Winnaars Nederlandse Spellenprijs 2025 bekendgemaakt

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Winnaars Nederlandse Spellenprijs 2025 bekendgemaakt

Bericht door Bart »

De jury van de Nederlandse Spellenprijs (NSP) heeft op zaterdag 11 oktober de winnaars van 2025 bekendgemaakt. De officiële prijsuitreiking gebeurde vanuit Spellenwereld in Assen. De NSP wordt jaarlijks uitgereikt aan de beste Nederlandstalige gezelschapsspellen in drie categorieën: Familie, Kenners en Experts.

Overzicht winnaars Nederlandse Spellenprijs 2025:
  • Familie: Bomb Busters – 999 Games
  • Kenners: Botanicus – 999 Games
  • Experts: SETI – DSV Games

NSP2025_winnaars_k.png

De selectie werd gemaakt door een vakjury van tien deskundigen. Zij kozen uit meer dan honderd bord- en kaartspellen die tussen 1 juli 2024 en 30 juni 2025 in het Nederlands zijn uitgebracht. De jury let bij haar beoordeling vooral op kwaliteit, speelplezier en originaliteit.

Categorie Familie
Winnaar: Bomb Busters
  • Uitgever: 999 Games
  • Spelauteur: Hisashi Hayashi |
  • Grafiek: Dominique Ferland
  • Aantal spelers: 2–5
  • Leeftijd: vanaf 12 jaar
  • Spelduur: ca. 30 minuten
Bomb Busters is een deductiespel waarin spelers samen bommen onschadelijk trachten te maken. Daarbij biedt het spel een sterke combinatie van samenwerking, spanning en puzzelen. Volgens de jury blijft het spel spannend bij elk spelersaantal.

Genomineerden:
  • Faraway (White Goblin Games)
  • Pixies (Gam’inBIZ)

Categorie Kenners
Winnaar: Botanicus
  • Uitgever: 999 Games
  • Spelauteur: Vieri Masseini en Samuele Tabellini
  • Grafiek: Marcel Gröber en Franz-Georg Stämmele
  • Aantal spelers: 2–4
  • Leeftijd: vanaf 10 jaar
  • Spelduur: 45–60 minuten
In Botanicus bouwen spelers hun eigen tuin op en proberen ze hun keuzes zo efficiënt mogelijk te optimaliseren. De jury prijst het spel om de balans tussen toegankelijkheid en tactische diepgang, met veel variatie om aantrekkelijk te blijven.

Genomineerden:
  • Komeet (HOT Games)
  • Pirates of Maracaibo (Geronimo Games)

Categorie Experts
Winnaar: SETI
  • Uitgever: DSV Games
  • Spelauteur: Tomáš Holek
  • Grafiek: Ondřej Hrdina, Oto Kandera, Jiří Kůs, Jakub Lang, Michaela Lovecká, Jiří Mikovec, Jakub Politzer, Petra Ramešová, František Sedláček, Petr Štich, Petr Štich (III) en Josef Surý
  • Aantal spelers: 1–4
  • Leeftijd: vanaf 14 jaar
  • Spelduur: ca. 40 minuten per speler
In SETI bouwen spelers met een beperkte set handkaarten hun middelen en mogelijkheden uit, met als doel zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen in een ruimtethema. Daarbij biedt het spel een sterke thematische beleving. De jury noemt het een spel met veel mogelijkheden en keuzes met een grote herspeelbaarheid.

Genomineerden:
  • Men-Nefer (Keep Exploring Games)
  • Windmill Valley (Board & Dice)

De Nederlandse Spellenprijs geldt als een belangrijke kwaliteitsprijs voor Nederlandstalige gezelschapsspellen. Met de bekendmaking van de winnaars is de editie van 2025 officieel afgerond.

Website: De Nederlandse Spellenprijs

Zie ook: Nominaties NSP 2025

Labels:
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Contacteer:

Re: Winnaars Nederlandse Spellenprijs 2025 bekendgemaakt

Bericht door mazinho »

Afbeelding

”De winnaars van 2025 zijn bekend!”

