Marrakesh: Essential Edition

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Marrakesh: Essential Edition

Bericht door Bart »

Bij White Goblin Games verscheen deze week Marrakesh: Essential Edition, een spel van de gerenommeerde spelauteur Stefan Feld.

In Marrakesh vertegenwoordigen de spelers een familie die met andere invloedrijke families in de stad wedijvert om de meest eervolle titels te behalen. Dat doen ze door vakkundig gebruik te maken van assistenten en middelen die ze ter beschikking krijgen. De speler die hierin het beste slaagt, wordt de nieuwe oppermufti van Marrakesh.

Afbeelding

Het hoofdbord wordt gevuld met verschillende tegels: schriftrollen in de hogescholen, luxe artikelen in de soukhs en drie willekeurige wisselkantoren. Er komen willekeurig getrokken poorten en een riviertegel voor ieder seizoen.
De spelers krijgen een individueel spelersbord, zes oasetegels, een publieksschijf, hulpbronnen (water, dadel en een dinar). Ze hebben op het bord ook nog een visser, een leerling-imam en een hoveling.

Marrakesh wordt gespeeld over drie seizoenen, die elk uit vier beurten bestaan. Iedere ronde kiezen spelers gelijktijdig en in het geheim drie gekleurde blokjes -"keshi's" (afgeleid van Marrakesh)- van achter hun scherm. In totaal zijn er twaalf verschillende kleuren, die beroepen of goederen voorstellen. Vervolgens plaatsen ze in beurtvolgorde de passende gekleurde assistenten op hun spelersbord. Hiermee kunnen ze later acties uitvoeren. Daarna worden alle blokjes in de kubustoren worden geworpen. Deze toren bepaalt welke blokjes opnieuw beschikbaar komen.

In beurtvolgorde kiezen de spelers 1 of 2 van de blokjes van dezelfde kleur en plaatsen ze in de passende wijken op hun spelersbord. De blokjes verbeteren toekomstige acties in dezelfde kleur. Vervolgens activeren de spelers de regio's waar ze een assistent hebben geplaatst. Voor elke assistent hebben ze twee opties: een blokje in de kleur van de wijk uit de algemene voorraad nemen of de actie van de wijk uitvoeren.
Met acties kunnen spelers rijkdom verwerven. Deze kan worden ingewisseld voor invloed in de stad. Het uitvoeren van verschillende acties levert ook bonussen op en verbetert acties nog meer naarmate het spel vordert.

Een ronde eindigt als alle spelers hun drie assistenten hebben gebruikt. Eventueel wordt er nog een rivierbonus bepaald. Na ieder seizoen volgt een puntentelling.

Marrakesh eindigt na het derde seizoen. Elke voltooide wijk is tien punten waard. Daarnaast scoren spelers met hun drie meest waardevolle oasetegels en ze krijgen punten voor de resterende hulpbronnen en goederen. Deze punten worden samengeteld met de punten die in de loop van het spel zijn verdiend om de winnaar te bepalen.

Afbeelding

Marrakesh: Essential Edition (White Goblin Games / Queen Games - 2023)
  • auteur: Stefan Feld
    grafisch werk: Franz Vohwinkel en Patricia Limberger
    aantal spelers: 2 tot 4
    leeftijd: vanaf 14 jaar
    spelduur: 120 minuten
Website uitgever: White Goblin Games
Bijlagen
3541061824[1].jpg
Marrakesh_3D-1024x1024[1].png

Labels:
rvlieshout
Geheim Genootschap

Re: Marrakesh: Essential Edition

Bericht door rvlieshout »

Essential??

van dale: de kern vormend, heel belangrijk; = wezenlijk: van essentieel belang uitermate belangrijk

Iemand een idee waar deze ondertitel over gaat?
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Wat is trouwens het verschil tussen deze versie en “De City Collection” van €130,-!?
Op de website van WGG worden beide anders beschreven.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

roubosga schreef: Wat is trouwens het verschil tussen deze versie en “De City Collection” van €130,-!?

Classic edition is groter, luxere materialen waaronder een playmat en alle keshi's zijn van hout.

