Welk familiespel?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Welk familiespel?

Bericht door The Iced One »

Ik vind TTR persoonlijk gewoon saai en snap niet echt waarom iedereen er zo lyrisch over doet :wink:
Maar het is dus wel zo dat de meeste mensen er wel degelijk lyrisch over zijn, dus er zal wel iets in zitten.
In mijn ogen is het gewoon kaartjes trekken en hopen op het juiste kleurtje of dat het juiste kleurtje in de open rij komt te liggen, anderhalf uur aan een stuk.
Er is wel wat strategie en tactiek (en in de Europe versie iets meer dan in de gewone), maar mij boeit het niet.
Geef mij dan maar King of Tokyo: snel uit te leggen en te spelen, lekkere interactie, niet veel plaats nodig, goedkoper, ziet er tof uit, leuk thema enz.

Survive heb ik nog niet gespeeld, maar al wel regelmatig serieus over nagedacht om het te kopen als ik het ergens tegen zou komen, want het krijgt op BGG wel erg lovende kritieken (als familiespel alleszins).
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]

Labels:
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Eigenlijk kan je geen miskoop doen, het zijn alledrie heel goede spellen. Het zal afhangen van je persoonlijke voorkeur.

Ticket to ride is het meest ideale spel om met gelegenheidsspelers te spelen. Eenvoudige regels, snel uit te leggen, snel te spelen. Er is ook redelijk wat tactiek aanwezig, bijvoorbeeld mogelijkheid om andere spelers te blokkeren. Iedereen die dit spel de eerste keer speelt, is enthousiast. Als je het spel heel veel speelt, kan het wat vervelen, maar dat is bij veel familiespellen het geval. Afwisselen is de boodschap.

King of Tokyo is een leuk dobbelspel. Ik vind het een heel goed spel, maar in mijn vriendengroep wordt het niet door iedereen geapprecieerd. De vele kaarten zorgen er wel voor dat er veel afwisseling zit in de speelbeurten. Dit spel heeft een push your luck element. In Tokyo gaan staan (met alle mogelijke negatieve gevolgen van dien) of niet. Dit spel is veel korter dan Ticket to ride. Als je fan bent van dobbelspellen kan ik je ook Perudo aanraden. Dat is weliswaar eenvoudiger dan King of Tokyo, maar persoonlijk vind ik het leuker (en de meeste van mijn vrienden ook).

The Island is ook een tof spel. Minder gekend dan de bovenste twee, maar zeker niet slechter. The Island moet het vooral hebben van de spelersinteractie en het leedvermaak als de boot van een andere speler zinkt. Vooral de funfactor scoort hier hoog.

In het genre familiespellen kan ik je ook Asara aanraden. Asara is een worker placement spel met kaarten. Torens bouwen en hiermee punten scoren. Het klinkt saai maar het is heel leuk om te spelen. Qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met bovenstaande drie spellen.

Als ik zou moeten kiezen uit jouw drie spellen, zou ik voor ticket to ride gaan. Niet omdat dit spel zoveel beter is dan de andere, wel omdat ik de eerste keer volledig werd weggeblazen door dit leuke en originele spelconcept en omdat je ticket to ride echt met iedereen kan spelen.

Voor een spelbespreking van ticket to ride verwijs ik je graag door naar mijn blog: http://ditteriosracedoorspellenland.skynetblogs.be
ditterio
Grote Dalmuti
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Mac-S schreef:Andere spellen waar je eventueel nog aan kunt denken zijn Zooloretto, Royal Turf, Diamant en Saboteur. Die speel ik zelf met enige regelmaat met o.a. mijn gezin.
Saboteur is een grote aanrader. Vooral met een groot aantal spelers. Met 3 of 4 spelers is saboteur minder leuk, met meer spelers is het genieten! Ik zou meteen ook de uitbreiding saboteur 2 kopen, dan wordt het nog leuker!
ditterio
Grote Dalmuti
Contacteer:

Bericht door ditterio »

