Heruitgave El Grande bij Lucky Duck Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
SvAtje
Standaard moderator

Heruitgave El Grande bij Lucky Duck Games

Bericht door SvAtje »

Lucky Duck Games Polska heeft bekend gemaakt dat in het najaar een heruitgave van het befaamde area control spel El Grande gaat uitbrengen met vernieuwd artwork. Of dit ook betekent dat Hans im Glück ook een heruitgave heeft gepland, is mij op dit moment niet bekend.

Voor wie zich nog niet zo lang in deze speelse hobby begeeft: El Grande, winnaar van Spiel des Jahres 1996, speelt zich af in middeleeuws Spanje waar de lokale heren het verzwakte gezag van de koning uitbuiten door hun invloed in de provincies te vergroten.

In elke ronde bieden spelers met actiekaarten, waarmee er caballeros in provincies kunnen worden geplaatst - de belangrijkste eenheden in het spel. Veel complexiteit, lage geluksfactor en veel interactie maken El Grande een traktatie voor fans van area control spellen.

Het spel is ontworpen door Wolfgang Kramer en Richard Ulrich. Het artwork is verzorgd door Dorus Matthäus.
  • Spelers: 2-5 spelers
  • Leeftijd: vanaf 12 jaar
  • Speelduur: 60-120 minuten
Website uitgever:
Bijlagen
21E29937-D930-4F89-B276-713BB8814FEB.jpeg

Labels:
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Heruitgave El Grande bij Lucky Duck Games

Bericht door Fregonar »

Na al die jaren nog een van de beste spellen ooit gemaakt, wat mij betreft.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Fregonar schreef: Na al die jaren nog een van de beste spellen ooit gemaakt, wat mij betreft.
... wat ongeveer hetzelfde is als zeggen dat de Volkswagen Kever een van de beste auto's was ooit gemaakt. Wat natuurlijk niet waar is, zonder de plek in de geschiedenis te ontkennen die deze auto heeft ingenomen. Leuk dat ie in een nieuw jasje komt. Die nieuwe Kever was geen succes trouwens.
Afbeelding
vrieskist
Hazelnoot Ridder

Bericht door vrieskist »

Ooit wel eens gespeeld, maar dit was ook het spel waarin ik erachter kwam dat ik niet zo goed ben in area control :lol:
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Qua spelmechanieken een prachtig spel, en voor z'n tijd ook een prima productie. Terecht dat het een nieuwe versie krijgt want veel dingen zouden we vandaag de dag toch anders doen. (die mini-kaartjes, een spelerstableau voor je blokjes, die blokjes vervangen door iets meer thematisch zoals meepeltjes, etc.)

Dat gezegd hebbende, ik ben ook blij dat er hier niet óók een cutesy bosdiertjes-saus over gegoten is en het toch een beetje stijlvol spelleke blijft.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Fregonar schreef: Na al die jaren nog een van de beste spellen ooit gemaakt, wat mij betreft.
Eens, ik vind dit nog steeds een van de kroonjuwelen in mijn collectie.

Ik heb begrepen dat er regeltechnisch weinig tot geen nieuws in deze versie zit. Ik neem kennis van het smaakvolle uiterlijk, maar zal vermoedelijk geen exemplaar kopen.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Eis-T schreef: Qua spelmechanieken een prachtig spel, en voor z'n tijd ook een prima productie. Terecht dat het een nieuwe versie krijgt want veel dingen zouden we vandaag de dag toch anders doen. (die mini-kaartjes, een spelerstableau voor je blokjes, die blokjes vervangen door iets meer thematisch zoals meepeltjes, etc.)

