De Spelletjesvrienden worden uitgevers

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Eis-T
Grote Dienaar

Re: De Spelletjesvrienden worden uitgevers

Bericht door Eis-T »

Nu we Nox er aan zijn metaforische haren bijgesleept hebben denk ik dat ik mijn vinger op de zere plek kan leggen. Dat zit namelijk in het verschil tussen wat Nox doet en de spelletjesvrienden doen. Het gaat bij Nox om de spellen. In z'n filmpjes zie je een vriendelijke man op zijn zolder die je een spelletje uitlegt en dan bedenk jij maar of het voor jou wat is. Op geen enkel punt pretendeert Bastiaan in zijn filmpjes dat hij jouw vriend is, of dat je een 1 of andere speciale band met hem aan het opbouwen bent. Het gaat om de spellen, niet om Nox. En al helemaal niet over of jij vrienden zou kunnen zijn met hem of hem "in het echt" kan ontmoeten.
Wat alles van de spelletjesvrienden (podcast, winkel, uitgeverij, content, telegram groep, etc.) met elkaar verbind is dat het juist wél om de persoon gaat. Je koopt iets bij hun spellenwinkel omdat je het sympathieke mensen vind, omdat je voelt alsof je een band met ze hebt. Het gaat er uiteindelijk niet om de spellen, maar om de spelletjesvrienden en jouw droom om dichterbij deze bordspelhelden te komen. Want dat is het effect als je overal je eigen hoofd op zet: je zet jezelf op een voetstuk. Zelfs in de bevestigingsmail van een bestelling bij de spelletjesvrienden krijg je een aantal foto's meegestuurd die je het idee moeten geven dat de spelletjesvrienden zelf het spel voor jou met de grootste zorg en aandacht persoonlijk ingepakt hebben in plaats van e.o.a. magazijnmedewerker*. Het is een resultaat is dat er een parasociale relatie ontstaat waardoor er een verwarde band ontstaat. Ben je een fan of ben je een kant? Ben je een vriend omdat lid bent van de "community" of ben je een consument? Bij Nox zal ik me dat gelukkig nooit af hoeven vragen.

* overigens niks aan te merken op de shop en de service: snel en keurig verpakt allemaal, het gaat over de marketing.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

pieter.schutz schreef:
WTULTC schreef: Daar is Nox wel vrij duidelijk over. Meteen in het begin komt in beeld hoe hij aan het spel is gekomen.
Stel jij schenkt hem een spel (wat ik ooit heb gedaan) dan komt jouw naam in beeld. Zo komt er ook regelmatig "gesponsord door logo uitgever" in beeld te staan. Echter dan nog geeft hij spelen die hij op die manier heeft verkregen een lage beoordeling als hij ze niet leuk vind.
Zie bijvoorbeeld deze video
https://www.youtube.com/watch?v=j9iRoMqP-SM
Geen indicatie van sponsored content (eigenlijk verplicht op yt) en het is toch erg duidelijk reclamecontent, maar dat is niet vermeld in beeld/geluid of tekst. Behalve dat de link naar de winkel een affiliate link is, maar dat ziet niemand.

Wat betreft zijn reviews is het op dezelfde manier onduidelijk. Hij zeg soms wel dat ze het spel beschikbaar hebben gesteld, maar wordt hij niet op dezelfde manier betaalt voor reviews? Ik zou het niet erg vinden, maar ik vind het niet fijn dat het onduidelijk is.

Hoe dan ook is dit behoorlijk off topic aan het raken.
Dat filmpje zijn accessoires ipv een bordspel en dat is bij Nox inderdaad wel een grijs gebied. Mijn links naar Etsy spullen die vergelijkbaar waren die ik in de reacties onder dat filmpje heb gezet heeft Nox inderdaad weggehaald. Wellicht dat hij daarbij dus minder neutraal in is dan bij de bordspellen.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

Eis-T schreef: Nu we Nox er aan zijn metaforische haren bijgesleept hebben denk ik dat ik mijn vinger op de zere plek kan leggen. Dat zit namelijk in het verschil tussen wat Nox doet en de spelletjesvrienden doen. Het gaat bij Nox om de spellen. In z'n filmpjes zie je een vriendelijke man op zijn zolder die je een spelletje uitlegt en dan bedenk jij maar of het voor jou wat is. Op geen enkel punt pretendeert Bastiaan in zijn filmpjes dat hij jouw vriend is, of dat je een 1 of andere speciale band met hem aan het opbouwen bent. Het gaat om de spellen, niet om Nox. En al helemaal niet over of jij vrienden zou kunnen zijn met hem of hem "in het echt" kan ontmoeten.
Wat alles van de spelletjesvrienden (podcast, winkel, uitgeverij, content, telegram groep, etc.) met elkaar verbind is dat het juist wél om de persoon gaat. Je koopt iets bij hun spellenwinkel omdat je het sympathieke mensen vind, omdat je voelt alsof je een band met ze hebt. Het gaat er uiteindelijk niet om de spellen, maar om de spelletjesvrienden en jouw droom om dichterbij deze bordspelhelden te komen. Want dat is het effect als je overal je eigen hoofd op zet: je zet jezelf op een voetstuk. Zelfs in de bevestigingsmail van een bestelling bij de spelletjesvrienden krijg je een aantal foto's meegestuurd die je het idee moeten geven dat de spelletjesvrienden zelf het spel voor jou met de grootste zorg en aandacht persoonlijk ingepakt hebben in plaats van e.o.a. magazijnmedewerker*. Het is een resultaat is dat er een parasociale relatie ontstaat waardoor er een verwarde band ontstaat. Ben je een fan of ben je een kant? Ben je een vriend omdat lid bent van de "community" of ben je een consument? Bij Nox zal ik me dat gelukkig nooit af hoeven vragen.

* overigens niks aan te merken op de shop en de service: snel en keurig verpakt allemaal, het gaat over de marketing.
Slimme marketing!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Je verwoordt perfect wat ik eigenlijk bedoel Eis-T en waarom ik dus geen fan van ze ben. Ze maken zich belangrijker dan ze zijn in de Nederlandse spellenwereld.

Nox doet daarin tegen alles vrijwillig zonder winstbelang. De enige inkomsten die hij nu krijgt naast zijn werk is van YouTube, maar dat kan worden verwaarloosd want zo'n groot kanaal met miljoenen volgers is hij immers niet.
Afbeelding