La Granja verschijnt bij 999 Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
kimm
Party Animal
Contacteer:

Re: La Granja verschijnt bij 999 Games

Bericht door kimm »

Het mijne dan toch ook al maar laten opzij leggen. :)
Morgenvroeg als de winkel opengaat om 10 uur gaat bibi er toch staan.

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ook een review gekeken van Ryan Metzler. Wad toch benieuwd na jullie reacties op mijn vraag. Kijken of mijn vriendin dit spel ook ziet zitten.
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door ozymandias »

M'n persoonlijke mening over La Granja.

Tesamen met 2 andere spelers aan het spel begonnen ... spelregels waren uitgeplozen door een één van de tafelgenoten.
De spelregels zijn redelijk duidelijk en overzichtelijk, enkel de vertaling laat soms toch wel wat te wensen over ... maar dat zijn details.

Verder speelt het spel vlotjes over 6 ronden, waarbij een rondetableau per speler een hulp is bij de fasering.

Het enige grote nadeel dat ik ondervonden heb, is dat bij het onderschuiven van de kaarten onder je tableau, dat de kaarten botsen met elkaar. Dat leidt ertoe dat de kaarten en tableau niet goed blijven liggen. Wat frustrerend als je weet dat dat toch iets is dat je regelmatig in de rondes moet doen.

Verder zal ieder spel ook anders zijn, daar er sommige marktvelden pas vrijkomen na het vrijspelen van een andere markt. Welke gedekt zijn, wordt aan het begin van het spel bepaalt door de dobbelsteen.

Door ons 3 als héél leuk ervaren ...
De punten lagen allemaal nogal dicht bij elkaar, alhoewel we toch alle 3 er een andere taktiek op na gehouwen hebben ... Arne 66, Ik 59 & Ilse 55.
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

ozymandias schreef:
Het enige grote nadeel dat ik ondervonden heb, is dat bij het onderschuiven van de kaarten onder je tableau, dat de kaarten botsen met elkaar. Dat leidt ertoe dat de kaarten en tableau niet goed blijven liggen. Wat frustrerend als je weet dat dat toch iets is dat je regelmatig in de rondes moet doen.
Dit was al een euvel(tje) in de eerste editie, ik had eerlijk gezegd verwacht dat men dat bij de nieuwe zou oplossen door iets grotere tableaus (een halve cm is denk ik al genoeg) te maken. Nee dus.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Bored Gaymer
Fabrieksmanager
Contacteer:

Bericht door Bored Gaymer »

Even wat random train-of-thoughts:

Leuk spel. Alleen het thema voelt een beetje raar aan.

Producten op mijn akkers komen nooit in een pakhuis terecht (geoogst). Maar kunnen wel direct geleverd worden aan marktkarren of de 6 gebouwen.

Ook krijg je voor leveringen geen geld.

De marktgebouwen lijken eigenlijk alleen maar sterk in de laatste twee ronden, vanwege meer punten die je ervoor krijgt. Tijdens het begin lijkt het haast beter je op de marktkarren te focussen.

De marktgebouw fiches zijn een beetje onduidelijk. In de NL regels staat volgens mij ook zoiets als "Draai ze na gebruik naar de donkere kant", maar beide kanten hebben dezelfde kleuren, maar een andere afbeelding.

Vind het tekst gedeelte op de kaarten iets te veel 'Agricola' en jammer. Merk dat ik me liever richt op de andere drie zijden van de kaart (akkers/marktkar/erf).

Sommige dingen voelen een beetje fiddly aan en los van het thema. Wat ben ik nu eigenlijk aan het doen?

Dobbelfase en ezelfase vind ik wel erg leuk.

Als je niets van het spel afweet en de regels begint te lezen, heb je volgens mij echt geen idee wat je aan het lezen bent en hoe het in elkaar zit. Vind het ook raar dat je voor mijn gevoel steeds heen en weer moet bladeren omdat een bepaald deel niet uitgelegd staat waar je het verwacht. Uitleg van de dobbelresultaten staat achterin, ipv bij de uitleg van de dobbelfase.

Wat is de achterkant van de player aidjes eigenlijk? Op welke manieren je punten kan krijgen in de desbetreffende fases?

Ook de extra acties zijn een beetje onduidelijk. Wanneer mag ik deze nu precies uitvoeren. In elke fase? Alleen aan het begin van een beurt, tijdens het uitvoeren van een actie, aan het eind van een beurt? Had hier ook liever een player aid van gehad, zoals bij Marco Polo.

