Ik speel graag engine building games zoals Imperial Settlers of Terraforming Mars. Alleen lukt dat engine building niet altijd zo goed.
Heeft er iemand wat (algemene) tips of trucs om de motor wat efficiënter of sneller aan het draaien te krijgen?
Thanks!
Kim
Engine building tips
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- Ma1ze
- Rooster Booster
- GRDavies
- Rooster Booster
Re: Engine building tips
Een lang verhaal kort: Focus.
Het korte verhaal lang
:
Ik hou van diversiteit met spellen, dus een beetje van dit en een beetje van dat en daar de tactische kleine voordeeltjes uithalend. Helaas moet ik daardoor vaak het onderspit delven aan de mensen die focussen op een bepaalde strategie/manier van spelen wat ik persoonlijk een saaie manier van spelen vindt (als ik het zelf doe, ik snap wel degelijk dat anderen mensen op deze manier spelen).
Echter ik merk wel in bijvoorbeeld Terra Mystica dat als je snapt wat de krachten van een bepaald ras zijn en daar vol voor gaat je (vaak) een hogere score krijgt.
Terraforming Mars heb ik maar 1 keer gespeeld, maar de coorperation-kaart in het begin en je starthand geven je een richting om voor te gaan.
----
Andere tips:
- Niet iedereen is er van gecharmeerd, maar in bepaalde groepen is het geaccepteerd (en of zelfs verwacht) door blokkerend te spelen met de gedachte "Wat goed is voor de ander, zal ook wel goed kunnen zijn voor mij".
- Probeer mee te liften, voorbeeld met Terraforming Mars is dat je een coorperation kaart hebt die extra inkomsten geeft bij het bouwen van een stad er is ook een ontwikkelingskaart met een vergelijkbare constructie. Mocht je die kaart in handen krijgen, dan ga je die uiteraard bouwen en daarmee de kracht van de andere speler neutraliserend.
- Probeer de 'bottleneck' en/of voor iedereen goede acties te identificeren en focus je daar op.
- Probeer je aantal acties en mogelijkheden te vergroten, dus bij Imperial Settlers, zijn de kaarten die je extra muntjes geven en/of extra kaarten trekken (je wilt zo snel mogelijk door je factiedeck heen) wel heel interessant. Extra werkertjes bij een workerplacement is van hetzelfde laken een pak.
Het korte verhaal lang
Ik hou van diversiteit met spellen, dus een beetje van dit en een beetje van dat en daar de tactische kleine voordeeltjes uithalend. Helaas moet ik daardoor vaak het onderspit delven aan de mensen die focussen op een bepaalde strategie/manier van spelen wat ik persoonlijk een saaie manier van spelen vindt (als ik het zelf doe, ik snap wel degelijk dat anderen mensen op deze manier spelen).
Echter ik merk wel in bijvoorbeeld Terra Mystica dat als je snapt wat de krachten van een bepaald ras zijn en daar vol voor gaat je (vaak) een hogere score krijgt.
Terraforming Mars heb ik maar 1 keer gespeeld, maar de coorperation-kaart in het begin en je starthand geven je een richting om voor te gaan.
----
Andere tips:
- Niet iedereen is er van gecharmeerd, maar in bepaalde groepen is het geaccepteerd (en of zelfs verwacht) door blokkerend te spelen met de gedachte "Wat goed is voor de ander, zal ook wel goed kunnen zijn voor mij".
- Probeer mee te liften, voorbeeld met Terraforming Mars is dat je een coorperation kaart hebt die extra inkomsten geeft bij het bouwen van een stad er is ook een ontwikkelingskaart met een vergelijkbare constructie. Mocht je die kaart in handen krijgen, dan ga je die uiteraard bouwen en daarmee de kracht van de andere speler neutraliserend.
- Probeer de 'bottleneck' en/of voor iedereen goede acties te identificeren en focus je daar op.
- Probeer je aantal acties en mogelijkheden te vergroten, dus bij Imperial Settlers, zijn de kaarten die je extra muntjes geven en/of extra kaarten trekken (je wilt zo snel mogelijk door je factiedeck heen) wel heel interessant. Extra werkertjes bij een workerplacement is van hetzelfde laken een pak.
- Ma1ze
- Rooster Booster
Bedankt voor je tips. Als er inderdaad één ding is waar ik niet goed in ben, is het een welbepaalde strategie aanhouden. Ik win ook eerder met tactische spellen dan met strategische....
