Friet of patat?

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Piet
Beheerder

Friet of patat?

Bericht door Piet »

Belgen en Nederlanders verschillen over één ding: eten we friet of patat? Maar een spelletje over de goudgele aardappelreepjes kunnen we allemaal smaken.

Fried Potatoes is een nieuw kaartspel voor liefhebbers van patat/friet. Bedoeling van het spel is jouw tegenstanders stevig te frituren tot jij alleen overblijft in het spel.
Het spel wordt gespeeld met 32 cijferkaarten en 24 kaarten met specialiteiten.
Fried Potatoes is ontwikkeld door de Amsterdammer Tibo Everaerts. Het is vanaf nu verkrijgbaar in een Nederlandstalige editie. Vanaf april of mei volgt de Engelstalige uitgave.
Bijlagen
FriedPotatoes3.jpg
FriedPotatoes2.jpg
FriedPotatoes.jpg

Labels:
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Friet of patat?

Bericht door siepie »

Kleine aanvulling, binnen Nederland zijn de meningen ook verdeeld, sterker nog bij ons in huis eet de 1 patat en de ander friet :lol:
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Haha, mijn moeder zei altijd patatfriet :lol:
Afbeelding
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

siepie schreef: Kleine aanvulling, binnen Nederland zijn de meningen ook verdeeld, sterker nog bij ons in huis eet de 1 patat en de ander friet :lol:
Vandaar de link die ik achter friet of patat stak. Moet je maar eens gaan lezen. :D
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Bericht door siepie »

Ah, ik had niet gezien dat het een link was. Grappig dat men in de rest van Nederland dan Noord-Brabanders elitair zou vinden vanwege het woord friet. Dat idee heb ik nu nooit gehad. En ik mag mezelf als naar Brabant geëmigreerde Hollander toch een ervaringsdeskundige noemen :lol:
De rest klopt wel ja, het gebruik van het woord friet of beter frites is toegenomen en dringt ook door naar het noorden.

Het spel ziet er wel grappig uit. Jammer dat het een Engelse titel heeft, maar ja in Amsterdam spreken ze dat nu eenmaal :silent: :roll:
Wie weet kom ik het een keer tegen, dan kan ik eens zien of het ook leuk speelt.
Afbeelding
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Geen idee dat in Zeeland die grens zo zuidelijk ligt volgens het onderzoek van Stroop in het gelinkte artikel. Zie daarin helaas alleen maar over Noord-Brabant gerept worden maar ook in de provincies Zeeland en Limburg gebruiken we deze benaming. Bij ons thuis in het Zeeuwse was het dus inderdaad altijd al friet! :D
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Verder had ik een collega die ooit een keer gezien was bij een patattent.
Zijn naam voor de rest van zijn loopbaan: Frans Frituur. :D
Afbeelding
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Mijn oudste kind, inmiddels volwassen (voor de wet dan...), ging ooit uit logeren toen hij 3 of 4 jaar oud was. En keek heel bedenkelijk toen de gastvrouw hem vertelde dat ze frietjes gingen eten. "Dat lust ik niet."
Maar even later: "Oooo, patatjes!"
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... frietgrens

Afgelopen week was het nog in het nieuws dat Rens, een freelancejournalist uit Tilburg en 'hartstochtelijk frietzegger', de tijd heeft genomen om 153 menukaarten van Nederlandse cafetaria's en snackbars onder de loep te nemen.
En daar kwam toch weer een andere "grens" uit dan boven of onder de rivieren.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Uiteraard is het friet en dat zeg ik als Noord-Brabander die heel veel friettenten heeft getest (is een database van, check frietopia). Ik sta daar niet voor niets bij de top 10 gebruikers die de meeste friettenten heeft beoordeeld. :roll: Daar beoordeel ik Nederlandse friettenten en voornamelijk hun friet.

Als ik afreis naar België bezoek ik standaard een frituur, want bij Belgen is de friet standaard vers en wordt er nog wel in ossewit gefrituurd. Dit laatste is in Nederland verboden en verse friet kom je in Nederland helaas zelden tegen. Meestal is het fabrieksfriet uit vriezer, dus een tip aan de Belgen die ons land bezoeken. Laat de Nederlandse friettenten mooi links liggen, jullie zijn standaard kwalitatief zoveel beter.

