Age of Steam
Moderators: Website beheerders, Ereleden
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Bartjes!
- Uitgever
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
-
Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
"Rabiaat" is soms inderdaad het juiste woord. Met name op BGG zijn er enkelen die in het spelen van Age of Steam een (blijkbaar noodzakelijke) bevestiging van hun intelligentie zien en zodoende hun neus ophalen voor Steam. Ik ben zelf een groot liefhebber van Age of Steam, maar vond ook Steam zeer de moeite van het spelen waard. Als je bedenkt dat Steam ook een versie heeft met een lagere instap voor minder ervaren spelers, en dat voor de nieuwe versie van Age of Steam de auteur Martin Wallace niet wordt benoemd of beloond, is de keuze voor Steam zo gek nog niet.Peter Hein schreef:Rabiate fans zullen je Age of Steam aanraden; die vinden Stoom maar een slap aftreksel. Mijn indruk is dat de meeste meer gematigde liefhebbers een voorkeur voor Stoom hebben, en dan wel de basisversie.
Zelf heb ik alleen de basisversie van Stoom gespeeld. Die vind ik erg de moeite waard.
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Ik stel voor dat we proberen een objectief antwoord te geven en dat we niet afdalen tot het niveau waar die 'rabiaten' van worden beticht, want eerlijk gezegd kunnen de 'antirabiaten' er ook wat van tot op het punt waar ik de domme koppen van beide partijen met liefde en flink wat kracht tegen elkaar beuk om ze zich wat volwassener te laten gedragen.
Voor Age of Steam pleit dat er veel meer uitbreidingen beschikbaar zijn dan voor de concurrent, en dat dit voorlopig wel zo zal blijven. Ze vereisen in veel gevallen knip-en-plakwerk, maar je kunt het zo gek niet bedenken of het is al een keer gedaan. In mijn opinie is het grootste voordeel hiervan dat je kaarten kunt uitzoeker die heel specifiek voor een bepaald aantal spelers zijn ontworpen. (Terzijde: ik vind het opmerkelijk dat voor de eerste Stoom-uitbreiding Steam Barons onder andere is gekozen voor een aandelenmechanisme dat sterk aan 18xx doet denken. Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat Age of Steam was ontstaan uit de wens om 18xx te vereenvoudigen, en nu kruipt het geheel weer vrolijk terug naar de oervader!)
Stoom heeft, ontegenzeglijk, een eleganter aandelenmechanisme, en een betere manier om al tijdens het spel spelers overwinningspunten te laten verzilveren. In Age of Steam is het allemaal in je hoofd bijhouden tot het einde. Stoom is in dat opzicht dus gewoon speelbaarder. Het hangt in mijn mening dus af van hoe je je denkt te gaan ontwikkelen als speler: ga je dit spel tientallen keren op tafel zetten voor ervaren spelers is de uitbreidbaarheid van Age of Steam vooralsnog een plus. Voor gelegenheidsspelers heeft Stoom een streepje voor. En de verzamelaar koopt ze alle twee
. In één opzicht zijn de spellen gelijk: ze zijn allebei prima stevige logistieke kost voor de liefhebber.
Voor Age of Steam pleit dat er veel meer uitbreidingen beschikbaar zijn dan voor de concurrent, en dat dit voorlopig wel zo zal blijven. Ze vereisen in veel gevallen knip-en-plakwerk, maar je kunt het zo gek niet bedenken of het is al een keer gedaan. In mijn opinie is het grootste voordeel hiervan dat je kaarten kunt uitzoeker die heel specifiek voor een bepaald aantal spelers zijn ontworpen. (Terzijde: ik vind het opmerkelijk dat voor de eerste Stoom-uitbreiding Steam Barons onder andere is gekozen voor een aandelenmechanisme dat sterk aan 18xx doet denken. Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat Age of Steam was ontstaan uit de wens om 18xx te vereenvoudigen, en nu kruipt het geheel weer vrolijk terug naar de oervader!)