Het valt me soms moeilijk te berekenen wat de gunstigste optie is voor de engine die ik wil maken... De vele mogelijkheden vervloeien dan tot chaos in mijn hoofd waardoor er Analysis Paralysis optreedt en ik dan - omdat ik de anderen niet nòg langer wil laten wachten - toch snel een keuze maak die dan achteraf maar een kwakkel blijkt te zijn...
Dat van die bottleneck/voor iedereen gunstige acties spelen, lijkt me interessant om te proberen. Je bedoelt dan dat je niet zozeer probeert te focussen op de acties die enkel goed uitkomen voor je eigen engine, maar dat je eerder gaat focussen op acties die jezelf ten goede komen maar ook tegelijkertijd je tegenstander in de moeilijkheden brengen?
Extra werkers zijn altijd goed, alleen kost zo'n werkertje meestal weer een actie of enkele resources waardoor de engine op een ander vlak dan weer niet aan het rollen geraakt.
Engine building, 't is een kunst...
Het valt me soms moeilijk te berekenen wat de gunstigste optie is voor de engine die ik wil maken... De vele mogelijkheden vervloeien dan tot chaos in mijn hoofd waardoor er Analysis Paralysis optreedt en ik dan - omdat ik de anderen niet nòg langer wil laten wachten - toch snel een keuze maak die dan achteraf maar een kwakkel blijkt te zijn...
Dat van die bottleneck/voor iedereen gunstige acties spelen, lijkt me interessant om te proberen. Je bedoelt dan dat je niet zozeer probeert te focussen op de acties die enkel goed uitkomen voor je eigen engine, maar dat je eerder gaat focussen op acties die jezelf ten goede komen maar ook tegelijkertijd je tegenstander in de moeilijkheden brengen?
Extra werkers zijn altijd goed, alleen kost zo'n werkertje meestal weer een actie of enkele resources waardoor de engine op een ander vlak dan weer niet aan het rollen geraakt.
- GRDavies
- Rooster Booster
Haha, groepsdruk, durf er maar weerstand aan te biedenMa1ze schreef: Bedankt voor je tips. Als er inderdaad één ding is waar ik niet goed in ben, is het een welbepaalde strategie aanhouden. Ik win ook eerder met tactische spellen dan met strategische....
Alle gegeven tips hebben als gemeenschappelijke factor dat je probeert de overlappende 'interesses' te identificeren, dat kan je niet door alleen naar je eigen situatie te kijkenMa1ze schreef: Dat van die bottleneck/voor iedereen gunstige acties spelen, lijkt me interessant om te proberen. Je bedoelt dan dat je niet zozeer probeert te focussen op de acties die enkel goed uitkomen voor je eigen engine, maar dat je eerder gaat focussen op acties die jezelf ten goede komen maar ook tegelijkertijd je tegenstander in de moeilijkheden brengen?
Door te focussen op de overlap dan zou de ander dat op een gegeven moment ook moeten voelen, want jij krijgt/kan iets wel, de ander niet, dat is een dubbel voordeel (werkt natuurlijk beide kanten op).
Ja en blijft lastig. Wat betreft die extra werker, de vraag is hoe snel kan je het voor elkaar krijgen, hoe vroeger in het spel, hoe interessanter (uiteraard later in het spel, krijg je een steeds mindere Return on investmentMa1ze schreef: Extra werkers zijn altijd goed, alleen kost zo'n werkertje meestal weer een actie of enkele resources waardoor de engine op een ander vlak dan weer niet aan het rollen geraakt.
- The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Ik zit in exact hetzelfde schuitjeMa1ze schreef: Bedankt voor je tips. Als er inderdaad één ding is waar ik niet goed in ben, is het een welbepaalde strategie aanhouden. Ik win ook eerder met tactische spellen dan met strategische....
Om die reden probeer ik te lange en te strategische games gewoonweg te vermijden
Ik merk dat ik steeds meer en meer neig naar family games puur omdat die meestal iets tactischer van aard zijn en minder lang duren waardoor je bij een slecht begin tenminste niet de hele avond aan het staartje bengelt, maar snel een herkansing krijgt.
Geen tips van mij dus.
Hoewel een extra werker natuurlijk altijd interessant is, moet je die in veel spellen voeden en als je de engine daarvoor niet aan de praat krijgt, is dat ook een risico. Zo heb ik pas 'Agricola: Family Edition' gespeeld en daar is een extra werker een serieuze liability wegens de minpunten als je hem niet kan voeden. In het Stenen Tijdperk daarentegen betaalt dat extra stamlid zichzelf terug doordat je hem altijd eten kan laten verzamelen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]