Het Onbewuste en meer bij Keep Exploring Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Het Onbewuste en meer bij Keep Exploring Games

Bericht door Bart »

Keep Exploring Games kondigt met trots “Het Onbewuste” aan, zijn vijfde nieuwe titel aan voor 2024. “Het Onbewuste” is de Nederlandse versie van het expertspel “Unconscious Mind”.

Aan het begin van de vorige eeuw was Sigmund Freuds de grondlegger van de psychoanalyse. Zijn aanhangers ontmoetten elkaar op woensdag in Freuds appartement om psychologie en droomsymboliek te bespreken: das Psychologische Mittwoch-Gesellschaft.

Als lid van deze vereniging streven ze ernaar nieuwe therapeutische technieken te formuleren, een praktijk op te zetten en hun klantenkring te laten groeien om zo de meest vooraanstaande collega en tijdgenoot van Freud te worden. Om dat te bereiken, zullen ze inzichten moeten delen met collega's, ideeën bespreken en theorieën publiceren. En niet toevallig draait het daarrond in Het Onbewuste.

Het Onbewuste is een eurostijl-spel met worker placement, engine building, meerdere rondellen en cascade-effecten. Tijdens hun beurt kunnen spelers één of twee ideeën (werkers) aan een centrale vergadertafel plaatsen. Zo krijgen ze toegang tot verschillende acties, zoals het toevoegen van tegels aan hun spelersbord, het trekken en uitspelen van kaarten, en het rondwandelen door Wenen. De positie waar ze hun ideeën plaatsen zal bepalen hoever ze de inktpot van hun rondel kunnen verplaatsen, waarmee een rij of kolom met tegeleffecten op hun spelersbord geactiveerd wordt.

Voor het behandelen van klanten en het interpreteren van hun dromen beheren spelers een “inzicht-voorraad” op een wijzerplaat met meerdere lagen. Spelers werken zich eerst door oppervlakkige dromen van hun patiënten en nadien door dieper verankerde dromen, om meer inzicht te verkrijgen in de psyche van hun klanten en hen te helpen om tot rust te komen. Met transparante lagen van de klantkaarten onthullen spelers speciale vaardigheden en eindspel scoremogelijkheden.

Het Onbewuste (Keep Exploring Games - 2024)
  • spelauteurs: Laskas, Jonny Pac, Yoma en Antonio Zax
  • grafiek: Andrew Bosley, Vincent Dutrait en Yoma
  • spelers: 1 tot 4
  • leeftijd: vanaf 12 jaar
  • spelduur: 1 tot 2 uur
Keep Exploring Games brengt niet alleen het basisspel uit, maar eveneens de Nightmares-uitbreiding en alle luxeonderdelen en accessoires. Het Onbewuste wordt verwacht in september. Meer informatie is beschikbaar op de Kickstarterpagina.

Ter gelegenheid van het achtjarig jubileum van Keep Exploring Games zijn er zes verjaardagsdeals beschikbaar, geldig tot en met donderdag 29 februari of zolang de voorraad strekt.

De lancering van Travelers: Tokyo op Kickstarter staat gepland voor maart. Eerder dit jaar waren al Distant Skies, Primeval Peril en Amritsar aangekondigd.
Bijlagen
pic8014729[1].png
onbewuste.png
pic7911908[1].png

Labels:
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Re: Het Onbewuste en meer bij Keep Exploring Games

Bericht door Dagmar »

Interessant! Daar heb ik wel interesse in.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Een mooie en ambitieuze titel voor Keep Exploring Games! Maar wel jammer dat dit nu pas bekend wordt, ik heb inmiddels de Engelse versie via kickstarter al gebackt.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Ik zat voor €1 in de KS maar heb niet doorgezet.
Fijn om een tweede kans te krijgen.
Het materiaal ziet er sowieso fantastisch uit en het onderwerp is interessant.
Goed bezig Keep Exploring Games!
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Cool! Is onderbewuste niet een meer gangbare term?
Recent gespeeld:
Afbeelding
Harleyman
Veenboer
Persoonlijke Ondertitel: Hetzelfde anders!

Bericht door Harleyman »

Mr Jummy schreef: Cool! Is onderbewuste niet een meer gangbare term?
Dat zijn 2 verschillende termen, die wel vaker door elkaar worden gehaald.

Bewust: Je neemt dingen bewust waar. Je denkt bewust over dingen na. Je neemt informatie bewust tot je. Alles wat je bewust meemaakt, valt hieronder. Je kunt hier zelf invloed op uitoefenen en kunt hier alles zelf aansturen.

Onderbewust: Hetgeen dat zijn weg heeft gemaakt vanuit je bewuste naar het onderbewuste, omdat het niet langer nodig of wenselijk is. De kennis, ervaring of gedachte is niet langer nodig of zelfs bedreigend en hiermee zakt het vanuit je bewuste naar je onderbewuste.

