Top-100 2022: het aftellen is begonnen!

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Top-100 2022: het aftellen is begonnen!

Bericht door Bart »

De laatste tien spellen vooraleer Peter Hein in de Top-20 duikt, met vandaag de laatste twee nieuwkomers.

De vorige reeksen:
Afbeelding

Labels:
Nautilus
Regenmaker

Bericht door Nautilus »

Totaal
Gespeeld: 29
In bezit: 14
In Top 10: 3

30-21
Gespeeld: 5 (Scythe, 7 Wonders, Rovers, Arnak, El Grande)
In bezit: 4 (Scythe, 7 Wonders, Rovers, El Grande)
In Top 10: 1 (Scythe)

Het is niet een echte verrassing dat Arnak de hoogste binnenkomer is op de lijst gezien de populariteit. Het spel zit solide in elkaar qua regels en de spelonderdelen zijn mooi om te zien. Dat zijn ook de enige twee pluspunten. Het spel is gigantisch saai. Er is nauwelijks interactie tussen de spelers en de Guardians zijn lachwekkend simpel om te verslaan. Degene die mij dit spel had aanbevolen beweerde, dat dit spel net zo goed is als Dune: Imperium en Viticulture. Na een drietal sessies was het mij wel duidelijk. Arnak mist de spelersinteractie van Dune en is thematisch zeer zwak ten opzichte van Viticulture.

Arnak is geschikt als introductiespel voor iemand die net begint met de hobby. Daarna doe je er goed aan om het spel direct te verkopen, want er zijn veel betere spellen op de markt.
maartendp
Matroos

Bericht door maartendp »

21-30
10 gespeeld
2 in de kast

totaal
65 gespeeld
6 in de kast
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Totaal
Gespeeld: 66/80
In de kast: 22
In Top 20: 8

100-91
Gespeeld: 6 (X sleeping gods, micro/macro, tiny towns, Herrlof)
In de kast: 3 (hanzesteden, trajan, take 5)
In Top 20: 1 (Trajan)

90-81
Gespeeld: 9 (X Bunny Kingdom)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Taipan, CuBirds)
In Top 20: 1 (Cubirds)

80-71
Gespeeld: 7 (X Paleo, RftG, Tapestry)
In de kast: 2 (Lost Cities, Boonanza)
In top 20: 0

70-61
Gespeeld: 9 (X Isle of Cats)
In de kast: 1 (Calico)

60-51
Gespeeld: 9 (X Meadow)
In de kast: 2 (Underwater Cities, Brugge)
In top 20: 1 (Underwater Cities)

50-41
Gespeeld: 8 (X Flamme Rouge, Dune Imperium)
In de kast: 4 (Grand Austria, Barrage, Brass Birmingham, Dune Imperium)
In top 20: 2 (Brass B, Barrage)

40-31
Gespeeld: 9 (X it's a wonderful world)
In de kast: 2 (Clever, Gaia)
In top 20: 2 (Clever, Gaia)

30-21
Gespeeld: 9 (X Rovers van de Noordzee)
In de kast: 4 (Patchwork, Arnak, Tzolkin, El Grande)
In top 20: 1 (Patchwork)
Recent gespeeld:
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

