Op schattenjacht in Thesauros

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
SvAtje
Standaard moderator

Op schattenjacht in Thesauros

Bericht door SvAtje »

999 Games brengt in oktober 2025 de prachtigste schatten naar de Nederlandstalige bordspelwereld met de uitgave van Thesauros.

IMG_1191.jpeg

In deze strategische worker-placement ben je de eigenaar van een bergingsbedrijf. Wat is je missie? Meer schatten vinden, opduiken en verkopen dan je concurrenten – en ondertussen flink wat roem en geld binnenhalen.
Om dat voor elkaar te krijgen, ga je technologie ontwikkelen, uitrusting verzamelen, personeel aannemen (en sommigen opleiden tot echte duikhelden), schatkaarten zoeken, snelle boten huren, de diepte in duiken, haaien trotseren, tentoonstellingen sponsoren, je bedrijf promoten en vooral: je financiën goed in de gaten houden (met misschien een geheime pot hier en daar…).
Na 3 jaren en 9 spannende rondes wint degene met de meeste reputatie. Dus: duik erin, haal die schatten boven en word de bekendste schatzoeker ter wereld!

Let op: Thesauros zal alleen via de websop van 999 Games verkrijgbaar zijn.

IMG_1192.webp
Bron foto: BoardGameGeek

Thesauros is ontworpen door Cédric Millet. Het artwork is verzorgd door Oscar Manuel en Yann Valéani.
  • Spelers: 1-4 spelers
  • Leeftijd: vanaf 14 jaar
  • Speelduur: 45 minuten per speler
Website uitgever:

Labels:
roubosga
El Capitan

Re: Op schattenjacht in Thesauros

Bericht door roubosga »

Wat zit er achter de gedachte om deze uitsluitend via hun webshop uit te leveren?
Beseft 999 zich niet dat ze de spellenwinkels keihard nodig hebben?
Ik ken het spel (nog) niet, maar ik zou het vertikken om het rechtstreeks bij hun te kopen.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

roubosga schreef: vr 29 aug 2025, 23:50 Wat zit er achter de gedachte om deze uitsluitend via hun webshop uit te leveren?
Ik ken het spel (nog) niet, maar ik zou het vertikken om het rechtstreeks bij hun te kopen.
999 Games brengt dit spel naar de Nederlandse markt. Dat op zich is al mooie bijdrage.
Maar uiteraard is er niets dat spelers belet om nog even te wachten tot Thesauros in hun favoriete lokale speciaalzaak beschikbaar is.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Bart schreef: za 30 aug 2025, 11:37
roubosga schreef: vr 29 aug 2025, 23:50 Wat zit er achter de gedachte om deze uitsluitend via hun webshop uit te leveren?
999 Games brengt dit spel naar de Nederlandse markt. Dat op zich is al mooie bijdrage.
Maar uiteraard is er niets dat spelers belet om nog even te wachten tot Thesauros in hun favoriete lokale speciaalzaak beschikbaar is.
Volgens 999 Games is de Nederlandstalige versie beperkt in oplage en alleen via de webshop te koop. Het lijkt erop dat je kunt wachten tot je een ons weegt.

Waarom klets je om de opmerking heen? Een adverteerder pleasen?
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Dit past in de recente werkwijze van 999 games om de spellenwinkels te omzeilen.
Nieuwe titels exclusief dumpen bij een drogisterij, promo’s exclusief aanbieden in de eigen webshop, en nu dus complete spellen.
‘Sympathiek’ is niet het woord dat hierbij opkomt.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

olavf schreef: zo 31 aug 2025, 08:43 Dit past in de recente werkwijze van 999 games om de spellenwinkels te omzeilen.
Nieuwe titels exclusief dumpen bij een drogisterij, promo’s exclusief aanbieden in de eigen webshop, en nu dus complete spellen.
‘Sympathiek’ is niet het woord dat hierbij opkomt.
Deze trend is breder. Bijvoorbeeld White Goblin Games heeft zijn eigen manieren om winkels te irriteren. Niet alleen op beurzen, maar ook door de enorme kortingen voor demonstrateurs en andere “vrienden” op de desbetreffende bijeenkomsten bij de uitgever zelf. Daar schijn je los te kunnen gaan voor je hele vriendenkring.

999 Games gooit af en toe een klein botje naar de speciaalzaken, door ze drie maanden exclusiviteit te geven. Maar dat lijkt me een marginale troost voor het onsympathieke gedrag in de rest van het jaar.
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

Erwin schreef: za 30 aug 2025, 23:18 Waarom klets je om de opmerking heen? Een adverteerder pleasen?
:crazy:
Laat me om deze opmerking heen gaan, dat lijkt me verstandiger.

Ik begrijp dat het voor onze favoriete spellenspeciaalzaken niet altijd makkelijk is. En volgens mij -zonder dat ik over interne info beschik- is dat ook zo voor uitgevers in het Nederlandse taalgebied.

