Spiel des Jahres 2012: Kingdom Builder en Het Dorp
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
- rober
- Standaard moderator
Spiel des Jahres 2012: Kingdom Builder en Het Dorp
De prijs begint zijn werk al te doen.
We worden nieuwsgierig naar Kingdom Builder.
All is fair in love, war and Carcassonne

Labels:
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Re: Spiel des Jahres 2012: Kingdom Builder en Het Dorp
Ik hoop vooral dat de prijs zijn werk begint te doen met de verkoopprijs..... 45 euro voor een bordspel met deze uitvoering vind ik een tikkie te veel van het 'goede'. Als KB naar 30 euro of minder zakt, kom ik misschien alsnog in de verleiding.rober schreef:De prijs begint zijn werk al te doen.
- grunnboy
- Bronzen Meeple
Sorry ik maakte een grap. Ik vind het spel niets aan. Ik vind het jammer dat het Spiel des Jahres geworden is.
Village vind ik wel een goede keuze. Erg leuk spel.
Village vind ik wel een goede keuze. Erg leuk spel.
- Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
- Contacteer:
Kingdom Builder vind ik een uitstekende keuze. De andere twee spellen ken ik weliswaar niet, maar KD heeft de juiste eigenschappen voor eenn SdJ-winnaar: vlot, toegankelijk, veel variatie en toch uitdagend. Had van mij ook de NSP mogen winnen.
- David
- Professor Pimpel
Ik mis bij het spel Kingdom builder de link met de titel een beetje (spel zonder thema wat mij betreft). Misschien is het dat wat hierboven bedoeld werd met "het is zo leeg" (waar ik het gedeeltelijk wel mee eens ben).
Maarja, Qwirkle heeft ook geen thema, maar daar laat de titel je tenminste niet twijfelen
Het spel is ook te duur voor wat het (speltechnisch) (maar) is.
Ondanks dit alles, vind ik het, eens het op de tafel ligt en je bezig bent, geen slecht spel en duurt het niet te lang, zodat het niet saai kan worden.
Ik heb nog eens alle Spiel Des Jahres van de vorige jaren bekeken, en daar zijn toch nog spellen bij waar ik mijn wenkbrauwen bij frons. Dus kan ik deze keuze geen verrassing noemen.
Maarja, Qwirkle heeft ook geen thema, maar daar laat de titel je tenminste niet twijfelen
Het spel is ook te duur voor wat het (speltechnisch) (maar) is.
Ondanks dit alles, vind ik het, eens het op de tafel ligt en je bezig bent, geen slecht spel en duurt het niet te lang, zodat het niet saai kan worden.
Ik heb nog eens alle Spiel Des Jahres van de vorige jaren bekeken, en daar zijn toch nog spellen bij waar ik mijn wenkbrauwen bij frons. Dus kan ik deze keuze geen verrassing noemen.
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn

- Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Ik vind het uberhaupt zeer merkwaardig om een prijs die tot doel heeft om het "cultuurgoed bordspel" uit te dragen, uit te reiken aan een uitgever die in vrijwel geen spellenwinkel meer te vinden is.
Wat voor signaal geeft de SdJ-jury daarmee af aan de spellenspeciaalzaken?
Wat het spel zelf betreft: op basis van één potje kwam ik tot de voorlopige conclusie "best aardig maar ook niet meer dan dat". En veel te duur, daarom is er nooit een tweede potje gekomen.
Wat voor signaal geeft de SdJ-jury daarmee af aan de spellenspeciaalzaken?
Wat het spel zelf betreft: op basis van één potje kwam ik tot de voorlopige conclusie "best aardig maar ook niet meer dan dat". En veel te duur, daarom is er nooit een tweede potje gekomen.
-
martinboon
- Meeple
Dat is wat mij betreft juist het probleem. De spellen sluiten vaak niet aan bij de beleving van het publiek. Waar slaat deze prijs dan nog op?David schreef:Ik heb nog eens alle Spiel Des Jahres van de vorige jaren bekeken, en daar zijn toch nog spellen bij waar ik mijn wenkbrauwen bij frons. Dus kan ik deze keuze geen verrassing noemen.
Het is dan niet langer een erkenning voor getoonde kwaliteiten maar meer een verkooptruc
- BaSL
- Team Bordspelmania
Ben toch vooral heel veel Queen tegengekomen in Duitse zaken - warenhuizen én speelgoedzaken én speciaalzaken.Mac-S schreef:Ik vind het uberhaupt zeer merkwaardig om een prijs die tot doel heeft om het "cultuurgoed bordspel" uit te dragen, uit te reiken aan een uitgever die in vrijwel geen spellenwinkel meer te vinden is.

- BaSL
- Team Bordspelmania
Markus Brand heeft zijn prijs al mee naar huis:

- Erwin
- Nieuwsreporter
- Contacteer:
Jij bent dus goed bekend met de beleving van het grote Duitse publiek (zeg maar Otto Normalspieler en familie)?martinboon schreef:Dat is wat mij betreft juist het probleem. De spellen sluiten vaak niet aan bij de beleving van het publiek. Waar slaat deze prijs dan nog op?
Het is dan niet langer een erkenning voor getoonde kwaliteiten maar meer een verkooptruc
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Contacteer:
'Heel veel' in speciaalzaken? Ik hoor zelf vooral over/van speciaalzaken die de voorwaarden en sommige fratsen (*) van Queen Games zat zijn en hun spellen daarom niet of nauwelijks meer voeren.BaSL schreef:Ben toch vooral heel veel Queen tegengekomen in Duitse zaken - warenhuizen én speelgoedzaken én speciaalzaken.
(*) Speciaalzaken vinden het niet leuk om nieuwe spellen voor de volle groothandelsprijs in te kopen, om ze even later voor ong. hetzelfde bedrag of minder op beurzen en in warenhuizen terug te vinden.
- andy
- Stamhoofd
Village vind ik een terechte winnaar. Ondertussen heb ik die op een 3-tal weken 5 of 6 keer gespeeld met allemaal verschillende mensen en iedereen vond deze zeer goed.
- BaSL
- Team Bordspelmania
Vooral gewoonweg erg zichtbaar in Duitse winkels. Alle winkels waar spellen te koop zijn. Maar inderdaad veel prominenter in warenhuizen / speelgoedwinkels.Erwin schreef:'Heel veel' in speciaalzaken? Ik hoor zelf vooral over/van speciaalzaken die de voorwaarden en sommige fratsen (*) van Queen Games zat zijn en hun spellen daarom niet of nauwelijks meer voeren.BaSL schreef:Ben toch vooral heel veel Queen tegengekomen in Duitse zaken - warenhuizen én speelgoedzaken én speciaalzaken.
(*) Speciaalzaken vinden het niet leuk om nieuwe spellen voor de volle groothandelsprijs in te kopen, om ze even later voor ong. hetzelfde bedrag of minder op beurzen en in warenhuizen terug te vinden.

-
Tjoek
- Fabrieksmanager
Het Dorp ben ik erg benieuwd naar, maar Kingdom Builder heeft mij niet kunnen bekoren.

-
aicirtap
- Critico
- Contacteer:
Ik was in begin weg van Kingdom Builder maar hoe vaker ik het speel hoe minder ik het leuk vind. Naar mijn mening zijn er dan ook betere spellen dan KB voor deze nominatie.
Het dorp/The village 1 keer gespeeld, maar daar zit inderdaad veel meer in. Deze wil ik graag nog een keer spelen!
Het dorp/The village 1 keer gespeeld, maar daar zit inderdaad veel meer in. Deze wil ik graag nog een keer spelen!
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!