Het machtigste dwergenleger van Nidavellir

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Noviomagum
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Standaard moderator

Bericht door Noviomagum »

Vanaf volgende week maandag, 8 februari, zal White Goblin Games het lang verwachte De dwergen van Nidavellir gaan uitleveren. Oorspronkelijk stond de releasedatum in oktober vorig jaar gepland, echter door Covid gerelateerde perikelen werd dit noodgedwongen naar achteren geschoven.

Het dwergenrijk Nidavellir wordt geteisterd door de draak Fafnir. Jij, als eerbiedwaardige Elvalander, bent door de Koning aangesteld om een krachtig leger samen te stellen. Je doorzoekt alle taveernen in het koninkrijk, lijft daar de meest vaardige dwergen in en rekruteert prestigieuze helden. Bouw met hen het beste bataljon dat in jouw vermogen ligt om daarmee jou tegenstanders te verslaan.

Aan het begin van elke ronde vindt er een veiling plaats. Het betreft biedingen in alle drie de taveernen -die in het midden van de tafel opgesteld liggen- en daarbij bied je maar één munt op elke herberg. Degene met de hoogst geboden muntwaarde mag een dwerg kiezen die op dat moment aanwezig is in het etablissement en dit karakter aan zijn leger toevoegen. In aflopende volgorde naar bieding kiezen alle spelers een karakter. De dwergen in het koninkrijk worden onderverdeeld in vijf divisies: de krijgers, smeden, mijnwerkers, ontdekkers en jagers. Elke dwergenklasse heeft weer zijn eigen manier van scoren. Sommige rechtlijnig en de ander weer exponentieel. Daarnaast zal een tactische rekrutering je voordelen bieden, want als je in één rij alle vijf de dwergendivisies weet onder te brengen, mag je een krachtige held selecteren en aan je leger toevoegen.

Naast het rekruteren van dwergen en helden is er een ander vernieuwend element dat samenhangt met de veiling. Je zal in staat zijn om de waarde van je gouden biedmunten te verhogen. De auteur spreekt van het coin-building mechanisme. Van de 5 munten in jouw bezit, worden er 3 ingezet bij veiling in de taveernen en de 2 resterende munten worden in de reserve geplaatst. Gebruik je bij de bieding de munt met waarde 0, dan mag je daarna een munt uit de koninklijke schat pakken. De waarde van de nieuwe munt is de som van de waardes van de twee reservemunten. De reservemunt met hoogste waarde leg je daarna af.

White Goblin Games heeft op zijn website een special gepubliceerd over De Dwergen van Nidavellir. In deze digitale primeur wordt o.a. de ontwikkeling van een spel in coronatijd besproken en laten ze auteur Serge Laget en illustrator Jean-Marie Minguez aan het woord. Daarnaast is er ook nog een knip-en-plak promo te vinden van heldin Jarika de schurk. Voor de special klik hier

De Dwergen van Nidavellir
  • Leeftijd: 10+
  • Aantal: 2-5 spelers
  • Speelduur: 30-60 min.

Website uitgever
De foto's in dit artikel komen uit de creatieve lens van Henk Rolleman.
Bijlagen
pic5915664.jpg
pic5915658.jpg
pic5914893.jpg
pic5322498.jpg

Labels:
Bert_
Website beheerder

Re: Het machtigste dwergenleger van Nidavellir

Bericht door Bert_ »

Wat een prachtige cover!
Het mechanisme klinkt wel interessant, benieuwd naar deze.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Internationaal krijgt deze veel lof!
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Vandaag gespeeld en hoewel ik normaal niet van bordspelletjes ben heb ik met deze wel veel lol gehad!
Ziet er erg mooi uit, en speelt vlot en leuk.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

humske schreef: Vandaag gespeeld en hoewel ik normaal niet van bordspelletjes ben heb ik met deze wel veel lol gehad!
Wel typisch dat je dan lid bent van dit forum van bordspelliefhebbers.
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Edwin84 schreef:
humske schreef: Vandaag gespeeld en hoewel ik normaal niet van bordspelletjes ben heb ik met deze wel veel lol gehad!
:lol: :lol: :lol:
humske

Bericht door humske »

Edwin84 schreef:
Oeps, biedspelletjes werd door de autocorrect bordspelletjes :p

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

humske schreef:
Edwin84 schreef:
Dat verklaart een hoop.

Kin je uitleggen wat dit spel anders maakt, mijn vrouw vindt biedspellen ook niet leuk maar wel spellen waarbij je kaarten verzamelt zoals 7 Wonders of Sushi Go.

Is dit dan iets voor haar en Waarom is het bied mechanisme geen bezwaar?
lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door lies »

Een prachtig interactief spel !! One of the highlights this year,,,,,
humske

Bericht door humske »

Edwin84 schreef:
humske schreef:
Edwin84 schreef:
Dat verklaart een hoop.

Kin je uitleggen wat dit spel anders maakt, mijn vrouw vindt biedspellen ook niet leuk maar wel spellen waarbij je kaarten verzamelt zoals 7 Wonders of Sushi Go.

ja lastig uit te leggen. Het is hier speelser dan bij andere spellen. Bijvoorbeeld bij for sale bied je voor geld en dat is op een gegeven moment op. In nidavellir begint iedereen met dezeflde set fiches en kun je deze tijdens het spel opwaarderen dus kunnen er wel verschillen ontstaan, maar ook al heb je een laag bod dan nog kun je een - voor jou - waardevolle kaart krijgen. Het bieden is wel essentieel in het spel, maar op een manier waarvoor het voor mij meer speels is dan bij andere spellen ofzo.
Ik kan niet heel goed duiden waar het aan ligt, misschien heb ik gewoon nu een biedspelletje met de juiste groep mensen gespeeld waardoor ik er wel plezier aan beleefde :).

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

humske schreef:
Edwin84 schreef:
humske schreef:
Edwin84 schreef:
Dat verklaart een hoop.

ja lastig uit te leggen. Het is hier speelser dan bij andere spellen. Bijvoorbeeld bij for sale bied je voor geld en dat is op een gegeven moment op. In nidavellir begint iedereen met dezeflde set fiches en kun je deze tijdens het spel opwaarderen dus kunnen er wel verschillen ontstaan, maar ook al heb je een laag bod dan nog kun je een - voor jou - waardevolle kaart krijgen. Het bieden is wel essentieel in het spel, maar op een manier waarvoor het voor mij meer speels is dan bij andere spellen ofzo.
Ik kan niet heel goed duiden waar het aan ligt, misschien heb ik gewoon nu een biedspelletje met de juiste groep mensen gespeeld waardoor ik er wel plezier aan beleefde :).
Nu ik het lees snap ik het. For Sales heeft duidelijk goede en slechte kaarten. Hier kan een mindere kaart voor jouw set toch interessant zijn.

Zelf vind ik biedspellen leuk op 1 regel na. Spellen waarbij je bied en de hoogste bieder de buit heeft maar de andere spelers wel hun geboden geld kwijt zijn.
predator
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: schaakleraar
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door predator »

Het biedsysteem is leuk gedaan omdat er altijd wel een goede kaart naar je toekomt. En de 0-optie waarmee je een upgrade van een munt kunt uitvoeren, is erg mooi bedacht. Fijn spel, duurt ook niet te lang.
Plaats reactie