Bordspelmania interviewt spelfanaat Bart Cannaerts

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Tijdens Spel 2022 werden de Gouden Ludo's (prijswinnaars: klik hier) uitgereikt door niemand minder dan Bart Cannaerts, comedian, presentator, bijna Slimste Mens en ook fervent bordspeler.

Nadien kon Bordspelmania hem interviewen.
Hieronder kan je het interview lezen en bekijken.

Bijlagen
IMG_5630.JPG
BSM_BC20221119.jpg

Labels:
Bart
Beheerder

Re: Bordspelmania interviewt spelfanaat Bart Cannaerts

Bericht door Bart »

Vorige zaterdag, op Spel in Antwerpen, werden de winnaars van de Gouden Ludo bekendgemaakt door niemand minder dan Bart Cannaerts. Niet zomaar een BV die gevraagd werd, want Bart Cannaerts is al jaren een fervente speler. Bordspelmania was blij dat we nadien met hem konden praten over onze gemeenschappelijke hobby. Met dank aan Christophe Dyzers voor de opname.

Bordspelmania
Meneer Cannaerts, welkom op Spel.

Bart Cannaerts
Dag Bart.

BSM
De mensen kennen u als comedian, tv- presentator, geweldige deelnemer bij de Allerslimste Mens en waarschijnlijk nog zoveel meer. Weinigen weten dat u ook een bordspeler bent. Hoewel dat u de voorbije jaren ook al hier op de beurs te spotten was.

Bart Cannaerts
Ik ben al een paar keer geweest, dat klopt.

BSM
Hoe vindt een mens met zo'n druk leven als u tijd om te spelen?

Bart Cannaerts
Ja, te weinig, veel te weinig. Op dit moment, beperkt mijn spellenadoratie zich tot veel spellen kopen, online en in winkels, maar dan niet spelen. Ik lees wel altijd de uitleg. Ik vind dat op zich al leuk om de uitleg van een spel te lezen, het fantaseren, en dan kan je dat en dat doen. Maar dan dat spel spelen, dat gebeurt helaas te weinig. Terwijl ik zelfs een soort ambassadeur zou willen zijn, want ik vind dat mensen te weinig spellen spelen. Hier is nu veel keivolk, maar dat mag nóg meer zijn. Mensen blijven denken: “Gezelschapsspelletjes, dat is Monopoly en Risk”, maar er is zoveel meer! En eigenlijk zou ik dat vaker in interviews moeten laten vallen, waarom ik dat zo leuk vind.

Mijn dochter gaat nu naar de lagere school. Ik zou graag een speleotheek oprichten voor de kinderen op school, want soms zijn spellen aan de dure kant. En als je dan spellen op school zou kunnen lenen, dat zou fantastisch zijn. Dat zijn zo de dingen waar ik mee “speel”.

BSM
Je zegt dat je graag ambassadeur zou zijn en dat naar buitenbrengen: waarom zouden mensen meer moeten spelen?

Bart Cannaerts
Omdat –dat klink nu heel wollig en heel Bond Zonder Naam- omdat samen spelen super verbindend werkt. Dat brengt gewoon mensen samen in een spellenclub. Mensen die elkaar niet kennen spelen samen. Ook thuis. Hoeveel plezier beleef ik daarmee. Mijn dochter is nog maar zes, maar daar speel ik wel veel spelletjes mee. Dat is gewoon een superleuke manier om met je kind te bezig te zijn. Zij leert daarvan, sociale vaardigheden op zijn minst, en anders gewoon inzicht krijgen en strategiedenken ontwikkelen. Dat zijn dingen die je kan meepakken in je verdere leven. Dus ja, het is gewoon -in mijn geval- altijd leuk.

BSM
Maar heel weinig tijd.

Bart Cannaerts
Te weinig tijd, ja. Voor de betere spellen moet je wel rap met drie of vier zijn. Mijn dochter is nog maar zes. We zijn maar met drie thuis. Dan komt het er niet van. Mijn vrouw en ik spelen wel eens Codenames, de Duet-versie. Maar voor echt grote spellen moet je toch wel vrienden uitnodigen, of op weekend gebeurt dat. Ik heb gelukkig een familie waar er veel gespeeld wordt. Op familiefeesten komt iedereen wel met zijn curverbak met spellen, dan wordt er wel veel gespeeld.

