Kubusvogeltjes

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Kubusvogeltjes

Bericht door Bart »

Bij uitgever Gam’inBIZ verscheen de Nederlandse uitgave van het kaartspel CuBirds. In dit spel van auteur Stefan Alexander proberen twee tot vijf spelers zo snel mogelijk zeven verschillende vogels te verzamelen. CuBirds won in Tsjechië de titel spel van het jaar 2019 - Hra roku; in Spanje haalde het vorig jaar de aanbevelingslijst van Juego del Año.

CuBirds is een snel verzamelspel, waarbij spelers door het tactisch uit hun hand afleggen van setjes met identieke vogels, weer andere vogels terugkrijgen. Als een speler voldoende vogels van een soort op hand heeft, dan mag hij één of twee van deze vogels aan zijn verzameling toevoegen. Wie als eerste zeven verschillende vogels of twee soorten met minstens drie dezelfde vogels heeft verzameld, wint onmiddellijk het spel.

Het spel bevat 110 vogelkaarten, met acht verschillende vogelsoorten, elk voorzien van een unieke illustratie. De wat vreemde kaarten met kubusvormige vogels –waaraan het ook zijn naam CuBirds (‘Cube Birds’) te danken heeft– werden geïllustreerd door vormgever en illustrator Kristiaan der Nederlanden.

Bij Gam’inBIZ verscheen in oktober al Wild Cards van auteur Ferdinand Schnitzler. Ook in dit spel met dieren in de hoofdrol is de visuele stijl van Kristiaan der Nederlanden duidelijk in te herkennen. Wild Cards is een bied- en verzamelspel waarbij de spelers zo veel mogelijk wilde dieren trachten te lokken naar verschillende leefomgevingen. De leiders van deze dieren bieden extra mogelijkheden, maar spelers kunnen deze ook weer kwijtraken.

Gam’inBIZ is een Nederlandse spellenuitgever, opgericht in 2019 en gevestigd in Nijmegen. Zowel CuBirds als Wild Cards worden verdeeld door Hot Games.

CuBirds
  • spelers: voor 2 tot 5
  • leeftijd: vanaf 8 jaar
  • spelduur: 20 minuten
Wild Cards
  • spelers: voor 3 tot 5
  • leeftijd: vanaf 10 jaar
  • spelduur: 20 à 30 minuten
Website:
Bijlagen
wildcards_kaarten.jpg
(32.29 KiB) Nog niet gedownload
WildCards.png
(111.69 KiB) Nog niet gedownload
cubirds_kaarten.jpg
(77.67 KiB) Nog niet gedownload
CuBirds.png

Labels:
Jerome
Gouverneur

Re: Kubusvogeltjes

Bericht door Jerome »

Aangezien ik altijd in ben voor een leuk kaartspelletje keek ik op de website maar CuBirds is al uitverkocht!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Jerome schreef: Aangezien ik altijd in ben voor een leuk kaartspelletje keek ik op de website maar CuBirds is al uitverkocht!
Bij de uitgever wel (met dank aan NRC), maar ik meen te begrijpen dat hij binnenkort weer aanvoer verwacht.

Het spel zal vast nog wel in de winkel liggen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Misschien mosterd na de maaltijd maar intussen is Cubirds alweer een tijdje overal te koop. En gelukkig maar. Door de coronacrisis misschien iets te weinig uitgevent hier en daar, maar het is een uitstekend spelletje dat makkelijk de concurrentie aan kan met andere korte race toppers als Lost Cities of Splendor. En dan ook nog met fris en strak artwork.
Afbeelding
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Pura Vida schreef: Misschien mosterd na de maaltijd maar intussen is Cubirds alweer een tijdje overal te koop. En gelukkig maar. Door de coronacrisis misschien iets te weinig uitgevent hier en daar, maar het is een uitstekend spelletje dat makkelijk de concurrentie aan kan met andere korte race toppers als Lost Cities of Splendor. En dan ook nog met fris en strak artwork.
Mee eens, wij hebben er ook al heel wat keren plezier aan beleefd.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Kwam ik op BGG tegen. Uit een tweet over een spellenblog met interview met de ontwerper van Cubirds, Stefan Alexander. Kennelijk heeft Kristiaan der Nederlanden meer vogels ontworpen dan er uiteindelijk in het spel zijn gebruikt... ons eigen puttertje. Wat een schoonheid. Afbeelding
Bijlagen
pic6692254.jpg
Afbeelding
MADG0BLIN
Stamhoofd

Bericht door MADG0BLIN »

Pura Vida schreef: Kwam ik op BGG tegen. Uit een tweet over een spellenblog met interview met de ontwerper van Cubirds, Stefan Alexander. Kennelijk heeft Kristiaan der Nederlanden meer vogels ontworpen dan er uiteindelijk in het spel zijn gebruikt... ons eigen puttertje. Wat een schoonheid. Afbeelding
Wie weet kunnen ze hem gebruiken in een uitbreiding. :)
Ik blijf het een leuk spelletje vinden. Speelt snel, makkelijk uit te leggen en fantastisch leuk artwork. :clap:
Afbeelding