Asmodee trekt de speldozen open voor Kerst

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Piet
Beheerder

Asmodee trekt de speldozen open voor Kerst

Bericht door Piet »

Asmodee Belgium lanceert dit najaar Unbox Now, een reeks spellen die voor iedereen plezant en toegankelijk zijn. Unbox Now is op die manier een soort kwaliteitslabel voor spellen die de titel moderne klassieker verdienen. 
We hadden het enkele weken geleden al over het onderzoek dat Asmodee Belgium liet uitvoeren bij 1000 Belgen. Uit het onderzoek blijkt dat goed de helft van de ondervraagden overwegen om een gezelschapsspel als geschenk te geven met Kerstmis of Nieuwjaar. Zo’n 47% van de ondervraagden geven aan dat ze blij zouden zijn met een spel als geschenk. Verder leren we uit het onderzoek dat mensen het liefst spelen met vrienden, hun kinderen of hun partner. 
Ook leuk om te weten: de respondenten vinden het ideaal om een spel te spelen met 4 spelers. 

De cijfers zijn voor Asmodee het sein om alle registers open te trekken met het Unbox Now label. Wanneer je een spel koopt met dat label, kan je vlot de code op de doos scannen en word je automatisch geleid naar een reeks anders kwaliteitsspellen. 

De spellen met het Unbox Now label zijn: Ticket to Ride, Ticket to Ride Europe, Dixit, Concept, 7 Wonders, 7 Wonders Duel, Pandemie, Unlock, Azul en Splendor. 
Het Unbox Now label is een ruime marketingcampagne van Asmodee. De spellenlijsten zijn voor de verschillende landen grotendeels gelijk, maar toch niet helemaal aangezien Asmodee niet overal dezelfde titels in portefeuille heeft. Zo heeft Asmodee Belgium voor het Franstalige gedeelte van het land Catan en Carcassonne in het Unbox Now programma, omdat de Franstalige versies van die spellen bij Filosofia zitten. 

Elke Asmodee-afdeling kiest wanneer de campagne gestart wordt. Voor Asmodee Belgium is er gekozen om de campagne te lanceren in de eindejaarsperiode.
De Nederlandstalige versie van de website is er blijkbaar nog niet. Voorlopig moeten we het doen met een Franstalige site. In Nederland is er wel een site beschikbaar, maar die geeft een ruimer assortiment.
Persoonlijke noot: Unbox Now lijkt mij een goede marketingstrategie. De spellen met dit label zijn al in tientallen miljoenen exemplaren de deur uitgegaan. Geen mens zal verbaasd zijn als je een titel uit deze reeks als geschenk geeft. 
Bovendien hebben alle spellen relatief eenvoudige spelregels (met uitzondering van 7 Wonders dat niet moeilijk is maar volgens mij wel een stevige instap heeft). Voor nieuwe spelers of buitenstaanders uit de hobby is dat alleen maar een voordeel. 
Bijlagen
TTRE.jpg
(98.88 KiB) Nog niet gedownload
Pandemic.png
7WD.jpg
Unlock.jpg
Concept.jpg
(29.7 KiB) Nog niet gedownload
7Wonders.jpg
Dixit.jpg
Splendor.jpg
Azul.jpg
TTR.jpg
Unbox_now.jpg

Labels:
rvlieshout
Geheim Genootschap

Re: Asmodee trekt de speldozen open voor Kerst

Bericht door rvlieshout »

Geeft me heel erg 'Wij van wc-eend' vibes dit.... :)
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

rvlieshout schreef: Geeft me heel erg 'Wij van wc-eend' vibes dit.... :)
Nu ben ik wel benieuwd naar een uitleg over die wc-eend? Nederlandse slogan of zo? :D

Awel, het was me in de winkel ook wel opgevallen maar eerder 'wat is dat nu weer'. Uiteindelijk wel even opgezocht nadat ik het voor de derde keer was tegengekomen.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

AlliantieAJ schreef:
Nu ben ik wel benieuwd naar een uitleg over die wc-eend? Nederlandse slogan of zo? :D

Awel, het was me in de winkel ook wel opgevallen maar eerder 'wat is dat nu weer'. Uiteindelijk wel even opgezocht nadat ik het voor de derde keer was tegengekomen.
Daar is gewoon een wikipediapagina voor :D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wij_van_W ... en_Wc-eend
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Is niet veel meer dan een digitale reclamefolder, met inderdaad een toefje wc-eend.
Het zij zo, ik heb er geen behoefte aan.
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Erwin schreef:
Is niet veel meer dan een digitale reclamefolder, met inderdaad een toefje wc-eend.
Voor veelspelers is er zeker geen nood aan dergelijke labels. Maar ik vind het wel een interessante oefening om na te denken over welke spellen een dergelijk label kunnen krijgen; In Duitsland zit er bijvoorbeeld Bezzerwisser bij, terwijl dat in Vlaanderen nauwelijks aan bod is gekomen.
En toen we bij Asmodee waren, vroegen we ons spontaan af of 7 Wonders: Architects niet beter zou passen dan 7 Wonders. Het spel heeft immers een veel vlottere instap.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Piet schreef:
Erwin schreef:
Voor veelspelers is er zeker geen nood aan dergelijke labels. Maar ik vind het wel een interessante oefening om na te denken over welke spellen een dergelijk label kunnen krijgen; In Duitsland zit er bijvoorbeeld Bezzerwisser bij, terwijl dat in Vlaanderen nauwelijks aan bod is gekomen.
En toen we bij Asmodee waren, vroegen we ons spontaan af of 7 Wonders: Architects niet beter zou passen dan 7 Wonders. Het spel heeft immers een veel vlottere instap.
Mijn desinteresse komt eigenlijk niet eens zozeer voort uit mijn veelspelerschap.