BSM
Als ik dat zo hoor: veel kopen, weinig tijd. Hoe groot is de spellencollectie momenteel bij huize Cannaerts?

Bart Cannaerts
Je moet dat niet overdrijven. Een honderdtal denk ik. Van kleine kaartspellen tot veel te grote dozen die nog ingepakt zijn.

BSM
En binnen die collectie, wat is uw favoriete spel?

Bart Cannaerts
Ik vind dat altijd moeilijk, want dat verschuift natuurlijk. Wat een all time favorite is, en waarvan ik vind dat het niet bekend genoeg is, dat is El Grande. Al oud hé! Dat was al graaf en indrukwekkend toen het betere spel nog in de kinderschoenen stond, volgens mij begin jaren ‘90. En mijn bedrijf heet Barbarossa, genoemd naar het boetseerspel van Klaus Teuber, nog voordat hij Kolonisten van Catan ontwikkeld heeft.

Bij mij is het begonnen toen mijn schoonbroer met Kolonisten van Catan bij ons thuis kwam, in ‘95 of zo. En dat opende zo’n poort van … Je had alleen maar Levensweg en Memory, en nu dit! En dan ga je opzoeken wat die mens nog allemaal gemaakt heeft. En hij heeft nog een hoop topspellen gemaakt, waaronder Barbarossa. En dat vind ik nog altijd een super leuk spel. We doen nu veel Codenames. Ik hou zowel van El Grande, een beetje meer strategie. Maar zo heel simpele spellen, Codenames is eigenlijk heel simpel, daar ben ik jaloers op. Want –ik ga je een klein geheim vertellen Bart- ik zou heel graag ooit zelf een spel bedenken. Meer zelfs, ik ben er al mee bezig geweest, met prototypes. Maar, het werd niet leuk genoeg bevonden, dus ben ik er voorlopig even mee gestopt. En dan ben ik super jaloers op Codenames, alléz, zo simpel. Dat is zo simpel: op drie minuten uitgeleg, maar het blijft plezier voor plezier zorgen! Daar ben ik jaloers op.

BSM
Dat begrijp ik.
Een klein vraagje tussendoor, want -u bent een enthousiaste verteller- heel wat vragen die ik had, die hebt gewoon al beantwoord.
Een favoriete spelkleur, hou je daaraan vast?

Bart Cannaerts
Als er een kleur is, dan kies ik groen.

BSM
Yes!

Bart Cannaerts
Ik heb vroeger heel veel Trivial Pursuit gespeeld. Groen was wetenschap, en ik ben een wetenschapper, dus toen is groen mijn dingetje geworden.

BSM
Dus toen zat er al een slimste mens in u?

Bart Cannaerts
Ja, qua wetenschappen. Maar helaas stellen ze in De Slimste Mens nooit wetenschapsvragen...

BSM
Spelregels. Het ene spel is heel kort uitgelegd, voor het andere neemt dat meer tijd in beslag. Neem je zelf de spelregels door?

Bart Cannaerts
Ja, ik doe dat heel graag, ik vind dat heel leuk om spelregels te lezen. En de meeste van mijn naasten, zowel vrienden als familie, vinden dat verschrikkelijk. Die vinden dat prima dat ik de regels al op voorhand lees. En ik leg ook graag een spel uit. Ik doe dat graag. Ik leg graag een spel uit, zo helder mogelijk. Vroeger bij de scouts werd ook altijd naar mij gekeken: “Jij moet het spel uitleggen”. Geen probleem, doe ik graag.

BSM
En als je op zoek bent naar nieuwe spellen, ga je dan online op zoek naar informatie over

Bart Cannaerts
Ja, online... soms kom je gewoon van het een naar het andere, en lees je dan over een of ander spel. Ik ga ook een beetje af op prijswinnaars, voor wat het waard is. Maar als een spel al zeven prijzen op de doos staan heeft, dan zal dat wel goed zijn.

