QWG in 2009
Moderators: Website beheerders, Ereleden
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Doorgeschoven naar 2010? Gewoon helemaal weggevallen?
Overigens vind ik dat ze wel erg veel uitbrengen. Hoe kan je dat als liefhebber nou bijbenen? Je moet dan practisch QWG groupie worden die elke spellenbeurs c.q. demodag afloopt om de titels te proberen, want wat zeg meer dan een half jaar geleden is uitgekomen wordt nu natuurlijk niet meer gedemood.
Overigens vind ik dat ze wel erg veel uitbrengen. Hoe kan je dat als liefhebber nou bijbenen? Je moet dan practisch QWG groupie worden die elke spellenbeurs c.q. demodag afloopt om de titels te proberen, want wat zeg meer dan een half jaar geleden is uitgekomen wordt nu natuurlijk niet meer gedemood.
Labels:
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
cymric
- Wu Feng
-
Bartjes!
- Uitgever
Allereerst zie ik het probleem niet zo van veel Nederlandse releases. Sterker nog; ik kan het alleen maar aanmoedigen! We worden als liefhebber van bordspellen hier in Nederland nu ook eens enorm verwend met titels als Pandemie, Hoogspanning, Hacienda, Roll Through The Ages, uitbreiding Cuba, et cetera, en het is aan onszelf om het kaf van het koren te scheiden en te beslissen of we hier in meegaan of niet.cymric schreef: Overigens vind ik dat ze wel erg veel uitbrengen. Hoe kan je dat als liefhebber nou bijbenen? Je moet dan practisch QWG groupie worden die elke spellenbeurs c.q. demodag afloopt om de titels te proberen, want wat zeg meer dan een half jaar geleden is uitgekomen wordt nu natuurlijk niet meer gedemood.
Is het verder ook niet zo dat die hoge releasefrequentie mede een resultaat is van het feit dat er meer succesvolle Nederlandse uitgevers zijn? Ik kocht tot een aantal jaar geleden nagenoeg alles van 999 Games en bijna niets van andere uitgevers (uitzonderingen daargelaten). Inmiddels realiseer ik me wel dat ik van 999 écht niet alles hoef (niet alles ligt simpelweg in mijn straatje) en daar voor in de plaats zijn andere succesvolle uitgevers gekomen met topspellen, zoals The Game Master en QWG. Klein begonnen, maar inmiddels beginnen ze steeds meer mee te draaien in de Grote Spellen Wereld (
O ja, het laatste wat ik over Kingsburg gelezen heb, is dat het doorgeschoven was naar 2010. Of dat nog zo is, weet ik niet.
-
Bartjes!
- Uitgever
-
cymric
- Wu Feng
Ik gaf aan waarom ik het een probleem vond: proberen op een redelijke termijn is er niet meer bij tenzij je als een groupie alle beurzen afstruint. En omdat het SpSp nu van 3 naar 2 dagen is teruggebracht, wordt proberen alleen maar moeilijker.Bartjes! schreef:Allereerst zie ik het probleem niet zo van veel Nederlandse releases.
Precies. Hoe wil je dat doen zonder te veel mee te liften op kosten van anderen? QWG is een bedrijf dat zich richt op een niche binnen de bordspellenwereld: de veelspeler. Ze moeten het niet hebben van hoge omzetten en grote oplages, maar van kritisch-goed ontvangen spellen die vervolgens door een kleine schare enthousiastelingen als zijnde 'waardevolle aanwinst voor de verzameling' worden aangeschaft. Dat proces vergt tijd, en die tijd is er bij het huidige moordende releasepatroon niet....en het is aan onszelf om het kaf van het koren te scheiden en te beslissen of we hier in meegaan of niet.
Ik vind dat QWG daar eens aan zou moeten werken. Of het aantal spellen per jaar omlaag (hetgeen niet waarschijnlijk is) of meer 'promotie' bij winkeliers, of---gebruikmakend van de kleinschaligheid van de veelspelerwereld---'ambassadeurs' die het wel zien zitten om in huiselijke kring te demoën, ik noem maar wat.
Dat is niet het probleem wat ik aanstip, en het betreft niet 999 Games en The Game Master. Hun uitgiftefrequentie is laag en dus goed bij te houden.Is het verder ook niet zo dat die hoge releasefrequentie mede een resultaat is van het feit dat er meer succesvolle Nederlandse uitgevers zijn?