Voor alle verschillen zie hieronder:

https://devirinvestments.s3.eu-west-1.a ... lowres.pdf
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

rvlieshout schreef: Essential??

van dale: de kern vormend, heel belangrijk; = wezenlijk: van essentieel belang uitermate belangrijk

Iemand een idee waar deze ondertitel over gaat?
Wellicht is "essential" Drents dialect voor "uitgeklede"? :-)
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Nouja de omschrijving klopt wel. Alles wat van groot belang is om te spelen is zit er in toch? Alleen de extra opsmuk niet.

Ik vindt juist de Classic een misleidende term. Als het Essential en Deluxe Edition of Essential en XL Edition had geheten was het duidelijker.
rvlieshout
Geheim Genootschap

Edwin84 schreef:
roubosga schreef: Wat is trouwens het verschil tussen deze versie en “De City Collection” van €130,-!?

Classic edition is groter, luxere materialen waaronder een playmat en alle keshi's zijn van hout.

Voor alle verschillen zie hieronder:

https://devirinvestments.s3.eu-west-1.a ... lowres.pdf
In dit geval is essential toch gewoon de reguliere editie?

*zucht*

Eerst hadden we een reguliere editie en eventueel een deluxe editie van spellen met extra zooi. Gaan we nu ook downgraden met een reguliere editie en een 'mindere' essential editie?

Al deze ondertitels vind ik een beetje consumentje misleiden eigenlijk...

Zeker als het verschil alleen in de kwaliteit van de componenten zit. Er is niets 'essentials' aan... En een spel 'classic' noemen op het moment van uitgeven slaat al helemaal nergens op inderdaad.
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Edwin84 schreef: Ik vindt juist de Classic een misleidende term. Als het Essential en Deluxe Edition of Essential en XL Edition had geheten was het duidelijker.
Namen als Essential, Deluxe of XL zeggen mij op zich niet zoveel, ik moet dan toch verder uitzoeken wat precies de verschillen zijn. Dat was bijvoorbeeld bij 'Viticulture Essential Edition' ook het geval. Het is gewoon een kreet die verzonnen is door de afdeling marketing.
Iemand die argeloos rondkijkt in een winkel zal bij om het even welke aanduiding denken dat het een bijzondere uitvoering is.
Als je niet zo goed bent in talen denk je misschien wel: essential = essentieel
Meenemen dus.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Ik denk dat er iets heel anders aan dit alles ten grondslag ligt…. Zolang het onduidelijk blijft wat Essential, Deluxe, Collectors en Classic precies inhouden, heb je een perfecte marketing stunt te pakken :lol:! Dus een tip voor elke uitgever: breng twee edities uit met onnavolgbare ondertitels en je hebt gespreksvoer en speculaties voor weken.

On-topic: Vroeger was ik groot Feld-fan, tegenwoordig niet meer zo. Marrakesh lijkt me leuke elementen bevatten dus deze zou ik graag eens spelen (of aanschaffen) als ik de kans krijg.
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca

Bericht door Fregonar »

Bert B. schreef: Dat was bijvoorbeeld bij 'Viticulture Essential Edition' ook het geval. Het is gewoon een kreet die verzonnen is door de afdeling marketing.
Ik ben het volledig eens dat er geen eenduidige definitie bestaat voor wat "Essential" nu juist wil zeggen en dat het voor de consument dus best verwarrend kan zijn, maar ik kan het niet laten om toch even te duiden wat binnen het Stonemaier Games-gamma de betekenis van "Essential" is: het is de editie die zij beschouwen als de definitieve editie, met de tweaks en toevoegingen (of weglatingen) die er in de loop van de tijd gekomen zijn en die "essentieel" zijn voor het spel.