Ik vind een kwaliteitslabel, dat een uitgever baseert op basis van het keuren van het eigen vlees, per definitie oninteressant en bijna lachwekkend.

De Nederlandse Unbox Now tak zette vorig jaar sterk in op innovatie. Dat was net zo belachelijk, aangezien de Asmodee groep erg goed is in heruitgeven en uitmelken van bestaande concepten.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Erwin schreef:
Piet schreef:
Erwin schreef:
Mijn desinteresse komt eigenlijk niet eens zozeer voort uit mijn veelspelerschap.

Ik vind een kwaliteitslabel, dat een uitgever baseert op basis van het keuren van het eigen vlees, per definitie oninteressant en bijna lachwekkend.

De Nederlandse Unbox Now tak zette vorig jaar sterk in op innovatie. Dat was net zo belachelijk, aangezien de Asmodee groep erg goed is in heruitgeven en uitmelken van bestaande concepten.
Ik weet niet of je het echt moet zien als een kwaliteitslabel dat branche breed geldt. Het Unox Now logo heeft niet zozeer te maken met wat ze zelf van het spel vinden of hoe goed ze zichzelf vinden, maar meet met de bewezen verkopersaantallen en de BGG ranking inclusief de tijd dat die spellen al hoog in de ranking staat i.c.m. het gewicht van de spelregels en mechanismes.

Zelf zie ik het meer net als een artiest die een Greatest Hits album uitbrengt of zoals je bijvoorbeeld vroeger op de Ps2 de Platinum Collection had. Dat waren spellen van Sony die een X aantal keer waren verkocht en die onder dat label werden verkocht als een soort van Greatest Hits.

Ik vind het eigenlijk wel slim van Asmodee gezien het assortiment spellen dat ze hebben. Zeker voor winkels als een Intertoys is het een goed handvat als je spellen besteld om te weten of het bij de doelgroep past.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Eens met Edwin. Daarnaast is Asmode een distributeur en met het Unbox label hebben wel alle merken een gezamenlijk logo. Dit logo krijgen alleen de spellen die zich al bewezen hebben. Het geeft beginnende spellenliefhebbers een richting welke spellen goed zijn. Niets mis mee lijkt mij.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik vraag me vooral af of het voor de gemiddelde bezoeker van unbox duidelijk is dat de website bij distributeur Asmodee hoort en geen onafhankelijk platform is. Het is niet erg om je eigen spellen te promoten, maar wel graag openlijk (zoals wc-eend bijvoorbeeld keurig deed).
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

Dagmar schreef: Ik vraag me vooral af of het voor de gemiddelde bezoeker van unbox duidelijk is dat de website bij distributeur Asmodee hoort en geen onafhankelijk platform is. Het is niet erg om je eigen spellen te promoten, maar wel graag openlijk (zoals wc-eend bijvoorbeeld keurig deed).
Dit is inderdaad het meest storende van dit label. Vooral op de Nederlandstalige site en socials ( daar staat geen ‘by asmodee’ onder het logo, zoals op de Franstalige site) is het zeer onduidelijk dat het om een asmodee label gaat. De gemiddelde consument zal ook niet eens weten dat asmodee uitgever en distributeur is. Er wordt gesuggereerd dat het een website/label is die je laat zien wat de beste/ leukste spellen zijn. Dat is onzin. Het zijn de leukste asmodee spellen, volgens asmodee.

Het mag dus wat mij betreft, en dit zeg ik dus als consument, wat duidelijker dat dit gewoon een reclame folder is van asmodee. Als dit duidelijk is, is er niks mis mee verder. Niet my cup of tea, maar niet zo veel mis mee.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Helemaal onderaan staat op de Nederlandse unboxnow site wel Asmodee groep vermeld. Duidelijk genoeg, maar het voornaamste is dat het unbox now in Nederland nog niet zoveel wordt gepromoot. Op SpellenSpektakel is op de stand van Asmode daar nauwelijks reclame voor gemaakt volgens mij. Je kon als demoer een T-shirt met het logo van Asmode of met unbox now aandoen.

Ik weet van een lokale winkelier dat hij de unbox now uitingen ook nog niet goed snapt. In zijn winkel zie ik daar wel wat van terug komen, maar helaas snapt de winkelier het concept er dus niet echt van.
Ergens lijkt er dus wat mis te gaan in de communicatie zodat het voor iedereen zowel winkeliers als consument duidelijk is wat er met de unbox now reclamecampagne/logo wordt bedoeld.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik denk dat de gemiddelde consument ook niet weet wat Asmodee is overigens en dus ook niet weet dat dat de organisatie is achter verschillende bekende merken. Als je dat niet weet dan zie je op de Unbox site (die inderdaad denk ik niet heel bekend is) spellen van verschillende merken en daardoor lijkt het inderdaad of het een plaats is waar je onafhankelijk spellenadvies kan krijgen. Het goede nieuws is wel dat er daadwerkelijk goede spellen worden getipt.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Dagmar schreef: Het goede nieuws is wel dat er daadwerkelijk goede spellen worden getipt.
:thumbup:
En is dat niet het belangrijkst voor nieuwe spelers en onwetende consumenten?
Afbeelding