Quibbles is een snel en tactisch kaartspel voor 2 tot 5 spelers vanaf 8 jaar. Quibbles zijn kleine, kubusvormige wezentjes zonder armen en met lange oren, in bonte kleuren en vrolijke gezichtjes. Spelers proberen deze Quibbles te verzamelen en te ruilen voor meer waardevolle kaarten. Bij het maken van kaartsetjes worden punten gescoord. Winnaar is de eerste speler die 21 punten kan halen.
Een spelletje Quibbles is eenvoudig en snel geleerd. Dus ideaal voor gezinnen of als start of afsluiter van een spelavond.
Het kaartspel werd bedacht door spelontwerper en uitgever Michiel De Wit. Inspiratie voor Quibbles haalde Michiel bij "Cassino", een oud en wat gek kaartspel dat hij vroeger met schoolvrienden speelde. Quibbles heeft dezelfde mechaniek om kaarten te ‘vangen’. Voor de illustraties werd Roland MacDonald ingeschakeld. Rikabd is vooral bekend van het ‘zwaardere werk’, met grafisch werk voor Undaunted en Final Girl. Daarvoor ontwierp hij videogames, waarop de stijl van Quibbles geënt is. Om de 132 kaarten van een unieke illustratie te voorzien, werd vormgever Andrew Syrby gevraagd.
Michiel vertelt graag over zijn zoektocht naar de juiste figuurtjes: “Omdat het spel een rekenelement heeft, wilde ik de waardes van de kaarten graag aanschouwelijk maken. Op elke kaart een aantal wezentjes zetten dat correspondeert met de waarde leek me slim. Als Trekkie moest ik meteen aan de roemruchte Tribbles denken. Voor het prototype kwam ik illustraties tegen van vierkante wezens met oren. Alleskunner Lee D’Arcy heeft me uiteindelijk het zetje in de rug gegeven dat ik nodig had om ze de hoofdrol in mijn spel te geven.”
Gam'inBIZ is een kleinere Nederlandse uitgever. Daarom werd de start van deze crowdfunding opgezet met een kleinschalige campagne zonder marketingbudget. Sinds de start in 2018 heeft Gam’inBIZ al meer dan 20 spellen uitgegeven. De meeste daarvan zijn van auteurs uit diverse hoeken van de wereld, maar sommige spelen -zoals deze nieuwe Quibbles- zijn een eigen ontwerp. “Spellen uitgeven is voor mij een uit de hand gelopen hobby”, aldus oprichter Michiel de Wit, die naast Gam’inBIZ ook een kantoorbaan heeft als software-ontwikkelaar.
Links: