Eigenlijk kan je geen miskoop doen, het zijn alledrie heel goede spellen. Het zal afhangen van je persoonlijke voorkeur.
Ticket to ride is het meest ideale spel om met gelegenheidsspelers te spelen. Eenvoudige regels, snel uit te leggen, snel te spelen. Er is ook redelijk wat tactiek aanwezig, bijvoorbeeld mogelijkheid om andere spelers te blokkeren. Iedereen die dit spel de eerste keer speelt, is enthousiast. Als je het spel heel veel speelt, kan het wat vervelen, maar dat is bij veel familiespellen het geval. Afwisselen is de boodschap.
King of Tokyo is een leuk dobbelspel. Ik vind het een heel goed spel, maar in mijn vriendengroep wordt het niet door iedereen geapprecieerd. De vele kaarten zorgen er wel voor dat er veel afwisseling zit in de speelbeurten. Dit spel heeft een push your luck element. In Tokyo gaan staan (met alle mogelijke negatieve gevolgen van dien) of niet. Dit spel is veel korter dan Ticket to ride. Als je fan bent van dobbelspellen kan ik je ook Perudo aanraden. Dat is weliswaar eenvoudiger dan King of Tokyo, maar persoonlijk vind ik het leuker (en de meeste van mijn vrienden ook).
The Island is ook een tof spel. Minder gekend dan de bovenste twee, maar zeker niet slechter. The Island moet het vooral hebben van de spelersinteractie en het leedvermaak als de boot van een andere speler zinkt. Vooral de funfactor scoort hier hoog.
In het genre familiespellen kan ik je ook Asara aanraden. Asara is een worker placement spel met kaarten. Torens bouwen en hiermee punten scoren. Het klinkt saai maar het is heel leuk om te spelen. Qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met bovenstaande drie spellen.
Als ik zou moeten kiezen uit jouw drie spellen, zou ik voor ticket to ride gaan. Niet omdat dit spel zoveel beter is dan de andere, wel omdat ik de eerste keer volledig werd weggeblazen door dit leuke en originele spelconcept en omdat je ticket to ride echt met iedereen kan spelen.
Voor een spelbespreking van ticket to ride verwijs ik je graag door naar mijn blog:
http://ditteriosracedoorspellenland.skynetblogs.be