Berenpark bij 999 Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bordspeler.nl
Nieuwsreporter
Contacteer:

Berenpark bij 999 Games

Bericht door Bordspeler.nl »

Afbeelding999 Games komt in de tweede helft van september met het legspel Berenpark. Op een centraal voorraadbord liggen tegels in allerlei soorten en maten. Dit zijn de attracties waarmee iedere speler zijn eigen berenpark probeert op te bouwen. Jouw park begint op een klein bordje met vier bij vier velden. In jouw beurt moet je daarop een tegel aanleggen. De symbolen op de hierdoor bedekte velden bepalen welke bonus je vervolgens krijgt: een of meer nieuwe tegels uit een van drie categorieën en/of jouw park wordt uitgebreid met een nieuw bordje. Veel nieuwe tegels leveren aan het einde van het spel winstpunten op. Punten verdien je verder door bordjes op één veld na te vullen en daar een standbeeld te bouwen, of door opdrachtkaartjes te vervullen. Vaak krijg je de meeste punten wanneer jij jouw medespelers te vlug af bent.

Afbeelding

Na Patchwork had ik zin in ‘puzzelen met tegels’ voor meer dan twee spelers. Ik ben daarom blij dat 999 Games Berenpark naar Nederland haalt. Ik vind dit een erg leuk legspel. Ik begrijp wel waarom de Oostenrijkers dit tot hun Spiel der Spiele 2017 hebben uitgeroepen.

Berenpark is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten. Het spel is ontworpen door Phil Walker-Harding en geïllustreerd door Klemens Franz.

Meer informatie:
Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/09/02/berenpa ... 999-games/

Labels:
Dierik
Erelid

Re: Berenpark bij 999 Games

Bericht door Dierik »

Hier kijk ik echt naar uit, lijkt me erg leuk om te doen! :thumbup:
ozymandias
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door ozymandias »

Ik ook ... wordt volgens mij een echte hit.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk
Traquan
Stamhoofd

Bericht door Traquan »

Toch maar eens in verdiepen met al die positieve meningen. Ik was er nog niet door getrokken in eerste instantie.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Lijkt me wel wat! Toegankelijker voor medespelers dan Odin, voor meer spelers en wat dieper dan Patchwork. Van Cottage Garden had ik dat al gehoopt, maar waarom zou ik een 4x zo lang durende variant van Patchwork willen spelen? De spellen van Phil-Walker Harding (Imhotep, Archeology, Sushi Go) vind ik doorgaans leuk, dus dit lijkt me hét perfecte puzzelspel voor meer spelers :).
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

maxitaxi777 schreef: Lijkt me wel wat! Toegankelijker voor medespelers dan Odin, voor meer spelers en wat dieper dan Patchwork. Van Cottage Garden had ik dat al gehoopt, maar waarom zou ik een 4x zo lang durende variant van Patchwork willen spelen? De spellen van Phil-Walker Harding (Imhotep, Archeology, Sushi Go) vind ik doorgaans leuk, dus dit lijkt me hét perfecte puzzelspel voor meer spelers :).
Deze ga ik toch ook wel kopen denk ik. Vind patchwork heel goed en leuk, deze zorgt toch voor leuke variatie ...
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

De laatste paar weken al 6 keer gespeeld.
Het opzetten en opbergen neemt wat tijd, maar het speelt geweldig!
Afbeelding
Traquan
Stamhoofd

Bericht door Traquan »

roubosga schreef: De laatste paar weken al 6 keer gespeeld.
Ik heb me nog niet echt in de gameplay verdiept, maar de vergelijking met Patchwork doemt natuurlijk op. Speelt het wezenlijk anders/beter/leuker, of is het meer van hetzelfde? Wat bevalt je goed aan het spel?

