El Grande is terug en groter dan ooit

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bordspeler.nl
Nieuwsreporter
Contacteer:

El Grande is terug en groter dan ooit

Bericht door Bordspeler.nl »

Afbeelding Met deze pakkende tekst meldt 999 Games dat de El Grande Big Box is gearriveerd en vanaf afgelopen vrijdag wordt uitgeleverd aan de spellenwinkels. De Nederlandstalige editie van dit ultieme meerderhedenspel was meer dan 10 jaar uit de winkels verdwenen. De combinatie van de twintigste verjaardag van het Duitse origineel en de vijfentwintigste verjaardag van 999 Games zelf was voor laatstgenoemde voldoende reden om groots uit te pakken. Deze Big Box bevat naast het basisspel maar liefst zes uitbreidingen, die nu voor het eerst in een Nederlandstalige editie verkrijgbaar zijn: Grootinquisiteur & Koloniën, Grandissimo, Koning & Intrigant, Koning & Intrigant: Spelers’ editie, Koning & Intrigant: Speciale kaarten en de nooit eerder verschenen jubileumuitbreiding. Laatstgenoemde voorziet je van een vaandeldrager, waarmee je in een provincie een gelijke stand kunt breken.

Afbeelding

El Grande is een boeiend en verfijnd spel. Het spel draait aan de ene kant om strategische elementen. Je moet je bijvoorbeeld goed voorbereiden op de drie scorerondes, de toevoer van Caballero’s plannen, je spreiding op het bord verzorgen en de scoremogelijkheden van je medespelers bewaken en frustreren. Daarnaast is El Grande een festival van tactiek, waarbij je steeds het beste uit de huidige beurt probeert te halen. De interactieve elementen van dit spel bieden de spelers meer dan voldoende mogelijkheden om elkaar dwars te zitten. Het spel komt het best tot zijn recht met een zo groot mogelijke bezetting.

Meer informatie:

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2015/03/29/el-gran ... -dan-ooit/

Labels:
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Re: El Grande is terug en groter dan ooit

Bericht door ozymandias »

Ik ben benieuwd, na alle recensie en reviews gelezen te hebben ... kijk ik echt uit naar vrijdag.
Seb (Spellenwinkel De Kolonisten) zal dit spel meebrengen naar de demoavond van vrienden van ons.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

ozymandias schreef:Ik ben benieuwd, na alle recensie en reviews gelezen te hebben ... kijk ik echt uit naar vrijdag.
Seb (Spellenwinkel De Kolonisten) zal dit spel meebrengen naar de demoavond van vrienden van ons.
Smaken -en dus ook spellenvoorkeur- kunnen verschillen, maar ik vind El Grande nog altijd een topper. Laat zeker weten hoe het spel jullie bevallen is.
Afbeelding
ozymandias
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bart schreef:
ozymandias schreef:Ik ben benieuwd, na alle recensie en reviews gelezen te hebben ... kijk ik echt uit naar vrijdag.
Smaken -en dus ook spellenvoorkeur- kunnen verschillen, maar ik vind El Grande nog altijd een topper. Laat zeker weten hoe het spel jullie bevallen is.
Bart, ik zal dat zeker doen ... ik kijk er echt enorm naar uit :-) mocht je dat nog niet opgevallen zijn :-) :thumbup:
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Kan iemand me zeggen of de uitbreidingen bij deze de moeite waard zijn of niet ?
Ik vind persoonlijk El Grande zo al één van de beste area control spellen en aangezien de bigbox er nu is voor zo'n goedkope prijs ben ik toch aan het twijfelen om deze toch maar te kopen. Normaal ben ik niet zo'n liefhebber van uitbreidingen behalve als deze ook echt iets toe te voegen hebben (zoals bv Lords of Waterdeep, Cuba, Kingsburg, ...) en er niet zo maar zijn om den hoop te vergroten (zoals bv Stenen tijdperk,...) of om de commerciële redenen (zoals bv Kolonisten, ...)
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
ozymandias
Geheim Genootschap
Contacteer:

dirk schreef:Kan iemand me zeggen of de uitbreidingen bij deze de moeite waard zijn of niet ?
Ik vind persoonlijk El Grande zo al één van de beste area control spellen en aangezien de bigbox er nu is voor zo'n goedkope prijs ben ik toch aan het twijfelen om deze toch maar te kopen. Normaal ben ik niet zo'n liefhebber van uitbreidingen behalve als deze ook echt iets toe te voegen hebben (zoals bv Lords of Waterdeep, Cuba, Kingsburg, ...) en er niet zo maar zijn om den hoop te vergroten (zoals bv Stenen tijdperk,...) of om de commerciële redenen (zoals bv Kolonisten, ...)
Dirk, morgen komt Seb van de spellenwinkel De kolonisten naar ons, hij ging het spel meenemen ... ik zal die vraag morgen aan hem stellen ;-)
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Bart schreef:
Dit was één van de eerste spellen die ik gekocht heb toen ik een dikke tien jaar geleden in de hobby rolde en ook één van de eerst dat ik terug verkocht heb. Ik vond er niets aan. Maar dat kan natuurlijk ook door mijn toenmalig gebrek aan ervaring zijn, misschien zou ik het nu anders beoordelen. Ik vind het alleszins een lelijk spel, dat is niet veranderd. :wink:
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

