Regelvraag karakter 'In de voetsporen van Marco Polo'.

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Dave
Sojaboon

Regelvraag karakter 'In de voetsporen van Marco Polo'.

Bericht door Dave »

Wij hebben een discussie thuis over een karakter in het spel Marco Polo. (deel 1)

Het gaat om Matteo Polo.

Mijn vrouw zegt het volgende:
Na het gooien van haar (blauwe) dobbelstenen tel je het resultaat van alle blauwe dobbelstenen bij elkaar op.
Kom je onder de 15 uit dan krijg je compensatie + het aantal ogen van de witte dobbelsteen.

Dus stel, ze gooit 11 met haar blauwe, dan krijgt ze 4 compensatie + dan gooit ze met haar witte een 4, dan mag ze in totaal 8 compensatie pakken. Daarna doet de witte dobbelsteen niets meer.

Ik zeg:
Je gooit al je dobbelstenen inclusief de witte en telt alle ogen bij elkaar op. Kom je met alle dobbelstenen (blauwe + witte) dan onder de 15 dus krijg je compensatie. (De kans dat je hoger gooit is groter omdat je een dobbelsteen extra hebt)

De witte dobbelsteen mag je iedere ronde weer inzetten op het bord.

Het handelscontract is duidelijk verder.

Graag horen wij wie er gelijk heeft in deze.
Bijlagen
Matteo Polo
Matteo Polo

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Re: Regelvraag karakter 'In de voetsporen van Marco Polo'.

Bericht door Edwin84 »

Jij hebt gelijk. Ergens in de regels staat letterlijk dat je alle ogen inclusief de witte telt.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Dubbelpost maar kon niet verwijderen.

Regels zeggen dat je alle dobbelstenen op moet tellen.

Nog belangrijke een belangrijke regel. Iedere kleur mag maar 1 keer op eenocatie liggen..wit en zwart zijn andere kleuren dan de speler kleur. Deze kunnen worden gebruikt.om.een actie 2 maal te.doen in een ronde. Je moet wel het aantal gegooide ogen betalen als het niet de eerste dobbelsteen op een locatie is.
Laatst gewijzigd door Edwin84 op za 17 apr 2021, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Dave
Sojaboon

Bericht door Dave »

Edwin84 schreef: Jij hebt gelijk. Ergens in de regels staat letterlijk dat je alle ogen inclusief de witte telt.
Bedankt Edwin,
Stond dat er maar duidelijk. Dan hadden wij geen discussie gehad.
Er staat enkel tussen haakjes dat de witte dobbelsteen meetelt in het bepalen van de compensatie. (zie bijlage)

Ik lees dit als: Je telt alles bij elkaar op (eigen + wit) en kijkt dan of je compensatie krijgt.

Mijn vrouw leest dit als:
Ik krijg normale compensatie van mijn eigen kleur + extra compensatie afhankelijk van het aantal ogen op de witte dobbelsteen.
Kevin
Hazelnoot Ridder

Bericht door Kevin »

Jij hebt gelijk.

Maar als ik volgende keer met Matteo Polo speel, geef ik even je vrouw gelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Dave schreef:
Edwin84 schreef: Jij hebt gelijk. Ergens in de regels staat letterlijk dat je alle ogen inclusief de witte telt.
Bedankt Edwin,
Stond dat er maar duidelijk. Dan hadden wij geen discussie gehad.
Er staat enkel tussen haakjes dat de witte dobbelsteen meetelt in het bepalen van de compensatie. (zie bijlage)

Ik lees dit als: Je telt alles bij elkaar op (eigen + wit) en kijkt dan of je compensatie krijgt.

Mijn vrouw leest dit als:
Ik krijg normale compensatie van mijn eigen kleur + extra compensatie afhankelijk van het aantal ogen op de witte dobbelsteen.
Dat stukje bedoel ik. De situatie legt expliciet uit dst voor het tellen tot 15 (bepalen compensatie wit meetelt).

Hoe zou je dat anders kunnen interpreteren?