Heruitgave El Grande bij Lucky Duck Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Heruitgave El Grande bij Lucky Duck Games

Bericht door The Iced One »

humske schreef: tsja area control is niet zo mijn ding, ik vind het dan ook een prut spel en doe dit spel liever niet.
Ben ik het ook mee eens. Maar het duffe uiterlijk speelde zeker een rol dus met een nieuwe en frissere look, en intussen tonnen meer ervaring wil ik nog wel eens proberen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]

Labels:
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

The Iced One schreef:
humske schreef: tsja area control is niet zo mijn ding, ik vind het dan ook een prut spel en doe dit spel liever niet.
Ben ik het ook mee eens. Maar het duffe uiterlijk speelde zeker een rol dus met een nieuwe en frissere look, en intussen tonnen meer ervaring wil ik nog wel eens proberen.
mee eens, het is nu zo lang geleden en mijn spelsmaak is de afgelopen 10 jaar ook wel veranderd en ik denk wat ruimer. Wolven is ook area control en die vond ik wel leuk.

En zo had ik het laatst ook met de groente venkel: die stond bij mij in mijn geheugen te boek als niet lekker. Een vriend van me zette het laatst op tafel, uit de oven, en ineens smaakte het. Zo kan soms tijd iets ermee doen (of wellicht genetische manipulatie wellicht in de tussentijd als je het over eten hebt :wtf: )

anyhow, ik zou el grande (al dan oud of nieuw) wel eens een kans willen geven als mensen het heel graag zouden willen spelen en me vragen.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Wat voor mij een verschil maat bij El Grande t.o.v. andere area control is dat je niet eenheden hoeft te verplaatsen vanuit een regio waar je al aanwezig bent. Je kunt dus niet klem komen te zitten en kunt makkelijker over de kaart spreiden.

Er worden ook niet veel eenheden verwijderd als je het vergelijkt met area control waar je tegen elkaar gaat vechten. Mensen nemen dan jouw landen in waarbij je veel eenheden verliest en heel erg ver achter kan raken al vroeg in het spel.
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo
Contacteer:

Bericht door Stijnhoofd »

Nooit geweten dat het officiële speleraantal bij twee begint en niet bij drie, zoals ik altijd dacht.

Goed dat er een nieuwe versie komt. El Grande is een van mijn favoriete spellen die ik niet bezit.
Recent speelde ik...

Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Edwin84 schreef: Wat voor mij een verschil maat bij El Grande t.o.v. andere area control is dat je niet eenheden hoeft te verplaatsen vanuit een regio waar je al aanwezig bent. Je kunt dus niet klem komen te zitten en kunt makkelijker over de kaart spreiden.

Er worden ook niet veel eenheden verwijderd als je het vergelijkt met area control waar je tegen elkaar gaat vechten. Mensen nemen dan jouw landen in waarbij je veel eenheden verliest en heel erg ver achter kan raken al vroeg in het spel.
Om deze reden wordt El Grande ook vaak ingedeeld als Area Majority (ipv Area Control). Zo ook op BGG. Je scoort niet op basis van de gebieden die je bezit, maar binnen elk gebied op basis van je aanwezigheid. Area Control is vaak met direct conflict waar area majority (net als El Grande) veel indirecter conflict heeft.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Stijnhoofd schreef: Nooit geweten dat het officiële speleraantal bij twee begint en niet bij drie, zoals ik altijd dacht.
Los van het officiële speleraantal is hij wat mij betreft met minder dan vier spelers niet de moeite waard. Er is zelfs een aanzienlijk aantal spelers die hem alleen met de volle bezetting van vijf tot zijn recht vindt komen.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

Ugur schreef: Los van het officiële speleraantal is hij wat mij betreft met minder dan vier spelers niet de moeite waard. Er is zelfs een aanzienlijk aantal spelers die hem alleen met de volle bezetting van vijf tot zijn recht vindt komen.
Reken mij daar maar bij. :)

Met twee is het maar niets. Met drie zijn er betere spellen. Met vier is het een zeer goed spel. Met vijf is het een fantastisch avontuur vol intrige, elke ronde opnieuw.
Stijnhoofd
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Stidjen Plays Solo
Contacteer:

Bericht door Stijnhoofd »

Ik heb hem ook nog alleen met vijf gespeeld. Vier zie ik ook nog wel lukken, maar ik kan wel zien dat je hem voor minder niet uit de kast hoeft te halen.
Recent speelde ik...

Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Bart schreef: Volgende vraag zal zijn: "Verschijnt er opnieuw een Nederlandse editie?" De originele editie en de Big Box-versie verschenen eerder bij 999 Games.
Antwoord: ja, deze krijgt ook een Nederlandstalige editie bij Neuf Neuf Neuf Jeux.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Erwin schreef:
Bart schreef: Volgende vraag zal zijn: "Verschijnt er opnieuw een Nederlandse editie?" De originele editie en de Big Box-versie verschenen eerder bij 999 Games.
Antwoord: ja, deze krijgt ook een Nederlandstalige editie bij Neuf Neuf Neuf Jeux.
Wow, die zag ik eerlijk gezegd niet aankomen. Maar dat is wel erg goed nieuws!
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

sinead schreef: Wow, die zag ik eerlijk gezegd niet aankomen. Maar dat is wel erg goed nieuws!
Ik had hetzelfde gevoel.

Ik ben benieuwd of ze mijn oude vertaling uit 1998 weer gaan gebruiken. Die is me dierbaar. Dat was mijn eerste 'officiële' vertaling, waarbij de term scorespoor is geboren.

Deze klus heb ik toen op mijn initiatief zonder vergoeding gedaan. Deels als proeve van bekwaamheid, maar vooral als tegenprestatie voor een gratis Ducosimstand op het Spellenspektakel. Daar heeft de uitgever vervolgens handig gebruik van gemaakt. Mijn contactenpersonen gingen op vakantie, waardoor ik het toezicht op het DTP-traject en de afstemming met Hans im Glück erbij mocht doen. Dat was een hoop werk voor een beetje goodwill.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

:o
Laatst gewijzigd door Jerome op za 29 jul 2023, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
SvAtje
Standaard moderator

Bericht door SvAtje »

Vandaag door 999 Games via social media kenbaar gemaakt:

Bijlagen
32A0C805-628E-45CD-9232-0B328857C6C2.jpeg
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Voor deze El Grande 2.0 zijn het materiaal en de vormgeving bewerkt. De kern van het spelsysteem is gelijk aan de illustere voorganger. Nieuw zijn twee mini-uitbreidingen, extra actiekaarten, nieuwe varianten voor twee en drie spelers en een variant voor ervaren spelers.
SvAtje
Standaard moderator

Bericht door SvAtje »

Een impressie van de inhoud:

Bijlagen
30EF4503-D8AB-46C5-97BC-A3558BDD79CC.png
Afbeelding
Plaats reactie