Friesland krijgt eigen bordspel: FRYSK

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
xanthie
Garnaal

Re: Friesland krijgt eigen bordspel: FRYSK

Bericht door xanthie »

helena schreef: di 02 dec 2025, 14:54 Heeft iemand Frysk al eens gespeeld? Ik kan er nog geen reviews van vinden.
Gespeeld. Recensie voor bordspelmania volgt eind december.

Labels:
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Ik heb hem ook gespeeld en hij staat op mijn to do lijst om een recensie te schrijven.

Ik schreef al wel een eerste indruk stukje voor Spellengek. Ik copy paste het hier even:

Eerst was er Grun en nu ook Frysk. Beide zijn spellen die een provincie (respectievelijk Groningen en Friesland) in de spotlight zetten. Ik heb Grun nooit gespeeld, maar toen ik hoorde dat er een Friese opvolger kwam, was mijn interesse als ex-inwoner van deze provincie gewekt. In Frysk ga je het Friese landschap opbouwen met tegels. Als je nu denkt aan Carcassonne, dan snap ik dat, maar het spel werkt anders. Je bouwt namelijk een raster van vier bij vier tegels en de tegels staan voor de verschillende landschapssoorten die je in de provincie tegenkomt (zandgronden, weidegronden, water, etc.). Elk landschap scoort op een andere manier, van zandgronden wil je bijvoorbeeld zo veel mogelijk aaneengesloten tegels hebben liggen, terwijl je weidegronden in een zo lang mogelijke rij wil leggen. De tegels waarmee je het landschap bouwt kies je in je beurt. Er ligt een rijtje met vijf tegels met onder iedere tegel een actiekaart. Het eerste setje is gratis, maar als je die niet wil dan mag je ook een andere pakken maar op iedere set die je niet wil moet je een staafje (een soort betaalmiddel) leggen. Vervolgens leg je de tegel die je koos aan en voer je de actie uit. Vaak komt die actie er op neer dat je een tegel mag “ontginnen”, je draait hem dan op en daarvoor krijg je een aantal staafjes. Die staafjes kan je vervolgens gebruiken om gebouwen op de tegels te bouwen, meren aan te leggen of de steden van stadsrechten te voorzien. Dit levert aan het eind van het spel allemaal punten op.

Frysk is een verrassend leuk spelletje voor een spel dat iets moet promoten (laten we eerlijk zijn: als het doel promotie is in plaats van speelplezier, dan is dat vaak wat je krijgt). Het doet niets dat we als spellenliefhebbers nog niet kennen, maar doet het wel gewoon netjes waardoor het een leuk puzzelspelletje oplevert. Het spel ziet er ook echt mooi uit. Maar wat het leukste van dit spel is dat je bij 42 deelnemende Friese musea een gratis scenario-kaart kan halen waardoor je het spel net even anders kan spelen. Ik heb er inmiddels drie verzameld (van de musea in Drachten, Dokkum en Gorredijk) en hoop er nog wel een paar te verzamelen. Zonder dit spel denk ik niet dat ik ooit naar het museum in Gorredijk zou zijn gegaan. Door dit spel deed ik dat dus wel en dat was zeker geen straf. Mijn ouders wonen bij Heerenveen in de buurt dus de musea in dat gebied moeten te doen zijn, maar zeker die in het noorden of op de Waddeneilanden gaan me denk ik niet lukken (mocht je daar wonen of op vakantie zijn en me willen helpen, stuur me vooral een berichtje via het contactformulier van deze website).
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door helena »

Bedankt Dagmar, dit klinkt zeker als een leuk spel. Die extra kaarten wil je dan natuurlijk graag hebben maar het verzamelen ervan wordt wel een uitdaging als je niet in het noorden des lands woont, dat is dan wel jammer.
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!
Contacteer:

Bericht door warjan »

We hebben bij FRYSK ook 1 algemene scenariokaart extra gemaakt die je direct bij aankoop krijgt. Dus dan krijg je al een uitbreiding erbij (zandgronden die in je landschap komen).

Dit is een leuke review, maar wel achter betaalmuur
https://lc.nl/friesland/nieuw-bordspel- ... 42266.html
arjanvanhouwelingen.com
Kemphaan
Uno

Bericht door Kemphaan »

Ik heb het spel nu ook gespeeld met mijn moeder. De bijbehorende scenariokaart die er standaard in zit, ben ik helaas kwijt. Is er een mogelijkheid om die nog na te bestellen?
Het spel ziet er erg leuk uit, maar ik denk dat we iets verkeerd doen, want je komt al heel snel geld (waterwegen) tekort en daardoor kan je de dure kaarten niet kopen, omdat je niet verder in de rij kan pakken en dan nog heb je geen geld om de kaart om te draaien. Met de fierljepper krijg je 4/5 stokjes, maar sommige kaarten kun je pas ontginnen met 5 en dan kan je verder niks meer.
Ik ben benieuwd hoe je aan je geld komt als je niks kan.
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Kemphaan schreef: vr 02 jan 2026, 16:38 Ik heb het spel nu ook gespeeld met mijn moeder. De bijbehorende scenariokaart die er standaard in zit, ben ik helaas kwijt. Is er een mogelijkheid om die nog na te bestellen?
Het spel ziet er erg leuk uit, maar ik denk dat we iets verkeerd doen, want je komt al heel snel geld (waterwegen) tekort en daardoor kan je de dure kaarten niet kopen, omdat je niet verder in de rij kan pakken en dan nog heb je geen geld om de kaart om te draaien. Met de fierljepper krijg je 4/5 stokjes, maar sommige kaarten kun je pas ontginnen met 5 en dan kan je verder niks meer.
Thematisch snap ik het ook niet, maar je krijgt waterwegen als je ontgint, ipv dat je ze betaalt.
xanthie
Garnaal

Bericht door xanthie »

Kemphaan schreef: vr 02 jan 2026, 16:38 Ik heb het spel nu ook gespeeld met mijn moeder. De bijbehorende scenariokaart die er standaard in zit, ben ik helaas kwijt. Is er een mogelijkheid om die nog na te bestellen?
Ik denk dat jullie met waterwegen betaalden om te ontginnen. Je krijgt echter waterwegen als je ontgint.
warjan
Garnaal
Contacteer:

Bericht door warjan »

Yep, ontginnen van het land, het cultiveren GEEFT rijkdom. Dus je krijgt dan inkomen (in FRYSK is water geld, dus waterwegen/meren). Dat kan je dan weer gebruiken om te bouwen en inderdaad in de markt om posities over te slaan.

We vonden het juist heel thematisch kloppend. Vooral veelspelers echter verwachten dat je moet betalen om iets te doen, want dat is in het gros van de spellen zo.

De algemene scenariokaart hebben we er amper genoeg van tov de druk, dus ik ben huiverig om deze vaker te verstrekken. Maar ik zal kijken of ik een mooie scan oid op de website kan zetten en BGG. To be continued...
arjanvanhouwelingen.com
warjan
Garnaal
Contacteer:

Bericht door warjan »

Update: de BGG entry van FRYSK en de webpagina FRYSK hebben nu de Engelse spelregels beschikbaar EN de eerste gratis scenariokaart (png).

https://boardgamegeek.com/boardgame/448699/frysk
https://arjanvanhouwelingen.com/frysk/
arjanvanhouwelingen.com
Plaats reactie