Friesland krijgt eigen bordspel: FRYSK

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Friesland krijgt eigen bordspel: FRYSK

Bericht door Bart »

Tijdens de Museumnacht Fryslân op 27 september 2025 wordt het nieuwe bordspel FRYSK officieel gelanceerd. Het spel is ontwikkeld in samenwerking met 42 musea en erfgoedlocaties in de provincie Friesland, die FRYSK ook in hun winkels zullen aanbieden. Auteurs van FRYSK zijn Robert Brouwer, cabaretier, en Arjan van Houwelingen, docent game design aan de Hanzehogeschool.De vormgeving en illustraties zijn verzorgd door Emma Wilson.

pic8954133[1].png

FRYSK is een familiespel waarin spelers hun eigen versie van Friesland opbouwen. De provincie kan grotendeels opgedeeld worden op basis van drie grondsoorten centraal: klei (kwelder), veen en zand. Spelers ontginnen klei tot akkers en weilanden, leggen coulisselandschappen aan op zandgronden en graven veen af voor turf. In het veen en laten ze hooilanden of meren
ontstaan. Daarnaast kunnen zij boerderijen en stallen bouwen, kerken op terpen oprichten, waterwegen aanleggen en stadsrechten uitgeven. Het doel: het vormgeven van een unieke provincie Friesland op het spelbord.

Het spel FRYSK verschijnt volledig tweetalig: in het Fries en Nederlands. Online zullen ook de Engelstalige spelregels beschikbaar zijn. FRYSK is een zelfstandig spel, dat kan worden uitgebreid met 43 gratis scenariokaarten, verkrijgbaar bij de deelnemende musea en erfgoedpartners. Elke kaart biedt een thematische uitbreiding die aansluit bij de specifieke locatie.

Het spel kwam tot stand in een samenwerking tussen de Provinsje Fryslân, Museumfederatie Fryslân, de Fryske Akademy en Landschapsbeheer Friesland. Beide auteurs brachten eerder al het spel Grunn uit, met een vergelijkbare samenwerking tussen musea en erfgoedpartners en sterke focus op streekcultuur, taal en regio.

FRYSK | Kapstok Producties
  • spelauteurs: Robert Brouwer en Arjan van Houwelingen
  • grafiek: Emma Wilson
  • spelers: 1 tot 6
  • leeftijd: 8+
  • spelduur: 40 tot 60 minuten

Labels:
Dagmar
Geheim Genootschap
Contacteer:

Re: Friesland krijgt eigen bordspel: FRYSK

Bericht door Dagmar »

Leuk! Ik ben er benieuwd naar.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Grappig. Doet sterk aan Friesche Velden denken, als ik het zo zie en lees.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik vind de artwork op de doos erg mooi. Zou wel tof zijn als dit ook terugkomt op kaarten die gebruikt worden in het spel.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef: di 02 sep 2025, 09:49 Ik vind de artwork op de doos erg mooi. Zou wel tof zijn als dit ook terugkomt op kaarten die gebruikt worden in het spel.
Hmm, die achterstag doet toch AI vermoeden. Een platbodem met gaffel heeft namelijk geen achterstag.
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Wel een kraanlijn vantopje mast naar uiteinde giek, zoals deze lijn ook loopt, maar dan niet door naar achtersteven.
Het kan ook dat de tekenaar geen zeiler is, dit is een fout die ik bij wel meer tekeningen/schilderijen heb gezien.
Schilderij in opdracht op basis van een foto, als je geen zeiler bent gaat er wel eens wat mis in het lijnenspel.

Aan de andere kant: die friezen kennen allemaal hun skutsjes, daar moet toch een beetje kennis zijn.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

De kluiverboom is ok, maar de fokkeboom ziet er ook niet goed uit.
Het schip vaart hooguit halve wind, dus geen noodzaak voor de fokkeboom.
Verder zou hij als uithouwer aan de schoothoek van de fok moeten zitten en niet aan de halshoek.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

En ondertussen kreunen de mieren van genot. :-)
Anneke
Matroos

Bericht door Anneke »

Haha, Emma is een vriendin van mij. Ze gebruikt zeker geen AI! Ze is geen Friezin en weet naar mijn weten ook niks van boten.
Anneke
Matroos

Bericht door Anneke »

Emma heeft trouwens al wat meer illustraties voor FRYSK op haar insta staan.
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Contacteer:

Bericht door siepie »

Anneke schreef: do 04 sep 2025, 17:21 Haha, Emma is een vriendin van mij. Ze gebruikt zeker geen AI! Ze is geen Friezin en weet naar mijn weten ook niks van boten.
Dat was ook mijn gok, niet alles is AI, kan ook gewoon een menselijk foutje of onwetenheid zijn. Ik heb er ook totaal geen verstand van, dus mij was het niet opgevallen :thumbup:
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Zo zie je maar verwijzend naar het AI topic dat smaak voor artwork subjectief is en dat hoewel veel mensen denken dat je makkelijk het verschil ziet, AI en menselijk artwork veel dichter bij elkaar liggen.
SuSuQie
Regenmaker

Bericht door SuSuQie »

No wat leuk! Ik bin benijd!
En is der ek ien dy't wit at dit spultsje ek bûten Fryslân te krijen is? En hat it ek Fryske spulrigels?
Ik bin ek nijsgjirrich nei de yllustraasjes of Emma's Instagram. Kin ien dat hjir uploade.

Ondertiteling:
Nou wat leuk. Ik ben benieuwd!
En is er ook iemand die weet of dit spelletje buiten Friesland te koop gaat zijn en heeft het ook Friese spelregels?
Ik ben ook nieuwsgierig naar de illustraties van Emma's Instagram. Kan iemand die hier uploaden?
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

SuSuQie schreef: do 04 sep 2025, 20:06 No wat leuk! Ik bin benijd!
En is der ek ien dy't wit at dit spultsje ek bûten Fryslân te krijen is? En hat it ek Fryske spulrigels?
Ik bin ek nijsgjirrich nei de yllustraasjes of Emma's Instagram. Kin ien dat hjir uploade.

Ondertiteling:
Nou wat leuk. Ik ben benieuwd!
En is er ook iemand die weet of dit spelletje buiten Friesland te koop gaat zijn en heeft het ook Friese spelregels?
Ik ben ook nieuwsgierig naar de illustraties van Emma's Instagram. Kan iemand die hier uploaden?
Voor afbeeldingen van Instagram zal iemand anders moeten zorgen, maar ivm je vraag naar spelregels:
Bart schreef: ma 01 sep 2025, 23:05Het spel FRYSK verschijnt volledig tweetalig: in het Fries en Nederlands.
Afbeelding
Anneke
Matroos

Bericht door Anneke »

Vogel.png
Paddenstoelen.png
Muis.png
Meerkoet.png
Fierljeppe.png
Dassen.png
Plaats reactie