We kunnen de puzzel van de top 20 maken, geloof ik? Nieuwkomers zullen in elk geval zijn: Viticulture, Crew en El Dorado. Niet geheel verrassend misschien. Wél verrassend vind ik het opnieuw stijgen van 7 Wonders. En het hoge binnenkomen van Cascadia, net een paar weken uit in Nederland. Arnak verbaast me minder, is al langer uit. En overigens sluit ik me wat dat spel betreft aan bij het commentaar van Nautilus.
Scythe uit de top 20 geeft een momentje van rouw hier, net als met El Grande. Hoewel het laatste spel bij gebrek aan speeltijd voor het eerst ook mijn top 20 niet heeft gehaald.
Wat zijn jullie verrassingen tot nu toe?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Pura Vida schreef: We kunnen de puzzel van de top 20 maken, geloof ik? Nieuwkomers zullen in elk geval zijn: Viticulture, Crew en El Dorado. Niet geheel verrassend misschien. Wél verrassend vind ik het opnieuw stijgen van 7 Wonders. En het hoge binnenkomen van Cascadia, net een paar weken uit in Nederland. Arnak verbaast me minder, is al langer uit. En overigens sluit ik me wat dat spel betreft aan bij het commentaar van Nautilus.
Scythe uit de top 20 geeft een momentje van rouw hier, net als met El Grande. Hoewel het laatste spel bij gebrek aan speeltijd voor het eerst ook mijn top 20 niet heeft gehaald.
Viticulture is toch al vrij oud? Is van 2013. El Dorado is inmiddels ook van 2017.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef:
Pura Vida schreef: We kunnen de puzzel van de top 20 maken, geloof ik? Nieuwkomers zullen in elk geval zijn: Viticulture, Crew en El Dorado. Niet geheel verrassend misschien. Wél verrassend vind ik het opnieuw stijgen van 7 Wonders. En het hoge binnenkomen van Cascadia, net een paar weken uit in Nederland. Arnak verbaast me minder, is al langer uit. En overigens sluit ik me wat dat spel betreft aan bij het commentaar van Nautilus.
Viticulture is toch al vrij oud? Is van 2013. El Dorado is inmiddels ook van 2017.
Sorry, ik bedoelde in de verwijzing naar de zin ervoor nieuwkomers in de top 20.
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Totaal
Gespeeld: 59
In de kast: 42
Uit de kast: 5
In Top 20: 4

100-91
Gespeeld: 9 (X Herrlof)
In de kast: 8 (X Herrloff, Smallworld)
Uit de kast: 0
In Top 20: 1 (Sleeping Gods)

90-81
Gespeeld: 8 (X Inis, CuBirds)
In de kast: 4 (Jaipur, KoT, Cartographers, Five Tribes )
Uit de kast: 1 (Tai Pan)
In Top 20: 0

80-71
Gespeeld: 8 (X Paleo, staat voor komende week op het programma, en X RftG eigenlijk alleen ooit online)
In de kast: 8 (X RftG, Star Realms)
Uit de kast: 1 (Star Realms)

70-61
Gespeeld: 7 (X the Isle of cats, gloomhaven, spirit Island)
In de kast: 3 (Calico, Azul zomerpaviljoen, Machiavelli)
Ui te kast: 0
In top 20: 1 (Calico)

60-51
Gespeeld: 7 (X Clans of Caledonia, Underwater Cities, Ark Nova)
In de kast: 6 (X zie hierboven en de Dwergen van Nidavellir)
In top 20: 1 (Meadow)

50-41
Gespeeld: 4 Wat weinig :shock: (Marco Polo, Welcome to, Architecten, Catan)
In de kast: 3 Nog minder :o (Welcome to, Architecten, Catan)
Uit de kast: 1 (Marco Polo)

40-31
Gespeeld:6 (X Maracaibo, Pandemic legacy I, Clever (wel online), Gaia project)
In de kast: 5 (My City, TTR, Istanbul, Pandemie, It's a wonderful world)
Uit de kast: 1 (Terra mystica, dit is mijn meest verkochte spel)
In top 20: 1 (It's a wonderful world)

30-21
Gespeeld: 10
In de kast: 5 (Patchwork, 7 wonders, Cascadia, Rovers, El Grande)
Uit de kast: 1 (Tzolk'in)
in top 20: 0
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Totaal
Gespeeld: 53
In bezit: 31
In Top 20: 9 (Bunny Kingdom, King of Tokyo, Paleo, Just One, Istanbul, Pandemie, Patchwork, Taverne, 7 Wonders)

30-21
Gespeeld: 10 (eerste keer alles!)
In bezit: 4 (Patchwork, Taverne, 7 Wonders, Ganges)
In Top 20: 3 (Patchwork, Taverne, 7 Wonders)