In Brugge heb ik trouwens het frietmuseum bezocht. Ik vind de frietcultuur die de Belgen hebben geweldig en ben daar eerlijk gezegd als Nederlander eigenlijk zelfs jaloers op.

Het artikel van Rens was ik mee bekend. Goed om te zien dat de frietgrens aan het opschuiven is naar het noorden want ik ben behoorlijk pro friet.

Het spel zelf ben ik wel benieuwd naar. Puur vanwege het thema, want verder heb ik er niet al teveel verwachtingen van.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

WTULTC schreef: Uiteraard is het friet en dat zeg ik als Noord-Brabander die heel veel friettenten heeft getest (is een database van, check frietopia). Ik sta daar niet voor niets bij de top 10 gebruikers die de meeste friettenten heeft beoordeeld. :roll: Daar beoordeel ik Nederlandse friettenten en voornamelijk hun friet.

Als ik afreis naar België bezoek ik standaard een frituur, want bij Belgen is de friet standaard vers en wordt er nog wel in ossewit gefrituurd. Dit laatste is in Nederland verboden en verse friet kom je in Nederland helaas zelden tegen. Meestal is het fabrieksfriet uit vriezer, dus een tip aan de Belgen die ons land bezoeken. Laat de Nederlandse friettenten mooi links liggen, jullie zijn standaard kwalitatief zoveel beter.

In Brugge heb ik trouwens het frietmuseum bezocht. Ik vind de frietcultuur die de Belgen hebben geweldig en ben daar eerlijk gezegd als Nederlander eigenlijk zelfs jaloers op.

Het artikel van Rens was ik mee bekend. Goed om te zien dat de frietgrens aan het opschuiven is naar het noorden want ik ben behoorlijk pro friet.

Het spel zelf ben ik wel benieuwd naar. Puur vanwege het thema, want verder heb ik er niet al teveel verwachtingen van.
De friet in België is geweldig en ook in NL kun je als je goed zoekt zelf gesneden en gebakken friet vinden. Maar is dat ossewit dan zo geweldig? Ik snap dat het traditioneel is, maar aan de andere kant van de wereld in Azië maken ze de meest geweldige snacks die traditioneel in olie gefrituurd worden waarbij ik me afvraag of een loempia in ossewit of panko garnalen lekker zijn. M.a.w. is nostalgie niet de reden om te zweren bij ossewit i.p.v. de smaak?
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Nee, Edwin het is niet vanwege nostalgie. Friet die gefrituurd is in ossewit heeft vaak een soort van romige nasmaak. Dit is vind ik heel lekker. Ik weet overigens ook dat er Belgische zaken zijn die frituren in palmolie of een mengsel van ossewit met palmolie.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Hier in Eindhoven worden in de goeie friettenten de aardappelen voor je neus verwerkt tot friet. Waarschijnlijk was Zwerts op de Boschdijk daar mee begonnen en is het gekopieerd toen die tent er jaar na jaar prijzen mee won. Een rij van dertig meter voor de deur was geen uitzondering in het weekeinde.
Hoe dan ook, prima friet overal te krijgen nu. Gebakken in plantaardige olie. Lekker!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Jerome schreef: Hier in Eindhoven worden in de goeie friettenten de aardappelen voor je neus verwerkt tot friet. Waarschijnlijk was Zwerts op de Boschdijk daar mee begonnen en is het gekopieerd toen die tent er jaar na jaar prijzen mee won. Een rij van dertig meter voor de deur was geen uitzondering in het weekeinde.
Hoe dan ook, prima friet overal te krijgen nu. Gebakken in plantaardige olie. Lekker!
Zwerts is inderdaad een begrip. Daar kwam ik ook jarenlang! Beste friet van Nederland wat mij betreft. Zo zonde dat hij net nadat ze de zaak verkochten is overleden.
Afbeelding
Wim G.
Garnaal

Bericht door Wim G. »

Wij Gelderlanders genieten van een patatje met. 8)