Onbewust: Hetgeen wat nooit bewust is geweest en ook niet zal worden. Zaken die weg gefilterd zijn om jou gezond te houden en te beschermen. Je kunt deze zaken niet aansturen, dit gebeurt automatisch.
Vaak is rond beter, soms vierkant!
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Onderbewust is inderdaad een bekendere term, maar dit is iets anders dan onbewust, en het spel gaat om het onbewuste.
Keep Exploring Games
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Misschien is FLOE (nu op Kickstarter) dan ook wel een mooie aanvulling van het assortiment van Keep Exploring Games?
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

sinead schreef: Misschien is FLOE (nu op Kickstarter) dan ook wel een mooie aanvulling van het assortiment van Keep Exploring Games?
Dat gaat white goblin al uitbrengen dacht ik gezien te hebben :clap:

Ik heb deze ook in het oog gehouden op kickstarter maar uiteindelijk door omstandigheden niet gebackt. Fijn dat er een Nederlandse versie van komt!
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Duiker
Gouverneur
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Floe heb ik helaas moeten afwijzen. Heb hem gespeeld, en het is zeker een leuk spel. Maar de marketing klopt totaal niet. Het lijkt een schattig, Everdell-achtig spel. Maar het is een expertspel dat totaal niet bij de schattigheid past. Families met kinderen gaan hier op een beurs aan tafel zitten en verwachten dan een Everdell-achtig spel, maar na een kwartier uitleg kunnen ze nog niet spelen. Dus de verwachtingen kloppen hier totaal niet. En na een demo van een uur hebben ze misschien 1 heel overwinningspunt gescoord. Ook iets dat niet bij familiespellen past. Een expertspel dat zich voordoet als een familiespel dus, en dat vind ik te gevaarlijk.
Keep Exploring Games
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Duiker schreef: Floe heb ik helaas moeten afwijzen. Heb hem gespeeld, en het is zeker een leuk spel. Maar de marketing klopt totaal niet. Het lijkt een schattig, Everdell-achtig spel. Maar het is een expertspel dat totaal niet bij de schattigheid past. Families met kinderen gaan hier op een beurs aan tafel zitten en verwachten dan een Everdell-achtig spel, maar na een kwartier uitleg kunnen ze nog niet spelen. Dus de verwachtingen kloppen hier totaal niet. En na een demo van een uur hebben ze misschien 1 heel overwinningspunt gescoord. Ook iets dat niet bij familiespellen past. Een expertspel dat zich voordoet als een familiespel dus, en dat vind ik te gevaarlijk.
Ah! Ik was al benieuwd waarom binnen twee dagen twee spellen van dezelfde fabrikant (bijna dan) bij twee verschillende Nederlandse uitgevers werden aangekondigd.
FLOE heb ik hetzelfde gevoel bij, maar ook als expertspel is het het eigenlijk net niet. Teveel dobbbelstenen en geluk.
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Bij mij is het omdat we nu met de vertaling bezig zijn. Ik had 'm vorig jaar zomer al getekend, maar om een hype te maken heb ik liever max een half jaar tussen aankondiging en release.
Bij wgg is het omdat zij na mijn afwijzing Floe hebben getekend en die gisteren op KS is gekomen. Ook een mooie timing om te zorgen dat Nederlanders wachten op hun versie.
Eigenlijk dus geen relatie tussen de twee aankondigingen, behalve de originele Griekse uitgevers.
Keep Exploring Games
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Bedankt voor je open, transparante uitleg Duiker. Helder verhaal. En leuk om zo wat inzicht te krijgen in de afwegingen van uitgevers om een spel wel of niet uit te geven.
Afbeelding
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

pieter.schutz schreef: FLOE heb ik hetzelfde gevoel bij, maar ook als expertspel is het het eigenlijk net niet. Teveel dobbbelstenen en geluk.
Die (laatste) indruk had ik dan weer net niet. Volgens mij worden de dobbelstenen vooral gebruikt voor de gevechten in de grotten? En zijn er diverse manieren om bij een slechte worp andere 'dingen' in te zetten. Bovendien heb ik ook al gehoord dat het spel te winnen is zonder ook maar één keer naar de grotten te gaan.

Desondanks denk ik ook dat dit spel ondanks de hype en het fantastische uiterlijk het net niet is.
Afbeelding
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

sinead schreef:
pieter.schutz schreef: FLOE heb ik hetzelfde gevoel bij, maar ook als expertspel is het het eigenlijk net niet. Teveel dobbbelstenen en geluk.
Die (laatste) indruk had ik dan weer net niet. Volgens mij worden de dobbelstenen vooral gebruikt voor de gevechten in de grotten? En zijn er diverse manieren om bij een slechte worp andere 'dingen' in te zetten. Bovendien heb ik ook al gehoord dat het spel te winnen is zonder ook maar één keer naar de grotten te gaan.

Desondanks denk ik ook dat dit spel ondanks de hype en het fantastische uiterlijk het net niet is.
Dat is waar, maar mijn punt is dat er veel ourput randomness is. Veel dingen die je niet weet wat je krijgt alks je de actie kiest te doen. chests, goal cards, potions. Daar heb ik liever minder van. Ook zijn de grotten onbevredigend als je slecht gooit en dan toch doorloopt, geen herkansing krijgt.

Ik heb FLOE al in veel stadia van ontwikkeling gezien (ik werk met de uitgevers samen. Ik maak hun TTS-mods, ook voor intern testen) en hoewel er veel verbeterd is, vind ik het een allegaartje wat net niet helemaal past.
Maargoed, dat past misschien beter in het (misschien ooit te opnenen) draadje over FLOE.

Ik vind het heel leuk dat het onbewuste in het Nederlands uitkomt, want dat is echt een fantastisch spel :D
Afbeelding
Plaats reactie