Allemaal heb ik ze dit keer gespeeld. Ganges stond vorig jaar nog in mijn top 20, maar is er net uit gezakt mede door de leuke uitbreiding van Taverne. Mooi om te zien dat 7 Wonders weer stijgt in de lijst. Dat spel heeft een aantal jaren bij mij op nummer 1 gestaan in mijn lijstje, maar is daar inmiddels al een aantal jaren niet meer op 1. Het is zelfs zo dat het vorig jaar helaas niet eens op tafel is gekomen. Toch koester ik het spel en speel ik het nog steeds erg graag.
Cascadia sta ik eigenlijk niet zo van te kijken. Ik heb hem niet in mijn lijstje, maar had vorig jaar de Engelse versie al gespeeld. Aangezien de Engelse versie volgens mij al vrij lang redelijk goed te verkrijgen was en er een behoorlijke hype rond dit spel is hebben denk ik veel mensen die op dat spel stemmen de Engelse versie al gespeeld nog voordat de Nederlandse versie op de markt is verschenen.
Gezien wat er nog gaat komen weet ik zeker dat meer dan de helft van mijn top 20 lijstje de lijst heeft gehaald. Waarschijnlijk ga ik zelfs op 17 van de 20 uitkomen, want ik verwacht nog dat 8 titels van mijn lijstje voorbij gaan komen!
Afbeelding
maartendp
Matroos

Bericht door maartendp »

Cascadia verbaast me niet, was een wereldwijde hit en heeft ook op bgg snel furore gemaakt.
Veel lyrische reviews online helpen ook natuurlijk. Arnak vind ik technisch een sterk spel, weinig speler interactie vind ik hier niet echt van toepassing, je moet toch continu de afweging maken of je nu in deze actie een bepaalde kaart of locatie gaat nemen of toch maar zorgen dat je als eerste op een bepaalde plek op de tempel track staat om bonus te claimen. de interactie zit er dus vooral in dat je goed moet afwegen wat je wanneer doet en moet inschatten waar de prio's van je tegenstanders liggen. heeft Dune zoveel meer interactie, ik vind persoonlijk van niet (maar ben ook niet echt een fan van Dune, vond die vis nog vlees) en qua thematiek, Viticulture heeft natuurlijk een hele mooie integratie van mechaniek en thematiek, maar ik vind die in Arnak niet ontbreken. Arnak heeft dan voor mij veel meer strategische en tactische opties dan viticulture waar het toch in 90 percent van de tijd de juiste wijn maken en daarna verkopen is.
smaken en kleuren verschillen natuurlijk.
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

30-21

In kast: 9
In top 20: 1 (7 Wonders)

Dit is een heel mooi lijstje, maar dat kan ook moeilijk anders als je topposities nadert.
Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik geen zin heb om mij nog te wagen aan Scythe of Tzolkin. Het was mijn ding niet. En El Grande was bij een laatste speelbeurt toch niet meer het spel waarnaar ik verlangde. En de Taveernen vond ik net niet goed genoeg.

Voor al de andere spellen uit deze lijst, mag je me wakker maken.
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Totaal
Gespeeld: 56
In bezit: 29
In Top 20: 8

100-91
Gespeeld: 5
In bezit: 1 (Tiny Towns)
In Top 10: 0

81-90
Gespeeld: 6 (Jaipur, Bunny Kingdom, Mombasa, King of Tokyo, Cubirds, Root)
In bezit: 3 (King of Tokyo, Cubirds, Root)
In Top 10: 0

71-80
Gespeeld: 8 (Dixit, Race for the Galaxy, Kingdomino, Boonanza, Paleo, Lost Cities, Star Realms, Tapestry)
In bezit: 4 (Dixit, Kingdomino, Boonanza, Lost Cities, Tapestry)
In Top 10: 1 (Tapestry)

61-70
Gespeeld: 7 (Russian Railroads, Azul: Zomerpaviljoen, Machiavelli, Clank!, Teotihuacan, Gloomhaven, Spirit Island)
In bezit: 5 (Azul: Zomerpaviljoen, Machiavelli, Clank!, Teotihuacan, Gloomhaven)
In Top 10: 2 (Gloomhaven)

51-60
Gespeeld: 8 (Brugge, Clans of Caledonia, Love Letter, Hoogspanning, Codenames, Underwater Cities, Ark Nova, Odin)
In bezit: 5 (Brugge, Clans of Caledonia, Love Letter, Codenames, Ark Nova)
In Top 10: 1 (Ark Nova)

41-50
Gespeeld: 6 (Marco Polo, Architecten van het westelijk koninkrijk, Flamme Rouge, Catan, Brass: Birmingham, Dune: Imperium)
In bezit: 3 (Architecten van het westelijk koninkrijk, Catan, Brass: Birmingham)
In Top 10: 1 (Dune: Imperium)

