I split, you choose in The Great Split

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
SvAtje
Standaard moderator

I split, you choose in The Great Split

Bericht door SvAtje »

In de planning van dit jaar van 999 Games is The Great Split opgenomen waarin gebruik wordt gemaakt van het bekende spelmechanisme “I split, you choose”.

Elk van de zes rondes verdelen de spelers hun handkaarten in twee delen en stoppen deze vervolgens in hun portemonnee. Iedereen geeft zijn portemonnee aan de speler links van hem of haar. Dan kiezen alle spelers één van de twee groepen kaarten uit de portemonnee die ze hebben ontvangen en geven het andere deel weer terug aan de speler rechts van hen.

Alle kaarten, die verschillende rijkdommen bevatten, worden aan de verzameling toegevoegd. Die verzameling bevat een tiental ontwikkelingssporen op een fraai dual-layered bord die iedere speler voor zich heeft.
Aan het einde van de derde, vierde en zesde ronde volgt er een telling, waarbij iedere soort rijkdom op verschillende manieren punten oplevert.
Degene die de beste combinatie van rijkdommen weet te verzamelen, wordt de winnaar.

Het spel is ontworpen door Hjalmar Hach en Lorenzo Silva en het artwork is verzorgd door Weberson Santiago.
  • Spelers: 2-7 spelers
  • Leeftijd: vanaf 8 jaar
  • Speelduur: 45 minuten
Website uitgever:
Bijlagen
A4DC53A3-EDA9-4F89-AC51-FD69B6EB48C7.png
(424.95 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: I split, you choose in The Great Split

Bericht door Lucky Jack »

Ik vind het 'I split, you choose' best een leuk mechanisme in bijv. Dynasties en een kort potje Hanamikoji kan ik ook wel waarderen, maar of ik nou een heel bordspel rondom het concept wil spelen vraag ik mij af.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Vond Sunday Split ook altijd wel leuk. Kort spelletje. Deze ook eens volgen en kijken.

Tot en met 7 spelers kan ook met weinig spellen dus zeker interessant.
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Het is ook niet mijn favoriete mechanisme. Maar het feit dat het goed met 7 spelers kan is inderdaad wel een grote plus. Wie weer belandt het daardoor toch in mijn collectie.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Ik houd het met interesse in de gaten! Eens in de 2 maanden speel ik een spel in een groepje van 6. Vereiste daarvoor is dat het makkelijk te onthouden is hoe het ook alweer ging, omdat er vaak een paar maanden tussen zit. Dus ik ga vooral uitzoeken of het intuïtief speelt, niet te veel onnodige mechanics heeft en dus lekker gestroomlijnd aanvoelt. Het mechanisme trekt mij en de andere spelers in elk geval wel; I split, you choose vinden we een leuke vorm van interactie.
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Aarzel niet als je de kans krijgt om dit spel te spelen.
Het principe van een set kaarten te splitsen om aantrekkelijk te zijn voor een ander maar om zelf ook genoeg over te houden, werkt perfect. Bovendien stoort het niet dat je met een grote groep speelt, want iedereen is tegelijkertijd aan het spelen.

Het enige minpuntje dat door twee spelers aangehaald werd bij een tweede partijtje: je hangt af van de kaarten die je op handen krijgt. Ik weet niet of dit echt zo echt. Het kan evengoed zijn dat ze hun verlies niet goed konden verwerken.

Aanradertje, zeker voor grote groepen.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Heb net online een review gekeken. Ze waren enthousiast over het spel maar mijn interesse is toch gedaald.

Ik vindt op sporen omhoog gaan normaal leuk. Maar dat komt omdat die sporen nieuwe beloningen geven die ik tijdens het hoofdspel kan gebruiken of omdat je er een permanent voordeel mee kan unlocken zoals bij een technologiespoor bijvoorbeeld. Hier doen de sporen helemaal niets anders dan gewoon punten geven die je aan het eind optelt.

Dit spel is letterlijk kaarten splitten, tegenstander kiest wat hij wil houden links jij kiest wat je wilt houden van speler rechts en je krijg van links wat over is terug. Dat is een leuk mechanisme vind ik. Maar dat is dan ook gelijk alles. Want de kaarten die je terugkrijgt laten je op de sporen vooruit gaan wat alleen maar leidt tot punten. Ik had graag meer keuze gehad hoe je die sporen kon inzetten of dat het spel wat meer omhelsde.