Heb het met 2 spelers gespeeld als soort van run-through. De winnaar had 55 punten en ik 50. Maar we hebben ongetwijfeld een paar dingen vergeten/verkeerd gedaan.

Heb het spel solo gespeeld en dat ging alweer een stuk soepeler. Ga nu weer een solo spel spelen, en vanavond weer een 2 speler.

Heb nog steeds het idee dat een ander thema misschien meer sense had gemaakt en het tekst gedeelte van de kaart tekstloos beter was met symbolen ofzo.

Toch erg blij dat ik deze gekocht heb, na bijna een jaar op de wishlist te hebben gestaan (juni 2014). Maar tegelijkertijd ook blij dat ik er geen 100 euro of meer voor heb betaald (vraagprijs eerste druk).
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Bored Gaymer schreef:Als je niets van het spel afweet en de regels begint te lezen, heb je volgens mij echt geen idee wat je aan het lezen bent en hoe het in elkaar zit.
Toch erg blij dat ik deze gekocht heb, na bijna een jaar op de wishlist te hebben gestaan (juni 2014).
Grappig, ik vind de opbouw van de regels juist goed en de teksten duidelijk.
Bored Gaymer schreef:Maar tegelijkertijd ook blij dat ik er geen 100 euro of meer voor heb betaald (vraagprijs eerste druk).
100 euro of meer klinkt een tikkie overdreven. Ik heb bij Spielworxx toentertijd een exemplaar gekocht voor een bedrag van +/- 60 euro.
Bored Gaymer
Fabrieksmanager
Contacteer:

Ik bedoelde dan ook wat mensen er nu voor vragen in de doorverkoop. Of iig sinds het uitverkocht is.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Is alleen de NL versie nu algemeen verkrijgbaar of ook een Engelse versie?
Bored Gaymer
Fabrieksmanager
Contacteer:

Engelse herdruk vanaf juli geloof ik door Stronghold Games.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dit spel zou volgens de eigenaar (zie uitgevertopic) beter zijn dan Finca. Is dat het ook? Nu vind ik de speeltijd van Finca heerlijk, maar het spel is erg moeilijk aan te komen aangezien het niet in Nederlands is uitgegeven en 999Games dit ook niet van plan is te gaan doen. Bij ons op de club zie ik het best vaak op tafel komen en gezien La Granja volgens mij er best veel op zou lijken maar het spel 2 uur duurt vraag ik mij af welke beter is?
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Ze lijken op elkaar omdat ze beiden over boerderijen op Mallorca gaan, ze er daardoor zonnig uit zien en in beide spellen de gene met met meeste punten wint.

Finca zie ik meer als familiespel en la Granja als expert spel.

Ik vind het een beetje appels met peren vergelijken. Beide fruit en niet aanwezig in beide spellen.

Dus.......wat is dan beter?
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Suzan
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Board Game Stats
Contacteer:

Bericht door Suzan »

WTULTC schreef: het spel 2 uur duurt
Ons eerste 2p potje duurde 1,5 uur. Dus weet niet of wij nu zo snel waren, zijn we doorgaans niet, of dat de twee uur met max aantal spelers is?
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Suzan schreef:
WTULTC schreef: het spel 2 uur duurt
Ons eerste 2p potje duurde 1,5 uur. Dus weet niet of wij nu zo snel waren, zijn we doorgaans niet, of dat de twee uur met max aantal spelers is?
Gisteravond met 3 ons tweede potje gespeeld. Speelduur: 1,5 uur (exclusief opzetten, napraten en opbergen). Dus dat kan wel kloppen.
Ik snap ook niet waarom de speelduur zo belangrijk is, als het spannend is, vliegt de tijd. 8)
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Speelduur is voor ons wel belangrijk. Vaak als we hebben gegeten en opgeruimd is het tussen 7 uur en half 8 doordeweeks. Met een spel dat 3 uur duurt wordt het dan al snel laat. 1.5 tot 2 uur is dan voor ons de max.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Edwin84 schreef:Speelduur is voor ons wel belangrijk. Vaak als we hebben gegeten en opgeruimd is het tussen 7 uur en half 8 doordeweeks. Met een spel dat 3 uur duurt wordt het dan al snel laat. 1.5 tot 2 uur is dan voor ons de max.
Duidelijk.
Maar op een saaie regenachtige zaterdag als deze zou ik best wel bijv. Merchants & Marauders willen spelen met iemand :wink:
Afbeelding
Plaats reactie