Eis-T schreef:
Interessant thema voor een cooperatief bordspel. Het heeft wel een heel tandeloze eerste indruk voor mij.
- De sterke nadruk op geweldloos verzet doet me bijna denken dat er wat mis is met geweldadig verzet tegen de Nazi's.
- Zo veel mogelijk gebruiken van de universele term occupier/bezetter in plaats van de meer specifieke en beladen woorden nazi en fascist. Je moet maar net de uniformpjes kennen en weten wat het symbool is dat de soldatenhelm op de kaarten zo opzichtig wegsensureerd. Tijden veranderen, maar in mijn ogen is het nog steeds prima om het beestje bij zijn naam te noemen en het fascisme in je spel expliciet aan te duiden als iets dat bestreden dient te worden.
Natuurlijk, het moet wel ook een gezellig familiespel blijven. Ik snap het ergens wel. Maar óók zij die met geweld verzetswerk deden zijn helden. Ik krijg hetzelfde ongemakkelijke gevoel als bij secret hitler waar we met "liberal policies" de fascisten dienen te verslaan.
Het is erg makkelijk om het doel voorbij te schieten: in plaats van de verzetsgeschiedenis in een zonnetje te zetten schotelt het spel een gekuiste vorm van het fascisme voor, en daarmee ook van het antifascistisch verzet. De vraag is of deze aanpak in het voordeel van onze verzetshelden is - of in dat van de fascisten.
Bedankt voor jouw reactie. Ik zal een korte toelichting geven.
Er is zeker niets mis met geweld tegen de Nazi’s, maar de nadruk ligt daar in de meeste spellen op, terwijl er zoveel meer gebeurde en zeker in Nederland dat niet de belangrijkste vorm van verzet was. Slechts op het eind van de oorlog werd dat een belangrijk element.
Daarnaast konden de Nazi’s niet zonder de hulp van Nederlandse politie en andere bereidwillenden hun taken uitvoeren en gebruik ik daarom op veel plekken de meer algemene naam. Dat neemt niet weg dat het op sommige plekken wel degelijk gebruikt wordt, bijvoorbeeld SS in een van de scenario’s, maar daar waar het naar mijn idee echt wat kan toevoegen aan het spel. En in veel gevallen werkt de algemene term dan beter. En wat de vlaggen betreft, dat is onder andere om het spel ook in Duitsland beschikbaar te maken, want daar mogen de symbolen niet zichtbaar zijn.
Verzetswerk waar geweld gebruikt werd is zeker door helden gedaan en daar wil ik in mijn spel ook absoluut niets aan afdoen. Toen ik met het spel begon was geweld ook een groot component van het spel. Dat de focus daar nu niet meer op ligt in het basisspel is echter om te zorgen dat de kant die juist in ieder spel met een Tweede Wereldoorlog thema vergeten wordt, meer aandacht te geven.
En zoals hierboven genoemd, het is de focus van het basisspel waar ik nu mee op Kickstarter ben. Ik ben namelijk wel al bezig met een uitbreiding, waar wel degelijk geweld een belangrijkere rol speelt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitschakelen van een SS’er of het bevrijden van verzetsmensen uit de gevangenis.
Hopelijk helpt dit iets om te begrijpen waarom ik voor deze aanpak gekozen heb.
Ik hoor het graag als je vragen hebt, of als er nog iets is waarvan je denkt dat beter kan, want ik sta altijd open om te kijken wat het spel en de boodschap daarvan kan helpen.