Maar als de steun voor de lokale spellenspeciaalzaak mij zo belangrijk is (en dat is wel degelijk zo), dan kan ik echt wel even wachten tot een bepaald spel in de winkel beschikbaar is. Net zoals ik met veel gemak kan wachten tot een spel in het Nederlands verschijnt. Ik hoef niet zo nodig onmiddellijk het nieuwste spel in huis te hebben, hoewel dat een spel in het Engels of Duits geen echte hindernis vormt. Maar ja, FOMO... alles nu onmiddellijk, "... Nu, niet seffes, niet direkt, niet sebiet, niet weldra, maar nu! Maintenant, tout de suite, heute, ... "
Afbeelding
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Bart schreef: zo 31 aug 2025, 12:30 Maar als de steun voor de lokale spellenspeciaalzaak mij zo belangrijk is (en dat is wel degelijk zo), dan kan ik echt wel even wachten tot een bepaald spel in de winkel beschikbaar is. Net zoals ik met veel gemak kan wachten tot een spel in het Nederlands verschijnt. Ik hoef niet zo nodig onmiddellijk het nieuwste spel in huis te hebben, hoewel dat een spel in het Engels of Duits geen echte hindernis vormt. Maar ja, FOMO... alles nu onmiddellijk, "... Nu, niet seffes, niet direkt, niet sebiet, niet weldra, maar nu! Maintenant, tout de suite, heute, ... "
Helemaal mee eens, maar dat speelt toch niet ten aanzien van deze titel? Als je deze titel wilt hebben (zo lees ik de berichten vanuit 999 Games in elk geval), dan heeft het geen zin om te wachten omdat deze niet leverbaar zal zijn/worden via de lokale spellenwinkels. De keuze is bestellen via hun website of anders niet.
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Inderdaad, het gaat niet om het tijdstip, maar om het helemaal niet beschikbaar maken voor de spellenwinkels.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Soms zijn de 999 spellen 3 maanden exclusief verkrijgbaar via de speciaalzaak, soms dus exclusief via 999 zelf. Ik vind het wel een interessante manier om je eigen merk enige exclusiviteit mee te geven.

Dat gejammer over “benadeelde” speciaalzaken snap ik niet zo. Uitgever en winkel zijn allebei gewoon commerciële partijen die elkaar nodig hebben. Ook denk ik dat met de jaarlijkse release van zo'n 5000 bordspellen ze deze ene exclusive vast wel kunnen missen.
Afbeelding
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Toen ik vandaag bij De Betovering was zat daar een vertegenwoordiger van 999.
Dus aan hem direct maar de vraag gesteld waarom dit spel exclusief via de webshop zal worden geleverd.
Hij vertelde dat het om een niche product gaat en 999 wil kijken of het gaat lopen zodat ze niet met een overschot blijven zitten. Mocht het goed verkocht gaan worden dan zal de 2e oplage wel via de winkels verkocht gaan worden.

Op zich een duidelijk verhaal, maar moet een bedrijf als 999 zich zorgen maken over zoiets?
Waarom kan ik spellen van bijvoorbeeld Keep Exploring Games wel gewoon in de winkel krijgen?
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

roubosga schreef: wo 03 sep 2025, 14:04 Toen ik vandaag bij De Betovering was zat daar een vertegenwoordiger van 999.
Dus aan hem direct maar de vraag gesteld waarom dit spel exclusief via de webshop zal worden geleverd.
Hij vertelde dat het om een niche product gaat en 999 wil kijken of het gaat lopen zodat ze niet met een overschot blijven zitten. Mocht het goed verkocht gaan worden dan zal de 2e oplage wel via de winkels verkocht gaan worden.

Op zich een duidelijk verhaal, maar moet een bedrijf als 999 zich zorgen maken over zoiets?
Waarom kan ik spellen van bijvoorbeeld Keep Exploring Games wel gewoon in de winkel krijgen?
Misschien dat ik het zelf niet zie, maar wat is er niche aan dit bordspel? Het is een workerplacement met een thema rond scheepsberging.

Bij spellen zoals Blood on the Clocktower met het bijhorende prijskaartje of een WingSpan nesting box kan ik me voorstellen dat je die minder snel in het schap van de lokale Spellenwinkel plaatst om niet met overschot te zitten, maar een workerplacement?
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Edwin84 schreef: wo 03 sep 2025, 14:31 Misschien dat ik het zelf niet zie, maar wat is er niche aan dit bordspel? Het is een workerplacement met een thema rond scheepsberging.

Bij spellen zoals Blood on the Clocktower met het bijhorende prijskaartje of een WingSpan nesting box kan ik me voorstellen dat je die minder snel in het schap van de lokale Spellenwinkel plaatst om niet met overschot te zitten, maar een workerplacement?
Ik denk dat voor een uitgever die tegenwoordig vooral titels zoals Arschmallows, Janken en Tossit uitgeeft een titel met een BGG zwaarte van 3,33 toch aardig niche begint te worden.
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

roubosga schreef: wo 03 sep 2025, 14:04 Toen ik vandaag bij De Betovering was zat daar een vertegenwoordiger van 999.

Een bordspel dat er leuk uitziet en niet balzakken of poep heeft is gelijk niche? :lol:

Ik ben zzp'er, ik heb geen salesteam, ik heb de winkels hard nodig om onze titels te verkopen. Ik zorg er dus wel voor dat ik de winkels niet irriteer als ik af en toe zelf een marketingactie direct naar de consumenten doe. 999 kan meer maken naar speciaalzaken, omdat ze veel massatitels hebben zoals Catan etc etc en de gemiddelde consument die zo'n winkel inloopt zou zulke titels missen als ze geen 999 voeren. Al zijn er ook speciaalzaken in NL die expres geen 999 voeren en die lopen volgens mij ook prima.
Keep Exploring Games
Bart
Beheerder

Bericht door Bart »

999 Games meldt dat Thesauros vanaf vandaag beschikbaar is. Voorlopig exclusief langs hun webshop.
Afbeelding