Sent from my iPhone using Tapatalk
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

En op deze foto kan je mooi zien hoe de vorige foto getrokken werd. Mazinho staat achteraan, maar reikt boven iedereen uit.

publiek-bij-uitreiking-2025-2.jpg
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Geen verrassende winnaars op wellicht Bontanic na.
Ook al heb ik geen een van de winnaars gespeeld van met name Seti (waarbij het thema mij niet aanspreekt) en Bomb busters heb ik goede verhalen gehoord van anderen. Bomb busters zou ik graag een keertje willen proberen.

Bij Botanic had denk ik net zo goed en van de andere kunnen winnen. In die categorie doen de anderen niet voor die onder denk ik.
Laatst gewijzigd door WTULTC op za 11 okt 2025, 23:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Contacteer:

Bericht door Rubik »

Een video impressie van de uitreiking.
Henri Jans
Jakkiebak!

Bericht door Henri Jans »

Mooie winnaars van de Nederlandse Spellenprijs! Vraag me alleen af of Bomb busters niet tot de kennersspellen categorie had moeten behoren. In het verleden heeft De crew bij de kennersspellen gewonnen. Nu hebben we vanavond de gehele avond beide spellen gespeeld. We zijn begonnen met Bomb busters, maar die vergt naar onze mening toch wel behoorlijk wat concentratie en de missies zijn ook wat lastiger om te behalen dan de missies bij De crew (missie diepzee). We zijn op een gegeven moment dan ook overgestapt naar de crew om met wat luchtigers de avond af te sluiten. Nu hebben we bij de crew met ruim 1.000 potjes weliswaar beduidend meer ervaring dan met bomb busters, maar wij hadden allemaal de mening dat bomb busters een hogere moeilijkheidsgraad heeft om te spelen dan The crew, niet qua spelregels (die zijn bij beide spellen niet heel moeilijk), maar wel om het goed te spelen. Dus had Bomb busters geen kennersspel moeten zijn? Of had De Crew ook een familiespel moeten zijn? Dat laatste in ieder geval naar mijn mening, ook al merk ik dat veel mensen die het voor de eerste keer spelen er in toch wel even zitten worstelen voor ze door hebben hoe ze het goed moeten spelen.

En wat bepaalt of iets tot een familiespel of een kennersspel behoort? De moeilijkheid van de spelregels en/of de moeilijkheid om het goed te spelen?

Overigens zowel de crew als bomb busters zijn absolute toppers en volledig terechte winnaars! Doordat de crew wat makkelijker wegspeelt zal die denk ik wel wat vaker (als afsluiter van de Spellenavond) bij ons op tafel komen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik denk dat je onderschat hoeveel mensen moeite hebben met hoe een slagen spel werkt (dus troeven, bekennen) en dan moet je bij de Crew ook nog communiceren op het juiste moment of juist niet communiceren wat ook een communicatie is. Daarnaast de kaarten onthouden die er al uit zijn.

Als je geen ervaring met slagen spellen hebt dan heb je best een aardige leercurve nodig wil je goed in de Crew worden. Zeker als de rest van je tafelgenoten dat ook niet hebben.

Je weet zelf hoe jouw eerste potjes met mij gingen toen je ook nog geen ervaren speler was. Neem die kennis mee en bij een groot aantal mensen zal nooit het kwartje vallen wanneer je bijv het beste een slag wel of niet kunt halen, die niet kunnen onthouden welke kaarten eruit zijn.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Over de winnaars niets dan goeds. Waar ik nou benieuwd naar ben: welke spellen stonden er op de totale lijst voor afgelopen jaar? Is dat bekend? En zijn die dan allemaal enkele keren gespeeld door de jury?
Afbeelding
bordspelgeuzen
Jakkiebak!

