Kingdomino D-Day

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bordspeler.nl
Nieuwsreporter

Kingdomino D-Day

Bericht door Bordspeler.nl »

AfbeeldingWhite Goblin Games brengt komende zaterdag het nieuwe familiespel Kingdomino uit. Helemaal nieuw is dit spel overigens niet, de originele editie van Blue Orange was al voorzien van Nederlandstalige spelregels en ligt sinds het najaar in de speciaalzaken. De Goblinversie lijkt op het eerste gezicht hetzelfde materiaal te bevatten. Ik hoor uit winkelierskringen dat de Goblins torenhoge verwachtingen van dit spel hebben. Wie weet, lukt het de Drentse dozenschuivers om Kingdomino succesvol in de markt te zetten. Hoe dan ook, Kingdomino is een verdomd leuk familiespel, dat komend voorjaar een goede kans maakt op een plekje op de nominatielijst van het Spiel des Jahres.

Afbeelding

Iedere speler beschikt over een vierkante starttegel, waarop een klein kasteeltje wordt geplaatst. Dit is de basis van jouw eigen koninkrijkje, dat in de loop van het spel met langwerpige dominotegels (met twee vakken) wordt uitgebreid. Deze dominotegels hebben een getal op de achterzijde en een of twee landschapssoorten op de voorzijde. De tegels worden elke ronde vanuit een compartiment in de speldoos getrokken. Aan het begin trek je zoveel tegels als er spelers meedoen. Deze worden eerst in een oplopende rij naast de doos gelegd en daarna omgedraaid naar de landschapszijde. Daarna mogen de spelers in een toevallige volgorde een tegel claimen met hun speelfiguur. Vervolgens wordt op dezelfde manier een nieuwe rij tegels neergelegd. De speelvolgorde wordt bepaald door de positie van de speelfiguren in de rij tegels. De actieve speler legt de gekozen tegel in zijn koninkrijk en claimt vervolgens met zijn speelfiguur een tegel uit de nieuwe rij. Een nieuwe tegel moet je verbinden met jouw starttegel of met minstens één overeenstemmend landschap op een andere tegel. Het is de bedoeling om een koninkrijk van 5×5 vakken te vormen. Aan het einde scoor je punten voor jouw aaneengesloten landschappen. Daartoe vermenigvuldig je het aantal vakken van zo’n landschap met de daarop afgebeelde kronen.

Kingdomino is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ongeveer 15 minuten. Het spel is ontworpen door Bruno Cathala en geïllustreerd door Cyril Bouquet.

Meer informatie:
Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/02/23/kingdomino-d-day/

Labels:
Piet
Beheerder

Re: Kingdomino D-Day

Bericht door Piet »

Hier zit nog een enthousiaste speler van Kingdomino. Het spelletje heeft ruim voldoende diepgang om te blijven boeien. En dit ondanks heel eenvoudige regels.
el_crosso
Burgemeester
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door el_crosso »

En voor de fans, er is een vervolg prototype opgedoken van Bruno, QueenDomino :roll:
schemerzwerver
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: what's in a game...

Bericht door schemerzwerver »

ook ik wacht om deze te kunnen aanschaffen!

leuk, vlug uitgelegd, en toch met heel veel finesse!
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

el_crosso schreef: En voor de fans, er is een vervolg prototype opgedoken van Bruno, QueenDomino :roll:
Wat is QueenDom dan? :o :wink:

Leuk spel!
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

Super! Deze doet het bij ons uitzonderlijk goed en is voor mij het familiespel van 2016. Hopelijk krijgt dit spel zo meer bekendheid bij het grote publiek. Hopelijk met een leuk prijskaartje zodat ik het als cadeautje kan geven als de kindjes naar een verjaardagsfeestje moeten :)
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Helemaal eens met de vorige reacties. Heerlijk eenvoudige regels, mooi speelmateriaal, aantrekkelijke prijsklasse en een type spel dat ook nog heel verfrissend speelt. Voor mij een hele serieuze kandidaat voor zowel SdJ als de NSP. :thumbup:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Dierik schreef: mooi speelmateriaal
Ik vind het spel persoonlijk mooi ogen (houd van dat stijltje), maar in vergelijking met de grafische oogstrelingen die we tegenwoordig gewend zijn, ziet Kingdomino er wel een beetje uit als een product uit de jaren negentig. Ik vraag me af of de doos er voldoende uitspringt op de schappen. Ik hoor al van winkeliers dat het uiterlijk geen selling point is.
Dierik schreef: Voor mij een hele serieuze kandidaat voor zowel SdJ als de NSP. :thumbup:
En zo zijn er nog veel meer. :wink:
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ik demo hem as zaterdag bij het cadeauhuis in ede. En volgens mij ook qwixx duel.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Wat is het verschil met de blue orange versie? Die heeft ook een NL handleiding, namelijk.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Joel22 schreef: Wat is het verschil met de blue orange versie? Die heeft ook een NL handleiding, namelijk.
Op het eerste gezicht is het formaat van de doos anders en lijkt het spelmateriaal hetzelfde.
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Erwin schreef:
Joel22 schreef: Wat is het verschil met de blue orange versie? Die heeft ook een NL handleiding, namelijk.
Op het eerste gezicht is het formaat van de doos anders en lijkt het spelmateriaal hetzelfde.
thx!Ik kon op de foto's ook weinig verschil ontdekken.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ten tijde van SpellenSpektakel deze op de zondag meerdere keren op de stand van Roll the Dice uitgelegd. Sommige beursgangers weten inmiddels de gang naar de stand van Roll the Die goed te vinden vanwege de SPIEL collectie. Er werd zelfs soms specifiek naar dit spel gevraagd. Daarbij tevens reclame gemaakt voor White Goblins omdat ik toen al wist dat deze via hem zou worden uitgegeven. Zelf verwacht ik ook mede door die dag dat het een hit gaat worden.
Afbeelding
xanthie
Garnaal

Bericht door xanthie »

Vorige week Kingdomino uitgelegd op Spellewaarde. Uitstekend spel om niet-spelers te overtuigen om een spelletje te spelen. Korte uitleg, vlot speelbaar en toch zit er veel tactiek in.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Dierik schreef: aantrekkelijke prijsklasse
Ik zag vanmorgen voor het eerst de prijs (20 euro, een paar eurootjes minder bij de bekende webshops). Da's een prima prijsje voor zo'n spel.