Dat gezegd hebbende, ik ben ook blij dat er hier niet óók een cutesy bosdiertjes-saus over gegoten is en het toch een beetje stijlvol spelleke blijft.
Ik heb de 999 games big box editie. Afgezien van het nu kartonnen kasteel heeft deze wel veel leuks. Een draaischijf om regio's te kiezen, meeples ipv blokjes.
Het is één van mijn favoriete spellen die ik desondanks bijna nooit win. Hopelijk vanavond weer op tafel, want de kalender met challenges dicteert een middeleeuws thema
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

pieter.schutz schreef: Ik heb de 999 games big box editie. Afgezien van het nu kartonnen kasteel heeft deze wel veel leuks. Een draaischijf om regio's te kiezen, meeples ipv blokjes.
De draaischijven zaten al in de originele versie. Maar inderdaad veel extra's in de Big Box, uitbreidingen die ik door mijn -ondertussen gelukkig wat getemperde- verzamelwoede, apart heb moeten aanschaffen.
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Eis-T schreef: Dat gezegd hebbende, ik ben ook blij dat er hier niet óók een cutesy bosdiertjes-saus over gegoten is en het toch een beetje stijlvol spelleke blijft.
Helemaal mee eens! (Al zullen sommigen uit onze spellenclub dit tegenspreken)
Afbeelding
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

SvAtje schreef: Of dit ook betekent dat Hans im Glück ook een heruitgave heeft gepland, is mij op dit moment niet bekend.
Het logo op de afbeelding van de nieuwe uitgave doet me sterk vermoeden van wel...

Volgende vraag zal zijn: "Verschijnt er opnieuw een Nederlandse editie?" De originele editie en de Big Box-versie verschenen eerder bij 999 Games.
Afbeelding
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Topspel, goed dat er een nieuwe versie komt. Na al die jaren wat mij betreft nog steeds de beste area control / majority die er is. Ik ben benieuwd wat ze met de nieuwe versie gaan doen.
Recent gespeeld:
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

tsja area control is niet zo mijn ding, ik vind het dan ook een prut spel en doe dit spel liever niet. Dus die heruitgave had voor mij niet gehoeven

Ik leer liever een nieuw spel kennen dan datgene wat er al is nog eens in een ander uitgave te zien (los van of ik het goed vind of niet).

(om even wat van de andere kant te laten horen dan alleen de jubelende verhalen :P )
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

humske schreef: tsja area control is niet zo mijn ding, ik vind het dan ook een prut spel en doe dit spel liever niet. Dus die heruitgave had voor mij niet gehoeven

Ik leer liever een nieuw spel kennen dan datgene wat er al is nog eens in een ander uitgave te zien (los van of ik het goed vind of niet).

(om even wat van de andere kant te laten horen dan alleen de jubelende verhalen :P )
Hahaha, heel goed. Misschien een generatie dingetje. Speelde dat spel 'vroeger' heel vaak met vrienden. Verademing na de ellenlange potjes Risk of Diplomacy. Heb niet eens zo lang geleden de big box aangeschaft. Kreeg hem nauwelijks op tafel. Alleen zoon 2 (die heden dol is op Wolven) krijg ik zo ver. En met twee is El Grande uitgesproken suf. Verder viel me tijdens de schaarse potjes die we wel met 3 of 4 speelden op, dat ik een sterk gevoel van controleloos strooien van blokjes kreeg. De chaos die elke keer ontstaat, blijft wel grappig. Echter Big box weer verkocht. Oude versie op de kop getikt. Blijft een 9 voor mij, maar meer for old times sake.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

humske schreef: tsja area control is niet zo mijn ding, ik vind het dan ook een prut spel en doe dit spel liever niet. Dus die heruitgave had voor mij niet gehoeven

Ik vind dit op zich wel een goede trend. Even los van de keuze voor dit specifieke spel of het genre dan want dat kan je smaak niet zijn natuurlijk.

Er zijn meerdere titels die ondanks hun leeftijd nog altijd zeer hoog worden gewaardeerd maar out of print zijn en dus slecht aan te komen. Ieder jaar krijgt onze hobby er nieuwe enthousiastelingen bij. Het is dan fijn dat zo een topper weer beschikbaar wordt. Als het spel zonder het overdreven te-deluxificeren er mooier uit ziet is alleen maar meegenomen.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Heruitgaves van oude topppers vind ik bij spellen net zo'n goed idee als bij boeken. Zo krijgt iedereen de kans om van die klassiekers te genieten.

El Grande is wat mij betreft zo'n spel. Het steekt nog steeds met kop en schouders uit boven 99% van alle spellen die daarna verschenen zijn. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is het minimale vereiste spelersaantal van vier. Maar dan is het ook een feest dat z'n gelijke niet kent.
Afbeelding
Plaats reactie