1 op 5 neemt altijd spel mee op vakantie

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

1 op 5 neemt altijd spel mee op vakantie

Bericht door Bart »

Wie op vakantie vertrekt, denkt al snel aan zonnecrème, wandelschoenen en een tandenborstel. Maar voor één op de vijf Belgen is een gezelschapsspel minstens zo belangrijk in de reiskoffer. Dit blijkt uit een onderzoek van Asmodee België.

Volgens het onderzoek neemt bijna één op de vijf Belgen altijd een gezelschapsspel mee op reis. Bij gezinnen met inwonende kinderen ligt dit zelfs op één op vier.

TRAVEL%20FR%20(1)[1].png

Bijna acht op de tien neemt regelmatig een gezelschapsspel mee op vakantie. Bij gezinnen met kinderen loopt dit percentage zelfs op tot negen op de tien.
Slecht weer is de belangrijkste reden om een gezelschapsspel te spelen op vakantie, maar het samen zijn en het beleven van pure quality time met familie of vrienden is een goede tweede. Van de vakantiegangers die regelmatig een spel meenemen, zegt één op vijf dat ze bijna dagelijks spelen, sommigen op een vast moment na het avondeten (21%) en anderen wanneer het hen uitkomt (17%).

Bert De Smet, directeur van Asmodee België, beaamt dit: “Op vakantie willen we vooral ontspannen en maken we bewust tijd om samen leuke dingen te doen. Gezelschapsspellen spelen, hoort daar duidelijk bij voor de Belgen. Het verbindt mensen. Je kan ze perfect spelen met je kinderen of kleinkinderen. De spanning en het plezier dat je beleeft tijdens het spel, zorgen voor onvergetelijke herinneringen.”

Niet alleen op de vakantiebestemming, maar ook tijdens de reis zelf blijken gezelschapsspellen populair. Voorwaarde is wel dat de spellen compact en toegankelijk zijn.

Populaire spellen voor op reis zijn spellen die geschikt zijn voor alle leeftijden, waarbij men niet te veel hoeft na te denken, die met veel mensen tegelijk gespeeld kunnen worden of die niet te lang duren. Het belangrijkste criterium blijft echter de compactheid van het spel: voor meer dan de helft van bevraagden is het belangrijk dat het spel klein genoeg is om mee te nemen. Om ruimte te besparen in de reiskoffer, kiezen reizigers al eens voor pocket- of reisversies van hun favoriete spellen. Hoewel niet elk spel in een mini-versie beschikbaar is, zijn er alternatieve manieren om meer spellen mee te nemen zonder in te boeten op de rest van de inpaklijst. Slechts een kleine minderheid doet het al, maar door verschillende spellen samen te voegen in één speldoos of enkel de spelelementen mee te nemen zonder de doos, kan flink wat ruimte bespaard worden.

Gezelschapsspellen hebben duidelijk een vaste plek veroverd in de reiskoffers, voor zowel regenachtige dagen als gezellige avonden vol spelplezier.

Welke spellen neem je zelf mee op vakantie? Deel het met de BSM-spellengemeenschap in dit onderwerp: Ik ga op reis en ik neem mee...

Labels:
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!

Re: 1 op 5 neemt altijd spel mee op vakantie

Bericht door siepie »

Zeker! Ben dan wel geen Belg, maar ook bij ons gaan er spellen mee. We selecteren soms zelfs spellen om te kopen op eigenschap dat ze mee kunnen. We hebben ruime keus en vooraf bepalen we dan welke er mee gaan. Soms spelen we ze en soms ook helemaal niet, hangt er net van af. Maar is gewoon fijn om iets mee te hebben voor als je een avondje niks te doen hebt.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

siepie schreef: do 04 jul 2024, 23:12 Zeker! Ben dan wel geen Belg, maar ook bij ons gaan er spellen mee.
Ik had al een sterk vermoeden dat ook hier de verschillen tussen Nederlanders en Belgen niet zo groot zijn.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Hier ook. Sterker nog de apreski is bordspellen spelen bij Snowgame (groep spelliefhebbers waarmee we ieder jaar op wintersport gaan, er zitten er ook een aantal hiervan op het forum). Dat is wellicht een heel specifieke wintersport/bordspelvakantie.

Qua compact spellen mee nemen heb ik een ideale oplossing gevonden. Bij de Action heb je boxen die eigenlijk voor kabeltjes zijn, maar die werken perfect voor de kaart en dobbelspelletjes en Just One. Met name die laatste is fijn om bij te hebben want die is overal eigenlijk wel goed te doen.

Love Letter is wellicht het makkelijkste spel om mee te nemen met maar 16 kaartjes. Die heb ik in de trein en op Lowlands (gewoon op de vloer voor het wachten tijdens een optreden gespeeld). Ideaal!

Ik denk dat voor Nederlanders (hier ook een!) de percentages niet veel zullen afwijken.

Overigens is dit onderzoek alleen bij Vlaanderen of ook Wallonië uitgevoerd?
Van wat ik heb gehoord is namelijk Wallonië een betere afzetmarkt voor spellen van Vlaanderen.
Afbeelding
Sinedia
Grote Dienaar

Bericht door Sinedia »

Ik neem ALTIJD rond de 30 spellen (en uitbreidingen) mee :)
Mijn dochter en ik zien het als een uitdaging om er zoveel mogelijk in de doos te krijgen...

Ik stel als maximum dat alles in de carcassonne big box moet passen. Dus de inlay eruit en proppen maar.
Wat enorm helpt is dat ik behoorlijk wat spellen gelamineerd heb, dus de Clevers, Keer op keers, de ... noem maar op nemen bijna geen ruimte in. Zorg dat je dobbelstenen zoveel mogelijk kan hergebruiken en een flink aantal kaartspellen meeneemt. Korte spellen zijn op vakantie toch meestal favoriet. Dan prop ik er nog 1 of 2 "grote" spellen in en dan benader ik de 30 wel.

Wij spelen overigens dan ook echt veel spellen op vakantie. Meestal halen we de 60 a 70 spelletjes in 2 weken wel.
Afbeelding