Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen
Moderators:Website beheerders, Ereleden
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
De Nederlandse versie van Terraforming Mars: Ares Expedition is binnen!
Terraforming Mars: Ares Expedition is een 'engine-builder' kaartspel waarin spelers aan het hoofd van een interplanetaire corporatie staan. Doel: Mars bewoonbaar en winstgevend te maken. Dit nieuwe op zichzelf staand strategisch spel is geïnspireerd op Terraforming Mars en speelt sneller dan het origineel. Terraforming Mars: Ares Expedition bevat tweehonderd prachtig geïllustreerde kaarten.
Spellenhuis DH had hem toch eerder liggen dan tevoren gedacht. Een spel waar ik me enorm op heb verheugd en dat al bijna een jaar in de preorder stond. Ik ben héél benieuwd.
Het uitpakken maakt me kind en het materiaal is alvast super. Spelregelboekje met linnen finish bijvoorbeeld...
Spelersbordjes met verzonken vakjes...
Stapels kaarten, ook met linnen afwerking...
En waar doet het systeem met vijf fases nou aan denken...?
Deze heeft ook mijn interesse! Terraforming Mars vond ik leuk, maar te traag voor twee spelers. Ik speel bijna altijd met twee spelers, dus het is voor mij een vereiste dat dat leuk speelt. Het hoofdbord in Terraforming Mars leek er qua spelmechanismen aan de haren bijgesleept (hoewel het thematisch natuurlijk wel klopte). Hier is dat een stuk minder dominant volgens mij; dit is tenslotte “het kaartspel”. Binnenkort bestellen en uitproberen dus . Wel hopen dat de vertaling nu echt Nederlands is en niet Vlaams; dat vind ik onprettig lezen. Edit: screenshot van de kaarten hierboven ziet er qua taal goed uit, dus dat is alvast positief .
Ik heb dit spel besteld via Crowdfinder en vandaag ontvangen. De kwaliteit is inderdaad goed. Wat betreft is dat wel een verschil met de Engelse retailversie aangezien deze geen duallayer speelbordjes heeft. Alles is netjes verzorgd en zover ik nu kan beoordelen is de vertaling ook keurig gedaan, maar ik heb nog niet alles gelezen.
maxitaxi777 schreef:
Deze heeft ook mijn interesse! Terraforming Mars vond ik leuk, maar te traag voor twee spelers. Ik speel bijna altijd met twee spelers, dus het is voor mij een vereiste dat dat leuk speelt.
Net eerste potje met twee gespeeld. Uurtje. Prima systeem, soepel spelletje. Lijkt dus goed te werken met twee. Verder nog geen mening. Als je het spel nog wat extra snelheid wilt geven, kun je een dummyhand fasekaarten toevoegen: check dit BGG draadje. Ga ik zeker nog proberen.
maxitaxi777 schreef:
Deze heeft ook mijn interesse! Terraforming Mars vond ik leuk, maar te traag voor twee spelers. Ik speel bijna altijd met twee spelers, dus het is voor mij een vereiste dat dat leuk speelt.
Net eerste potje met twee gespeeld. Uurtje. Prima systeem, soepel spelletje. Lijkt dus goed te werken met twee. Verder nog geen mening. Als je het spel nog wat extra snelheid wilt geven, kun je een dummyhand fasekaarten toevoegen: check dit BGG draadje. Ga ik zeker nog proberen.
Klinkt goed . Inmiddels ook hierheen onderweg, hopelijk t weekend het eerste potje spelen!
Peter Hein schreef:
Voegt het veel toe aan Race for the Galaxy, behalve speelduur?
Jazeker, een hele hoop meer kaarten, blokjes om mee te schuiven en tegeltjes met punten enzo. Serieus: behalve dat kiezen van fasen is Ares een ander spel. Geen Race plus ofzo. Eerder een TM min.
Ik zout mijn mening nog even op, de eerste drie potjes waren weliswaar niet overweldigend, maar wel gewoon leuk. Interactie op het bord, m.i. een sterk punt van Terraforming Mars, valt met Ares wel goed weg.
Speelduur ongeveer een uurtje. Wordt nog wel korter.
Peter Hein schreef:
Voegt het veel toe aan Race for the Galaxy, behalve speelduur?
Jazeker, een hele hoop meer kaarten, blokjes om mee te schuiven en tegeltjes met punten enzo. Serieus: behalve dat kiezen van fasen is Ares een ander spel. Geen Race plus ofzo. Eerder een TM min.
Ik zout mijn mening nog even op, de eerste drie potjes waren weliswaar niet overweldigend, maar wel gewoon leuk. Interactie op het bord, m.i. een sterk punt van Terraforming Mars, valt met Ares wel goed weg.
