Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
JeVo schreef:
Inmiddels duidelijk, maar nu zie ik het nut van die volgens niet zo in, omdat ze geen andere bonus actie hebben.
Zo'n vogel is juist heel sterk. Zeker als je hem vrij snel kunt spelen in het begin van het spel. Hij kost je dan namelijk geen ei en je kunt hem daarna verplaatsen naar een rij waar 1 vogel is gespeeld. Vervolgens kan die actie sterker worden (leg een kaart af voor een extra voedsel of een ei af voor een kaart).
Voor mij is het bijna een no-brainer om zo'n vogel te spelen als ik hem in mijn starthand krijg.
Ik verwacht da Pura er wellicht ook zo over denkt. Na ruim 400 potjes weet ik ongeveer wel welke vogels sterk zijn om in het begin te spelen mocht deze voorbij komen.
Ook vogels die eieren leggen in een andere omgeving ipv de weide zijn erg sterk. Dan kun je zelfs wellicht voorkomen dat je de weideactie hoeft te spelen. In de weide kun je dan mooi je vogels zonder of eenmalige actie die veel punten opleveren kwijt.
Pura Vida schreef:
Soms zit je in zo'n typische 'nieuw spelletje groef'. Je had mij moeten zien toen ik Wingspan voor het eerst op tafel had. Ik snapte helemaal geen reet van dat blokjes systeem. Ging alleen maar door omdat ik die vogels zo leuk vond. En kijk nou dan, honderden potjes verder...
Je bent dan vast begonnen zonder de 'Swift-Start Promo Pack'. Deze had ik wel in de doos zitten en met de hulp daarvan wordt het spel goed uitgelegd.
JeVo schreef:
Mee eens, die snel start set zit goed in mekaar.
Maar Pura Vida speelde al Wingspan toen die start set nog bedacht moest worden.
Ik ook en wat heeft het mij toch een moeite gekost om als nog die extra vogels (de uitleg op de blz daarvan interesseerde mij niet) te kunnen krijgen. Via een spellenzaak heb ik ze uiteindelijk kunnen ontvangen, terwijl ik precies dezelfde vraag had neergelegd bij 999Games als de spellenzaak. Merkwaardig dat daar onderscheid in wordt gemaakt.
JeVo schreef:
Mee eens, die snel start set zit goed in mekaar.
Maar Pura Vida speelde al Wingspan toen die start set nog bedacht moest worden.
Ik ook en wat heeft het mij toch een moeite gekost om als nog die extra vogels (de uitleg op de blz daarvan interesseerde mij niet) te kunnen krijgen. Via een spellenzaak heb ik ze uiteindelijk kunnen ontvangen, terwijl ik precies dezelfde vraag had neergelegd bij 999Games als de spellenzaak. Merkwaardig dat daar onderscheid in wordt gemaakt.
Ik heb ze inderdaad ook later aangeschaft, bij een zeer vriendelijke heer van dit forum. Ik gebruik de kaarten nu als kickstart voor nieuwe spelers. Meestal een neefje of nichtje. Die krijgen dan twee van die vogels en mogen er eentje van gratis spelen voordat het spel begint. Werkt uitstekend. Afgekeken van Race.
Dat is een goede optie. Hier zitten ze gewoon door de rest van de vogels heen geschud.
Wel hebben we de volgende huisregel toegepast die wellicht ook interessant is voor jou.
Je mag in je starthand als je minder dan 2 vogels met een bruine eigenschap hebt vogels met een witte of geen eigenschap afleggen. We merken namelijk dat als je vogels zonder bruine eigenschap hebt in het begin dat je moeilijker op gang kunt komen zeg maar en daardoor eigenlijk achter komt te liggen.
JeVo schreef:
Inmiddels duidelijk, maar nu zie ik het nut van die volgens niet zo in, omdat ze geen andere bonus actie hebben.
Zo'n vogel is juist heel sterk. Zeker als je hem vrij snel kunt spelen in het begin van het spel. Hij kost je dan namelijk geen ei en je kunt hem daarna verplaatsen naar een rij waar 1 vogel is gespeeld. Vervolgens kan die actie sterker worden (leg een kaart af voor een extra voedsel of een ei af voor een kaart).
Voor mij is het bijna een no-brainer om zo'n vogel te spelen als ik hem in mijn starthand krijg.
Ik vind ze OK. Ja, de ability is nice (en combineert vaak goed met bepaalde round-objectives), maar tegelijkertijd zijn veel van deze vogels vrij duur om te spelen (2 of 3 voedsel en dan ook vaak nog 2 van hetzelfde voedsel). De Chimney Swift (star nest), Song Sparrow (1 voedsel) en White-Crowned Sparrow (5 ei-capaciteit) zijn wat mij betreft de beteren. Degenen die 3 voedsel kosten hou ik meestal niet in m'n openingshand.
WTULTC schreef:
Ook vogels die eieren leggen in een andere omgeving ipv de weide zijn erg sterk. Dan kun je zelfs wellicht voorkomen dat je de weideactie hoeft te spelen. In de weide kun je dan mooi je vogels zonder of eenmalige actie die veel punten opleveren kwijt.
Praktisch gezien is vrijwel elke vogel sterk die iets geeft wat je normaal in een andere omgeving krijgt.
WTULTC schreef:
Wel hebben we de volgende huisregel toegepast die wellicht ook interessant is voor jou.
Je mag in je starthand als je minder dan 2 vogels met een bruine eigenschap hebt vogels met een witte of geen eigenschap afleggen. We merken namelijk dat als je vogels zonder bruine eigenschap hebt in het begin dat je moeilijker op gang kunt komen zeg maar en daardoor eigenlijk achter komt te liggen.
De enige regel waarmee we hier spelen is dat we de "Powerful bird cards" (Chihuahuan Raven, Common Raven, Franklin's Gull en Killdeer), zoals de optie heet op BGA, niet gebruiken.
Het betreft de Chihuahuan Raven, Common Raven, Franklin's Gull en Killdeer. Deze volgels worden algemeen erkend als de beste vogels in de basis-set. Board Game Arena heeft een optie om een spel te starten zonder deze vogels.
Ik denk dat de effecten van deze kaarten al wat minder worden als je met de Oceanië borden speelt. Daar zijn eieren namelijk zeldzamer en voedsel juist (veel) meer voorradig.
Verplaatsvogels noemen we bij ons thuis 'springers', en mijn medespelers weten al dat ik die al-tijd pak. Heb er wel eens 3 gehad, die ik op rij van de ene naar de andere habitat liet verspringen. Reuze handig.