Veel nieuwtjes van 999 Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
El Rubinio
Professor Pimpel

Re: Veel nieuwtjes van 999 Games

Bericht door El Rubinio »

finalstruggle schreef:
rvlieshout schreef: Ik ben het dan ook helemaal niet eens met de stelling wie A zegt moet ook B zeggen.

Wel weer een paar interessante titels gezien. Ik ben benieuwd naar de Marco Polo uitbreiding en Majesty.
Helemaal eens met dit stukje, dan vind ik ook dat je je zelf verplicht stelt als koper van het basisspel ook de uitbreiding te kopen...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik begrijp dat ze het niet meer uitbrengen en het is terecht, daarom koop ik ook geen spellen van 999 games meer. Maar dat is een persoonlijke keuze die ik gemaakt heb.

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Toch wel aardige discussie dit. Je weet ook wat 999Games heeft gedaan met Carcassonne. Een nieuwe uitgave maken met andere tekeningen en de uitbreidingen worden ook niet meer in de oude stijl uitgegeven. Dat was ook niet een al te fijne actie als je veel in Carcassonne hebt geïnvesteerd.

Met uitbreidingen is het altijd maar afwachten. Bij KoT (niet van 999Games) heeft het ook lang geduurd en Halloween is nooit in het Nederlands verschenen.

Persoonlijk vind ik dat 999Games weinig risico's neemt met zijn titels. De opbouw is duidelijk. Veel kaartspelletjes en kleinere titels en enkele stevige jongens en oude cashcows (Catan en Carcassonne). Friese Felden is daarop een uitzondering, maar neem bijv de concurrentie eens...

White Goblins maakt een heruitgave van Keltis (licentie van 999Games was voorbij en 999Games zag er geen brood meer in). Een aardig risico om dat dan toch nog uit te geven.
Enigma en Asmodee die lang niet altijd spellen op de NL markt uitgeeft van de bekende auteurs etc...
Afbeelding
Traquan
Stamhoofd

Bericht door Traquan »

Bij tekst intensieve spellen geef ik de voorkeur aan NL > EN > DU. Bij zo'n spel ben ik bereid meer te betalen voor een Nederlandse uitgave. Het is dan natuurlijk erg jammer als uitbreidingen en promo's niet in het Nederlands uitkomen. Het combineren van uitbreidingen in een andere taal doe ik liever niet.

Ik vind dat ik daar niet teveel over mag klagen, want aan de andere kant ben ik bij taalonafhankelijke spellen ook niet zo principieel dat ik per se de Nederlandse uitgave moet hebben. Ik geef wel de voorkeur aan Nederlandse spelregels en een Nederlandse doos, maar meer dan een paar euro is me dat dan niet waard. Als ik een mooie aanbieding zie van het taalneutrale spel van een buitenlandse uitgever, dan ga ik daarvoor.

Ik mis wel een beetje de aansluiting met de gamer bij 999 Games. Inderdaad niet doorzetten door het uitgeven van een uitbreiding, waardoor mensen gaan twijfelen of ze het basisspel wel in het Nederlands kopen. Het stoppen van de productie van een spel als Concordia, waar volgens mij behoorlijk vraag naar is. Anderszins ogenschijnlijk veel te hoge productie van matige spellen, die dan steeds via iBood of de magazijnverkoop weer gedumpt worden. En misschien inderdaad het nemen van wat risico, ik zie WGG vaak toch met interessantere titels komen.

Spellen die we nu klassiekers noemen als Catan, Carcassonne en El Grande zijn toch ooit ook geen zekerheidjes geweest. 999 Games was toch de pionier in Nederland, maar dat gevoel ben ik een beetje kwijt.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Erwin »

ecahbrs schreef: Berenpark NL is eind augustus gepland.
Ik vernam vandaag dat het eind september is (omstreeks de Ducosimbeurs dus).
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Precies zoals Traquan ervaar ik het ook bij 999Games dat pionier gevoel krijg ik niet meer van 999Games. Komt ook dat ik bij een spellenclub zit waardoor ik een groot aantal spellen al heb gespeeld voordat ze op de NL markt verschijnen, maar daarmee zijn ze voor mijn gevoel ook langzamer dan andere Nederlandse uitgevers. Neem bijv Red7. Dat spel is al ruim een jaar tot bijna 2 jaar uit (speelde het al voor afgelopen spiel. Nu pas verschijnt er een NL versie van.
Afbeelding
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

