7 Wonders Duel wint Bordspelmania DUO-competitie

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

7 Wonders Duel wint Bordspelmania DUO-competitie

Bericht door Bart »

Beste Bordspelmaniasten,

In de Bordspelmania DUO-competitie 2022 kozen jullie de voorbije weken 7 Wonders Duel als beste spel voor twee spelers. 7 Wonders Duel is een spel van spelauteurs Antoine Bauza en Bruno Cathala en werd in het najaar van 2015 uitgebracht door Repos Production/Asmodee.

Ereplaatsen Bordspelmania DUO-competitie 2022:
  1. 7 Wonders Duel
  2. Jaipur
  3. Patchwork

Voor de andere deelnemers verwijzen we jullie graag door naar de diverse finalerondes in ons Duo-forumdeel, speciaal voor spellen met twee.

Deze Bordspelmania DUO-competitie zijn we gestart met een poulefase met 96 spellen. Vervolgens kozen jullie door 16de finales, 8ste finales, kwartfinales, halvefinales en nu in de finale welke spellen volgens de Bordspelmaniagemeenschap de beste spellen voor twee zijn. Sommige duels waren vanzelfsprekend, andere waren uitermate spannend tot het laatste moment. Af en toe gaf één enkele stem verschil de doorslag om naar een volgende ronde te kunnen doorgaan. Wat dus opnieuw aantoont dat smaken kunnen en mogen verschillen.

Net zoals in sport had een andere loting andere spellen tegenover elkaar geplaatst, met mogelijk een ander resultaat. Vast staat dat de overwinnaar -uiteraard-, maar ook de spellen die telkens mochten doorstoten naar een volgende ronde, stuk voor stuk goede spellen zijn: aanraders, afhankelijk van je persoonlijke spellensmaak en -ervaring. Ben je vrij nieuw in de spellenhobby en op zoek naar een goed spel voor jou en je medespelers, dan is een lijst zoals deze mogelijk een inspiratiebron. Maar evengoed is het aan te raden om wat meer te lezen en te kijken of moeilijkheidsgraad, spelduur en thema het ook voor jou een geschikt spel maken.

Graag willen we ieder van jullie bedanken voor het meestemmen in deze Bordspelmania DUO-competitie. En dankzij White Goblin Games, 999 Games en Asmodee België mogen we drie stemmende forumgebruikers extra bedanken met een spel voor twee. Daar komen we binnen enkele dagen op terug.

Tenslotte zouden we jullie willen vragen om jullie waardering voor deze spellen ook te vereeuwigen in onze Bordspelmania-spellendatabase. (TOEVOEGING 14/04/2025: de BSM-spellendatabase is tijdelijk niet actief).
Deze spellendatabase bevat al meer dan 3.000 spellen. Enerzijds met een korte beschrijving, maar anderzijds ook met de mogelijkheid voor iedere forumgebruiker om een spel te waarderen met een cijfer (en eventueel ook met een gewaardeerde motivering). Een aantal van jullie zal ongetwijfeld al de gespeelde spellen een waardering gegeven hebben. Nog niet gedaan? Dan is nu het moment om zo ook je bijdrage te leveren aan onze spellengemeenschap: ga naar de spellendatabase, zoek de spellen voor twee waarvoor je gestemd hebt (of gewoon de spellen die je al gespeeld hebt) en voorzie ze van jouw cijferwaardering. Een apart overzichtslijstje met spellen voor twee hebben we nog niet, maar de bedoeling is dat dit er binnenkort aankomt. Voorlopig kan je de tweespelersspellen vinden met de database zoekfunctie (min. en max. spelers telkens "2") of rechstreeks met deze link.

Veel plezier met het ingeven van je waarderingen, misschien inspireert dit ook wel om bepaalde spellen nog een keer te spelen of om een ander spel te ontdekken?

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: 7 Wonders Duel wint Bordspelmania DUO-competitie

Bericht door Pura Vida »

Een mooie winnaar! En bedankt voor het organiseren, Bart en alle andere moderatoren!
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Wat een fantastische top 3, ik kan ze allen ook echt van harte aanraden.

Bedankt voor het organiseren!
Afbeelding
aicirtap
Critico
Contacteer:

Bericht door aicirtap »

Een mooie top 3!

Leuk om zo iets eens te doen!
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Hartelijk dank voor het organiseren. Ik heb twee van de drie spellen zelf in bezit, maar in de afgelopen tijd wat spellen voorbij zien komen die zeker wat aandacht (of aanschaf) vragen.
Afbeelding
De Spellenreporter
Condottiërre
Contacteer:

Bericht door De Spellenreporter »

Mooie top 3!