Speelduur ongeveer een uurtje. Wordt nog wel korter.
Klinkt goed! De interactie op het bord hekelde ik daar juist. Combo cardplay vond ik leuk. Klinkt als een ideale variant voor mij dus .
Ik ben volledig blanco wat betreft Terraforming Mars, maar als ik die kaarten en blokjes van Ares zo zie liggen doet mij dat toch wat denken aan It's a Wonderful World. Deze laatste heb ik dus al, is Ares dan echt een compleet nieuwe ervaring?
Lucky Jack schreef:
Ik ben volledig blanco wat betreft Terraforming Mars, maar als ik die kaarten en blokjes van Ares zo zie liggen doet mij dat toch wat denken aan It's a Wonderful World. Deze laatste heb ik dus al, is Ares dan echt een compleet nieuwe ervaring?
It’s a Wonderful World (ook leuk!) en Terraforming Mars vind ik wel echt anders, buiten het draften nauurlijk. De eerste is het opbouwen van een productiemotortje om steeds meer nieuwe kaarten te kunnen bouwen en op fronten meer te produceren dan je tegenstander. De laatste bevat vooral kaarten die in combinatie met andere kaarten puntenmachientjes vormen. Ik denk dat Ares Expedition zowaar nog meer verschilt van Its a Wonderful World dan Terraforming Mars. Dit vanwege de Race for the Galaxy-achtige turn structure. Maar ik moet Ares nog ontvangen en proberen voordat ik er meer over kan zeggen!
Lucky Jack schreef:
Die blokjes zijn enkel een handige manier om grondstoffen bij te houden. Ipv tokens of fiches, wordt dit aan de hand van een spelersbordje geregeld. Heel handig systeem en totaal niet te vergelijken met It's a wonderful world.
Ik heb de Engelse versie al een tijdje in de kast staan en ben wel fan. Het enige en grootste nadeel vind ik voorlopig dat er relatief weinig interactie met je medespelers is. De meeste fasen worden simultaan afgehandeld en in mijn 3 sessies (beperkt aantal natuurlijk om een oordeel te vormen) was niemand echt bezig met wat de anderen hadden liggen. Na een tijdje heeft iedereen ook zoveel kaarten voor zich liggen dat het ook heel moeilijk wordt om dat bij te houden, zeker met 4 spelers. Enkel bij het kiezen van de fasen kan je proberen rekening te houden met wat de anderen mogelijk zouden kiezen naargelang de hoeveelheid grondstoffen, kaarten of actiekaarten ze hebben.
Prachtig artwork, het thema is super uitgewerkt, het materiaal is van topkwaliteit en het spel speelt heel vlot met erg weinig downtime.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Gisteravond voor het eerst de NL versie gespeeld, met zijn drieën. Het spel heeft beslist mooier artwork en mooiere materialen dan zijn grote broer, tevens oogt het spel overzichtelijker en daardoor ook toegankelijker op de speeltafel. De speeltijd werd met ongeveer een derde verminderd.
De fasekaarten zijn aan de ene kant leuk, in de zin dat je voortdurend aan de beurt bent -veel vaart dus-, en dan ook nog eens een bonus krijgt. Aan de andere kant vonden we de fasekaarten niet een wezenlijke andere bijdrage leveren aan het spel (daar waar dat wel het geval is in Race for the Galaxy): geregeld kozen we dezelfde fasekaarten omdat voor iedereen tegelijk wel die fase het meest voor de hand liggend was... maar ja, als je de kaart zelf niet speelt en erop gokt dat de ander dat dan wel doet voor jou doet, dat wil je ook niet.
We zijn er nog niet uit welke leuker is, Ares of zijn grote broer. De eerste is door het in vele opzichten opgestrakt zijn een kennersspel, de tweede met zijn indrukwekkende tafelaanwezigheid een expertspel. Leuk zijn ze in ieder geval beiden wel!
Ik heb de Engelse Kickstarterversie ook al een tijdje in mijn bezit en nu zo'n potje of 10 achter de rug . Nu heb ik weinig ervaring met Race for the Galaxy (maar New Frontiers wel), maar wel meer dan 100 potjes van Terraforming Mars (en met alle uitbreidingen) gespeeld. Het verschil zit hem - zoals The Iced One ook al schreef - er nog meer in dat je een tableau- en enginebuilder voor jezelf aan het creëren bent dan dat je dat bij Terraforming Mars al deed. Bij TM is er veel meer interactie (waaronder ook strategische bordbezetting) op zowel het speelbord als dmv allerlei pestkaarten; dat aspect mis ik wel een beetje. Maar voor een kortere variant van het bordspel, terwijl de basis van TM wel overeind blijft staan, slaagt het mijns inziens wel. Ik speel vrij weinig bordspellen met zijn tweeën, maar ik denk dat Race for the Galaxy het best voor 2 is en TM: Ares Expedition met 3 het beste tot zijn recht komt.