BSM
Absoluut. Dat is een kwaliteitslabel.

Bart Cannaerts
Ik heb hier net de Gouden Ludo’s mogen uitreiken. Ze vroegen me wat een BV vraagt voor een dergelijke presentatie. Ik antwoordde: “Ik wil gewoon de drie winnaars mee naar huis.”

Daar ben ik heel blij mee. Ik heb de drie spellen bij. Ik heb wel een paar vrienden die ook into games zijn en meer spelen, en ik vraag hen wel eens wat er nieuw en goed is. En dan koop ik dat meestal gewoon en dan zie ik later wel om het te spelen.

BSM
Een laatste vraag: spelen BV 's ook spellen?

Bart Cannaerts
Ik weet van Jens Dendoncker dat hij een een hardere gamer dan mij is. Met gamen bedoel ik dan bordspellen. Lieven Scheire, weet ik ook, Jonas Geirnaert , en Thomas Huyghe, … Best wel wat eigenlijk.
Tijdens corona hebben we op het YouTube-kanaal van Thomas Huyghe wekelijks een livestream gedaan, waarin wij gewoon een gezelschapsspel speelden. Waaronder bijvoorbeeld Risk. Wat een super lange livestream was. Dan waren er driehonderd man die dat toch bleven volgen, wat ik dan absurd vond. Dus die mannen spelen ook. Ja, best wel wat BV’s eigenlijk. Net daarom denk ik: misschien moeten we in onze interviews meer in de verf zetten dat spellen spelen zo leuk is.

BSM
Ja absoluut. De spellenwereld kan extra reclame gebruiken. We merken dat er na corona echt wel een boost gekomen is.

Bart Cannaerts
Ja toch. Maar je zou toch denken –ik denk dat dat in De Standaard al wel eens gebeurt- dat een krant ook spellen bespreekt. In kranten bespreken ze boeken en nieuwe films. Ja, bespreek ook eens nieuwe spellen. Misschien denken ze dat het een niche is. Maar breder dan een spel spelen wordt het niet.

BSM
Nu gebeurt het wel af en toe. In de weekendbijlage van De Standaard bijvoorbeeld.

Bart Cannaerts
Ja, af en toe. Terwijl er iedere week nieuwe spellen uitkomen, toch? Dat moet ik je niet vertellen.

BSM
Mijnheer Canaerts, bedankt voor uw tijd, bedankt voor uw enthousiasme.

Bart Cannaerts
Graag gedaan.

BSM
En, tot aan een of ander spel.

Bart Cannaerts
Sowieso.

Twee Barten, beiden spelfanaat.
De ene is een slimmere mens dan de andere...

En na het poseren voor een foto, trok Bart Cannaerts terug naar de beursvloer om nog enkele spellen, samen met zijn gezin, te spelen.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Bericht door Dagmar »

Leuk interview! Dank.
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

Mooi mooi, dankjewel!!
Kire
Munchkin
Persoonlijke Ondertitel: BordSpelMania Fan!

Bericht door Kire »

Leuk interview! Kende hij BordSpelMania? Is hij hier (al) actief?
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Bericht door mazinho »

Bart schreef: Bart Cannaerts
Ja toch. Maar je zou toch denken –ik denk dat dat in De Standaard al wel eens gebeurt- dat een krant ook spellen bespreekt. In kranten bespreken ze boeken en nieuwe films. Ja, bespreek ook eens nieuwe spellen. Misschien denken ze dat het een niche is. Maar breder dan een spel spelen wordt het niet.

BSM
Nu gebeurt het wel af en toe. In de weekendbijlage van De Standaard bijvoorbeeld.
In NRC publiceert Lucas Brouwers met regelmaat in het Nederlands over bordspellen. Het toeval wil dat afgelopen zaterdag een bijlage in het teken stond van spellen. Lees je die bijlage digitaal, dan kan je doorklikken naar alle spelrecensies die hij ooit in NRC publiceerde.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Heerlijk!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!