Het voelt alsof je split en kiest en daarna je administratie in een Excel bijwerkt.

Mocht iemand een keer hem in de spellen groep meenemen wil ik hem wel proberen. Mogelijk heb ik een verkeerde indruk.
Bert_
Website beheerder

Bericht door Bert_ »

Mijn gedachten gaan gelijk op met die van Edwin, die het hier mooi onder woorden brengt.
Ik zou wel benieuwd zijn om het spel een keer te testen maar ben niet zo tempted om aan te schaffen.

Spellen die het mechanisme echt hebben verwerkt met andere zaken speel ik wel erg graag, zoals bijvoorbeeld Dynasties.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Bert_ schreef: Mijn gedachten gaan gelijk op met die van Edwin, die het hier mooi onder woorden brengt.
Ik zou wel benieuwd zijn om het spel een keer te testen maar ben niet zo tempted om aan te schaffen.
Ook mijn gedachten! Wel een keer spelen, maar niet direct een aanschaf.

Een toppertje met zulke elementen erin is wat mij betreft Hanamikoji, wel uitsluitend voor 2 spelers.
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

De analyse die je maakt, klopt niet helemaal. Je gaat in verschillende sporen vooruit. Maar vooruitgaan levert ook op dat je af en toe op een ander spoor vooruit mag. Op dat vlak is het eigenlijk vergelijkbaar met spellen zoals Clever: als je op een spoor vooruitgang boekt, krijg je iets op een ander spoor.
Een blijvend voordeel is het evenwel niet. Daar heb je gelijk in.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

The Great Split is sinds vorige week verkrijgbaar.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Eerst het twee keer met de vrouw gespeeld. Mwah.
Maar gisteren op de club met 5 spelers en dat was geweldig!
Dat beviel zo goed dat we het erna nog een keer met drie hebben gespeeld.
Mijn conclusie: een leuk familiespel met veel interactie, want je moet constant in de gaten houden hoe de sporen van je linker- en rechterbuur er voorstaan.
Maar met z’n tweeën komt dit niet uit de verf.
Een blijvertje voor mij.
Afbeelding
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

roubosga schreef: Eerst het twee keer met de vrouw gespeeld. Mwah.
Mijn conclusie: een leuk familiespel met veel interactie, want je moet constant in de gaten houden hoe de sporen van je linker- en rechterbuur er voorstaan.
Een blijvertje voor mij.
Heb je met de aangepaste regels voor 2 gespeeld? Mij beviel het wel met 2, doordat je meer kaarten moet afleggen kun je daarmee toch flink sturen.
Mijn potje met 6 viel dan weer tegen. Dit lag mogelijk aan de samenstelling van de groep. In theorie speelt iedereen tegelijkertijd, maar het verschil in speeltempo zorgde ervoor dat op momenten de ene speler nog bezig was de kaarten te splitsen, terwijl een ander al klaar was met de ronde (dus kaarten gesplitst, doorgegeven, ontvangen, teruggegeven, teruggekregen én sporen aangepast). Dat werd zeer onoverzichtelijk.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

olavf schreef:
roubosga schreef: Eerst het twee keer met de vrouw gespeeld. Mwah.
Een blijvertje voor mij.
Heb je met de aangepaste regels voor 2 gespeeld? Mij beviel het wel met 2, doordat je meer kaarten moet afleggen kun je daarmee toch flink sturen.
Mijn potje met 6 viel dan weer tegen. Dit lag mogelijk aan de samenstelling van de groep. In theorie speelt iedereen tegelijkertijd, maar het verschil in speeltempo zorgde ervoor dat op momenten de ene speler nog bezig was de kaarten te splitsen, terwijl een ander al klaar was met de ronde (dus kaarten gesplitst, doorgegeven, ontvangen, teruggegeven, teruggekregen én sporen aangepast). Dat werd zeer onoverzichtelijk.
Ja we speelden het met de aangepaste regels, maar met meer spelers vind ik het toch interessanter.
Het onoverzichtelijke viel in mijn groep wel mee omdat we hadden afgesproken dat iedereen op elkaar wacht voordat men verder gaat met blokjes verschuiven.
Afbeelding
Plaats reactie