Misschien wel kijken of het volgende keer op een iets andere manier georganiseerd kan worden zodat niet de hele eerste pagina van het forum vol staat met de diverse stemrondes?..
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Ik houd het op Unforgiven: The Lincoln Assassination Trial! Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is deze minder bekend dan 7 Wonders Duel, maar mijns inziens toch wel de betere van de twee. Qua gameplay is het behoorlijk vergelijkbaar, maar toch ook wel weer genoeg anders om het niet te zien als een clone maar als een op zichzelf staand spel. Ik vind dat het meer diepgang heeft en variatie als gevolg van de dobbelstenen die je er ook nog bij gebruikt en de krachten van een jurylid als je die hebt overtuigd. Daarnaast is de vormgeving uiterst uniek (in een boek inderdaad :o) en buitengewoon sprankelend en is het daarnaast weer eens wat anders dan de zoveelste eurogame (waar op zich niets mis mee is; begrijp me niet verkeerd). En je leert op de koop toe ook nog weer wat over de Amerikaanse geschiedenis.
Bijlagen
Unforgiven.jpg
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Bart schreef: Graag willen we ieder van jullie bedanken voor het meestemmen in deze Bordspelmania DUO-competitie. En dankzij White Goblin Games, 999 Games en Asmodee België mogen we drie stemmende forumgebruikers extra bedanken met een spel voor twee. Daar komen we binnen enkele dagen op terug.
En de winnaars zijn:
  • 1. Anneleaf
    • 2. Bert B.
      • 3. Lord Leuber
          • G E F E L I C I T E E R D!

En wat hebben ze gewonnen, Pierre?

De eerst gelote winnaar, Anneleaf, mag me een pb sturen met de naam van het gekozen spel. Vervolgens mag Bert B. zijn prijs kiezen. Lord Leuber tenslotte is winnaar van het overblijvende spel. Winnaars en volgorde werden door het lot bepaald.

Uiteraard willen we ALLE deelnemers aan deze Bordspelmania DUO-competitie bedanken voor hun stem en commentaar. Bordspelmania kan niet zonder de inbreng van zijn forumgebruikers. En denk eraan om minstens de spellen waarvoor jullie gestemd hebben een waardering te geven in onze BSM-Spellendatabase. Fijn om te zien dat verschillende deelnemers inmiddels al waarderingen toegevoegd hebben!
Anneleaf
Grote Dienaar

Bericht door Anneleaf »

Bart schreef: En de winnaars zijn:
  • 1. Anneleaf
    • 2. Bert B.
      • 3. Lord Leuber
          • G E F E L I C I T E E R D!

En wat hebben ze gewonnen, Pierre?
Wat leuk dat ik in de prijzen ben gevallen :)
Ik kies voor het spel dat ik nog niet ken of eerder gespeeld heb: Hanamikoji.
Bedankt!
Afbeelding
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Felicitaties voor de winnaars! Ik heb alle 3 de spellen al, dus geen verlies voor mij.
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door Bridget »

Door deze competitie dan ook maar besloten Jaipur aan te schaffen, deze stond hier nog niet in de kast...
Everybody has the right to play...
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Proficiat aan de winnaars en bedankt Bart om alles te organiseren!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

aicirtap schreef: Een mooie top 3!

Leuk om zo iets eens te doen!

mee eens :)
en dank voor organiseren
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

De tweede keuze was aan mij en ik heb Glasgow gekozen.
7 Wonders Duel heb ik zelf in bezit, maar speel ik niet zo vaak.
Glasgow en Hanamikoji ken ik wel van naam, beide nooit gespeeld. Als ik de eerste keuze had gehad dan zou het ook Glasgow geworden zijn, dit spel spreekt me wat meer aan.
Van de spellen die de afgelopen weken de revue gepasseerd zijn kwam gisteravond Targi op tafel. De winnaar van deze competitie had natuurlijk Patchwork moeten zijn. :wink:
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Had het topic even niet gevolgd, zie nu pas dat ik in de prijzen gevallen ben. :oops:

Leuk nieuws natuurlijk! Als ik het goed begrijp wordt het een spel waar ik ook op gestemd heb - 7 Wonders Duel. Maar gelukkig heb ik die zelf nog niet, want ik speel die altijd bij een vriend.

Dank aan de organisatie!
Plaats reactie