WTULTC schreef: Toch wel aardige discussie dit. Je weet ook wat 999Games heeft gedaan met Carcassonne. Een nieuwe uitgave maken met andere tekeningen en de uitbreidingen worden ook niet meer in de oude stijl uitgegeven. Dat was ook niet een al te fijne actie als je veel in Carcassonne hebt geïnvesteerd.
Wat ik mis in deze interessante discussie, is het feit dat zowel 999Games als WGG met name uitgever zijn van buitenlandse titels. Ze volgen hierbij veelal de oorspronkelijke uitgever ( of een andere grotere partner).
De gewijzigde vormgeving van Carcassonne is dan ook niet de keuze van 999Games, een te grote doos voor Kindomino niet de keuze van WGG. Hiermee wil ik niet zeggen dat de uitgevers geen verantwoording hebben, maar ik begrijp dat niet elk spel exclusief voor de NL markt wordt gemaakt, en dat de oplagecijfers voor uitbreidingen mogelijk te laag liggen.
arne
Burgemeester
Contacteer:

Bericht door arne »

Persoonlijk begrijp ik sommige commentaren hier wel, maar ... ik wil toch graag even een lans breken voor de Nederlandse en Belgische uitgeverijen

- zijn we gewoon niet een beetje te verwend en te verwaand aan het worden (wat op zich al een pluspunt kan zijn in deze context natuurlijk)
- het is sowieso fantastisch dat deze uitgeverijen spellen willen vertalen naar het Nederlands
- dat het niet altijd eenvoudig is om kort op de bal te spelen is logisch, een licentie aanschaffen is volgens mij niet altijd simpel, het is en blijft business (ik vind dat 999games het dit jaar wel goed doet om voor Spiel z'n nieuwigheden al bekend te maken, dan weet je tenminste al welke titels je op Spiel niet moet bekijken)
- op een herdruk wachten is soms ook iets van lange duur (denk maar eens hoe lang het soms duurt vooraleer een KS tot aan je voordeur komt), waarschijnlijk zijn de aangekondige spellen al langere tijd gekend bij de uitgever, maar als je alles onmiddellijk meldt, dan duurt het soms nog zo lang vooraleer het effectief op de markt verschijnt, daarom misschien beter wachten met aankondigen tot het spel bijna klaar is
- wij zijn een erg kleine groep van "die-hard-gamers" die de spellen al in een andere taal spelen, voor de meeste spelers bestaan die spellen zelfs niet tot ze in de grotere speelgoedwinkels verschijnen (en dan nog lopen velen het rek met deze spellen voorbij omdat ze het niet kennen!)
- de Nederlandstalige markt is al zo klein, ik vind het fijn dat deze uitgeverijen het risico nemen om de spellen uit te brengen, het zal telkens een doordachte keuze zijn vooraleer ze het in hun gamma opnemen
- uitbreidingen zijn vaak niet op voorhand gepland, dus hier kan de uitgeverij geen rekening mee houden, bovendien is die markt nog kleiner dan die voor het basisspel, dus je mag toch niet verwachten dat men al deze uitbreidingen in huis haalt (ik snap het overigens ook niet dat je alle uitbreidingen moet hebben, ik vind dat een basisspel goed genoeg moet zijn, maar dat is persoonlijk natuurlijk)
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

olavf schreef:
WTULTC schreef: Toch wel aardige discussie dit. Je weet ook wat 999Games heeft gedaan met Carcassonne. Een nieuwe uitgave maken met andere tekeningen en de uitbreidingen worden ook niet meer in de oude stijl uitgegeven. Dat was ook niet een al te fijne actie als je veel in Carcassonne hebt geïnvesteerd.
Wat ik mis in deze interessante discussie, is het feit dat zowel 999Games als WGG met name uitgever zijn van buitenlandse titels. Ze volgen hierbij veelal de oorspronkelijke uitgever ( of een andere grotere partner).
De gewijzigde vormgeving van Carcassonne is dan ook niet de keuze van 999Games, een te grote doos voor Kindomino niet de keuze van WGG. Hiermee wil ik niet zeggen dat de uitgevers geen verantwoording hebben, maar ik begrijp dat niet elk spel exclusief voor de NL markt wordt gemaakt, en dat de oplagecijfers voor uitbreidingen mogelijk te laag liggen.
De doos van Kingdomino is een ander formaat bij WGG dan bij Blue Orange :wink:
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Xildur schreef: De doos van Kingdomino is een ander formaat bij WGG dan bij Blue Orange :wink:
Inderdaad, formaat van een doos lijkt toch echt wel de keuze van de uitgever, kijk maar naar de verschillende doosformaten van Machiavelli en Love Letter van andere uitgevers. In deze twee gevallen hebben wij trouwens het geluk dat 999 games toen ook liever zo min mogelijk lucht in de doos had (in tegenstelling tot hun Amerikaanse tegenhangers 8) ).
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Xildur schreef:
olavf schreef:
Kijk naar de doos van Pegasus :wink:, die hebben ze gevolgd. De Blue Orangedoos heeft een voor WGG afwijkend formaat en dan hadden we daar weer over geklaagd :lol:
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

arne schreef: Persoonlijk begrijp ik sommige commentaren hier wel, maar ... ik wil toch graag even een lans breken voor de Nederlandse en Belgische uitgeverijen