Na Viticulture was er Viticulture Second Edition, en toen was er Viticulture Essential Edition, de enige die nog geproduceerd wordt, en de versie die het basisspel bevat inclusief enkele verbeteringen en toevoegingen (waarvan de belangrijkste de Grande-werker is).
De eerste Tuscany-uitbreiding voor Viticulture was een gigantische set modules (negen of zo) die niet allemaal even geslaagd waren. Tegenwoordig is er enkel nog "Tuscany Essential Edition" die een aantal modules weggelaten heeft en de andere modules herwerkt heeft tot drie duidelijke modules.
Between Two Cities was er, en toen was er een uitbreiding. In die uitbreiding zaten enkele zaken die als "essentieel" werden beschouwd voor het basisspel, en nu is er enkel nog "Between Two Cities Essential", met die uitbreiding-content. Geen oud basisspel meer, geen uitbreiding meer.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Waar ik nog niemand over heb gehoord zijn de enorm hoge prijzen die voor deze spellen gevraagd worden. Van 80-90 euro voor de essential edition tot 130-150 euro voor de classic edition.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Ik mis vooral de bijdragen van mensen die ons iets meer kunnen vertellen over het spel zelf. Wie heeft het al gespeeld? Hoe bevalt het? ...
Afbeelding
rvlieshout
Geheim Genootschap

sinead schreef: Waar ik nog niemand over heb gehoord zijn de enorm hoge prijzen die voor deze spellen gevraagd worden. Van 80-90 euro voor de essential edition tot 130-150 euro voor de classic edition.
Volgens mij had dit iets te maken met het productieproces en de plek van produceren (ik dacht Duitsland).

Maar dit kan een gevalletje klok en klepel zijn...
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Bart schreef: Ik mis vooral de bijdragen van mensen die ons iets meer kunnen vertellen over het spel zelf. Wie heeft het al gespeeld? Hoe bevalt het? ...
Gespeeld. Met twee spelers was ik echt onder de indruk en riepik tijdens het spelen: feld is back baby! Want zijn vorige spellen waren niet mijn ding…

Ik was zodanig onder de indruk dat ik het spel wou kopen. De Engelse versie welliswaar.

Vrienden van ons kochten hem en we speelden hem met vier… mijn enthousiasme was volledig weg. Downtime enorm! Het spelt duurt twee uur te lang. Je blijft wachten. En wachten. En wachten.

Top met twee! Met vier way te lang!

Komt niet in mijn kast. Zeker geen essential edition die gestript is en waar ze nog 80 euro voor durven vragen! Een schande! Dit is echt way te veel! Zelfs voor het materiaal. Als je hem echt wil. Koop hem bij queen games voor 130 euro. Koop de deluxe versie. Heb je alles in het hout. En geen lelijke kartonnen grondstoffen in doos. Heb je ten minste wat moois. En speel hem niet met meer dan 2.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

lordyazos schreef:
Bart schreef: Ik mis vooral de bijdragen van mensen die ons iets meer kunnen vertellen over het spel zelf. Wie heeft het al gespeeld? Hoe bevalt het? ...
Gespeeld. Met twee spelers was ik echt onder de indruk en riepik tijdens het spelen: feld is back baby! Want zijn vorige spellen waren niet mijn ding…

Ik was zodanig onder de indruk dat ik het spel wou kopen. De Engelse versie welliswaar.

Vrienden van ons kochten hem en we speelden hem met vier… mijn enthousiasme was volledig weg. Downtime enorm! Het spelt duurt twee uur te lang. Je blijft wachten. En wachten. En wachten.

Top met twee! Met vier way te lang!

Komt niet in mijn kast. Zeker geen essential edition die gestript is en waar ze nog 80 euro voor durven vragen! Een schande! Dit is echt way te veel! Zelfs voor het materiaal. Als je hem echt wil. Koop hem bij queen games voor 130 euro. Koop de deluxe versie. Heb je alles in het hout. En geen lelijke kartonnen grondstoffen in doos. Heb je ten minste wat moois. En speel hem niet met meer dan 2.
Je weet toch dat zowel de Essential als Classic Edition zowel Engels als Nederlands allemaal van Queen games zijn.

Nou vind ik zowel de Classic als Essential editie aan de prijs. Maar voor 50 euro verschil vind ik de Classic ook geen 50 euro meer waard. Bord wordt ook enorm in afmeting.
Plaats reactie