Stoom heeft, ontegenzeglijk, een eleganter aandelenmechanisme, en een betere manier om al tijdens het spel spelers overwinningspunten te laten verzilveren. In Age of Steam is het allemaal in je hoofd bijhouden tot het einde. Stoom is in dat opzicht dus gewoon speelbaarder. Het hangt in mijn mening dus af van hoe je je denkt te gaan ontwikkelen als speler: ga je dit spel tientallen keren op tafel zetten voor ervaren spelers is de uitbreidbaarheid van Age of Steam vooralsnog een plus. Voor gelegenheidsspelers heeft Stoom een streepje voor. En de verzamelaar koopt ze alle twee
-
Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Wat bedoel je hier precies mee? In beide spellen worden de overwinningspunten (behalve die van je spoorverbindingen) bijgehouden op een scorespoor. In Age of Steam is dat hetzelfde spoor als je inkomen, in Stoom zijn ze gescheiden.cymric schreef:Stoom heeft, ontegenzeglijk, een eleganter aandelenmechanisme, en een betere manier om al tijdens het spel spelers overwinningspunten te laten verzilveren. In Age of Steam is het allemaal in je hoofd bijhouden tot het einde.
-
cymric
- Wu Feng
Ik kan het niet écht hard maken, natuurlijk, 't is meer gevoelskwestie. In AoS wordt inderdaad altijd je inkomen verhoogd en dus uiteindelijk je puntentotaal, maar moeten elke ronde rare correcties worden aangebracht zodat er geen wegrennende winnaar ontstaat. Aan het einde van het spel krijg je dan 3 * (inkomen - uitstaande aandelen) overwinningspunten. Plus stukken spoorweg in eigen links, wat mij altijd een beetje grijze haren bezorgt.
In Stoom kies je voor hoger inkomen of 'echte' overwinningspunten, er is geen rare correctie, en aan het einde van het spel krijg je de helft aan inkomen aan punten erbij, of gaat het dubbele eraf, en komt het aantal eigen links erbij. Rekentechnisch zit Stoom hier naar mening eenvoudiger in elkaar, en je krijgt als bonus een leuke en wat explicietere keuze tussen liquiditeit en solvabiliteit.
In Stoom kies je voor hoger inkomen of 'echte' overwinningspunten, er is geen rare correctie, en aan het einde van het spel krijg je de helft aan inkomen aan punten erbij, of gaat het dubbele eraf, en komt het aantal eigen links erbij. Rekentechnisch zit Stoom hier naar mening eenvoudiger in elkaar, en je krijgt als bonus een leuke en wat explicietere keuze tussen liquiditeit en solvabiliteit.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
-
Bartjes!
- Uitgever
-
cymric
- Wu Feng
-
Erwin
- Nieuwsreporter
-
*kingpin*
- Joker
Re: Age of Steam
Beide spelen (Age of Steam / Stoom) zijn vanaf 3 spelers zo te lezen. I
s er evtl. een van beide die toch met wat kunstgreepjes (goed) speelbaar is met 2 spelers?
Alvast bedankt!
s er evtl. een van beide die toch met wat kunstgreepjes (goed) speelbaar is met 2 spelers?
Alvast bedankt!
-
grunnboy
- Bronzen Meeple
In de map expansion 1 van Stoom zit een map voor 2 spelers.*kingpin* schreef:Beide spelen (Age of Steam / Stoom) zijn vanaf 3 spelers zo te lezen. I
Alvast bedankt!
-
Tjoek
- Fabrieksmanager
Re:
Bartjes! als we na Essen toch een keer samen de speeltafel willen opzoeken: ik heb nog een ongespeelde Stoom staan en sta te popelen om die een keer te spelen. Hebben we alleen nog medespelers nodigBartjes! schreef:Ga door, heren, ga door... Ik ben al een hoop wijzer geworden door deze uiteenzettingen van eenieder.

-
robbebob
- Regenmaker
Voor meer kaarten die je met 2 spelers kunt spelen, heeft BSM user MichielH deze Geeklist gemaakt.grunnboy schreef:In de map expansion 1 van Stoom zit een map voor 2 spelers.*kingpin* schreef:Beide spelen (Age of Steam / Stoom) zijn vanaf 3 spelers zo te lezen. I
Alvast bedankt!
"The goal of a game is to win, but it is the goal that is important, not the winning". Knizia