31-40
Gespeeld: 9 (Maracaibo, Ticket to Ride, Istanbul, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Pandemie, Clever, Gaia Project, It’s a Wonderful World, Terra Mystica0
In bezit: 6 (Ticket to Ride, Istanbul, Pandemic Legacy: Seizoen 1, Pandemie, Gaia Project, Terra Mystica)
In Top 10: 2 (Terra Mystica, Gaia Project)

21-30
Gespeeld: 7 (Scythe, 7 Wonders, Cascadia, Rovers van de Noordzee, De Verdwenen Ruïnes van Arnak, Tzolkin, El Grande)
In bezit: 5 (Patchwork, Scythe, 7 Wonders, Cascadia, De Verdwenen Ruïnes van Arnak)
In Top 10: 1 Scythe

Allemaal top spellen, al heb ik ze nog niet allemaal gespeeld. De enige die mij persoonlijk nooit goed is bevallen is Tzolkin, ik kreeg het gewoon niet in de vingers hoe dat spel goed gespeeld moest worden. :roll:
7 Wonders is toevallig eind vorig jaar weer meerdere keren onder het stof vandaan gekomen en dat beviel thuis erg goed. Scythe staat bij mij in de top 10. Inmiddels bijna 70 potten erop zitten, al komt ie de laatste tijd minder vaak op tafel.
Afbeelding
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Totaal
Gespeeld: 61
In bezit: 15
In Top 20: 5

21-30
In bezit: 3
In Top 20: 3

Wat een prachtige lijst! Maar liefst drie spellen heb ik zelf ook in mijn Top 20 (El Grande, Taveernen van de Oude Stad, Tzolk'in) en de anderen speel ik ook heel graag. Rovers van de Noordzee zou daarbij favoriet zijn, ik verwacht veel van de opvolger Raiders of Scythia die eind dit jaar bij de Goblins verschijnt (en nu al kans maakt om volgend jaar in mijn Top 20 te verschijnen). Patchwork vind ik persoonlijk wel iets te licht voor deze lijst en Cascadia iets te nieuw (even afwachten of deze over een jaar nog zo veel gespeeld gaat worden).
Laatst gewijzigd door sinead op do 12 mei 2022, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Totaal
Gespeeld: 27
In de kast: 9
In top 20: 8

31-40:
Gespeeld: 4 (Istanbul, My City, Clever en Pandemie)
In de kast: 3 (Istanbul, My City en Pandemie)
In top 20: 3 (in bezit)

Een paar favorieten vandaag! Zoals ook bij anderen genoemd vind ik Rising Tide eigenlijk nog leuker dan de gewone Pandemie. Pandemic Legacy zou ik graag nog een keer spelen. Istanbul blijft mijn nummer één.

21-30:
Gespeeld: 3 (Patchwork, Taveernen en Tzolk'in)
In de kast: 1 (Patchwork)
In top 20: 2 (Patchwork en Tzolk'in)

Ik heb niet veel spellen gespeeld van deze lijst, maar zou bijna elk spel nog een keer willen uitproberen. Alleen Scyte trekt me niet zo.
Laatst gewijzigd door Amethyst141 op di 10 mei 2022, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

30-21
Gespeeld: 7 (Patchwork, 7 Wonders, Rovers van de Noordzee, Arnak, Tzolk’in, Raja’s van de Ganges, El Grande)
In de kast: 2 (Patchwork, Raja’s van de Ganges)
In mijn Top 20: 1 (Raja’s van de Ganges)

Ik sluit me bij de vorige schrijvers aan dat dit een mooi lijstje is. Toch staan er geen zware favorieten van mij tussen, behalve Raja’s. Als ik dat speel word ik al vrolijk van alle kleurtjes en met de dobbelstenen kan je altijd wel wat nuttigs doen.
Cascadia wil ik zeker eens gaan proberen en de Taveernen ook. Scythe heb ik nog nooit gespeeld en trekt me ook niet en van alle spellen die ik ooit gespeeld heb zou ik uit nostalgie El Grande nog wel eens willen doen.

Subtotaal (80)
Gespeeld: 45
In de kast: 24
Uit de kast: 4
In mijn Top 20: 8
Plaats reactie