-
cymric
- Wu Feng
Hier en verder. Waar opeens een nogal vreemde gozer met open mond in diverse foto's wordt gesjopt.Bartjes! schreef:Die heb ik gemist.... Laat ons ook eens lachen hier
-
Bartjes!
- Uitgever
Ah, je punt is me duidelijk, Cymric.
Wat demo-en betreft: ik zie daar zelf niet zo'n probleem in, omdat ik weet dat ik altijd bij een spellenwinkel in de buurt terecht kan voor een demo. Vandaar dat ik dat probleem van "niet kunnen proberen op een redelijke termijn" niet zo zie. Maar dat ligt voor iedereen persoonlijk natuurlijk weer anders.
)
Wat demo-en betreft: ik zie daar zelf niet zo'n probleem in, omdat ik weet dat ik altijd bij een spellenwinkel in de buurt terecht kan voor een demo. Vandaar dat ik dat probleem van "niet kunnen proberen op een redelijke termijn" niet zo zie. Maar dat ligt voor iedereen persoonlijk natuurlijk weer anders.
Volgens mij doen ze dat juist, door weinig eigen releases uit te brengen en veel licentietitels (waarmee ze teren op successen die in de nichemarkt al naam hebben; ik weet al wat je gaat zeggen nu, want inderdaad; de keerzijde kan zijn dat die veelspelers het spel al in de 'buitenlandse' editie in de kast heeft staan).cymric schreef: Precies. Hoe wil je dat doen zonder te veel mee te liften op kosten van anderen? QWG is een bedrijf dat zich richt op een niche binnen de bordspellenwereld: de veelspeler. Ze moeten het niet hebben van hoge omzetten en grote oplages, maar van kritisch-goed ontvangen spellen die vervolgens door een kleine schare enthousiastelingen als zijnde 'waardevolle aanwinst voor de verzameling' worden aangeschaft. Dat proces vergt tijd, en die tijd is er bij het huidige moordende releasepatroon niet.
En ook dat zijn ze volgens mij juist aan het doen (Pandemie). Ik kan me niet heugen dat er eerder een releasedag is georganiseerd voor een spel om het verder te promoten. (Bovendien is promotie een kostbare aangelegenheid en het is altijd maar de vraag wat je return-on-investment is, maar da's weer een heel ander verhaal).cymric schreef: Ik vind dat QWG daar eens aan zou moeten werken. Of het aantal spellen per jaar omlaag (hetgeen niet waarschijnlijk is) of meer 'promotie' bij winkeliers, of---gebruikmakend van de kleinschaligheid van de veelspelerwereld---'ambassadeurs' die het wel zien zitten om in huiselijke kring te demoën, ik noem maar wat.
Eens voor wat betreft The Game Master (al heb ik het idee dat hun frequentie - zij het onopvallend - ook aan het stijgen is, maar dat heb ik niet onderzocht en is dus totaal niet onderbouwd; ik kan er dus naast zitten). Kijkend naar 999 Games: alleen op hun homepage staan al 15 spellen die recent verschenen zijn en nog eens 2 die binnenkort verschijnen. En dat zijn ze nog niet eens allemaal dit jaar, want Hoogspanning staat er nog niet bij en volgens mij ontbreken er nog enkele spellen. Op de site van Erwin (altijd een prachtige bron voor release-info) staan er sowieso al 23 vermeld. Een behoorlijke lijst voor alle 999-groupies (damn, dat gaat me weer geld kostenDat is niet het probleem wat ik aanstip, en het betreft niet 999 Games en The Game Master. Hun uitgiftefrequentie is laag en dus goed bij te houden.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
999 Games deed dit vorig jaar met Agricola (ook met een kleine uitbreiding voor de eerste xxx kopers). Het is leuk voor de spelliefhebbers dat QWG dit concept kopieert.Bartjes! schreef:En ook dat zijn ze volgens mij juist aan het doen (Pandemie). Ik kan me niet heugen dat er eerder een releasedag is georganiseerd voor een spel om het verder te promoten. (Bovendien is promotie een kostbare aangelegenheid en het is altijd maar de vraag wat je return-on-investment is, maar da's weer een heel ander verhaal).