Bericht door bordspelgeuzen »

Wat weer een pracht van een speeljaar. Felicitaties aan de winnaars. Er was weer een hoop moois om uit te kiezen. :thumbup:
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Contacteer:

Bericht door Ugur »

Bomb Busters is geen verrassing inderdaad, al had Faraway als winnaar me ook niet verbaasd (Pixies heb ik niet gespeeld). Van Botanicus vond ik het al opvallend dat het genomineerd was, en helemaal dat het wint. Wat mij betreft zeker geen slecht spel, maar verder redelijk gemiddelde kost die je 2-3 keer speelt tot de nieuwigheid eraf is. Gezien de grote populariteit van SETI in binnen- en buitenland lijkt me dat zeker ook een terechte winnaar, ook al deed het spel niet veel voor mij persoonlijk en zou mijn keuze op Men-Nefer gevallen zijn.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Carrie
Veenboer

Bericht door Carrie »

Weinig verrassingen v.w.b. Bomb Busters vanwege alle reuring daar omheen en SETI waar ook niets dan lof over is. Botanicus had ik gehoopt en is het geworden. Erg leuk spel. Dus mooie winnaars wat mij betreft. :clap:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Pura Vida schreef: zo 12 okt 2025, 11:14 Over de winnaars niets dan goeds. Waar ik nou benieuwd naar ben: welke spellen stonden er op de totale lijst voor afgelopen jaar? Is dat bekend? En zijn die dan allemaal enkele keren gespeeld door de jury?
Niemand die het weet hier? Zijn alleen de nominaties publieke lijsten?
Afbeelding
rvlieshout
Geheim Genootschap

Bericht door rvlieshout »

Pura Vida schreef: di 14 okt 2025, 07:57
Pura Vida schreef: zo 12 okt 2025, 11:14 Over de winnaars niets dan goeds. Waar ik nou benieuwd naar ben: welke spellen stonden er op de totale lijst voor afgelopen jaar? Is dat bekend? En zijn die dan allemaal enkele keren gespeeld door de jury?
Spellen moeten (naast andere voorwaarden, zie daarvoor https://denederlandsespellenprijs.nl/ve ... de-vragen/) worden opgestuurd naar de jury om mee te kunnen dingen naar een van de prijzen. Die worden dan door de juryleden gespeeld. Dat waren dit jaar 100+ spellen en daaruit kiezen de juryleden de genomineerden. Alleen de genomineerde spellen (en dus ook winnaars) zijn publiek.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

rvlieshout schreef: di 14 okt 2025, 08:32
Pura Vida schreef: di 14 okt 2025, 07:57
Spellen moeten (naast andere voorwaarden, zie daarvoor https://denederlandsespellenprijs.nl/ve ... de-vragen/) worden opgestuurd naar de jury om mee te kunnen dingen naar een van de prijzen. Die worden dan door de juryleden gespeeld. Dat waren dit jaar 100+ spellen en daaruit kiezen de juryleden de genomineerden. Alleen de genomineerde spellen (en dus ook winnaars) zijn publiek.
Dank!! Helder. Wel jammer dat die grote lijst niet publiek is.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik heb wel eens aan tafel gezeten met een jurylid tijdens een spelletje dat werd beoordeelt (vorig jaar).
Het kan ook zijn dat een spel toevallig al in bezit is (bijv. als een jurylid afkomstig is van een spellenwinkel/club)

Daarnaast spelen de juryleden zelf niet alle spellen. Dat is niet te doen.
Alle spellen zijn wel door meerdere juryleden gespeeld.

Vergeet overigens ook niet dat op die lijst spellenstaan die eigenlijk nauwelijks tot geen kans maken omdat ze simpelweg te saai / eenvoudig zijn voor de spellenliefhebbers maar het wellicht in speelgoedwinkels bij het grotere publiek wel goed zullen doen. Na een rondje spelen kan een jurylid al stoppen met zo'n spel ipv het uit te spelen.
Afbeelding
Plaats reactie