Tzolkin of Raja's van de Ganges?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Re: Tzolkin of Raja's van de Ganges?

Bericht door humske »

ik vind ze beide leuk met eigen charme. Je hebt hier al de voors en tegens gehoord van de diverse mensen.

Waarbij ik qua artwork nog wil toevoegen: mijn tzolkin bord heb ik laten schilderen, waardoor het er nog mooier (in mijn ogen) uitziet :)
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

humske schreef: ik vind ze beide leuk met eigen charme. Je hebt hier al de voors en tegens gehoord van de diverse mensen.

Waarbij ik qua artwork nog wil toevoegen: mijn tzolkin bord heb ik laten schilderen, waardoor het er nog mooier (in mijn ogen) uitziet :)
Dat vraagt om een foto?
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Pura Vida schreef: Dat vraagt om een foto?
die zag ik al aankomen, had al door m'n collectie foto's gezocht maar ben m nog niet tegengekomen. Dus dat betekent dat ik m een keer moet neerleggen om een foto te maken. Ik zal er ergens de komende dagen vast aan toekomen :)
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Dus samen gevat:

Tzolkin voor als je van zwaardere spellen he t waarbij je verder vooruit moet plannen.

Ganges als je liever iets lichte hebt met vooral ook wel lange termijn strategie maar meer ad hoc keuzes.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door The Iced One »

Edwin84 schreef: Dus samen gevat:

Tzolkin voor als je van zwaardere spellen he t waarbij je verder vooruit moet plannen.

Ganges als je liever iets lichte hebt met vooral ook wel lange termijn strategie maar meer ad hoc keuzes.
lijkt me idd mooi besluit.
Strategisch vs tactisch.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Armakuni
Locomotief

Bericht door Armakuni »

Een mooi moment om de discussie af te sluiten. Ik weet voldoende en ga voor Raja's, hoewel ik hoop Tzolkin ook nog eens een keer ergens te spelen. Hartelijk dank voor de reacties!
Keep calm and game on
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Nog een aanvulling. Mocht je Tzolkin overwegen, kijk dan ook naar de opvolger Teotihuacan.
Bruno
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Just my luck

Bericht door Bruno »

Edwin84 schreef: Nog een aanvulling. Mocht je Tzolkin overwegen, kijk dan ook naar de opvolger Teotihuacan.
Tja, ik vond Teotihuacan niet bepaald een verbetering van Tzolk'in. Je ziet aan allerlei aspecten dat het uit dezelfde koker komt, maar voor mij is het onoverzichtelijker, onsamenhangender, visueel onaansprekender en daardoor ook saaier. Ik had best een échte Tzolk'in 2.0 willen zien.

En eens met de tips: Houd je van een beetje hoofdbrekens bij plannen; Ga voor Tzolk'in. Wil je wat simpelere tactische keuzes, kies dan Rajas. Die laatste is zeker geen onaardig spel, maar in mijn ogen ook geen evergreen.
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Bruno schreef:
Edwin84 schreef: Nog een aanvulling. Mocht je Tzolkin overwegen, kijk dan ook naar de opvolger Teotihuacan.
Tja, ik vond Teotihuacan niet bepaald een verbetering van Tzolk'in. Je ziet aan allerlei aspecten dat het uit dezelfde koker komt, maar voor mij is het onoverzichtelijker, onsamenhangender, visueel onaansprekender en daardoor ook saaier. Ik had best een échte Tzolk'in 2.0 willen zien.

En eens met de tips: Houd je van een beetje hoofdbrekens bij plannen; Ga voor Tzolk'in. Wil je wat simpelere tactische keuzes, kies dan Rajas. Die laatste is zeker geen onaardig spel, maar in mijn ogen ook geen evergreen.
+1

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Bij Raja's begin ik overigens wel het gevoel te krijgen dat de markten (3 soorten) sterker zijn, omdat je die vaker kunt waarderen als je die bouwt. Laatst had ik bijv. van 1 soort markt 4 stuks (2,3,3,3). Met een dobbelsteen van 4 waardeer ik al die markten (niemand kiest voor die optie om mij te blokkeren, omdat ze zelf die markt niet hadden) en harkte elke rond 11 geld (vergelijkbaar met 5,5 roempunten) binnen. Daardoor won ik daarna vrij snel.... Met de tempels (ook al zijn deze opgewaardeerd) kun je dat volgens mij nooit zo snel bereiken... Ook omdat je dan vaak meer dan 1 dobbelsteen moet inleveren en geld moet betalen om te bouwen.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Laatst had ik bijv. van 1 soort markt 4 stuks (2,3,3,3)
Ik denk dat je in die configuratie zeker gelijk kunt hebben, maar om bijna alle marktjes van 3 van een bepaalde soort te kunnen krijgen, moet je toch al veel geluk hebben dat ze ten eerste al aan bod komen en ten tweede niet weggekocht worden door je medespelers. Maar gaan voor dure marktjes van 1 soort is volgens mij zeker een erg valabele strategie. Hoewel ik denk dat je met 2 geüpgradede gebouwen ook erg snel ver kan komen als je het geluk hebt dat de betreffende tegels aan bod komen en niet weggekocht worden.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Geerius
Party Animal

Bericht door Geerius »

Punten van de gebouwen gaat mogelijk een stuk harder dan 1x per ronden markten activeren. Per stap heb je meerdere muntjes nodig...

Ik heb beide strategieën meerdere keren zien winnen. Maar dat is natuurlijk zoals al gemeld wordt ook afhankelijk van welke tegels op welk moment tevoorschijn komen. Ook al kun je door goed te kijken naar welke dobbelstenen de tegenstanders hebben liggen wel inschatten hoe groot te kans is dat jij nog aan de beurt komt om een tegel te kopen van een bepaalde kleur. Vergeet niet om de karmapunten in de gaten te houden. Deze kunnen verrassend uit de hoek komen als je niet op let.

Wat betreffende de oorspronkelijk vraag is natuurlijk ook van belang hoe lang een spel mag duren. Raja's speel je met 3 spelers die het spel kunnen makkelijk binnen het uur. Dat is mij met Tzolk'in nog nooit gelukt...
Afbeelding
Afbeelding
erwinvreuls
Hazelnoot Ridder
Persoonlijke Ondertitel: War/Eurogamer

Bericht door erwinvreuls »

waarom zou je hier een keuze tussen willen maken? het zijn twee totaal verschillende spellen buiten het worker placement gehalte, ik vind beide goed maar tzolkin beter maar dat komt
omdat ik van dit type zwaardere spellen hou, ik heb ze zelf beide in de collectie
pinokio1993
Veenboer

Bericht door pinokio1993 »

Wij hebben enkel rajas van de ganges en het bevalt prima
Afbeelding
Plaats reactie