Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Over de ontwikkeling van Clever en de daaropvolgende spellen. Ik heb deze namelijk op gezette momenten meegemaakt, en ik kan beamen dat deze uiteraard niet allemaal al van te voren op de planken liggen. Ik heb met de redacteur van Schmidt samen ganz schon clever en doppelt so clever getest, hier zat ruim een jaar tussen. Sterker nog bij het eerste spel was in het prototype het scoreblok een A4 . Je wil niet weten hoeveel uur aan testwerk hierin gaat totdat het spel in de schappen staat. De grootste beloning is dan toch zeker dat het een hit is.
Mocht je het interessant vinden om het derde deel te testen dan kan dat. De uitgever is namelijk zo vriendelijk om een digitale versie volledig gratis voor iedereen beschikbaar te stellen. Ik denk dat ze die voor niks ergens in een vuilnisbak gevonden hebben . https://www.schmidtspiele.de/static/onl ... index.html
O, dat is wel weer heel leuk om uit te proberen!
Ik ben trouwens ook iemand die na aanschaf van een spelletje gelijk een stuk of 4 velletjes lamineer voor het grootverbruik. Maar voor een nieuw spel betaal ik zonder problemen.(en als het enigszins kan bij de plaatselijke spellenwinkel) Het is in ons eigen voordeel als daardoor uitgevers en spellenwinkels kunnen blijven voortbestaan.
helena schreef:
O, dat is wel weer heel leuk om uit te proberen!
Ik ben trouwens ook iemand die na aanschaf van een spelletje gelijk een stuk of 4 velletjes lamineer voor het grootverbruik. Maar voor een nieuw spel betaal ik zonder problemen.(en als het enigszins kan bij de plaatselijke spellenwinkel) Het is in ons eigen voordeel als daardoor uitgevers en spellenwinkels kunnen blijven voortbestaan.
Uiteraard ook eens met de vorige sprekers, voor wat het waard is. Het is geen grootverdienershandel, die spellenmarkt, en ideeën en uren testwerk zijn geld waard, punt. Wij lamineerden ook trouwens, voor op vakantie, maar namen uiteindelijk gewoon de papiertjes mee. Ik betaal graag de volle mep voor spelletjes, maar niet voor die stomme whiteboard stiftjes die veel te snel en altijd precies ergens midden in Frankrijk opraken.
Ik heb hem maar eens digitaal uitgeprobeerd. Eerst zonder regels te lezen, maar dat liep uiteraard voor geen meter. Daarna eerst de (op boardgamegeek naar het engels vertaald) gelezen en toen een tweede poging gewaagd. Dat ging aanzienlijk beter. (323 punten) Ik vind het wederom een vermakelijke variatie op het Clever-spel. Of ik hem ga kopen? misschien maar misschien ook niet. Ik merk dat wij vooral de gewone clever spelen omdat die het makkelijkst uit te leggen is. De challenge daarvan spelen we ook nog wel eens. Dubbel zo clever hebben we maar wordt al veel minder vaak gespeeld. Dus ik verwacht dat ook een 3de clever niet genoeg gespeeld gaat worden.
liefde_is schreef:
Ik heb hem maar eens digitaal uitgeprobeerd. Eerst zonder regels te lezen, maar dat liep uiteraard voor geen meter. Daarna eerst de (op boardgamegeek naar het engels vertaald) gelezen en toen een tweede poging gewaagd. Dat ging aanzienlijk beter. (323 punten) Ik vind het wederom een vermakelijke variatie op het Clever-spel. Of ik hem ga kopen? misschien maar misschien ook niet. Ik merk dat wij vooral de gewone clever spelen omdat die het makkelijkst uit te leggen is. De challenge daarvan spelen we ook nog wel eens. Dubbel zo clever hebben we maar wordt al veel minder vaak gespeeld. Dus ik verwacht dat ook een 3de clever niet genoeg gespeeld gaat worden.
Je hebt bij Clever in je eerste spelletje 323 punten gescoord? Hoe dan? Ik moet na vele tientallen spelletjes nog steeds überhaupt de 300 aantikken.
liefde_is schreef:
Je hebt bij Clever in je eerste spelletje 323 punten gescoord? Hoe dan? Ik moet na vele tientallen spelletjes nog steeds überhaupt de 300 aantikken.
Ik denk dat Clever hoch drei bedoeld wordt. Daar worden veel hogere scores gehaald. Het is mij nog niet gelukt, maar je zou ook de 400 punten grens moeten kunnen doorbreken.
liefde_is schreef:
Ik denk dat Clever hoch drei bedoelt wordt. Daar worden veel hogere scores gehaald. Het is mij nog niet gelukt, maar je zou ook de 400 punten grens moeten kunnen doorbreken.
Bart schreef:
999 Games meldt dat de Nederlandstalige versie "Clever tot derde macht" in februari 2021 verwacht wordt.
Goed nieuws wij van de cult of the new approven .
Hier wordt clever vrijwel niet meer aangeraakt alleen soms met nieuwe spelers, wel spelen we doppelt so Clever nog regelmatig, dat scoreblokje is zo goed als leeg. De eerste wordt best wel saai na verloop van tijd, vooral als je de 2e zo doorgrond hebt. Kom maar op met dat 3e deel .
liefde_is schreef:
Inderdaad had ik het in dit topic over Clever tot de 3e macht.
Ik heb enkel de eerste clever die we erg kunnen waarderen en af eentje op tafel komt
Eerlijk de online testversie van clever hogh drei is toch beetje verslavend dus overweeg zeker om het aan te schaffen
Je gaat ook niet naar de bakker om een brood te halen en er dan niet voor te betalen. Waarom moeten mensen die mooie spellen, deze maar gratis beschikking moeten stellen?
Clever 3 is overigens ook als app voor je telefoon beschikbaar!
Of anders verwoord: wat is de meerwaarde van Clever 2 en Clever 3 t.o.v. Clever 1?
Het systeem van dobbelstenen nemen is identiek, je hebt ook kettingreacties,...
Zit het verschil enkel in de variatie voor zij die het spel al tig keer gespeeld hebben? Zijn er andere "bonussen" die het spel wezenlijk anders maken? ...
De verschillen lijken me op 't eerste zicht kleiner dan bij Azul bijvoorbeeld, waar het nemen van de tegels en de sfeer wel gelijkaardig zijn, maar de plaatsing en scoring genoeg verschilt waardoor ze toch aanvoelen als heel andere spellen en perfect naast elkaar kunnen staan in de spellenkast (en liefst regelmatig liggen op je speeltafel).