- zijn we gewoon niet een beetje te verwend en te verwaand aan het worden (wat op zich al een pluspunt kan zijn in deze context natuurlijk)
- het is sowieso fantastisch dat deze uitgeverijen spellen willen vertalen naar het Nederlands
- dat het niet altijd eenvoudig is om kort op de bal te spelen is logisch, een licentie aanschaffen is volgens mij niet altijd simpel, het is en blijft business (ik vind dat 999games het dit jaar wel goed doet om voor Spiel z'n nieuwigheden al bekend te maken, dan weet je tenminste al welke titels je op Spiel niet moet bekijken)
- op een herdruk wachten is soms ook iets van lange duur (denk maar eens hoe lang het soms duurt vooraleer een KS tot aan je voordeur komt), waarschijnlijk zijn de aangekondige spellen al langere tijd gekend bij de uitgever, maar als je alles onmiddellijk meldt, dan duurt het soms nog zo lang vooraleer het effectief op de markt verschijnt, daarom misschien beter wachten met aankondigen tot het spel bijna klaar is
- wij zijn een erg kleine groep van "die-hard-gamers" die de spellen al in een andere taal spelen, voor de meeste spelers bestaan die spellen zelfs niet tot ze in de grotere speelgoedwinkels verschijnen (en dan nog lopen velen het rek met deze spellen voorbij omdat ze het niet kennen!)
- de Nederlandstalige markt is al zo klein, ik vind het fijn dat deze uitgeverijen het risico nemen om de spellen uit te brengen, het zal telkens een doordachte keuze zijn vooraleer ze het in hun gamma opnemen
- uitbreidingen zijn vaak niet op voorhand gepland, dus hier kan de uitgeverij geen rekening mee houden, bovendien is die markt nog kleiner dan die voor het basisspel, dus je mag toch niet verwachten dat men al deze uitbreidingen in huis haalt (ik snap het overigens ook niet dat je alle uitbreidingen moet hebben, ik vind dat een basisspel goed genoeg moet zijn, maar dat is persoonlijk natuurlijk)
Helemaal mee eens Arne, op alle punten! :clap:
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

olavf schreef:
Kijk naar de doos van Pegasus :wink:, die hebben ze gevolgd. De Blue Orangedoos heeft een voor WGG afwijkend formaat en dan hadden we daar weer over geklaagd :lol:
Ah Olav, je doet nu net alsof wij bordspelers altijd wat te klagen hebben :wink: :lol:
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

The Iced One schreef:
Xildur schreef: De doos van Kingdomino is een ander formaat bij WGG dan bij Blue Orange :wink:
Inderdaad, formaat van een doos lijkt toch echt wel de keuze van de uitgever, kijk maar naar de verschillende doosformaten van Machiavelli en Love Letter van andere uitgevers. In deze twee gevallen hebben wij trouwens het geluk dat 999 games toen ook liever zo min mogelijk lucht in de doos had (in tegenstelling tot hun Amerikaanse tegenhangers 8) ).
Bij OMG is dat dan weer andersom ;). Tenzij je redeneert dat er plek moet zijn in de doos voor uitbreidingen, dan is dat weer positief. Moeten die er natuurlijk wel komen :think:, en zo is het cirkeltje weer rond :D. Nu viel OMG mij persoonlijk een beetje tegen (had meer verwacht van de productieketens en het feit dat het een spel van Alexander Pfister is). Kingdomino vind ik wel leuk, maar kan prima leven met mijn BlueOrange editie; lekker compact en als Queendomino nou weer in zo´n doos uit komt, dan heb ik twee compacte dozen, ook prima.
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!
Contacteer:

Bericht door warjan »

Nog even een update over het spel waar ik auteur van ben:
Het mafia blufspel zal iets anders heten, wat correcter Italiaans bleek: Capo della Mafia.
:D

De concept art en opmaak heb inmiddels gezien en het ziet er tof uit. Hopelijk is er snel wat te delen!

Terzijde: Ik weet dat 999 Games nog wel eens kritiek krijgt dat ze vooral importeren en weinig zelf ontwikkelen. Dit is in ieder geval een extra titel waarbij dat het geval is.
arjanvanhouwelingen.com
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

arne schreef: Persoonlijk begrijp ik sommige commentaren hier wel, maar ... ik wil toch graag even een lans breken voor de Nederlandse en Belgische uitgeverijen

Petje af voor deze zinvolle, goed doordachte bijdrage. :thumbup:
Plaats reactie