Klaus Teuber overleden

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Piet
Beheerder

Klaus Teuber overleden

Bericht door Piet »

Op 1 april 2023 is Klaus Teuber gestorven. De man die wereldberoemd werd met De Kolonisten van Catan werd 70.

Foto: Wikipedia
Klaus Teuber ontwikkelde al spellen van in de jaren '80. Hij viel voor het eerst in de prijzen met Barbarosa, waarmee hij Spiel des Jahres winnaar werd in 1988. Diezelfde prijs werd later ook binnengehaald met Adel Verplicht (1990), Drunter & Drüber (1991) en Catan (1995). Met dat laatste spel (en de tientallen varianten en uitbreidingen) kon Teuber zijn hele verdere carrière zonder probleem uitbouwen.
Teuber werd één van de meest succesvolle spelauteurs door Catan. Het spel bracht een nieuwe en frisse wind in de spellenwereld. Het spelsysteem is behoorlijk eenvoudig, maar biedt toch voldoende diepgang. Het dobbelgeluk zorgt ervoor dat het een familiespel blijft, maar toch kunnen veelspelers zich wel amuseren met een potje Catan. Bovendien heeft het spel een bijzondere reputatie opgebouwd omdat het door zeer veel hobbyspelers genoemd wordt als hun eerst contact met de moderne bordspellen.
Voor mensen die al wat langer in de hobby zitten, zullen Adel Verplicht en Drunter & Drûber zeker ook nog tot de verbeelding spreken. De beide spellen zorgden op hun eigen manier voor vernieuwing in de spellenwereld en lol aan de speltafel.

Bij de spellen die niet met de prijs Spiel des Jahres aan de haal gingen, moeten we zeker Leeuwenhart (2003) (en die iets vinniger voorganger Löwenherz), Land in Zicht (1996) (en die iets beter Neuen Entdecker), Asterix en de Romeinen (1990) en Noorderwind (2014) vermelden. Stuk voor stuk spellen die voor het juiste doelpubliek wat betekend hebben.
De laatste jaren droogde het creatieve brein wat op, maar er werd nog volop verdergewerkt aan de varianten van Catan.
Bijlagen
catan.jpg
Klaus_Teuber_2017_(cropped).jpg

Labels:
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Klaus Teuber overleden

Bericht door Jerome »

Door Catan herleefde mijn liefde voor het bordspel. Eeuwige dank aan Teuber daarvoor.
Ben er verder wel even stil van…
Hippe
Professor Pimpel

Bericht door Hippe »

wow, een grootheid is niet meer. Wat in het stuk staat geldt voor mij ook. Dankzij Catan is het bordspelvirus weer aangewakkerd! Heeft me veel gebracht!
Afbeelding
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

Of je nu fan bent van Catan of niet: zijn invloed voor de moderne bordspellenwereld kan onmogelijk overschat worden. Het is Kolonisten van Catan dat meer dan 25 jaar geleden de moderne bordspellenrenaissance in gang heeft gezet, en een hele reeks nieuwe spellen geïnspireerd heeft. Ook voor mij is het Catan dat mij 25 jaar geleden terug in de hobby gezogen heeft.

Dit is een groot verlies voor de bordspellenwereld, en hij gaat gemist worden.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ook ik ben hier stil van.
Catan is dan wel niet het spel dat mij in contact heeft laten komen met de moderne bordspellen (dat was Carcassonne), maar ik weet wel hoe belangrijk Catan was en nog steeds is voor onze hobby.
Wellicht is dit verdrietig nieuws een goede reden om weer eens een keer Catan te spelen.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Na Wim de Bie alweer een jeugdheld met levenslange impact die ons ontvalt. Verdrietig nieuws.
Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ook voor mij begon het spellenavontuur met een klein rood doosje met een ondergaande zon er op. Wat heeft deze man ongelofelijk veel mensen ontzettend veel speelplezier bezorgd.

Rust zacht, Klaus.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Toch jammer dat hij maar 70 jaar is geworden. Is tegenwoordig helemaal niet oud. Sterkte voor de nabestaanden en zoals hier veel gezegd hulde voor wat hij voor onze hobby heeft betekend.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Je hebt een tijd vóór Kolonisten en een tijd erna en in die zin is 1995 het jaar 0 in de bordspellengeschiedenis. Dat maakt Teuber voor mij toch een beetje onsterfelijk. Helaas heeft hij daar zelf niks meer aan.
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Er is nogal wat aandacht van de mainstream media voor het overlijden van Klaus Teuber. Een greep uit het aanbod:

VRT Nieuws
NOS
NRC
Standaard
Het laatste nieuws
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Een icoon is niet meer. Als kind las ik altijd zijn naam op de Catandoos. Een spel met auteur vond ik fascinerend. Zijn naam staat daardoor in mijn geheugen gegrift. Vele potjes Catan hebben we vroeger gespeeld. Hij zal altijd doorleven in zijn spellen.
Afbeelding