-
cymric
- Wu Feng
Zo kun je het wel zeggen. De spellenwinkels in Amsterdam (het dichtst bij mij in de buurt) blinken niet echt uit in demovriendelijkheid, vooropgesteld dat de spellen die ik wil proberen überhaupt beschikbaar en demobaar zijn. De een is gewoon een echte winkel waar af en toe een doos openligt om te tonen wat erin zit, de ander een halfduister Magic/Pokémon-hol. Hoorn of Haarlem zijn nog andere opties---alleen is Hoorn best wel ver weg om zomaar even wat te proberen, en wat er in Haarlem te krijgen is is mij onbekend.Bartjes! schreef:Wat demo-en betreft: ik zie daar zelf niet zo'n probleem in, omdat ik weet dat ik altijd bij een spellenwinkel in de buurt terecht kan voor een demo. Vandaar dat ik dat probleem van "niet kunnen proberen op een redelijke termijn" niet zo zie. Maar dat ligt voor iedereen persoonlijk natuurlijk weer anders.
Dat zou ik óók hebben gezegd. Ik schreef mijn commentaar vanuit het oogpunt van een liefhebber die die spellen nu juist niet in de kast heeft en het bij de Nederlandstalige edities wil houden.Volgens mij doen ze dat juist, door weinig eigen releases uit te brengen en veel licentietitels (waarmee ze teren op successen die in de nichemarkt al naam hebben; ik weet al wat je gaat zeggen nu, want inderdaad; de keerzijde kan zijn dat die veelspelers het spel al in de 'buitenlandse' editie in de kast heeft staan).
Pandemie is inderdaad een goed voorbeeld van promotie. Maar Pandemie is dan ook een regelrechte hit die ook bij niet-veelspelers redelijk tot goed zal aanslaan. Denk je dat dit bij Tinners' Trail of Age of Steam ook zo zal gaan? Denk nu eens hoe veel beurzen er zullen volgen eer deze spellen door de dán nieuwste titels zijn vervangen...?En ook dat zijn ze volgens mij juist aan het doen (Pandemie). Ik kan me niet heugen dat er eerder een releasedag is georganiseerd voor een spel om het verder te promoten. (Bovendien is promotie een kostbare aangelegenheid en het is altijd maar de vraag wat je return-on-investment is, maar da's weer een heel ander verhaal).
Daarna blijft er niet veel over dan een speel-o-theek, of als je geluk hebt een goed-uitgeruste vereniging, or toch maar op de gok blind aanschaffen.
-
Bartjes!
- Uitgever
-
Bartjes!
- Uitgever
-
spellenhuis haarlem
- Locomotief
- Persoonlijke Ondertitel: Winkelier
Haarlem
Sorry maar ik kan de verleiding niet weer staan om te reageren.
Cymric
Het aanbod in onze winkel hier in Haarlem is volgens mij de moeite waard is maar ik ben natuurlijk niet echt objectief. Kom eens langs om te zien wat je er van vind.
Het release tempo van QWG is inderdaad erg hoog. Omdat ik het liefst alle serieuze titels minimaal 1x speel, loop ik daar door snel achter de feiten aan. Dit is natuurlijk wel een beetje een luxe probleem en ik heb het idee dat QWG het iets rustiger aan doet.
Patrick
Cymric
Het aanbod in onze winkel hier in Haarlem is volgens mij de moeite waard is maar ik ben natuurlijk niet echt objectief. Kom eens langs om te zien wat je er van vind.
Het release tempo van QWG is inderdaad erg hoog. Omdat ik het liefst alle serieuze titels minimaal 1x speel, loop ik daar door snel achter de feiten aan. Dit is natuurlijk wel een beetje een luxe probleem en ik heb het idee dat QWG het iets rustiger aan doet.
Patrick
-
Rubik
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Is Walhalla in Hoofddorp wellicht een optie? http://www.spellenwinkelwalhalla.nl/cymric schreef:Zo kun je het wel zeggen. De spellenwinkels in Amsterdam (het dichtst bij mij in de buurt) blinken niet echt uit in demovriendelijkheid, vooropgesteld dat de spellen die ik wil proberen überhaupt beschikbaar en demobaar zijn. De een is gewoon een echte winkel waar af en toe een doos openligt om te tonen wat erin zit, de ander een halfduister Magic/Pokémon-hol. Hoorn of Haarlem zijn nog andere opties---alleen is Hoorn best wel ver weg om zomaar even wat te proberen, en wat er in Haarlem te krijgen is is mij onbekend.