Wingspan opnieuw #1 in de Spellengek Top-100

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Wingspan opnieuw #1 in de Spellengek Top-100

Bericht door Bart »

Vanavond, na tien dagen aftellen, publiceerde Peter Hein de tien hoogste genoteerde spellen van de Spellengek Top-100 van de Lage Landen. Net als de voorbije vier jaren neemt Wingspan, voor het eerst uitgegeven in 2019, opnieuw de hoogste plaats in.

De top-3 wordt vervolledigd met twee stijgers: namelijk Cascadia en Die Burgen von Burgund / The Castles of Burgundy. Dit laatste spel kreeg vorig jaar een speciale heruitgave, waardoor het nu zijn hoogste notering haalt in zijn zeven jaar in de top-10. De Verdwenen ruïnes van Arnak is de enige nieuwkomer in de top-10, ten koste van de klassieker Puerto Rico uit 2003.

De Top-100 van de Lage Landen wordt jaarlijks door Peter Hein samengesteld uit de ingezonden lijstjes met de persoonlijke top-20 van spelers. Dit jaar waren er dertien nieuwkomers en een paar spellen die na een of meer jaren afwezigheid opnieuw hun plaats opeisen. Dus ook evenveel spellen die de lijst verlaten hebben. En hoewel een aantal spellen quasi ter plaatse bleven, zijn er uiteraard heel wat stijgers en dalers. Morgen geeft Peter Hein nog zijn nabeschouwing.

Je wordt nog steeds uitgenodigd om je persoonlijke commentaren over de spellen uit de Top-100, te delen in het draadje Spellengek Top-100: tel mee af naar 1.

Heb je de Top-100 van de Lage Landen 2024 nog niet doorlopen, klik dan zeker door naar Spellengek.
Bijlagen
pic5847791[1].jpg
(46.85 KiB) 32 keer gedownload

Labels:
Bart
Beheerder

Re: Wingspan opnieuw #1 in de Spellengek Top-100

Bericht door Bart »

Het is ondertussen een traditie dat Niels, nadat alle 100 spellen bekend zijn, ons een mooi overzicht aanbiedt met zijn jaarlijkse

"De Spellengek Top 100 - Hitkrantje"

Waarvoor dank.

Te downloaden vanuit dit topic.
Laatst gewijzigd door Bart op ma 13 mei 2024, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: link gewijzigd
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Het is sterker dan mezelf, ik moet hier gewoon op reageren. Na de sof van zaterdagavond was het zondagavond alsnog feest. Wingspan op 1! :clap: :clap: :clap:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Hier ook blij met Wingspan op 1. Het is namelijk ook mijn nummer 1. Prachtig vormgegeven spel (koop er wat upgrades van TowerRex (houtenvoedseltokens) of Etsy bij en het is nog mooier). Kaarten zijn prachtig en het is mooi gestroomlijnd en vrijwel telkens anders.

Ik speel voornamelijk de autorazzia en dat sluit wat ik af en toe voorbij hoor komen dat je geluk moet hebben met de kaarten uit. Ook speel ik het zonder nectar (alleen wel om een extra kaart te kunnen pakken), want die is voor de voedselkosten te overpowerd vind ik. Het voedselmanagement valt dan weg, maar dat is pas vanaf de Oceanië uitbreiding.
Afbeelding
Eis-T
Grote Dienaar

Bericht door Eis-T »

Goed dat de EBU niet betrokken is bij het maken van de lijst. De vogel op de omslag van Wingspan maakt duidelijk een "agressief gebaar" en zou daarom gegarandeerd gediskwalificeerd worden van deelname :crazy:

Maar zonder gekkigheid: Het is een mooie lijst met een terechte winnaar geworden. Wingspan is wat mij betreft een uitstekende ambassadeur voor de bordspelhobby. Prachtig vormgegeven, makkelijk uit te leggen/begrijpen (je 4 mogelijke acties staan op je spelerbord) en voldoende diepgang door mogelijke combo's en synergiën.
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Forumgebruiker Pura Vida roept deelnemers aan de Spellengek Top-100 van de Lage Landen op om hun ingezonden top-20 te delen in het BSM-Spellencafé.
Afbeelding
Plaats reactie