The Iced One schreef:
Bart schreef:
Dit was één van de eerste spellen die ik gekocht heb toen ik een dikke tien jaar geleden in de hobby rolde en ook één van de eerst dat ik terug verkocht heb. Ik vond er niets aan. Maar dat kan natuurlijk ook door mijn toenmalig gebrek aan ervaring zijn, misschien zou ik het nu anders beoordelen. Ik vind het alleszins een lelijk spel, dat is niet veranderd. :wink:
Jij bent dan ook een ijskoele kikker...
Afbeelding
ozymandias
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bart schreef:
The Iced One schreef:
Bart schreef:
Jij bent dan ook een ijskoele kikker...
Net vernomen dat Seb morgen niet kan komen voor een demo te geven :-( ... zwaar teleurgesteld.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Bart schreef:Jij bent dan ook een ijskoele kikker...
Kikker?! Da's wel een ridder hé man! :wink:

@Ozy: kan inderdaad serieus tegenvallen als een geplande spelavond niet doorgaat. We kennen allemaal het gevoel van voorpret wanneer de ondekking van een nieuw spel in het vooruitzicht is...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
ozymandias
Geheim Genootschap
Contacteer:

The Iced One schreef:
Bart schreef:Jij bent dan ook een ijskoele kikker...
Kikker?! Da's wel een ridder hé man! :wink:

@Ozy: kan inderdaad serieus tegenvallen als een geplande spelavond niet doorgaat. We kennen allemaal het gevoel van voorpret wanneer de ondekking van een nieuw spel in het vooruitzicht is...
:silent: :thumbup: :lol:
We gaan nu onder vrienden iets regelen en we hebben met Seb ook iets geregelgd, dus komt toch nog in kannen en kruiken ;-)
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

dirk schreef:Kan iemand me zeggen of de uitbreidingen bij deze de moeite waard zijn of niet ?
De Koning & Intrigant uitbreiding, waarbij beide kaartsoorten in één soort zijn verenigd, is eigenlijk het door de auteurs aangeleverde spelsysteem van El Grande. Deze vind ik ZEER de moeite waard.
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Erwin schreef: De Koning & Intrigant uitbreiding, waarbij beide kaartsoorten in één soort zijn verenigd, is eigenlijk het door de auteurs aangeleverde spelsysteem van El Grande. Deze vind ik ZEER de moeite waard.
+1
Het maakt het spel strategischer en het spelgevoel is ook anders. Niet alleen omdat de kaartsoorten in 1 soort zijn verenigd, ook omdat je dan de Konings- en Intrigantkaart moet uitvoeren, net zoals de andere actiekaarten (enkele uitzonderingen daargelaten) moeten worden uitgevoerd. Ook als dit ten tijde van je beurt nadelig voor je kan zijn. Keerzijde van de medaille is dat in het begin van het spel de downtime (een beetje) groter is (in het basisspel is er vrijwel geen downtime voor mijn gevoel) omdat je nog kan kiezen uit een breed scala aan kaarten, maar dat neemt naar gelang het spel vordert af. Dit is de enige uitbreiding die ik gespeeld heb en zoals Erwin al zegt, ZEER de moeite waard.

Zoals gezegd, de andere uitbreidingen heb ik nog niet gespeeld. Maar dit is wat ik er van verwacht.
De uitbreiding Grootinquisiteur & de kolonies voegt voornamelijk extra regio's en extra opties toe. Ik verwacht dat dit een compleet ander spel gaat geven (en dat hoeft niet per se beter te zijn). Net zoals de uitbreiding de Koning & de kolonies, wat een combinatie is van Koning & Intrigant en Grootinquisiteur & Kolonies.
Voor mijzelf is de Grandissimo-uitbreiding de interessantste (en zou ik dondersgraag eens spelen). El Grande is al een spel met veel interactie en zeg maar pestelementen, en ik denk dat Grandissimo dat nog eens versterkt.

Ikzelf heb de Decennial Edition maar heb die (als het goed is) verkocht. En dan ga ik dus de Big Box zeker aanschaffen. In het Nederlands en zeker voor die prijs. El Grande blijft voor mij een topspel (en zal ook dit jaar weer in mijn top 10 voor Spellengek staan) dat vlot speelt en ook vrij snel is uitgelegd. De enige restrictie voor mij is dat het eigenlijk alleen volledig tot zijn recht komt in de volle bezetting, 4 of 5 spelers dus. En smaken verschillen, ik vind het spel niet lelijk. Het ziet er hooguit een tikje gedateerd uit.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

EEMBC schreef:En smaken verschillen, ik vind het spel niet lelijk. Het ziet er hooguit een tikje gedateerd uit.
Leeftijd heeft zijn charme. En ook modetrends kijken regelmatig naar het verleden.
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Dank voor de reacties !
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Plaats reactie