Mijn pluspunten:
- Een goede, kortere variant van het bordspel waarbij de basisprincipes zoals we die kennen van TM genoeg tot uidrukking komen.
Minpunten
- Je kiest uit 1 vd 2 bedrijven op het begin, maar de voordelen wat deze te bieden hebben verschillen mijns inziens nogal teveel (het lijkt erop dat dit niet genoeg geplaytest is). Nu is dat met 'gewoon' TM ook wel een beetje zo, maar hier is dat nog meer het geval. Omdat het spel veel korter duurt dan de gewone variant speelt geld in het begin een nog veel prominentere rol dan het al deed. Ik denk daarom dat het een beter idee is om met 3 bedrijven te beginnen, iets wat al een huisregel is bij ons als we TM spelen.
- Je kunt normaal gesproken, maar 1 groene kaart per beurt spelen terwijl dat voor de blauwe en/of rode kaarten er potentieel 2 zijn. En dat terwijl er meer groene kaarten zijn dan deze 2 tezamen.
- Welke voordelen je krijgt bij de watertegels (9 in totaal) is een combinatie van geluksfactor en memory. Als je het namelijk vaker gespeeld hebt dan weet je welke voordelen er zijn en wat je dus nog kunt verkrijgen als er bijvoorbeeld nog 2 liggen. Ik had liever gehad dat ze allemaal hetzelfde waren geweest (1 kaart pakken + 1 geld). Waarom? Dat leg ik je uit aan de hand van dit voorbeeld (waar ze dus spelregeltechnisch niet goed over hebben nagedacht). Stel: er liggen nog 2 watertegels die kunnen worden omgedraaid en 2 spelers kunnen er respectievelijk (speler A)1 en (speler B)4 omdraaien. De spelregels schrijven voor dat er geen spelersvolgorde is waarin dat wordt afgehandeld in de actiefase, terwijl het effect van de laatste watertegel en de Terraforming rate nog wel voor elke speler afgaat. Dat betekent dat speler A de een-na-laatste watertegel zou kunnen pakken en dat speler B dan 4 x het laatste effect zou verkrijgen. Maar het is dus ook toegestaan dat speler B de een-na-laatste-watertegel verkrijgt en dat speler A en B het laatste voordeel krijgen, maar A dan 1x en B nog 3x. Maar het verschil tussen 4 geld of 2 planten is dan potentieel heel veel. Ook daarover is het dus handig om vantevoren een afspraak te maken.
In zijn algemeenheid dus een goed spel, maar ik verwacht in de uitbreiding (die dit jaar nog op de rol staat) nog wel de nodige verbeteringen en toevoegingen die het spel naar een nog hoger level zouden moeten kunnen krijgen!
En voor wat betreft Race for the Galaxy; een spel wat een 4-tal bordspelvrienden van mij wel veel meer gespeeld hebben dan ik: zij vonden dit een veelal leukere engine, maar beduidend minder goed uit de verf komen met 2. Het 'probleem' is namelijk dat je bij TM: Ares Expedition nooit 2 beurten achter mekaar ZELF dezelfde actie mag uitvoeren, waardoor het nogal snel een repetitief geheel wordt.
Leuke verslagjes allemaal. Ik herken intussen de meeste plus- en minpunten wel, na vijf potjes Ares. Met name de interactie valt een beetje tegen, maar dat komt ook omdat mijn verwachtingspatroon op TM geënt is. Als je de interactie vergelijkt met Race, komt Ares er prima vanaf. Begrijp me niet verkeerd: ik vind Race een van de beste kaartspellen dat ik ken. (Directe) interactie is niet het enige criterium voor mij, duidelijk. Ik zag een videootje op BGG voorbij komen waarin al materiaal getoond werd van een uitbreiding. Inclusief mijlpalen enzo. Toch wat meer interactie dus binnenkort.
Overigens spelen ook wij met drie corporaties om uit te kiezen bij TM. Bij Ares voel ik die behoefte minder, op de een of andere manier.
Iets anders, en ik wil niet opdringerig zijn, maar het spel staat in de BSM database. Wie van jullie is de eerste die hem met cijfer en toelichting gaat waarderen?
Ik zie nog niet veel info verder op de site van Stronghold (een site die overigens verrekte slecht is), maar het lijkt er toch wel op dat binnen een paar weken de uitbreidingen van Ares Expedition op Kickstarter verschijnen. Meer info op BGG