf schreef: do 13 mar 2025, 20:36
Dennis77 schreef: do 13 mar 2025, 18:14
Het klaarleggen ging prima. Het probleem zit in het spelen. In feite worden aan het spel twee extra acties toegevoegd: de platen en de fiches. De platen waren oké, de fiches (en de laatste vloer) voegen extra willekeur toe. Ik had juist op meer strategie gehoopt.
De fiches zijn te klein en te dun, de borden niet vlak. Het stapelen van de stenen is fiddly.
En ja, ik ben ook geen fan van alle andere afgeleide versies. De elegantie van het basisspel is waarschijnlijk niet te overtreffen.
Dat kan natuurlijk, ieder zijn smaak. Voor wat betreft het bord, dat ben ik wel met je eens. De strategie zit hem natuurlijk in welke platen je kiest en eventueel volmaakt. Met de nieuwe speciale fiches krijg je een rij of kolom sneller vol en het levert direct punten op. Ook de doelkaarten geven je een reden om anders te spelen. En als laatste, heb je nu natuurlijk de dag en nacht kant op de fabriekstegels. De stapels die je moet maken, daar heb je ook invloed op welke kleur wel of niet direct aan bod komt. Het is natuurlijk geen grandioos verschil, maar zoals ik eerder al zei, voor mij voldoende variatie om hem weer leuk te vinden.

De eerste Azul blijft hier ook een favoriet. Als die je het beste bevalt, gewoon lekker die blijven spelen!
Plaats reactie