Regelvraag Sneaky Bastard

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Regelvraag Sneaky Bastard

Bericht door Erwin »

Ik heb een kleine worsteling met de spelregels van Sneaky Bastard. Ik heb de auteur in maart via Facebook Messenger benaderd, maar dat heeft geen reactie opgeleverd. 999 Games heeft mijn vraag voor kennisgeving aangenomen.

Wellicht wil hier iemand met me meedenken?

Wanneer nog maar één speler op de huizenkaart biedt, moet deze speler volgens de passage “de huizenkaart kopen” de huizenkaart kopen en zijn waardekaarten afleggen of aan de hoogste Sneaky Bastard bieder geven. Volgens de passage “einde van een ronde” is de ronde voorbij als de laatste huizenkaart is verkocht en het bod is afgelegd of gestolen. De combinatie van deze regelteksten suggereert dat de ronde dan meteen wordt beëindigd.

In de regels is niet helder geregeld wat er gebeurt als er op dat moment twee spelers een Sneaky Bastard actief hebben.

De passage “het geboden bedrag stelen” stelt namelijk dat er wordt gestolen als er nog maar één speler met een Sneaky Bastard bod over is. Deze tekst impliceert dat er nog iets moet gebeuren wanneer bij de verkoop van het huis meer spelers hun Sneaky Bastard actief hebben.

Wat is de juiste interpretatie?

1) de Sneaky Bastard veiling gaat door tot er nog maar één Sneaky Bastard over is. Deze speler steelt vervolgens de aankoopprijs van de geveilde woning. Daarna is de ronde voorbij.

2) de aankoopprijs gaat meteen naar de op dat moment hoogste Sneaky Bastard. De ronde is meteen voorbij.

Labels:
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Contacteer:

Re: Regelvraag Sneaky Bastard

Bericht door ditterio »

Ik ken het spel niet dus ik kan je niet helpen met het goede antwoord maar wel een tip: als je deze vraag op Boardgamegeek stelt, dan krijg je in de meeste gevallen binnen het uur je antwoord.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Wij hebben dit altijd op de tweede manier geïnterpreteerd. De regels melden niets over een situatie waarin meerdere spelers een 'Sneaky Bastard-bod' hebben gedaan. Blijkbaar (onze interpretatie) is die situatie dan niet anders dan wanneer er maar één speler is met een SB-bod, anders had dat er wel gestaan.

Maar ik sluit niet uit dat de auteur het mogelijk anders bedoelt.
Afbeelding
xanthie
Garnaal

Bericht door xanthie »

Zoals ik de spelregels begrijp, stopt een ronde als alle spelers behalve één gepast hebben. Als je een sneaky bastardkaart gespeeld hebt, heb je nog niet gepast. Maar wacht je af.
Als er nog meerdere spelers niet gepast hebben en je komt weer aan de beurt dan wacht je en doe je niets.

Als er nog een tweede (of meerdere spelers) een sneaky bastardkaart speelt (spelen), dan krijgen de spelers met de sneaky bastardkaart, als ze terug aan de beurt komen, de keuze. Ze kunnen hun bod verhogen (maar dan niet meer een bod op het winnende huis maar op het winnend bod) of ze kunnen alsnog passen. Pas als er maar één speler meer over is met een sneaky bastardkaart eindigt de ronde.

Want wat doe je anders als er twee spelers een sneaky bastardkaart spelen met een identiek bod (bijvoorbeeld nul)? Wie wint dan het winnende bod?

Dus ik denk dat de eerste interpretatie juist is. Maar wie ben ik?
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

ik ken het zelf niet, maar zal het eens binnen de demogroep van 999games gooien, dan krijg ik altijd snel antwoord.
wordt vervolgd.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

humske schreef: ik ken het zelf niet, maar zal het eens binnen de demogroep van 999games gooien, dan krijg ik altijd snel antwoord.
wordt vervolgd.
van 999games medewerker:
De ronde is voorbij als er nog maar 1 bieder voor het huis over is en als er maximaal 1 persoon over is om het geld te stelen (0 personen is ook goed, dan wordt er gewoonweg niet gestolen). Zolang er voor het huis dan wel voor het geld meerdere spelers tegen elkaar op blijven bieden, gaat de ronde door. De ronde stopt niet als het huis is verkocht, terwijl er nog geen definitief winnend sneaky bastard-bod voor het geld is.
-----
2e antwoord:
Je speelt de sneaky basterd op volgorde van bieden heeft iemand een sneaky basterd gespeeld dan doet diegene niet meer mee aan het bieden.
Als er nog maar 1persoon bied heeft diegene de koop dus gewonnen
Als spel van 3 spelers 300 is geboden
100 door a 200 b 300c
A speelt sneaky basterd doet niet meer mee b en c mogen door met bieden heb je daarna weer een speaky basterd dan is de andere speler de enige met een nog geldig bod en dus de winnaar.
Althans zo is het mij uit gelegd te lang geleden
------
antwoord 3:
Voor zover ik het begrijp bij het kopje “het geboden bedrag stelen” (foto) gaat de Sneaky Bastard “veiling” gewoon door tot daar ook een hoogste bieder is (ook als het huis al is verkocht) en krijgt de winnaar dus aan het eind daarvan al het geld.
Dus antwoord 1 bij je bericht is de goede, zo lees ik het tenminste
------

heb je hier wat aan?
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
999 Games
Uitgever
Contacteer:

Bericht door 999 Games »

Hi Erwin!

Peter hier, de copywriter van Marketing :) Humske had me inderdaad gewezen op dit draadje, dus reageer ik ook zelf even.

Interpretatie 1) is de juiste. Ik snap wat je bedoelt met dat het niet duidelijk in de spelregels staat, maar impliciet is het al te lezen in de spelregels die je citeert:
Volgens de passage “einde van een ronde” is de ronde voorbij als de laatste huizenkaart is verkocht en het bod is afgelegd of gestolen. De combinatie van deze regelteksten suggereert dat de ronde dan meteen wordt beëindigd.
Dus, de ronde is afgelopen als er sprake is van een winnend bod op het huis EN als het bedrag is gestolen of afgelegd. Afleggen gebeurt als iedere speler past en niemand een Sneaky Bastard-kaart inzet. Maar wanneer is het bedrag nu eigenlijk gestolen? Dat wordt duidelijk gemaakt in dit volgende citaat:
De passage “het geboden bedrag stelen” stelt namelijk dat er wordt gestolen als er nog maar één speler met een Sneaky Bastard bod over is.
Met andere woorden, zolang meerdere spelers met een sneaky bastard-bod tegen elkaar op blijven bieden, verkeert het bedrag voor het geveilde huis in een soort limbo en is het nog niet gestolen. Zodra alle andere sneaky bastard-spelers passen gaat het geld naar de sneaky bastard-speler met het hoogste bod. Pas op dat moment wordt het bedrag als gestolen beschouwd en is de ronde afgelopen (mits er al een winnend bod voor het huis is, natuurlijk).

Ik hoop dat het zo duidelijk is en wellicht zie ik je weer op een volgend evenement!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Dank Peter, je heldere uitleg sluit aan bij mijn voorkeursinterpretatie.

(Ook dank aan de anderen. Fijn dat Els het heeft aangekaart).
Plaats reactie