AlliantieAJ schreef:Ik zit met hetzelfde probleem en ben enige tijd geleden mijn zoektocht naar familiespellen begonnen ... en kwam uit op Takenoko en TtR. Na lang wikken en wegen ga ik binnenkort TtR Marklin aanschaffen :)
Goede keuze, takenoko is echt een verschrikkelijk irritant spel... Het enige spel (na meer dan 1200 spellen te hebben gespeeld) dat we ooit zijn gestopt vooraleer het spel was afgelopen omdat niemand aan tafel het leuk vond.
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

AlliantieAJ schreef:Ik zit met hetzelfde probleem en ben enige tijd geleden mijn zoektocht naar familiespellen begonnen ... en kwam uit op Takenoko en TtR. Na lang wikken en wegen ga ik binnenkort TtR Marklin aanschaffen :)

Prima keuze 8)
Afbeelding
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Jorrit schreef:

Prima keuze 8)

Ik vind Takenoko anders ook best wel leuk :) maar blijft een familiespel :)
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

AlliantieAJ schreef:
Jorrit schreef:

Prima keuze 8)

Ik vind Takenoko anders ook best wel leuk :) maar blijft een familiespel :)
Takenoko is ook niet zo slecht maar het is niet iets wat iedereen aanspreekt, TTR is dat (meestal) wel. Maar ik merk wel dat in het begin TTR heel veel op tafel komt en dat dat later minder en minder wordt, ikzelf heb TTR al een heel tijdje niet meer gespeeld en heb ook absoluut geen behoefte meer om het op tafel te brengen. Vooral het repititieve spreekt me minder aan, ofwel kaartjes trekken ofwel kaartjes afleggen en that's it. Maar om een spel te spelen met beginnende spelers moet ik wel zeggen dat TTR een ideaal spel is.
Als ik zin heb in een familiespel speel ik liever iets anders zoals Stenen Tijdperk (meer mogelijkheden), Waka Waka (het ideale familiespel), Thurn & Taxis (van het genre TTR maar meer tactiek), Fresco (wel 4 spelers nodig) of zelfs Kingsburg alhoewel dat geen echt familiespel meer is
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Jorrit
Phoenix

Bericht door Jorrit »

dirk schreef: Als ik zin heb in een familiespel speel ik liever iets anders zoals Stenen Tijdperk (meer mogelijkheden), Waka Waka (het ideale familiespel), Thurn & Taxis (van het genre TTR maar meer tactiek), Fresco (wel 4 spelers nodig) of zelfs Kingsburg alhoewel dat geen echt familiespel meer is
Stenen tijdperk heeft ook 4 spelers nodig, naar mijn mening dan. Leuk met 2 of 3 maar echt tot zijn recht met 4.

thutn und taxis is inderdaad een aanrader!
Afbeelding
RoyalRumble69
Party Animal

Bericht door RoyalRumble69 »

Ik denk dat je inderdaad geen slechte keus hebt tussen de genoemde spellen.

Wat ik afgelopen week gespeeld heb en ik als familiespel zou willen bestempelen, is De Vergeten Stad. Wij vonden het erg leuk!
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

Jorrit schreef:
dirk schreef: Als ik zin heb in een familiespel speel ik liever iets anders zoals Stenen Tijdperk (meer mogelijkheden), Waka Waka (het ideale familiespel), Thurn & Taxis (van het genre TTR maar meer tactiek), Fresco (wel 4 spelers nodig) of zelfs Kingsburg alhoewel dat geen echt familiespel meer is
Stenen tijdperk heeft ook 4 spelers nodig, naar mijn mening dan. Leuk met 2 of 3 maar echt tot zijn recht met 4.
Daar kan ik je in volgen, is inderdaad beter met vier of indien je de uitbreiding hebt met vijf !! Maar toch vind ik dit met twee of drie spelers zeker niet slecht en beter dan TTR
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Jorrit
Phoenix

Bericht door Jorrit »

Misschien een kwestie van smaak. Ik vind TTR in ieder geval spannender dan STP met 2 of 3. Met 4 vind ik STP dan weer beter..
Afbeelding
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

Jorrit schreef:Misschien een kwestie van smaak. Ik vind TTR in ieder geval spannender dan STP met 2 of 3. Met 4 vind ik STP dan weer beter..
Dat is inderdaad een kwestie van smaak en smaken verschillen nu eenmaal en al maar goed, het zou anders maar een saaie boel worden vrees ik :P
Plaats reactie