Het idee van een berenpark/dierentuin/pretpark bouwen staat me wel aan, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat ik nog een tegelspel à la Patchwork in de kast nodig heb.
Afbeelding
terjul
Burgemeester
Contacteer:

Bericht door terjul »

Ik vind Patchwork een heel leuk spel. Maar hij is voor 2 spelers bedoeld. Cottage Garden viel mij tegen. Nu hopen dat Berenpark wel bevalt!
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Traquan schreef:
roubosga schreef: De laatste paar weken al 6 keer gespeeld.
Ik heb me nog niet echt in de gameplay verdiept, maar de vergelijking met Patchwork doemt natuurlijk op. Speelt het wezenlijk anders/beter/leuker, of is het meer van hetzelfde? Wat bevalt je goed aan het spel?

Het idee van een berenpark/dierentuin/pretpark bouwen staat me wel aan, maar ik ben er nog niet zo zeker van dat ik nog een tegelspel à la Patchwork in de kast nodig heb.
Het is een tegellegspel à la Patchwork natuurlijk, maar hier houdt de vergelijking dan ook op.
Het is een race, want hoe sneller je een bepaalde tegel pakt, des te meer punten deze oplevert. Ook komen er 3 willekeurig gekozen doelen op tafel. Bijvoorbeeld 3 aaneengesloten kanaaltegels leggen levert 8 punten op, de tweede speler die dit lukt krijgt 6 punten.
Elk spelersbord bevat een berenkuil van 1 tegel groot. Deze moet vrij blijven. Zodra je een spelersbordje vol hebt pak je het eerste van de 16 'berenkuiltegeltjes' en bedek je daarmee je berenkuil. Het eerste bordje krijgt het tegeltje van 16 punten, de tweede 15, enzovoort.

Hoe kom je nu aan nieuwe tegels? Er staan een aantal vakjes op je bordje met bijv. een dragline of een betonmolen of een groepje bouwlieden. Elk van die vakjes die je bedekt in een beurt mag je uit de daarbij behorende groep een tegel uitzoeken. Bedek je de groep met bouwlieden dan mag een nieuw spelersbordje pakken en aanleggen.
Het spel stopt zodra een speler zijn 4e bordje vol heeft gemaakt. Daarna mogen de volgende spelers nog 1 tegel aanleggen. Daarna volgt de eindtelling.
Afbeelding
maartend
Critico

Bericht door maartend »

Heb al patchwork en cottage garden. Aan de al gespeelden speleers, wat zou dit voor toevoeging hebben?
Afbeelding
Ilse23
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: Omdat spelen moet!

Bericht door Ilse23 »

maartend schreef: Heb al patchwork en cottage garden. Aan de al gespeelden speleers, wat zou dit voor toevoeging hebben?
Dit spel is gewoon beter dan cottage garden naar mijn mening. Uitdagendere keuzes en doordachter puzzelwerk. Als je dit niet nodig vindt is Cottage garden prima om te houden en kan je Berenpark gerust overslaan.
Afbeelding
maartend
Critico

Bericht door maartend »

Ilse23 schreef:
maartend schreef: Heb al patchwork en cottage garden. Aan de al gespeelden speleers, wat zou dit voor toevoeging hebben?
Dit spel is gewoon beter dan cottage garden naar mijn mening. Uitdagendere keuzes en doordachter puzzelwerk. Als je dit niet nodig vindt is Cottage garden prima om te houden en kan je Berenpark gerust overslaan.
Of leuk als volgende stap. Thnx
Afbeelding
Ilse23
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: Omdat spelen moet!

Bericht door Ilse23 »

maartend schreef:
Ilse23 schreef:
Of leuk als volgende stap. Thnx
Inderdaad!
Afbeelding
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

Een goede keuze van 999 games om die op die op de Nederlandstalige markt uit te brengen. Mijn kinderen (6 en 5) en ikzelf vinden dit echt een heel leuk spel, speelt minder mechanisch dan Patchwork of Cottage Garden. Heel leuk met die beren, ziet er mooi uit, speelt heel vlot weg met nog genoeg tactische keuzes om het voor veelspelers interessant te houden. Weer een spel meer dat ik cadeau kan doen voor een verjaardagsfeestje. Topper!
Afbeelding
Plaats reactie